Dusten Skrevet mandag kl. 19:24 #1 Skrevet mandag kl. 19:24 Den måtte jo komme. Den nye konservative KrFu-lederen mener at kvinner bør bære fram barn etter voldtekt. https://www.vg.no/nyheter/i/B054n0/krfu-lederen-mener-kvinner-boer-baere-fram-barn-etter-voldtekt Eller mener hun det? Dersom du leser artikkelen så ser man at sitatene gjelder henne personlig, ikke hva hun ønsker som politikk. Der har KrFu vedtatt at de ønsker ønsker abortgrense på 12 uker. Og der vi ved kjernen av et problem. Enkelte politikere spesielt i KrF blir tilstadighet spurt ut om "standard" moralspørsmål. Sikkert fordi mange har andre verdier i slike spørsmål enn det som er vanlig i dagens samfunn. Så blir det slått stort opp, men det hun har svart på er hennes egen mening, ikke hvilken politikk hun vil føre. Dette har mange vanskelig å forstå, nemlig at det går ann å føre en politikk som strider med egen mening, fordi man realpolitisk ser at å gjennomføre egen mening ikke vil være bra for samfunnet totalt sett, gitt slik situasjonene og holdningene er i dag. Derfor kan man være motstander av alkohol, men også motstander av forbudspolitikk. Man kan være mot abort, men for abortloven. Hvor lang tid tar det før dette blir akseptert? 6 3
Rullerusk Skrevet mandag kl. 19:26 #2 Skrevet mandag kl. 19:26 (endret) Men kan hun ikke få lov å mene det da? det er ytringsfrihet i Norge. vi må ikke gå i fella og bli helt polarisert slik de er i usa. Vi må tåle at folk mener og tror annerledes. så enkelt, men så vanskelig… Endret mandag kl. 19:28 av Rullerusk 38 1 9
Bålkaffe Skrevet mandag kl. 19:26 #3 Skrevet mandag kl. 19:26 (endret) Sitat På spørsmål om kvinner som blir gravide etter voldtekt, bør bære fram barnet, svarer hun i podkasten: – Jeg mener at man bør det. Rett og slett, sier Hovland. Ingenting som tilsier her at dette gjaldt _henne_ personlig. Endret mandag kl. 19:26 av Bålkaffe 24 6
Populært innlegg SPOCA Skrevet mandag kl. 19:28 Populært innlegg #4 Skrevet mandag kl. 19:28 En forkastelig mening, men jeg er dessverre ikke overrasket. Da har man et skikkelig forkvaklet menneskesyn, rett og slett. 53 21
Populært innlegg Lillemy_87 Skrevet mandag kl. 19:31 Populært innlegg #5 Skrevet mandag kl. 19:31 Får håpe hun aldri blir voldtatt og blir gravid da. Mulig pipen hennes får en annen låt da. Hva med jenter som blir voldtatt av far/onkel/bror og så blir gravid🫣 Skal den jenten også måtte bære frem barnet da? 36 1 16
Rotehodet Skrevet mandag kl. 19:31 #6 Skrevet mandag kl. 19:31 Like smart forslag som at SV mener at det ikke skal være en grense for når kvinnen skal få avslutte sitt svangerskap. I praksis vil det si at de skal få abortere dagen før fødsel, og helsepersonell skal ikke ha muligheten til å reservere seg mot dette. Krefter i SV ønsker å fjerne grensen for selvbestemt abort helt – NRK Vestland 16 10
Fjompen Skrevet mandag kl. 19:32 #7 Skrevet mandag kl. 19:32 Dusten skrev (5 minutter siden): Den måtte jo komme. Den nye konservative KrFu-lederen mener at kvinner bør bære fram barn etter voldtekt. https://www.vg.no/nyheter/i/B054n0/krfu-lederen-mener-kvinner-boer-baere-fram-barn-etter-voldtekt Eller mener hun det? Dersom du leser artikkelen så ser man at sitatene gjelder henne personlig, ikke hva hun ønsker som politikk. Der har KrFu vedtatt at de ønsker ønsker abortgrense på 12 uker. Og der vi ved kjernen av et problem. Enkelte politikere spesielt i KrF blir tilstadighet spurt ut om "standard" moralspørsmål. Sikkert fordi mange har andre verdier i slike spørsmål enn det som er vanlig i dagens samfunn. Så blir det slått stort opp, men det hun har svart på er hennes egen mening, ikke hvilken politikk hun vil føre. Dette har mange vanskelig å forstå, nemlig at det går ann å føre en politikk som strider med egen mening, fordi man realpolitisk ser at å gjennomføre egen mening ikke vil være bra for samfunnet totalt sett, gitt slik situasjonene og holdningene er i dag. Derfor kan man være motstander av alkohol, men også motstander av forbudspolitikk. Man kan være mot abort, men for abortloven. Hvor lang tid tar det før dette blir akseptert? Og det motsatte skjer om en politiker i Rødt f.eks. fronter ideen om væpnet revolusjon, da er det bare enkeltpersonens mening, og ikke partiets offisielle politikk. Dessverre kan du ikke diskutere med idioter som henger seg opp i dette heller enn å se på et partis valgte politikk. 3 1
Dusten Skrevet mandag kl. 19:34 Forfatter #8 Skrevet mandag kl. 19:34 Nå blir jeg litt oppgitt her. En del av kommentarene handler om at det er en forkastelig mening, men det er ikke det jeg ønsker å ta opp. Det jeg ønsker å ta opp er den manglende forståelse for at det går ann å mene to forskjellige ting personlig og politisk. Og at dette spesielt rammer krfu-politikere. 9 1
K.B. Skrevet mandag kl. 19:41 #9 Skrevet mandag kl. 19:41 Ja, det blir jo sånn når du henter moralen din fra eventyrbøker.. Jeg ønsker ikke at noen skal bli voldtatt, men hun burde jo gå frem som et eksempel.. 12 2
elisa1819 Skrevet mandag kl. 19:42 #10 Skrevet mandag kl. 19:42 Dårlig populisme. KrF har dessverre mista det helt. 12
TomKrus Skrevet mandag kl. 19:43 #11 Skrevet mandag kl. 19:43 Dusten skrev (5 minutter siden): Nå blir jeg litt oppgitt her. En del av kommentarene handler om at det er en forkastelig mening, men det er ikke det jeg ønsker å ta opp. Det jeg ønsker å ta opp er den manglende forståelse for at det går ann å mene to forskjellige ting personlig og politisk. Og at dette spesielt rammer krfu-politikere. Det rammer de fleste som ikke har en MSM mening ! For pokker noen har prinsipper og står for det ! Så kan man være uenig ! Og hvem i helvete er den som skal være den første til å kaste steinen ! Ofte er det dette de uten noen som helst prinsipper ! De kan mene at det å drepe barnet er en selvfølge, men totalt i mot å drepe voldtektsmannen ! Ofte fordi de ikke har synet om at et barn i mors liv er noe som har noe verdi ! Denne unge kvinnen mener det motsatte ! Og skulle en slik kvinne bære frem barnet så betyr ikke det at hun beholder det ! Men heller at det da blir adoptert vekk til noen som vil ha et barn. Ekstremt vanskelige problemstillinger som man skal være ekstremt varsom med å ha veldig bastante meninger om. 8 2
SPOCA Skrevet mandag kl. 19:44 #12 Skrevet mandag kl. 19:44 Dusten skrev (5 minutter siden): Nå blir jeg litt oppgitt her. En del av kommentarene handler om at det er en forkastelig mening, men det er ikke det jeg ønsker å ta opp. Det jeg ønsker å ta opp er den manglende forståelse for at det går ann å mene to forskjellige ting personlig og politisk. Og at dette spesielt rammer krfu-politikere. Selvfølgelig kan man det. Som politisk aktiv er dette er dette velkjent. Men, damen representerer et parti, og da er det dessverre slik at man også representerer partiets politikk. Jeg har ingen problemer med å skille noe personlig fra partiet. Samtidig er det en kjent sak at mange i hennes parti mener nettopp dette. Sånn sett fint, hun setter jo bare ord på noe mange ikke tør å si høyt. Og det gir meg ennå en god grunn til å ikke stemme KrF. 29 6
Nowayback Skrevet mandag kl. 19:44 #13 Skrevet mandag kl. 19:44 Det var drøyt. Er helt for konservative unge damer som et fint motstykke til feminismen, men det får være grenser. 4
Maia70 Skrevet mandag kl. 19:46 #14 Skrevet mandag kl. 19:46 Dusten skrev (10 minutter siden): Nå blir jeg litt oppgitt her. En del av kommentarene handler om at det er en forkastelig mening, men det er ikke det jeg ønsker å ta opp. Det jeg ønsker å ta opp er den manglende forståelse for at det går ann å mene to forskjellige ting personlig og politisk. Og at dette spesielt rammer krfu-politikere. Det er greit nok. Men hvordan reagerer du om en muslimsk politiker mener at homofile skal steines? 16 7
Brutex Skrevet mandag kl. 19:47 #15 Skrevet mandag kl. 19:47 TomKrus skrev (1 minutt siden): Det rammer de fleste som ikke har en MSM mening ! For pokker noen har prinsipper og står for det ! Så kan man være uenig ! Og hvem i helvete er den som skal være den første til å kaste steinen ! Ofte er det dette de uten noen som helst prinsipper ! De kan mene at det å drepe barnet er en selvfølge, men totalt i mot å drepe voldtektsmannen ! Ofte fordi de ikke har synet om at et barn i mors liv er noe som har noe verdi ! Denne unge kvinnen mener det motsatte ! Og skulle en slik kvinne bære frem barnet så betyr ikke det at hun beholder det ! Men heller at det da blir adoptert vekk til noen som vil ha et barn. Ekstremt vanskelige problemstillinger som man skal være ekstremt varsom med å ha veldig bastante meninger om. Generelt så gjelder vel at ledere ikke har ytringsfrihet hvis de mener noe annet enn partiet/bedriften/menigheten/organisasjonen de leder. 4
TomKrus Skrevet mandag kl. 19:53 #16 Skrevet mandag kl. 19:53 Brutex skrev (3 minutter siden): Generelt så gjelder vel at ledere ikke har ytringsfrihet hvis de mener noe annet enn partiet/bedriften/menigheten/organisasjonen de leder. Det er helt korrekt ! Så digger jeg personer som har prinsipper og tørr å stå for de, selv om de vet at det blir kontroversielt. Så får gruppen de tilhører avgjøre om det er til å leve med, eller be vedkommende finne seg andre jaktmarker. Det verste jeg vet om er de som bare løfter kappen etter vinden og slår seg opp på det. Så i forræder her forleden der en kjent kristen redaktør er med, nekte å gå med på spillereglene der de skulle inngå ekteskap med en annen. Han sa rett ut at dette går i mot alt jeg tror på og alle mine prinsipper, jeg trekker meg om dere ønsker det ! Fantastisk ! Det viser en personlig karakter som mange ikke har lenger. 6 1
Dusten Skrevet mandag kl. 19:53 Forfatter #17 Skrevet mandag kl. 19:53 Brutex skrev (3 minutter siden): Generelt så gjelder vel at ledere ikke har ytringsfrihet hvis de mener noe annet enn partiet/bedriften/menigheten/organisasjonen de leder. Dette er et viktig poeng, og de ulike politikerene blir behandlet fullstendig forskjellig i dette spørsmålet. Har Jonas Gahr Støre blitt presset på hans personlige mening i abortspørsmålet eller har han fått svare på partiets politikk? Kjell Ingolf Rostad ble presset knallhardt på hans personlige mening, svarte politiske mening og fikk tyn for det. 3
Druid Skrevet mandag kl. 19:57 #18 Skrevet mandag kl. 19:57 (endret) Dusten skrev (22 timer siden): Eller mener hun det? Dersom du leser artikkelen så ser man at sitatene gjelder henne personlig, ikke hva hun ønsker som politikk. Der har KrFu vedtatt at de ønsker ønsker abortgrense på 12 uker. HUN mener det. Hvilket naturlig nok betyr at hun ønske det som politikk. Det betyr ikke at KrFU mener det. Problemet hennes er at NÅ, er hun leder av KrFU : hva hun personlig mener, er ikke lenger relevant for noen andre i hele verden enn inni hennes eget hode: det eneste hun skal presentere framover, er KrFU sin politikk, for nå er hun representant for landsmøtet. Det er det lederrollen BETYR. Hvilket er hele forskjellen i relasjon til meningene hennes. Hvis du velger å bære det fram, har du gjort ett bevist valg basert på hva du kan forvalte av følelser. Hennes ståsted gir ikke valg. Det er noe helt annet. Endret tirsdag kl. 17:44 av Rhodiola for å fjerne sitering av et slettet innlegg - Rhodiola, admin. 12 5
Gaia Skrevet mandag kl. 19:58 #19 Skrevet mandag kl. 19:58 Hun ble valgt inn med god margin, noe som betyr at veldig mange i KrFU mener det samme som henne. Samtidig er det vanskelig å ha en mening som skiller seg fra det moderpartiet har som mening, for de mener jo at 12 uker er helt ok. Hun vil jo bli assosiert med at dette er KrFU sin mening, uansett hvor mye hun proklamerer at det er hennes personlige mening. Hadde hun vært klok, så hadde hun tidd stille om dette, og ikke sagt noe om det i den podcasten. 7
Brunello Skrevet mandag kl. 20:00 #20 Skrevet mandag kl. 20:00 Dusten skrev (6 minutter siden): Dette er et viktig poeng, og de ulike politikerene blir behandlet fullstendig forskjellig i dette spørsmålet. Har Jonas Gahr Støre blitt presset på hans personlige mening i abortspørsmålet eller har han fått svare på partiets politikk? Kjell Ingolf Rostad ble presset knallhardt på hans personlige mening, svarte politiske mening og fikk tyn for det. Støre blir presset mer på typiske Arbeiderparti-saker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå