Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enten har du gått glipp av at dette gjelder i en jobbsituasjon, ellers har du totalt misforstått sosiale normer. Jobb er ikke en «sosial event». Utestenger man kollegaer fra «sosial kontakt» fordi de ikke smaker på kaka di bør man få en advarsel fra arbeidsgiver.

Jeg liker å spise sunt, da dette gir meg mye bedre livskvalitet, og det innebærer å unngå å spise kake ofte. Jeg blir ukonsentrert av å spise sukker, så jeg unngår det i hvert fall når jeg er på jobb og trenger hodet med meg. 

Og argumentet «det er bare EN LITEN kakebit, det gjør ingenting» faller helt sammen i dagens kultur der man skal kose seg med usunn mat i huet og ræva. Det merker man spesielt godt når man får barn, som får is og kake i 18 bursdager i barnehagen + privat, lørdagsgodteri, godis i kiosken på trening og cup, en is fra besteforeldre og naboer mange ganger i uka «fordi de må kose seg», sjokolade og boller på tur. Samtidig som alle blir sykere og sykere. Det er galskap.  

Anonymkode: 4a251...14f

Det har blitt litt hysteri rundt sukker, men alt med måte er en god leveregel.

Selvsagt kan det bli for mye, men å knaske grønnsaker i en bursdag fordi boller er «fy» blir for dumt.

En liten godbit til kaffen burde kunne være godt, også å takke nei. At alt skal kuttes ut fordi det er så fælt med sukker og kos på den måten blir for dumt. 

Anonymkode: 7799a...3b3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På jobben hos oss er det kaker hele tiden, flere ganger i uka. I tillegg er det loddtrekning for å bringe med noe godt til fredagskaffen. Jeg orker ikke spise så mye kake, jeg sliter med vekta og synes det er vanskelig å sitte i plenum og erklære at jeg ikke vil ha kake, mens de andre prøver å tvinge deg til å ta et kakestykke.

I tillegg har jeg en travel jobb og sitter ofte i møter når disse kake-pausene finner sted og ofte er jeg også på jobbreise. Spesielt er fredagen travel og jeg har deadlines på divere rapporter som skal ut før jeg går hjem. Så om jeg tar pause, så innebærer det at jeg må sitte overtid. Så da dropper jeg fort kake for å si det sånn.  Vet flere synes jeg er kjip og usosial, men det får så være.

Noen er på jobb primært for det sosiale, andre er der for å gjøre en jobb. Jeg godtar at andre driver dank, selv om det direkte påvirker min hverdag. Men jeg forventer at de også respekterer at jeg har andre prioriteringer. Det må være rom for forskjellige mennesker på en arbeidsplass. De ekstroverte sørger for det sosiale, de introverte får tingene gjort. 

Anonymkode: ebc16...5c7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener det må være helt greit å si nei takk, uten videre utdyping. Proklamerer ikke selv hvorfor, prøver ofte å stå i bakgrunn med en kaffe eller te, gå under radaren. Men er enkelte som på død og liv skal lage en greie ut av det også. 

Skal du ikke ha? Å har du blitt så sunn? Jaja, blir det mer på oss. Nå kan du angre. Nei, hun skal ikke ha hun. Altså 🤯 De vet du ikke egentlig at jeg ikke kan spise det, så jeg forstår ikke dette behovet for å gnåle om det hver gang. Sjefen er faktisk verste på min plass, får litt lyst til å svare tilbake at det blir dårlig med fakturerbar tid hvis jeg skal sitte de neste to dagene på dass å drite i stedet for å jobbe, men for all del, hvis det er greit for deg sååå 😂

Anonymkode: fcd68...05f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På jobben hos oss er det kaker hele tiden, flere ganger i uka. I tillegg er det loddtrekning for å bringe med noe godt til fredagskaffen. Jeg orker ikke spise så mye kake, jeg sliter med vekta og synes det er vanskelig å sitte i plenum og erklære at jeg ikke vil ha kake, mens de andre prøver å tvinge deg til å ta et kakestykke.

