Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise kake som kollegaer har med på jobb?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben har utviklet seg til å bli et lite kake helvete, der kolleger nærmest kappes om å ta med kake på jobb for å feire eller markere noe. 
Det blir bare alt for mye synes jeg. Er det uhøflig å takke nei til disse kakene? 

Anonymkode: 5e42e...225

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min jobb er det også mye kaker. Jeg sier neitakk til alt. Det blir lagt merke til, siden alle de andre tar. Men siden jeg er konsekvent og aldri smaker, så er det greit. Hvis jeg hadde takket ja til noen og nei til andre, så ville det vært et problem.

Anonymkode: 57f22...c3f

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Overhode ikke. Men mini mini stykke for å si .. må stoppe her..denne erfarlig god.. gjør vel ikke noe?

Anonymkode: 63e75...d41

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker ikke kake spesielt godt, så spiser det skjeldent. Av og til spiser jeg, om det er en av de få kakene jeg liker. Andre får gjøre som de vil og jeg har ingen problemer med å stå for hva jeg selv velger å spise. 

Anonymkode: d5d59...50a

• Liker 8
Skrevet

Nei det står ikke i en eneste arbeidskontrakt jeg har sett at det noensinne har stått noe om spiseplikt av kake.

Folk som mener det er uhøflig har mest sannsynlig problemer på en eller annen måte og er ikke noe å hefte seg med. Du trenger selvfølgelig ikke stå på en stol og proklamere høyt at du sier nei til kake men det er helt i orden å ikke forsyne seg av kaker uavhengig av hvor nesten synes jeg.

I dagen samfunn er det kaker, sjokolade, dounuts, konfekt og søte/salte/feite ting over alt og en må takke nei ganske ofte om en ikke er glad i eller ønsker å spise slikt, og jobben bør iallefall være en zone hvor en kan avstå fra mat og søtsaker en ikke ønsker.

Anonymkode: aa1b3...e79

• Liker 12
Skrevet

Bare ikke gjør noe nummer utav det

Anonymkode: 6f858...966

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg spiser heller ikke kake på jobb. Skal love deg at det blir registrert. De liker det ikke. Kakehelvete hos oss også. 

Anonymkode: d2a38...d4c

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Hos oss er det noen som tar et mikroskopisk stykke, og stirrer med store øyne på de som tar normale eller store stykker. For ikke å snakke om hvis noen forsyner seg to ganger. Det synes jeg er mer uhøflig å kommentere 😅

Anonymkode: 08cdb...0a5

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei absolutt ikke. Bare ikke gjør noe nummer ut av det som noen her sier. Og hvis noen skulle legge seg bort i det så ler du det vekk og skylder på "konstant slankern" eller at du blir av og til litt kvalm når du spiser kake rett etter lunsj eller noe annet. Og så fører du samtalen over på noe annet. 

Anonymkode: 476a0...05e

• Liker 6
Skrevet

Det skader nå ikke med et ministykke. 

Anonymkode: 7799a...3b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kakehelvete hos oss også. 

Anonymkode: d2a38...d4c

Så takknemlig?🙄 Det koster gjerne flere hundre kroner for å bare lage en kake i dag med dagens priser. Ikke minst flere timer av fritid dagen før.

Ok å ikke spise. Men hva har du gjort for felleskapet som kan kalle en hyggelig gest for et helvete?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

I slike tilfeller er det veldig kjekt å ha cøliaki😆

Så lenge du ikke gjør noe nummer av at du ikke vil ha så burde folk være voksne nok til å takle at du ikke spiser. Om de kommenterer eller blir snurt kan det hjelpe å bare si at du rett og slett ikke er så kakeglad men unner alle som er det å spise din del. Noen ganger med høflig unnvikelse burde gjøre det normalt nok til at de ikke tar seg nær av det.

Anonymkode: 20bda...70e

• Liker 3
Skrevet

Hvis noen har problemer med det, sier det mer om dem😂 Ikke alle liker eller vil ha kaker. Ingenting galt med det, og jeg er en av dem. Hadde jeg fått kommentarer på det, hadde jeg virkelig begynte å lure. Skal man begynne å "tvinge " folk i kaker fordi andre har lyst på. Ærlig talt. Man komme heller ikke på jobb for å spise kake, det bør være valgfritt uten sosialt press!!

Anonymkode: e64c7...106

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så takknemlig?🙄 Det koster gjerne flere hundre kroner for å bare lage en kake i dag med dagens priser. Ikke minst flere timer av fritid dagen før.

Ok å ikke spise. Men hva har du gjort for felleskapet som kan kalle en hyggelig gest for et helvete?

De velger helt selv om de skal lage kakene. Og ikke alle liker eller ønsker å spise kaker. Det bør kunne være valgfritt. 

Anonymkode: e64c7...106

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

De kan jo ikke forvente spiseplikt. Jeg takker også nei, jeg orker ikke kake. Gjør aldri en stor greie utav det, bare sier nei takk. Blir de fornærmet, er det ikke mitt problem.

Anonymkode: 65151...d47

• Liker 10
Skrevet

Jeg har diabetes og spiser ikke kake eller sukker pga kostholdsregulering. Dette må jeg gjenta hver eneste gang, for mine kolleger kan ikke forstå at jeg ikke kan spise så mye sukker. Ikke liker jeg så godt kake heller, og blir kvalm av et lite stykke, i tillegg til blodsukkeret begynner å svinge. 
Har et par andre kolleger som er bestemt og kun spiser kake/sukker 1 dag i uken eller i selskap. Og det må man respektere. Jeg kommenterer aldri de som spiser mye kake, og unner dem det 😊

Anonymkode: bb9cb...d35

• Liker 7
Skrevet

Vi har kake hos oss, omtrent ukentlig. Jeg spiser sjeldent, men ingen bryr seg. Noen spør innimellom om jeg skal ha eller si noe i den duren, på lik linje som folk kommenterer eller spør om alt mulig annet, men alle skjønner vel at folk egentlig ikke bryr seg hvorvidt noen tar kake eller ikke. Om noe betyr det jo bare mer kake til dem som spiser kake.

Eneste jeg syns er kjedelig er at det går på omgang å ta med kake på fredager, alle blir skrevet opp på liste, som et trivselstiltak noen har kommet på en gang for mange år siden. Så kake må med, enten man spiser eller ikke. Mange baker og styrer på, men jeg og noen andre kjøper bare med noe fra frysedisken. Akkurat det er det litt misnøye rundt da.

Anonymkode: be5e2...02a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På min jobb er det også mye kaker. Jeg sier neitakk til alt. Det blir lagt merke til, siden alle de andre tar. Men siden jeg er konsekvent og aldri smaker, så er det greit. Hvis jeg hadde takket ja til noen og nei til andre, så ville det vært et problem.

Anonymkode: 57f22...c3f

Huh?? 

Jeg gjør dette hele tida. Jeg elsker brownies. Avskyr kokos. Liker gulrotkake, klarer ikke eplekake. En dag har jeg lyst på hva som helst, en annen dag forsyner jeg meg ikke av det jeg liker engang. Det er da virkelig ikke noe problem å forsyne seg bare av og til. Og hvis noen fører regnskap på det der så får de bare gjøre det. 

Anonymkode: defcf...a85

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja det er uhøflig å ikke spise noe man blir tilbudt i en sammenkomst i følge etiketten. Unntaket er hvis man er allergisk eller vet man kommer til å kaste opp av maten. Du må ikke ta et digert stykke, men i det minste smak på det som blir servert.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...