Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange baker og styrer på, men jeg og noen andre kjøper bare med noe fra frysedisken. Akkurat det er det litt misnøye rundt da.

Anonymkode: be5e2...02a

Er det også feil nå? Ikke alle har tid eller ork til å bake fra bunnen av. Du kjøper kake, de får spise og bør være fornøyde.

Anonymkode: 65151...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ekko jenta skrev (8 timer siden):

Fremdeles uhøflig og ikke en gang smake og «skylde» på vekten (men ingen vil tvinge deg til å spise om du gjør det). Man kan ta et lite stykke kake(mat) og smake uten at det har noe å si på vekten/dietten for kunne gi komplimenter til den som bringer maten. Det er ikke uhøflig å si i fra at man ikke kan spise noe fordi man er allergisk eller blir syk av maten, helsen skal respekteres.

Det som er uhøflig, og frekt, er å nærmest guilt trip'e andre til å spise noe de ikke har lyst på. Voksne folk må da klare å ta nei for et nei. Det er bare en kake, not that deep. Ingen får meg til å spise noe jeg ikke vil ha. Det spiller ingen grunn for hvorfor jeg ikke vil ha, det har ingen noe med. Jeg tvangsfôrer ikke meg selv for noen som helst.

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er ikke det ene kakestykket på jobb som gjør at man blir overvektig. 

Jeg syns det er uhøflig å takke nei, men man får heller gjemme seg litt og late som at man har et møte eller noe

Anonymkode: 130e5...749

• Liker 5
Skrevet
Ekko jenta skrev (9 timer siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Hva med oss som har OCD og ikke tørr å spise noe andre har laget? Jeg vet at Kjell slikker seg på fingrene i tide og utide hvis det minste fnugg av mat eller drikke havner på dem. Mona sine klær lukter sur klesvask, hvem vet hvordan det er med kjøkkenkluten der. Mona snakker hele tiden om kattene sine og at de eeeelsker å ligge på kjøkkenbenken. Og så har vi alle de andre som har småbarn som liker å være med å lage kake og "hjelpe mamma og pappa".

Ja, det er kanskje irrasjonelle tanker, det er en diagnose. Så folk må slutte å oppkonstruere sosial regler og ikke være så hårsåre når folk ikke har samme definisjon på "nå kooser vi oss!!".

(Det er forøvrig en del folk som tror at en melkeallergiker kan spise noe de har laget, men så er det rømme eller annet melkebasert i den. Jeg stoler ikke på andre dersom jeg ikke får se ingredienslista).

Anonymkode: 74ec1...db9

• Liker 8
Skrevet

Jeg skylder ofte på ibs, siden jeg i dårlige perioder ikke kan spise noe utenom det vanlige. Den forklaringen blir mer godtatt enn at jeg ikke vil ha noe med så mye kalorier. Jeg er nøye med hva jeg spiser, og i hverdagene så prioriterer jeg kaloriene mine på noe jeg vet er godt og jeg blir mett av. Men siden jeg er slank er ikke det en forklaring som blir så veldig godtatt. 

Anonymkode: eb815...ce4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skader nå ikke med et ministykke. 

Anonymkode: 7799a...3b3

Sånne kommentarer.... Vet du? Det skader heller ikke å la være. 

Anonymkode: a443f...995

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skader nå ikke med et ministykke. 

Anonymkode: 7799a...3b3

Det gir ingen nytte heller.

Anonymkode: 8c0e6...c37

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det verste er alle som skal mene noe om det rundt bordet. Hvem som tar, hvem som ikke tar, hvem som pleier å ta etc. 

Jeg kan aldri spise det som blir servert pga allergier og sier bare neitakk. Det holder lenge. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Helt enig! 👏

Hvorfor er folk så redd for å spise kake! Det er noe folk har fått for seg for det liksom skal være så usunt, men én dag i uka må da gå an!

Unntaket er selvfølgelig som du nevner, i tillegg til de som har sykdommer (diabetes, cøliaki o.l) som gjør at de ikke kan spise det + de som slanker seg.

Og man må ikke ta et digert stykke! 

Anonymkode: 13361...ddc

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes ikke kake er spesielt godt så gidder ikke sløse bort kalorier på å plikt spise det. Så sa ved første anledning at "kake er ikke noe jeg bryr meg om og spiser kun de gangene jeg føler det er plikt. Men her føler jeg at det er så svslappet stemning at jeg kan si mei takk".

Anonymkode: 77928...e05

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ekko jenta skrev (8 timer siden):

Det er riktig at det dem som sliter med vekt. Det er på som regel grunnlag av vaner som er bygget opp overt tid med å spise usunt/feil (ofte prosessert) mat, brus med sukker, chips og godteri.
Noen andre tilfeller så kan det sykdom som fører til overvekt og da har det ingenting å si om man tar seg en kake smak eller ikke fordi det ikke er fedmen som er problemet, men må kanskje takke nei hvis det er allergi.

Blir man tilbud smågodt, chips etc så er det helt greit og takke nei.

Blir man tilbudt noe mat som er håndlaget fra bunnen av så er det uhøflig og ikke smake så mye som en liten bit. En dessert «trigger» ikke dårlige hverdags vaner.

Risikoen med at man ikke smaker på maten som man blir tilbudt, er at man ikke blir inkludert på andre sosiale eventer eller sosial kontakt siden man kan bli sett på som «vanskelig».

En dessert kan trigge mer enn du tror…. Og det skal aldri være uhøflig å takke nei til sukker i tid og utide! Jeg kan spise kake, men ikke hver uke på jobb! Herlighet så lite reflektert enkelte er! At folk velger å lage sukker og fett-retter i tid og utide fordi det er såååååååååå koselig, må stå for deres regning. Jeg må ikke ha sukker for å kose meg. Setter meg ned og tar en kopp kaffe og en liten prat, men uten sukker! 

Anonymkode: bb9cb...d35

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig! 👏

Hvorfor er folk så redd for å spise kake! Det er noe folk har fått for seg for det liksom skal være så usunt, men én dag i uka må da gå an!

Unntaket er selvfølgelig som du nevner, i tillegg til de som har sykdommer (diabetes, cøliaki o.l) som gjør at de ikke kan spise det + de som slanker seg.

Hvorfor?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det ingen som bryr seg. 
De som har lyst på forsyner seg, de andre dropper det. 
"nei takk" holder i massevis. 

Jeg synes det er veldig uhøflig å forvente at alle skal spise det du lager. 
Jeg synes det er uhøflig å ikke respektere at noen sier nei. 
Jeg synes det er skikkelig uhøflig å presse sine preferanser på andre. 

Men synes du det er bedre at jeg takker nei til sammenkomsten da? Alle kolleger skal samle seg for kaffe og kaker, jeg vil ikke ha kake, da er det bedre at jeg sitter alene på kontoret mitt? 

Anonymkode: 2c84b...470

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt enig! 👏

Er man "redd for å spise kake" bare fordi man ikke har lyst på? Hodeløst å bagatelliserer dette på den måten. Folk må da få lov å bestemme selv hva de skal spise og ikke.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt enig! 👏

Hjelpe meg! Det er gjerne ikke 1 dag i uken. Så kommer helgen hvis en bevisst ønsker å kose seg litt, også kommer det bursdagsselskaper med masse kaker, en venninne som inviterer på kaffe og bolle på lørdag formiddag osv! Hvorfor er det akkurat den kaken på jobb man MÅ spise da? Mange har strevd i åresvis for å slutte å spise sukker, og blir trigget av å måtte spise kake for å ikke være uhøflig. At det skal være så vanskelig å få lov å velge et liv uten sukker og masse smør?!? 

• Liker 5
Skrevet

Det er en eller annen sjuk sukkeravhengighets-forventning at alle synes kake er godt, og man blir nærmest stemplet som hysterisk hvis man takker nei. Jeg liker ikke søte ting, blir kvalm. Spesielt av kake. Det er ikke såååå koselig for alle å spise kake. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i kaker. Når noen tar med kake på jobben, så bare sier jeg at jeg ikke spiser kaker. Ikke noe problem å si det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hos oss er det ingen som bryr seg. 
De som har lyst på forsyner seg, de andre dropper det. 
"nei takk" holder i massevis. 

Jeg synes det er veldig uhøflig å forvente at alle skal spise det du lager. 
Jeg synes det er uhøflig å ikke respektere at noen sier nei. 
Jeg synes det er skikkelig uhøflig å presse sine preferanser på andre. 

Men synes du det er bedre at jeg takker nei til sammenkomsten da? Alle kolleger skal samle seg for kaffe og kaker, jeg vil ikke ha kake, da er det bedre at jeg sitter alene på kontoret mitt? 

Lurer på det samme som deg! Det virker som enkelte har en enten/eller tankegang. Jeg spiser ikke kake på jobb, pga diabetes. Det mases likevel hver eneste gang, men ingen blir sure. Sitter med dem og drikker en kopp kaffe. Flere som ikke spiser sukker i ukedagene og er konsekvent på det, og det bør være lov! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får utbrudd av perioral dermatitt hvis jeg spiser sukker (eller koffein for den saks skyld), så kaffe og kaker utgår maksimalt for min del.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig! 👏

Man kan ha mange andre grunner for å si nei til kake, enn at man mener det er usunt. 
Noen har bare ikke lyst på kake. Noen synes mange kaker rett å slett ikke smaker godt. 

Hva med å droppe disse fordommene at alle som takker nei til kake er på slankern eller syk? 
Jeg er slank og frisk, jeg spiser gjerne godteri, og jeg forsyner meg godt hvis det står en sjokoladeskål fremme. På sommeren spiser jeg vanligvis bare is til frokost. 

Men jeg liker ikke kake. Slutt å døm meg for å være hysterisk sunn, eller på slankeren. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...