AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #1 Skrevet 27. oktober 2025 Hei! Noen som har kunnskap om graviditet og rtg. Stråling på jobb? Jobber på operasjonsavdeling, så blir tidvis utsatt for rtg. Stråling men har da på meg blyfrakk. Leser noen steder at det er godt nok og ikke farlig. Men blir usikker. Skal såklart snakke med strålevernskordinator om dette, men vil i utgangspunktet ikke fortelle det til leder enda. Noen med egne erfaringer? Anonymkode: 8567d...264
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #2 Skrevet 27. oktober 2025 Det finnes garantert prosedyrer, sjekk prosedyresidene deres. Anonymkode: 7fde0...fe0 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #3 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes garantert prosedyrer, sjekk prosedyresidene deres. Anonymkode: 7fde0...fe0 Har lest det men det er ikke entydig, er derfor interessert i erfaringer Anonymkode: 8567d...264
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #4 Skrevet 27. oktober 2025 Hos oss er det nulltoleranse for alt som potensielt er risikabelt. Inkludert røntgen. Anonymkode: e828d...873 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #5 Skrevet 27. oktober 2025 I sånne tilfeller MÅ du bare fortelle om det. Hva er viktigst liksom. At leder ikke finner ut av graviditet eller at fosteret får skader? Anonymkode: a088c...f16 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #6 Skrevet 27. oktober 2025 Jeg er operasjonssykepleier og gravid. Har fått beskjed om at jeg ikke skal være på stuer med røntgen, sementering eller anestesigass. Skal ikke delta i traumemottak grunnet røntgen og potensielt utagerende pasienter. Skal heller ikke håndtere preparater med formalin. Jeg blir plassert på stuer uten disse risikofaktorene, eventuelt satt til andre oppgaver dersom det ikke er stuer som er «trygge». Er tatt ut av alt vaktarbeid, da det ofte er vanskelig å tilrettelegge på vakt grunnet akutte situasjoner. Dette skal det være prosedyrer på i helseforetaket. Håper det ordner seg for deg! Anonymkode: 23740...fe1 2
Mymlen Skrevet 27. oktober 2025 #7 Skrevet 27. oktober 2025 Høres ut som at du kvalifiserer for svangerskapspenger, siden det du jobber med kan ha risiko for fosteret 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #8 Skrevet 28. oktober 2025 Ts her. Jeg skal såklart ikke utsette embryoet for noe farlig. Men det som forundrer meg er at det er så mye forskjellig informasjon og prosedyrer. Hos oss har det også vert rutine for å bli tatt ut av vakt osv. Men legene jobber fremdeles med stråling? Om man ikke står direkte i operasjonsfeltet er det også veldig lite stråling, det er snakk om under 1 mSv per år for ansatte som jobber jevnlig med stråling. Tenker også det er forskjell på å stå med blyfrakk ved gjennomlysning av en hofte eller rtg thorax på et traume og å være inne på intervensjonsradiologi eller ct. Anonymkode: 8567d...264
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #9 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg jobber på onkologisk poliklinikk. Vi må ut av arbeidet med cellegift i det øyeblikket vi er gravide. Blir derfor litt annerledes på sånne avdelinger, for du har ikke noe valg. Er jo ikke verdt å utsette baby for noe! Spesielt første trimester! Anonymkode: b9fe8...23a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #10 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Jeg skal såklart ikke utsette embryoet for noe farlig. Men det som forundrer meg er at det er så mye forskjellig informasjon og prosedyrer. Hos oss har det også vert rutine for å bli tatt ut av vakt osv. Men legene jobber fremdeles med stråling? Om man ikke står direkte i operasjonsfeltet er det også veldig lite stråling, det er snakk om under 1 mSv per år for ansatte som jobber jevnlig med stråling. Tenker også det er forskjell på å stå med blyfrakk ved gjennomlysning av en hofte eller rtg thorax på et traume og å være inne på intervensjonsradiologi eller ct. Anonymkode: 8567d...264 Hva legene gjør er opp til dem. Jeg utsetter ikke mitt barn for skader. Vi sykepleiere utsettes også totalt sett for flere risikofaktorer i vårt arbeid og over lengre tid. Jeg personlig mener at dersom prosedyrene og anbefalingene er der, så følger jeg de. Det er ingen vits å ta en risiko. Og ved at du ikke bryr deg og tenker det går fint får være opp til deg, men jeg håper virkelig at dette ikke ødelegger for fremtidige kollegaer som blir gravide ved at folk rundt sier «men n.n. gjorde det, hvorfor kan ikke du? Er det såå farlig da?». Anbefalingene er der av en grunn, det er en risiko. Det er for en periode, du klarer å ta det hensynet for ditt fremtidige barn. Anonymkode: 23740...fe1 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #11 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har lest det men det er ikke entydig, er derfor interessert i erfaringer Anonymkode: 8567d...264 Snakk med leder eller HMS avdelingen Anonymkode: 723a1...39a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #12 Skrevet 28. oktober 2025 Dette kvalifiserer for svangerskapspenger. Du skal ikke utsette fosteret for risiko og her virker det som at det ikke er helt klare regler. Anonymkode: f72e3...650
