Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så du mener at alle - skal spise av alle kakene til en hver tid fordi «det ikke skader med et ministykke»?

Selv om man kanskje er mett, ikke har lyst på, kanskje ikke liker akkurat den kaken, bli oppblåst av kake, ikke tåler kaken, sliter med vekta, har diabetes osv… det er mange grunner til at folk velger å ikke spise! Ikke bland deg i noe du ikke vet noe om, og la folk få bestemme selv!! 

Anonymkode: 29b62...f0b

Ro deg ned! Lar jeg ikke folk bestemme selv?

Jeg mente: Man kan ta et lite stykke, eller man kan takke nei. Det er ikke «krise» å kose seg litt på en arbeidsplass av og til. Man kan ta en bit, et stort stykke, eller kun ta kaffekoppen eller te. Ingen grunn til å fyre opp. Man trenger ikke ta på vei bare noen nevner kake og sukker. 

Anonymkode: 7799a...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser sjelden kake på jobb, men tror neppe noen i det hele tatt legger merke til det. Rullerende pauser og mange som skal ha pause. Ofte kaker flere ganger i uken pluss sjefen ofte kjøper litt fredagskos til pauserommet i form av oppkuttet frukt og masse godteri. 

Hadde aldri tenkt at det var uhøflig om noen ikke spiste, med mindre man gjør et stort nummer ut av det. Og da er det som er uhøflig og ikke det at man ikke spiser kake. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig mange sliter med vekt, og blir trigget, men det forstår ikke alle som ikke sliter med det selv :) Jeg kjenner flere som har gått ned i vekt, som faller ut på sukkerkjøret hvis de smaker så mye som en twistsjokolade eller chips for den saks skyld. Det er ikke for alle å «bare ta et stykke». Veldig mange kjemper hver dag for å holde seg unna sukker, og så lenge en takker høflig nei når folk hele tiden skal ha med seg noe godt fordi det er så hyggelig, så bør det holde lenge! Folk som ikke respektere andres, bør gå langt inn i seg selv! Det er stor forskjell på å ta med alt mulig på jobb i hverdagen, kontra å bli invitert i et selskap! 

Anonymkode: bb9cb...d35

Det er hvordan man spiser jevnt over som har noe å si. Det er vanlig i et liv å spise litt søtt av og til, men det kan som nevnt over bare være en liten bit også. Utrolig snilt av den som tar med kake. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette synes jeg er helt forferdelig å lese faktisk. Så da skal man drive sosial tvang på spising? Helt feil! Det er da mye mer egoistisk å skulle tvinge på andre sukker og kaker de kanskje ikke liker engang, fordi de skal tilfredsstille andre. Det blir tatt med kaker HVER uke. Ikke alle ønsker å eksponeres for det. Mange er mye rundt på besøk også. Så da skal man tvinges til å spise kaker overalt. Ikke bra for helsen! 

Dette er i tillegg jobb! Det er ikke privat, og det er ingenting som sier i arbeidskontrakten at man skal bli påtvunget å spise kaker hver fredag. Man er der for å gjøre en jobb, ikke spise kaker. Det finnes andre sosiale tiltak man kan gjøre for å bevare et godt arbeidsmiljø. Faktisk mange. 

Anonymkode: e64c7...106

Lønningspils er nå mye usunnere og uheldig! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jobben har utviklet seg til å bli et lite kake helvete, der kolleger nærmest kappes om å ta med kake på jobb for å feire eller markere noe. 
Det blir bare alt for mye synes jeg. Er det uhøflig å takke nei til disse kakene? 

Anonymkode: 5e42e...225

Nei, selvsagt ikke!

• Liker 1
Skrevet
Ekko jenta skrev (9 timer siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Hvis det er i et selskap, kanskje, men dette er jo på jobb. Da synes jeg det blir annerledes.

Helt OK å takke nei, så lenge man lar det bli med det (ikke kommentere at andre forsyner seg).

• Liker 1
Skrevet
Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er i et selskap, kanskje, men dette er jo på jobb. Da synes jeg det blir annerledes.

Helt OK å takke nei, så lenge man lar det bli med det (ikke kommentere at andre forsyner seg).

Hvem i alle dager gjør det? Aldri opplevd.

Anonymkode: 8c0e6...c37

Skrevet

Det er ikke så mye kake hos oss på jobb, men jeg ser ikke noe problem med at folk ikke spiser det.

En kollega er ikke glad i søtsaker, og de få gangene han spiser kake tar han ministykker som helst skulle vært skåret med ostehøvel, og man ser han nesten tvinger i seg stykket. Da er det bedre å ikke spise, syns jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Men bryr folk seg? Jeg spiser aldri på jobb (hei, spiseforstyrrelse!), og det har faktisk aldri blitt kommentert. Jeg sier heller ikke noe om det, da. Nå er det en stor arbeidsplass, så ingen har helt oversikt på vanene mine (kan sikkert tro jeg har spist før osv.).

Ellers må det jo være greit å si noe sånt som at du har en regel om ikke å spise kake på jobb, siden det blir så mye ellers?

Anonymkode: c5213...7ba

Skrevet

Hvorfor sitter man og overvåker hva andre spiser eller ikke spiser? Sykt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadda valgt å sagt nei takk til alle kaker. Flere grunner hvorfor ikke folk spiser sukker.  Ville ikke skuffet noen så sagt nei til alle. 

Anonymkode: e9074...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lønningspils er nå mye usunnere og uheldig! 

Poenget er jo at folk skal kunne bestemme selv hva de spiser, eventuelt ikke spiser uansett grunn. Uten press fra andre! 

Og ja, det samme gjelder selvfølgelig alkohol og hva som helst annet også. Det skal være valgfritt. Ingen bør føle seg presset til å drikke heller. 

Anonymkode: e64c7...106

• Liker 2
Skrevet

Den sosiale forventningen er at å lage eller ta med noe ekstra godt, som kake, er å gi en hyggelig opplevelse til de man jobber med.

Med underliggende tankegang om at det er koselig med mat, og usunn mat er enda koseligere og noe alle setter pris på og blir glad av. Og at eneste grunnen til at noen avstår er at de er strenge og ikke evner å unne seg noe godt eller å kose seg.  

Problemer er at ikke alle synes det er godt eller får noen som helst slags glede av kake. 

Det blir likevel av mange tolket som om man avslår å være med på den hyggelige opplevelsen som noen har avstengt seg for å skape.

Problemet er koblingen mat=kos, og sukker er mest kos. Det er veldig gammeldags, men veldig grunnfestet i kulturen og hvordan mange av oss er oppvokst. Det er ganske hardt å ikke ville ha søtsaker i en sånn setting, siden de som liker det ikke forstår seg på de som ikke vil ha det.

Enkelte plasser tror jeg eneste alternativet er å ta med frukt og grønt og nøtter som supplement.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Elle Melle skrev (1 minutt siden):

Den sosiale forventningen er at å lage eller ta med noe ekstra godt, som kake, er å gi en hyggelig opplevelse til de man jobber med.

Med underliggende tankegang om at det er koselig med mat, og usunn mat er enda koseligere og noe alle setter pris på og blir glad av. Og at eneste grunnen til at noen avstår er at de er strenge og ikke evner å unne seg noe godt eller å kose seg.  

Problemer er at ikke alle synes det er godt eller får noen som helst slags glede av kake. 

Det blir likevel av mange tolket som om man avslår å være med på den hyggelige opplevelsen som noen har avstengt seg for å skape.

Problemet er koblingen mat=kos, og sukker er mest kos. Det er veldig gammeldags, men veldig grunnfestet i kulturen og hvordan mange av oss er oppvokst. Det er ganske hardt å ikke ville ha søtsaker i en sånn setting, siden de som liker det ikke forstår seg på de som ikke vil ha det.

Enkelte plasser tror jeg eneste alternativet er å ta med frukt og grønt og nøtter som supplement.

Får håpe dette blir slutt på når boomerne dør ut. For meg er "kos" å gjøre noe hyggelig, gå en tur i skogen f.eks. At "kos" skal forbindes med å stappe kjeften full av dritt er jo ganske sykt.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ah.. "Kose seg" folket.

Nei, det er ikke kos. Jeg liker ikke kake. Jeg liker ikke sjokolade.

Nå skal jeg ut og kose meg med en løpetur i sola. 

Anonymkode: 539a0...cc8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ekko jenta skrev (8 timer siden):

Det er riktig at det dem som sliter med vekt. Det er på som regel grunnlag av vaner som er bygget opp overt tid med å spise usunt/feil (ofte prosessert) mat, brus med sukker, chips og godteri.
Noen andre tilfeller så kan det sykdom som fører til overvekt og da har det ingenting å si om man tar seg en kake smak eller ikke fordi det ikke er fedmen som er problemet, men må kanskje takke nei hvis det er allergi.

Blir man tilbud smågodt, chips etc så er det helt greit og takke nei.

Blir man tilbudt noe mat som er håndlaget fra bunnen av så er det uhøflig og ikke smake så mye som en liten bit. En dessert «trigger» ikke dårlige hverdags vaner.

Risikoen med at man ikke smaker på maten som man blir tilbudt, er at man ikke blir inkludert på andre sosiale eventer eller sosial kontakt siden man kan bli sett på som «vanskelig».

Enten har du gått glipp av at dette gjelder i en jobbsituasjon, ellers har du totalt misforstått sosiale normer. Jobb er ikke en «sosial event». Utestenger man kollegaer fra «sosial kontakt» fordi de ikke smaker på kaka di bør man få en advarsel fra arbeidsgiver.

Jeg liker å spise sunt, da dette gir meg mye bedre livskvalitet, og det innebærer å unngå å spise kake ofte. Jeg blir ukonsentrert av å spise sukker, så jeg unngår det i hvert fall når jeg er på jobb og trenger hodet med meg. 

Og argumentet «det er bare EN LITEN kakebit, det gjør ingenting» faller helt sammen i dagens kultur der man skal kose seg med usunn mat i huet og ræva. Det merker man spesielt godt når man får barn, som får is og kake i 18 bursdager i barnehagen + privat, lørdagsgodteri, godis i kiosken på trening og cup, en is fra besteforeldre og naboer mange ganger i uka «fordi de må kose seg», sjokolade og boller på tur. Samtidig som alle blir sykere og sykere. Det er galskap.  

Anonymkode: 4a251...14f

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, det er det ikke. Hvis de spør er det bare å være ærlig også, som at du bare spise slikt i helgene, at kaken ikke så så innbydenes ut osv. Trulelu

Anonymkode: 4e5c8...506

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det skader nå ikke med et ministykke. 

Jo, det kan skade. Når jeg slanker meg, så går det fint når jeg avstår helt fra søtsaker og snacks. Men tar jeg et hjørne av en sjokolade, så får jeg et voldsomt sukkersug, som gjør at jeg spiser hele sjokoladen. Tilsvarende er det for kaker. Hvorfor skal jeg tvangsspise ting jeg ikke ønsker bare for å glede deg?

Ekko jenta skrev (10 timer siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Når ble en lunsj en sammenkomst? Man må slett ikke smake på det som blir servert, til lunsj har man med egen mat.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke det ene kakestykket på jobb som gjør at man blir overvektig. 

Jeg syns det er uhøflig å takke nei, men man får heller gjemme seg litt og late som at man har et møte eller noe

Anonymkode: 130e5...749

Gjemme seg litt? Skal ikke folk få være med på det sosiale som en lunsj er, fordi du har bestemt deg for å ta med en kake? Dette kan du ikke mene! Syns du i det hele tatt at det er ok at noen skal late som de liker noe du har med? Er du så umoden og barnslig?

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er en av de som ikke spiser hjemmelagde kaker på jobben. Grunn: Fordi jeg har bodd med ulike folk da jeg studerte, og jeg har sett hvor grisete enkelte er! Det slikkes på kniver, fingre og slikkepotter.... 🤮

I tillegg er det risikoen for å finne hår! For en del år tilbake så var det ei som hadde med seg blåbærpai på jobb, og det var hår i tre av kakestykkene. Ugh! Så jeg velger ergo å avstå både fra å spise kake på jobb + ta med kake selv (av redsel for å miste hår i røra).

Spiser KUN kake fra konditori. 

Anonymkode: 9d87f...122

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...