Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ekko jenta skrev (5 minutter siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

😂 

Fått chat gpt til å sause sammen noe svada? 

Anonymkode: 476a0...05e

• Liker 10
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ekko jenta skrev (7 minutter siden):

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

Er det uhøflig å takke nei, hvis en sliter med vekt og kosthold generelt? Noen har også diabetes, eller prediabetes, og bør ikke si ja for å være høflig! Når det serveres kake på jobben ukentlig og av og til flere dager i uken, må det være lov å bestemme selv hva en ønsker eller ikke! 

Anonymkode: bb9cb...d35

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😂

Fått chat gpt til å sause sammen noe svada? 

Anonymkode: 476a0...05e

Nei? Det er vanlig skikk og bruk. Gjelder ikke bare kaker, men all mat som er laget for hånd og blir servert 😓

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så takknemlig?🙄 Det koster gjerne flere hundre kroner for å bare lage en kake i dag med dagens priser. Ikke minst flere timer av fritid dagen før.

Ok å ikke spise. Men hva har du gjort for felleskapet som kan kalle en hyggelig gest for et helvete?

Anonymkode: 63e75...d41

Det kan bli for mye kake og dermed også for mye mas! Det blir et «lite helvete» for mange! Noen kolleger tar ikke nei for et nei. Jeg har diabetes, og til og med det blir ikke respektert… Fordi de ikke forstår det, når DE ikke har det…. Blir jeg invitert i selskap, forstår jeg at det forventes at jeg spiser litt kake, selv om jeg ikke bør…. Når jeg er på jobb, så spiser jeg ikke kake eller annet snop/ting med sukker. Jeg må være konsekvent her. At mange bare MÅ bake, fordi mange tror det må sukker til for å ha det hyggelig på jobb, for stå for egen regning. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ekko jenta skrev (5 minutter siden):

Nei? Det er vanlig skikk og bruk. Gjelder ikke bare kaker, men all mat som er laget for hånd og blir servert 😓

Hvis en er invitert i besøk eller selskap, så er det jo noe annet, men hvis man hele tiden skal spise noe på jobb fordi noen har laget noe i tide og utide, vel, da er det lov å si takk, men nei takk! Det er da mye mer uhøflig å prakke sukker på folk som ikke har godt av det, eller ønsker å spise så mye av det i hverdagen?!? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det uhøflig å takke nei, hvis en sliter med vekt og kosthold generelt? Noen har også diabetes, eller prediabetes, og bør ikke si ja for å være høflig! Når det serveres kake på jobben ukentlig og av og til flere dager i uken, må det være lov å bestemme selv hva en ønsker eller ikke! 

Fremdeles uhøflig og ikke en gang smake og «skylde» på vekten (men ingen vil tvinge deg til å spise om du gjør det). Man kan ta et lite stykke kake(mat) og smake uten at det har noe å si på vekten/dietten for kunne gi komplimenter til den som bringer maten. Det er ikke uhøflig å si i fra at man ikke kan spise noe fordi man er allergisk eller blir syk av maten, helsen skal respekteres.

• Liker 1
Skrevet

Nah. Heller uhøflig hvis noen lagde mat til deg.

Anonymkode: df639...daa

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det skader nå ikke med et ministykke. 

Anonymkode: 7799a...3b3

Så du mener at alle - skal spise av alle kakene til en hver tid fordi «det ikke skader med et ministykke»?

Selv om man kanskje er mett, ikke har lyst på, kanskje ikke liker akkurat den kaken, bli oppblåst av kake, ikke tåler kaken, sliter med vekta, har diabetes osv… det er mange grunner til at folk velger å ikke spise! Ikke bland deg i noe du ikke vet noe om, og la folk få bestemme selv!! 

Anonymkode: 29b62...f0b

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Der jeg jobber så kan folk prate om hvorfor de spiser eller ikke spiser kake, helt åpent, om det så er at de ikke liker noe, er vegetarianer, har diabetes, fåe vondt i hodet av sukker, eller annet. Og ingen blir fornærma :P Hva er problemet, liksom? Nå jobber jeg på et sted med veldig mye folk da, så det er mange ulike meninger, grunner, allergier osv., så ingen hadde giddet å presse hver eneste person om hvorfor de ikke vil ha. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Må man si noe da? Ingen som følger med på hvem som spiser kake og ikke. Og det er heller ingen som bryr seg om hvorfor du ikke spiser kake.

• Liker 1
Skrevet

Hadde blitt så sur og fornærmet om noen ikke spiste kaken min. Lovlig kriminelt sier nå jeg.

Skrevet
Ekko jenta skrev (11 minutter siden):

Fremdeles uhøflig og ikke en gang smake og «skylde» på vekten (men ingen vil tvinge deg til å spise om du gjør det). Man kan ta et lite stykke kake(mat) og smake uten at det har noe å si på vekten/dietten for kunne gi komplimenter til den som bringer maten. Det er ikke uhøflig å si i fra at man ikke kan spise noe fordi man er allergisk eller blir syk av maten, helsen skal respekteres.

Veldig mange sliter med vekt, og blir trigget, men det forstår ikke alle som ikke sliter med det selv :) Jeg kjenner flere som har gått ned i vekt, som faller ut på sukkerkjøret hvis de smaker så mye som en twistsjokolade eller chips for den saks skyld. Det er ikke for alle å «bare ta et stykke». Veldig mange kjemper hver dag for å holde seg unna sukker, og så lenge en takker høflig nei når folk hele tiden skal ha med seg noe godt fordi det er så hyggelig, så bør det holde lenge! Folk som ikke respektere andres, bør gå langt inn i seg selv! Det er stor forskjell på å ta med alt mulig på jobb i hverdagen, kontra å bli invitert i et selskap! 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde blitt så sur og fornærmet om noen ikke spiste kaken min. Lovlig kriminelt sier nå jeg.

Ok, da har du et problem, synes jeg 😊

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan legger dere merke til hvem som spiser og ikke?
Her settes kake på kjøkkenet, så sendes det ut felles teams om at det er kake for den som vil ha. Så går de som vil å forsyner seg. Noen går med en gang, noen venter til pausen, andre tar til to-kaffen, noen var i et møte og tar etterpå, noen har nettopp spist og vil vente +++. Helt umulig å klare å finne ut av hvem som spiste og ikke. Det eneste vi vet, helt garantert, er at den kaka er tom når dagen er ferdig. Og den som vil "lure" seg unna kan bare si til kontorvennene at man tar etterpå, og til lunsjgjengen etterpå at man var innom kjøkkenet tidligere. Det er det enkleste i verden å komme unna.

Anonymkode: 0128a...383

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

På jobb spiser jeg min egen mat. Blir vi tilbudt noe annet, takker jeg ja eller nei, alt etter om jeg vil ha eller ikke. Skulle det være et problem for noen, så er det deres problem og ikke mitt.

Anonymkode: 65b3e...6c8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Ekko jenta skrev (1 time siden):

Dette synes jeg er helt forferdelig å lese faktisk. Så da skal man drive sosial tvang på spising? Helt feil! Det er da mye mer egoistisk å skulle tvinge på andre sukker og kaker de kanskje ikke liker engang, fordi de skal tilfredsstille andre. Det blir tatt med kaker HVER uke. Ikke alle ønsker å eksponeres for det. Mange er mye rundt på besøk også. Så da skal man tvinges til å spise kaker overalt. Ikke bra for helsen! 

Dette er i tillegg jobb! Det er ikke privat, og det er ingenting som sier i arbeidskontrakten at man skal bli påtvunget å spise kaker hver fredag. Man er der for å gjøre en jobb, ikke spise kaker. Det finnes andre sosiale tiltak man kan gjøre for å bevare et godt arbeidsmiljø. Faktisk mange. 

Anonymkode: e64c7...106

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Veldig mange sliter med vekt, og blir trigget, men det forstår ikke alle som ikke sliter med det selv :) Jeg kjenner flere som har gått ned i vekt, som faller ut på sukkerkjøret hvis de smaker så mye som en twistsjokolade eller chips for den saks skyld. Det er ikke for alle å «bare ta et stykke». Veldig mange kjemper hver dag for å holde seg unna sukker, og så lenge en takker høflig nei når folk hele tiden skal ha med seg noe godt fordi det er så hyggelig, så bør det holde lenge! Folk som ikke respektere andres, bør gå langt inn i seg selv! Det er stor forskjell på å ta med alt mulig på jobb i hverdagen, kontra å bli invitert i et selskap! 

Det er riktig at det dem som sliter med vekt. Det er på som regel grunnlag av vaner som er bygget opp overt tid med å spise usunt/feil (ofte prosessert) mat, brus med sukker, chips og godteri.
Noen andre tilfeller så kan det sykdom som fører til overvekt og da har det ingenting å si om man tar seg en kake smak eller ikke fordi det ikke er fedmen som er problemet, men må kanskje takke nei hvis det er allergi.

Blir man tilbud smågodt, chips etc så er det helt greit og takke nei.

Blir man tilbudt noe mat som er håndlaget fra bunnen av så er det uhøflig og ikke smake så mye som en liten bit. En dessert «trigger» ikke dårlige hverdags vaner.

Risikoen med at man ikke smaker på maten som man blir tilbudt, er at man ikke blir inkludert på andre sosiale eventer eller sosial kontakt siden man kan bli sett på som «vanskelig».

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette synes jeg er helt forferdelig å lese faktisk. Så da skal man drive sosial tvang på spising? Helt feil! Det er da mye mer egoistisk å skulle tvinge på andre sukker og kaker de kanskje ikke liker engang, fordi de skal tilfredsstille andre. Det blir tatt med kaker HVER uke. Ikke alle ønsker å eksponeres for det. Mange er mye rundt på besøk også. Så da skal man tvinges til å spise kaker overalt. Ikke bra for helsen! 

Dette er i tillegg jobb! Det er ikke privat, og det er ingenting som sier i arbeidskontrakten at man skal bli påtvunget å spise kaker hver fredag. Man er der for å gjøre en jobb, ikke spise kaker. Det finnes andre sosiale tiltak man kan gjøre for å bevare et godt arbeidsmiljø. Faktisk mange. 

Anonymkode: e64c7...106

Jepp for noen er livet en kamp.
Hvis det plager deg veldig mye at det er kake hver fredag så kan du prøve å foreslå eks fruktsalat fordi du syns det er godt og se hvordan det slår an?

Endret av Ekko jenta
  • Liker 1
Skrevet

For noen idiotiske påstander her. 

Å gå på jobb er for øvrig ikke en 'sosial event'. Herregud. 

Anonymkode: a7eb1...b75

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Så mye sukker spiser jeg ikke at jeg ofrer kvoten på kollegaers tørre kaker. Neitakk. Jeg sier ikke noe, bare lar vær å spise. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...