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #13 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva legene gjør er opp til dem. Jeg utsetter ikke mitt barn for skader. Vi sykepleiere utsettes også totalt sett for flere risikofaktorer i vårt arbeid og over lengre tid. Jeg personlig mener at dersom prosedyrene og anbefalingene er der, så følger jeg de. Det er ingen vits å ta en risiko. Og ved at du ikke bryr deg og tenker det går fint får være opp til deg, men jeg håper virkelig at dette ikke ødelegger for fremtidige kollegaer som blir gravide ved at folk rundt sier «men n.n. gjorde det, hvorfor kan ikke du? Er det såå farlig da?». Anbefalingene er der av en grunn, det er en risiko. Det er for en periode, du klarer å ta det hensynet for ditt fremtidige barn. Anonymkode: 23740...fe1 Det er ikke slik at jeg ikke bryr meg. Jeg stiller bare spørsmål ved det, om det alltid har vert slik er det ikke nødvendigvis oppdatert etter nyere forskning. Om jeg får svar om at jeg skal unngå det så gjør jeg såklart det. TS Anonymkode: 8567d...264 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #14 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg jobber som opr.spl, det eneste som er beviselig farlig for fosteret er Formalin. Bortsett fra det er det ikke bevist noe som helst, det er bare synsing, og det er grunnen til at ortopedene jobber på stue mens sykepleierne løper ut uke 1 i graviditeten. Det er da rikelig med ortoinngrep som ikke krever røntgen, du får stå på de, gå som løs på gangen e.l., trenger ikke svangerskapspenger pga dette. Men alltid lurt å informere leder hvis du vil ha tilrettelegging. Anonymkode: af427...212 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #15 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette kvalifiserer for svangerskapspenger. Du skal ikke utsette fosteret for risiko og her virker det som at det ikke er helt klare regler. Anonymkode: f72e3...650 Det kvalifiserer til tilrettelegging/omplassering. Hvis det ikke er mulig, så kan man diskutere svangerskapspenger. Landets kreftavdelinger hadde ikke gått rundt om alle gravide sykepleiere skulle hatt svangerskapspenger i stedet for å omplasseres til andre oppgaver som ikke innebærer å gi cellegift. Anonymkode: 62286...d37 2 2
endo Skrevet 28. oktober 2025 #16 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg jobber i industri, men vi har røntgenmaskin. Vi har i våre rutiner at ingen gravide skal bruke eller være i nærheten av den når den er i bruk. Selv om den er fullstendig trygg i følge datablad. Rart at helsevesenet ikke har slike rutiner?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #17 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ts her. Jeg skal såklart ikke utsette embryoet for noe farlig. Men det som forundrer meg er at det er så mye forskjellig informasjon og prosedyrer. Hos oss har det også vert rutine for å bli tatt ut av vakt osv. Men legene jobber fremdeles med stråling? Om man ikke står direkte i operasjonsfeltet er det også veldig lite stråling, det er snakk om under 1 mSv per år for ansatte som jobber jevnlig med stråling. Tenker også det er forskjell på å stå med blyfrakk ved gjennomlysning av en hofte eller rtg thorax på et traume og å være inne på intervensjonsradiologi eller ct. Anonymkode: 8567d...264 Jobber på røntgenavd og her blir man tatt ut av arbeid hvor det kreves at man må være i samme rom pasienten når det tas bilder. Dette gjelder også legene. Det er spesielt om de velger å stå inne når det gjennomlyses når det ikke er anbefalt. Tipper dere har prosedyrer på dette. Det er jo et føre-var prinsipp, men det er bevist av forskning at høye doser stråling kan skade utviklingen til fosteret spesielt i 1. trimester. Anonymkode: c12db...17c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #18 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber på røntgenavd og her blir man tatt ut av arbeid hvor det kreves at man må være i samme rom pasienten når det tas bilder. Dette gjelder også legene. Det er spesielt om de velger å stå inne når det gjennomlyses når det ikke er anbefalt. Tipper dere har prosedyrer på dette. Det er jo et føre-var prinsipp, men det er bevist av forskning at høye doser stråling kan skade utviklingen til fosteret spesielt i 1. trimester. Anonymkode: c12db...17c Nå er det rimelig stor forskjell på å holde deliriske Olga rolig en hel ct caput med masse strålig, og å være i et rom der det tas tilsammen 2-10 røntgenbilder i lavdose og man kan stå flere meter unna med verneutstyr. Dt er ikke høye doser stråling på et vanlig ot-inngrep, hadde vært greit om du som faperson klarte å skille epler og meloner her. Anonymkode: af427...212 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #19 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå er det rimelig stor forskjell på å holde deliriske Olga rolig en hel ct caput med masse strålig, og å være i et rom der det tas tilsammen 2-10 røntgenbilder i lavdose og man kan stå flere meter unna med verneutstyr. Dt er ikke høye doser stråling på et vanlig ot-inngrep, hadde vært greit om du som faperson klarte å skille epler og meloner her. Anonymkode: af427...212 Det er helt sant, men det er fortsatt et føre-var prinsipp. Om man informerer leder om graviditet blir man tatt ut, om man ikke gjør det kan man selvfølgelig stå der. Men pga at ingen helt vet hvor grensa går før man risikerer skade i utviklingen av fosteret, er det som sagt igjen, et føre-var prinsipp - ergo, prosedyrene er der av en grunn. Det burde du vite om du faktisk jobber i helsevesenet. Og om du tilfeldigvis har sett bildene som blir tatt av deliriske Olga på operasjon så kan jeg si at det blir brukt mye mer stråling der enn på en røntgenlab. Der går nemlig kvantitet over kvalitet. Anonymkode: c12db...17c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #20 Skrevet 29. oktober 2025 Sykehuset skal ha bedriftjordmor du kan kontakte evt skal leder sette deg i kontakt med bedriftsjordmor. Sammen finner dere en løsning om tilrettelegging eller svangerskapspenger er riktig. Stråling, anestesigass og sementering bør unngås og særlig i første trimester. Anonymkode: 3977e...819
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå