AnonymBruker Skrevet 27. oktober #1 Skrevet 27. oktober Da tenker jeg spesifikt på årlig brutto inntekt pr husstand. Anonymkode: 694a8...b87
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #2 Skrevet 27. oktober For meg blir det umulig og regne det ut på den måten. En arbeiderfamilie som tjener 2 millioner et år klatrer ikke til middelklasse , og middleklassefamilie med hus i Ullevaal hageby og hytte på Sørlandet og Hafjell faller ikke to, arbeiderklssse om de tjener 700 k et år. Klasser bygges mer over liv og generasjoner enn årlig brutto inntekt. Anonymkode: 70832...ad1 18
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #3 Skrevet 27. oktober Hvis du selger din egen arbeidskraft er du arbeiderklassen. Det samme med uføretrygda og sosialklienter. Byråkrater som enkelte ansatte og ledere i departementer og store organisasjoner o.l Er middelklasse. De som lever av å kjøpe andres arbeidskraft er overklasse. Anonymkode: 1c78f...355 7 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #4 Skrevet 27. oktober Vi har en klasse under arbeiderklassen også. Største i verden pr.innnbygger. Anonymkode: 65686...f6c 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #5 Skrevet 27. oktober Har aldri tenkt oå noe klasseinndeling i Norge, vi har ikle tradisjon eller kultur for det. Det er litt søkt. Anonymkode: d68aa...abc 10 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #6 Skrevet 27. oktober Jeg tenker at overklasse er de som ikke trenger å jobbe. De har nok oppspart til å leve av avkastningen. Tenker da 100 millioner+ i formue. Ellers tenker jeg at klasse handler om så mye mer enn bare inntekt. Hva med utdanning? Arv? Oppsparte midler? Anonymkode: 8532c...a87 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #7 Skrevet 27. oktober Arbeiderklasse finnes ikke lenger, de fleste er middelklasse. Kanskje 1% "overklasse" maks? Anonymkode: 86a68...d66 3
Nettrollet Skrevet 27. oktober #8 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har aldri tenkt oå noe klasseinndeling i Norge, vi har ikle tradisjon eller kultur for det. Det er litt søkt. Anonymkode: d68aa...abc Ojda...Wooosh, your head. 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #9 Skrevet 27. oktober Klasse handler ikke om penger, inntekt, formue og økonomi for meg, men miljø, verdier(immaterielle, holdninger), kultur, levemåter. Samfunnssjikt. De aller mest høytlønnede i Norge er ikke (nødvendigvis) overklasse, vi har ikke adel, og adel følger ikke inntekt. Hvis du vil dele inn folk etter økonomi, er det bare å se på tallene. Begreper som fattig/lavtlønnet/vanskeligstilt (eller diverse yrkesgrupper du anser som arbeidere) vs rik/velstående/høytlønnet/elite/visse yrker gir mer mening for meg (, med alle andre i midten). SSB opererer med medianinntekt. Jeg har lett for å tenke på de som tjener betraktelig mindre enn meg som lavtlønnede, og de som tjener betraktelig mer som høytlønnede. Selv er jeg vanlig middelklasse lønnsmessig 🙂 Anonymkode: c2d17...50b 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #10 Skrevet 27. oktober Tradisjonelt er arbeiderklassen håndtverker-yrker. Universitetsutdannede med kontorjobber middelklasse. Underklasse lever på sosialpenger eller utenfor storsamfunnet. Man må skille mellom kulturell og økonomisk kapital. F.eks. er det mange frilansere innen kreative yrker som ikke tjener mye (langt mindre enn en håndtverkere, f.eks.), men som kulturelt sett kan regnes som middelklasse. Anonymkode: 5bbe2...493 6 4
Gaia Skrevet 27. oktober #11 Skrevet 27. oktober Arbeiderklasse er oftest de uten høyere utdanning. Middelklasse er de med høyere utdanning eller greit med penger, og overklasse er de med mye penger uansett om de har utdanning eller ikke. Å angi en grense for inntekt blir absurd i dette resonnementet. 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #12 Skrevet 27. oktober Nettrollet skrev (10 minutter siden): Ojda...Wooosh, your head. Men det er jo fakta. Norge har ikke tradisjon for "klasser", noe f.eks svenskene har. Dessuten blir det helt fjernt å skulle snakke om "arbeiderklassen". Tiden da "arrbeiarene" jobbet. etter eget sigende, 14 dager i uka, gikk på glødende spiker hele arbeidsdagen uten ferie annet enn en gang hvert tiende år for en luselønn, utbetalt av en utnyttende "kakse" er for lengst forbi. Arbeiderklassen har klart å avskaffe seg selv, og det er kun loslitte rødt-folk og de i LO som tjener rått på at folk tror de blir utnyttet som vil holde liv i dette perspektivet. Anonymkode: eb33b...89d 4
