Gå til innhold

Dere som ikke bruker refleks...

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Før fikk man jo gratis reflekser over alt. Hadde vel sikkert over ti reflekser bare fra Cornflakes-pakker. Man fikk alltid refleks fra alt av slike stands, seminarer, events, hva enn slags offentlig happening noe sted, så delte de ut reflekser av ymse slag, med logo på.

Nå skal det koste ca 40 kr pr refleksbånd av billigste sort. Gjerne 50-60 kr og mer om du skal ha noe skikkelig. 

Og de båndene som man smekker over håndledd etc, for min del mister jeg sikkert 3-4 stk hver vinter.

Anonymkode: 6822e...c07

Her er 9, 25, 15, 25 kroner for reflekser nå: https://www.xxl.no/sport/loping/refleks/c/100800_1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men, altså... jeg er fullstendig klar over at bilen ikke ser meg uten refleks, jeg kjører bil selv. Men jeg ser jo bilen. Og kommer bilen bak meg i mørket så ser jeg jo lysene på lang avstand likevel. Ikke går jeg og tusler uti veien heller men holder meg på fortauet. Og krysser ikke fotgjengeroverganger før bilen bremser ned.

Så hva er det da som gjør det så farlig for meg å gå uten refleks?

Anonymkode: 3accb...d1a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bor i Bergen sentrum. Derfor bruker jeg ikke refleks. Gåarealer overalt, og opplyst. Hvis jeg bodde ute i gokk, så ville saken vært annerledes.

Anonymkode: e6c9c...f69

Håper du oppfører deg som om du er usynlig når du skal krysse gaten. Selv med gatelys så er det vanskelig å se fotgjengere i høstmørket når det regner. 

Anonymkode: 39fb8...53a

Skrevet

Det er ingen unnskyldning for å være usynlig ute. Har du ikke refleks, så bruk mobilen. Selv så har jeg ofte dratt ut når det er lyst, blitt ute lengre enn planlagt og må dra hjem i mørket og alt av refleks ligger igjen hjemme. Da slår jeg enkelt og greit på lommelykten på mobilen og går med den i hånden. Vanskeligere er det ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bor i Oslo og har ikke behov for det her jeg ferdes. Hadde brukt det om jeg gikk langs E6.

Anonymkode: b0075...e90

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Samme her. Jeg glemmer å ta det på fordi det ofte er lyst når jeg drar hjemmefra. Og jeg går bare på opplyste fortau. Trenger ikke valse i veibanen i Oslo.

Anonymkode: bd85a...9b8

Ingen sparkesykler eller sykler på fortauet i Oslo, nei. Og dere krysser selvsagt aldri veien heller. 

Anonymkode: 373a8...2ff

• Liker 1
Skrevet

Gløymer det når eg ikkje har planlagt å rusle i mørket. Er for sløvt, skal skjerpe meg! 

Anonymkode: 1bcd0...2fb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ingen unnskyldning for å være usynlig ute. Har du ikke refleks, så bruk mobilen. Selv så har jeg ofte dratt ut når det er lyst, blitt ute lengre enn planlagt og må dra hjem i mørket og alt av refleks ligger igjen hjemme. Da slår jeg enkelt og greit på lommelykten på mobilen og går med den i hånden. Vanskeligere er det ikke. 

Løsningsorinert! Lur ide. 

Ekstremt effektivt også! 

Men nå kommer vel de ut av hulene sine, de "jeg har ikke med telefon og bor et sted uten butikker".

Anonymkode: 66a7c...bf3

• Liker 1
Skrevet

Opplevde her om dagen en tulling som sykla i veien uten refleks og tidlig på morgenen så det fortsatt var mørkt ute. Når jeg kom nærmere så jeg fan at han hadde barnesete på sykkelen og en 2-3 åring bakpå i tillegg. Ingen refleks verken på han eller ungen,og heller ingen sykkellys. Fan for en tulling tenkte jeg. En ting er å risikere sitt eget liv, men ta nå for pokker ansvar og sikre ungen din riktig. Hadde lyst og stoppe og skrike ut noen alvorsord hadde det ikke vært for mye trafikk.

Anonymkode: 100e1...bd3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, altså... jeg er fullstendig klar over at bilen ikke ser meg uten refleks, jeg kjører bil selv. Men jeg ser jo bilen. Og kommer bilen bak meg i mørket så ser jeg jo lysene på lang avstand likevel. Ikke går jeg og tusler uti veien heller men holder meg på fortauet. Og krysser ikke fotgjengeroverganger før bilen bremser ned.

Ikke alle steder har fortau. Da hjelper det lite at den gående ser bilen når bilen ikke ser den gående. 

Om det kommer en motgående bil samtidig og alle tre, bilene og den gående møtes på akkurat samme sted og den gående ikke blir sett før i siste liten, da blir det en krasj. Da er det bare spørsmål om hvem som blir truffet. 

Her vi bor er det ikke fortau, og veiene er 80 km/t. Det sier seg selv at det er idioter som ikke bruker refleks da! 

Anonymkode: 459ed...f93

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du synes ikke når det blir mer enn én bil. Når den bilen du ser får en bil i mot og setter på nærlys, vises ikke du i hele tatt! Bil med fjernlys på vil nok se deg, men aldri en på nærlys og sikten er dårlig! For egen del var jeg ute for en syklist som ikke hadde refleks noe sted på seg selv eller sykkel, ikke noe lys, idioten sin redning var dens hvite sokker som jeg etter hvert så beveget seg opp og ned. Da hadde jeg bil i mot og keg brukte nærlys!

Du er ufattelig dum som ikke forstår ditt eget beste i dette!!!

Anonymkode: 740f4...a5a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 20.15):

Ikke alle steder har fortau. Da hjelper det lite at den gående ser bilen når bilen ikke ser den gående. 

Om det kommer en motgående bil samtidig og alle tre, bilene og den gående møtes på akkurat samme sted og den gående ikke blir sett før i siste liten, da blir det en krasj. Da er det bare spørsmål om hvem som blir truffet. 

Her vi bor er det ikke fortau, og veiene er 80 km/t. Det sier seg selv at det er idioter som ikke bruker refleks da! 

Anonymkode: 459ed...f93

Men nå spurte jeg "hva er det som gjør det så farlig for meg...?" Det du skriver der er ikke relevant for meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 21.50):

Du synes ikke når det blir mer enn én bil. Når den bilen du ser får en bil i mot og setter på nærlys, vises ikke du i hele tatt! Bil med fjernlys på vil nok se deg, men aldri en på nærlys og sikten er dårlig! For egen del var jeg ute for en syklist som ikke hadde refleks noe sted på seg selv eller sykkel, ikke noe lys, idioten sin redning var dens hvite sokker som jeg etter hvert så beveget seg opp og ned. Da hadde jeg bil i mot og keg brukte nærlys!

Du er ufattelig dum som ikke forstår ditt eget beste i dette!!!

Anonymkode: 740f4...a5a

Jeg vet jeg ikke synes. Men jeg ser bilen. Og går på fortau som er adskilt med fem meter med grøft fra bilveien.

Skrevet

Ryddet for nedsettende innlegg, brukerangrep og svar til det.  

_popcorn_, adm

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men nå spurte jeg "hva er det som gjør det så farlig for meg...?" Det du skriver der er ikke relevant for meg.

Dette handler ikke bare om deg. Bilføreren aner ikke om fotgjengere oppfører seg slik at de ikke blir påkjørt eller ei, så alle mørklagte fotgjengere blir et potensielt hjerteinfarkt, siden en bil både forårsker stor skade, og man selv blir helt ansvarlig for den skaden, enten fotgjengeren ønsker å bli påkjørt eller ei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...