I tillegg har jeg en travel jobb og sitter ofte i møter når disse kake-pausene finner sted og ofte er jeg også på jobbreise. Spesielt er fredagen travel og jeg har deadlines på divere rapporter som skal ut før jeg går hjem. Så om jeg tar pause, så innebærer det at jeg må sitte overtid. Så da dropper jeg fort kake for å si det sånn.  Vet flere synes jeg er kjip og usosial, men det får så være.

Noen er på jobb primært for det sosiale, andre er der for å gjøre en jobb. Jeg godtar at andre driver dank, selv om det direkte påvirker min hverdag. Men jeg forventer at de også respekterer at jeg har andre prioriteringer. Det må være rom for forskjellige mennesker på en arbeidsplass. De ekstroverte sørger for det sosiale, de introverte får tingene gjort. 

Driver man dank ved å spise kake i pause? 

• Nyttig 1
Skrevet

Er feit og spiser sjokolade og snacks men det betyr da ikke at jeg må spise kake hver fredag på jobb. Sier nei takk så får man ta det som man vil. Ikke er jeg kakeglad og ikke er jeg interessert i å spise mat folk drar med seg som de har laget hjemme i sitt hus med variabel hygiene.

I disse dager hvor folk lever så forskjellig så kan man ikke forvente at man skal smake på maten man lager for å være høflig . Noen vil ikke ha, noen lever sukkerfritt, glutenfritt, melkefritt eller så er det veganere osv. Spiller ingen rolle hvorfor, et nei takk er nok.

Anonymkode: e8ae8...849

• Liker 5
Skrevet

Men hva er egentlig problemet med å ta seg et kakestykke?? 

Anonymkode: de774...c71

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er problemet med å ikke ta seg et kakestykke? 

Hva er problemet til en muslim som ikke spiser pølse?

Hvorfor kan ikke en vegetarianer spise biff når han blir servert?

Hvorfor spiser ikke jøden mat som ikke er kosher? 

Anonymkode: 940de...021

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det har blitt litt hysteri rundt sukker, men alt med måte er en god leveregel.

Selvsagt kan det bli for mye, men å knaske grønnsaker i en bursdag fordi boller er «fy» blir for dumt.

En liten godbit til kaffen burde kunne være godt, også å takke nei. At alt skal kuttes ut fordi det er så fælt med sukker og kos på den måten blir for dumt. 

Jeg har da ikke skrevet noe av dette, så vet ikke hvorfor du siterer meg. 

Anonymkode: 4a251...14f

• Liker 1
Skrevet

Men det er ikke bare kakefredag. Det er kebab-onadag, rømmegrøt på lørdag, is hele helga, is flere ganger om dagen om sommeren.

Det skjer ofte i kvinnedominerte yrker. For eksempel i hjemmesykepleien. Kvinner jobber tidlig og sent, helger og helligdager. Og derfor UNNER de seg litt ekstra, når familien ikke ser og det tross alt er helg eller fredag eller onsdag eller kveldsvakt eller mandag. De eter, de røyker, de er tykke. Ikke alle såklart, men dere vet.

Og jeg er slank og fit fordi jeg jobber som sykepleier (aktiv og fysisk) og takker nei til kake på jobben. Mer skal ikke til for meg.

Anonymkode: d2a38...d4c

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen syns jeg er uhøflig ved å si "nei ellers takk", ja nei da får jeg nok sove godt om natten med det. 

Da får de bare synes jeg er uhøflig. JEG syns det er uhøflig å tvinge andre mennesker i mat… 

Så vi får bare synes at hverandre er uhøflige, si vi er skuls og så gå videre med for eksempel… arbeidsoppgavene våre. :vetikke: 

Anonymkode: dcdb2...b3e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Ekko jenta skrev (11 timer siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Helt uenig når det er snakk om jobb altså. Det er ikke servering på jobb

Jeg er lite glad i kaker, og i hvert fall Ikke til lunsj. Sier akkurat dette hvis noen spør. Noen få ganger tvinger jeg i meg et lite stykke

Anonymkode: fdb26...062

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Arrogansen kjenner virkelig ingen grenser. Jeg tipper dine kollegaer er glad or at du holder deg borte. Dessuten tror jeg ikke på  deg, du rakker bare ned på fiktivee kakespisere for å framheve deg selv positivt.

Anonymkode: bab34...84f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem i alle dager gjør det? Aldri opplevd.

Anonymkode: 8c0e6...c37

Det er mange slankere som liker å kommentere hvor grusomt det er å spise kake på en tirsdag. Aldri opplevd det på egen arbeidsplass, men hører jo stadig om dette på kvinneguiden ;) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det er ikke bare kakefredag. Det er kebab-onadag, rømmegrøt på lørdag, is hele helga, is flere ganger om dagen om sommeren.

Det skjer ofte i kvinnedominerte yrker. For eksempel i hjemmesykepleien. Kvinner jobber tidlig og sent, helger og helligdager. Og derfor UNNER de seg litt ekstra, når familien ikke ser og det tross alt er helg eller fredag eller onsdag eller kveldsvakt eller mandag. De eter, de røyker, de er tykke. Ikke alle såklart, men dere vet.

Og jeg er slank og fit fordi jeg jobber som sykepleier (aktiv og fysisk) og takker nei til kake på jobben. Mer skal ikke til for meg.

Anonymkode: d2a38...d4c

Det skal være enormt mye kake på jobb om det er det som gjør en feit :P 

Jeg er slank, spiser alltid kake om det er det på jobb. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig! 👏

Hvorfor er folk så redd for å spise kake! Det er noe folk har fått for seg for det liksom skal være så usunt, men én dag i uka må da gå an!

Unntaket er selvfølgelig som du nevner, i tillegg til de som har sykdommer (diabetes, cøliaki o.l) som gjør at de ikke kan spise det + de som slanker seg.

Og man må ikke ta et digert stykke! 

Anonymkode: 13361...ddc

Men greia er at disse diagnosene, helse og kropp generelt, er en PRIVATSAK. Ingen skal måtte dele årsaken til hvorfor de sier nei takk slik at bakeren eller kontorets dommer skal bekrefte eller avkrefte om det er "gyldig grunn" eller om bakeren (og de som har dårlig samvittighet for å ikke si nei til fristelser) har ALL RETT til å mene at vedkommende er uhøflig. 

Hvorfor er det så viktig at folk tar et stykke, uansett størrelse? Ikke kom med " det er uhøflig å ikke gjør det". Utdyp og forklar.

Anonymkode: 74ec1...db9

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva er egentlig problemet med å IKKE ta seg et kakestykke??

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det uhøflig å takke nei, hvis en sliter med vekt og kosthold generelt? Noen har også diabetes, eller prediabetes, og bør ikke si ja for å være høflig! Når det serveres kake på jobben ukentlig og av og til flere dager i uken, må det være lov å bestemme selv hva en ønsker eller ikke! 

Anonymkode: bb9cb...d35

Og akkurat som at alle på kg har dysleksi så har alle på jobb diabetes? 

Anonymkode: e7a79...0db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På jobb er ens diagnoser uvesentlig. Jeg har ikke tenkt å ramse opp alle diagnostiske årsaker til at jeg ikke spiser en kake på jobb. Det kan også være mange som må begrense sukkerinntaket (eller fettinntaket pga hjerte/kar) og da ønsker de å kose seg maks når de først gjør det. For meg er ikke å dytte i meg en kake på fem minutter, før jeg må løpe tilbake til hastesakene mine, kos.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun skriver jo også strever med vekt og kosthold. Det hopper du hendig bukk over.

Jeg liker ikke kake, så spiser ikke ekstra kalorier der. Etter 40 betyr litt ekstra kalorier her og der mer.

Anonymkode: fdb26...062

• Liker 1
Skrevet

Det er selvsagt helt greit å takke nei, og det er ingen grunn til at man skulle måtte forsvare det valget. 

Jeg liker ikke kake spesielt godt, og har ikke tenkt å ødelegge matlysten min til lunsj med å sitte der å tvinge i meg et kakestykke, bare fordi Randi syns det er så utrolig koselig å bake. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...