Nettrollet Skrevet 27. oktober #13 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo fakta. Norge har ikke tradisjon for "klasser", noe f.eks svenskene har. Dessuten blir det helt fjernt å skulle snakke om "arbeiderklassen". Tiden da "arrbeiarene" jobbet. etter eget sigende, 14 dager i uka, gikk på glødende spiker hele arbeidsdagen uten ferie annet enn en gang hvert tiende år for en luselønn, utbetalt av en utnyttende "kakse" er for lengst forbi. Arbeiderklassen har klart å avskaffe seg selv, og det er kun loslitte rødt-folk og de i LO som tjener rått på at folk tror de blir utnyttet som vil holde liv i dette perspektivet. Anonymkode: eb33b...89d Dette stemmer overhodet ikke. Jeg pleier ikke anbefale TikTok, men anbefaler deg å lage deg en konto og se på Magne Flemmen forklare dette bedre enn jeg kan. Han er professor i sosiologi -studiet om nettopp klasseforskjeller (kort forklart. Er for trøtt til å forklare basic sosiologi i Norge her og nå). 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #14 Skrevet 27. oktober Nettrollet skrev (5 minutter siden): Dette stemmer overhodet ikke. Jeg pleier ikke anbefale TikTok, men anbefaler deg å lage deg en konto og se på Magne Flemmen forklare dette bedre enn jeg kan. Han er professor i sosiologi -studiet om nettopp klasseforskjeller (kort forklart. Er for trøtt til å forklare basic sosiologi i Norge her og nå). Sånn var det da jeg debatterte med en flat-earther også; Åh, jeg kan ikke forklare dette godt nok, se denne youtube-videoen som i monologisk form gjentar argumentene i fire timer". Det er "forskjeller", men Norge mangler en klart definert overklasse på samme måte som overklassen defineres i f.eks Sverige, og vi mangler da en klart definert arbeiderklasse. Uansett om det kan ha vært slik før verdenskrigene, så er det ikke slik lenger. Anonymkode: eb33b...89d 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #15 Skrevet 27. oktober Vanskelig å si. I vår husholdning har begge høy utdanning (minst master), og i fjor hadde vi inn rett over 6 millioner. Likevel kommer vi aldri til å være noe annet enn bønder, siden vi vokste opp på hver vår gård. Vi mangler visstnok den kulturelle delen. Har jeg latt meg fortelle her inne hvertfall 😅 Anonymkode: 22c5b...2c5 1
Nettrollet Skrevet 27. oktober #16 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn var det da jeg debatterte med en flat-earther også; Åh, jeg kan ikke forklare dette godt nok, se denne youtube-videoen som i monologisk form gjentar argumentene i fire timer". Det er "forskjeller", men Norge mangler en klart definert overklasse på samme måte som overklassen defineres i f.eks Sverige, og vi mangler da en klart definert arbeiderklasse. Uansett om det kan ha vært slik før verdenskrigene, så er det ikke slik lenger. Anonymkode: eb33b...89d Du sammenligner meg med en som viste til youtube som kilde, mens jeg viste til en professor innen emnet vi diskuterer i tråden her. En viss forskjell, er det vel - ellers har du noen virkelig dårlige kritisk tenkning skills 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #17 Skrevet 27. oktober Nettrollet skrev (9 minutter siden): Du sammenligner meg med en som viste til youtube som kilde, mens jeg viste til en professor innen emnet vi diskuterer i tråden her. En viss forskjell, er det vel - ellers har du noen virkelig dårlige kritisk tenkning skills Jeg kunne forklart deg at jeg har rett, men jeg er for trøtt.. Høres kjent ut, gjør det ikke? Den praktiske relevansen er uansett uhyre lav. Det er ikke som om vi har et kaste-system som i India, hvor du rett og slett ikke får lov til å "bevege deg opp", eller lover som klart favoriserer "overklassen" eller "utbyttende profitt-eiere" slik det fremstilles i gamle historier. At noen i tråden skiller mellom dem som selger sin arbeidsinnsats i en fabrikk eller på et vaskeri og en byråkrat er jo helt irrelevant; De aller, aller fleste her i landet arbeider enten for noen eller har arbeidet hardt for egen del. Det er noen ytterst få som er født steinrike, men det er også et stadig økende antall barn av noen som har vunnet mye, skikkelig mye hos Norsk Tipping. At det er lettere å få en doktorgrad om du vokser opp i et hjem på Riis enn om du går på en skole i Groruddalen har ikke med klasse å gjøre, det har med andre omstendigheter. En innvandrer som skyter gullfuglen og blir rik kan når som helst flytte til beste vestkant og gi barna sine utdanningen der, i tillegg utdannes det vel snart flere leger med utenlandsk bakgrunn fra østkanten enn reder-sønner fra vestkanten. At du finner en, utdannet eller ikke, som lager fengende videoer på TikTok betyr ikke at nevnte vedkommende har rett. Han har en mening, ikke fasit. Anonymkode: eb33b...89d 2
Nettrollet Skrevet 27. oktober #18 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kunne forklart deg at jeg har rett, men jeg er for trøtt.. Høres kjent ut, gjør det ikke? Den praktiske relevansen er uansett uhyre lav. Det er ikke som om vi har et kaste-system som i India, hvor du rett og slett ikke får lov til å "bevege deg opp", eller lover som klart favoriserer "overklassen" eller "utbyttende profitt-eiere" slik det fremstilles i gamle historier. At noen i tråden skiller mellom dem som selger sin arbeidsinnsats i en fabrikk eller på et vaskeri og en byråkrat er jo helt irrelevant; De aller, aller fleste her i landet arbeider enten for noen eller har arbeidet hardt for egen del. Det er noen ytterst få som er født steinrike, men det er også et stadig økende antall barn av noen som har vunnet mye, skikkelig mye hos Norsk Tipping. At det er lettere å få en doktorgrad om du vokser opp i et hjem på Riis enn om du går på en skole i Groruddalen har ikke med klasse å gjøre, det har med andre omstendigheter. En innvandrer som skyter gullfuglen og blir rik kan når som helst flytte til beste vestkant og gi barna sine utdanningen der, i tillegg utdannes det vel snart flere leger med utenlandsk bakgrunn fra østkanten enn reder-sønner fra vestkanten. At du finner en, utdannet eller ikke, som lager fengende videoer på TikTok betyr ikke at nevnte vedkommende har rett. Han har en mening, ikke fasit. Anonymkode: eb33b...89d Vel, den professor kunne forklare deg bedre enn meg, men hvis du er så sikker på at du kan og forstår det bedre enn de som har studert dette, er det vel ikke noe jeg kan si for å endre meninga di..
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #19 Skrevet 27. oktober Jeg synes ikke vi har en arbeiderklasse i Norge. Vi har fattige, middelklasse og overklasse. Fattige strever økonomisk hele tiden. Middelklasse er alle som klarer seg ok økonomisk, om enn på ulike nivåer. Overklasse er dem som har økonomiske midler og muligheter som er urealistisk og ganske uoppnåelig for de fleste. Anonymkode: baa03...465 4
Gaia Skrevet 27. oktober #20 Skrevet 27. oktober (endret) Jeg har studert sosiologi og kan oppsummere det som sosiologien sier om de ulike klassene. I Norge defineres arbeiderklasse, middelklasse og overklasse ofte ut fra sosiologiske prinsipper som handler om økonomisk kapital, utdanning, yrke, og kulturell kapital. Som jeg sa tidligere, vil det å snakke om en inntektsgrense være absurd, når utdanning, yrke og kulturell kapital tas med i betraktning. Les litt Pierre Bourdieu, så vil dere skjønne greia. Han skiller blant annet mellom økonomisk, kulturell og sosial kapital. Viktige begreper i denne sammenhengen. Endret 27. oktober av Gaia 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå