Gå til innhold

Hvorfor skal arbeid alltid fremstilles som saliggjørende og de uføre som snyltere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 8.11):

Relle uføre som kunne jobbet noe

Huff ja.. jeg kjenner opptil flere som har kjempet med nebb og klør for å ikke bli 100% ufør, men tilslutt må gi etter da det ikke er lett å få en jobb som delvis ufør. I stedet har de gått på tiltak og utredning i årevis i tillegg til jobbsøking, reist mellom jobb og lege, håndtert papirmøller i tillegg til egen ungeflokk.

Jeg mener at når man i tillegg har presset seg til det ytterste for samfunnet når man først var i jobb og man ender med utbrenthet, traumer og fysiske lider så er de ikke snyltere. Da er det staten og evt. arbeidsgiverne som presser de så hardt for å spare penger som er snylterne. Arbeidsgiver på arbeidskraft og staten på forebyggende psykisk helse.

Ja, det er mange skjebner der ute og mange som kunne vært reddet.

Anonymkode: cc167...378

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brutal cash på oljefondet i tredje kvartal, over 1.000 milliarder kroner ekstra - ved å sitte stort sett på ræva og se på dataskjerm.

Noooooiiceeeeeeeeee 😂 Det er "hardt arbeid", ja. 

Like før oljefondet runder 21.000 milliarder kroner, og snart har man såpass mye at man kan leve av avkastning. 

Anonymkode: 7f819...f93

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tviler ikke på at mange uføre er syke, men så er det også en del som aldri skulle hatt full uføretrygd da de har mye restarbeidsevne

Anonymkode: 62594...ce2

Jo, det kommer jo an på hvordan man velger å bruke restarbeidsevnen sin. Om den brukes til jobb, er det greit å ha et trekksystem som slår inn når en passerer et fribeløp. 

Om en velger å ikke bruke restarbeidsevnen sin på jobb, må en få trygden sin uten noen reduksjon. Regjeringen har bestemt at det skal være slik også.

Anonymkode: 29203...e6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Brutal cash på oljefondet i tredje kvartal, over 1.000 milliarder kroner ekstra - ved å sitte stort sett på ræva og se på dataskjerm.

Noooooiiceeeeeeeeee 😂 Det er "hardt arbeid", ja. 

Like før oljefondet runder 21.000 milliarder kroner, og snart har man såpass mye at man kan leve av avkastning. 

Anonymkode: 7f819...f93

Du har tydeligvis ikke jobbet i finans. Nei, det er nok ganske riktig ikke spesielt slitsomt fysisk, men har man ansvar for store portefølger er det mye mentalt arbeide, ofte mye stress og lange dager. Jeg jobber i et annet kunnskapsintensivt yrke selv, men de jeg kjenner i finans jobber stort sett 08-21 stort sett hver dag, med hektiske dager. 

Anonymkode: f9401...e21

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen jeg ikke greier å drive med hobbyer,være sosial og være ute i frisk luft i tillegg til jobben så gidder jeg ikke mer. Mange,slik som meg,har en jobb som er psykisk og fysisk utmattende og må hente energi fra det man gjør på fritida. Og da blir man skikkelig syk om alt man har er jobb. Det er ikke p leve men å eksistere og den er ikke jeg med på. 

NO way! 

Anonymkode: df8ce...d07

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 10.12):

Lavtlønnet og er sliten i kroppen og må innrømme at jeg ser etter en løsning ut av arbeidslivet. Litt ufør hadde vært godt! Og så trenger ikke uføre prate om at det er kjipt å være sykt og at det ikke er selvvalgt for jeg har vondt hver eneste dag jeg og men har dessverre ikke motet til å søke ufør. Enda jeg mer enn gjerne ville. 

Mot til å søke om uføretrygd? Først må du være sykemeldt et år. Og så er det over på AAP, da må du være minst 50% ute av stand til å stå i jobb. Det blir utprøving av andre typer jobber. Gjerne i flere omganger. Om en 5-12 år så forteller kanskje NAV deg at du kan søke om uføretrygd. Og da kan du fortsatt få avslag. 

Søker du bare uføretrygd får du automatisk avslag. 

Anonymkode: 49fee...f7a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 19.43):

Fordi de som er heldige, og er i arbeid, tror livet som ufør er selvvalgt, og en dans på roser. For de aller fleste er dette utrolig langt unna sannheten. Hvem velger et liv med smerter, plager og nedsatt helse? Hvem velger å redusere inntekten til et minimum, og samtidig frasi seg alle muligheter for å avansere økonomisk? Hvem vil gi avkall på alle kollegaer, arbeidskamerater, fellesskap og det sosiale rundt en arbeidsplass? 

Mange uføre kan gjøre litt, men dette "litt" er det ingen arbeidsgiver som vil ha. Derfor brukes dette "litt" til frivillig innsats, dugnad og framfor alt hjelp til familiemedlemmer, som ellers måtte ha blitt tatt hånd om av storsamfunnet, og med de kostnader dette medfører. Med andre ord, verdiskapning for storsamfunnet. 

Så min konklusjon, uføre er ikke snyltere, de er rett og slett de uheldige. Mange har betalt inn skatt i mange tiår før de må ha hjelp. Dette er akkurat det samme som en husforsikring. Du betaler kanskje årevis, så plutselig er det du som kommer hjem til nedbrent hus. Du får da nytt på forsikringen. Og er du da en snylter? 

Nei, å være uheldig, og måtte benytte en forsikring (for også trygden er også en forsikring) er ikke snylting. 

Anonymkode: 6ccbc...1d1

Det mange ikke tenker på som jeg vet mange uføre driver med er røde kors, norsk folkehjelp, frivv7lighets sentral, besøk tjeneste, små vaktmester, lekser hjelp, hjelp i skolegården , nattravn osv. Tur venn, hjelper eldre osv. Helt gratis for samfunnet

Anonymkode: d9b3e...a38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mot til å søke om uføretrygd? Først må du være sykemeldt et år. Og så er det over på AAP, da må du være minst 50% ute av stand til å stå i jobb. Det blir utprøving av andre typer jobber. Gjerne i flere omganger. Om en 5-12 år så forteller kanskje NAV deg at du kan søke om uføretrygd. Og da kan du fortsatt få avslag. 

Søker du bare uføretrygd får du automatisk avslag. 

Anonymkode: 49fee...f7a

Jeg vet prosessen men i og med at jeg snart er 60 og bor på bygda så blir det nok lite stress med utprøving. Du trenger ikke mansplaine ting for meg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet prosessen men i og med at jeg snart er 60 og bor på bygda så blir det nok lite stress med utprøving. Du trenger ikke mansplaine ting for meg. 

De kan kreve at du flytter.

Anonymkode: f15df...4bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De kan kreve at du flytter.

Anonymkode: f15df...4bf

Nei. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det mange ikke tenker på som jeg vet mange uføre driver med er røde kors, norsk folkehjelp, frivv7lighets sentral, besøk tjeneste, små vaktmester, lekser hjelp, hjelp i skolegården , nattravn osv. Tur venn, hjelper eldre osv. Helt gratis for samfunnet

Anonymkode: d9b3e...a38

Som ufør her er dette uinteressant. Skal man først gjøre noe, må det innha en form for økonomisk kompensasjon.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall helt latterlig at man fokuserer på å forsøke å få uføre i jobb, i stedet for de som er frisk. Det er et kjempevanskelig arbeidsmarked der helt friske folk avises og avises av arrogante arbeidsgivere som utsetter folk for de verste søkeprosesser med alt fra psykologiske tester, flere intervjuer for selv korte vikariater, opplasting av all mulig informasjon på nettsider som gjerne kræsjer eller av andre grunner krever at alt må gjøres igjen. All den dritten gjør folk gjerne bare for å aldri få et svar på sin søknad om stilling. I ett arbeidsmarked der jævla ingen er god nok, er det sinnsykt å tro at der er noen plass der for syke folk som trenger tilrettelegging. 

Anonymkode: bab99...1fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er i alle fall helt latterlig at man fokuserer på å forsøke å få uføre i jobb, i stedet for de som er frisk. Det er et kjempevanskelig arbeidsmarked der helt friske folk avises og avises av arrogante arbeidsgivere som utsetter folk for de verste søkeprosesser med alt fra psykologiske tester, flere intervjuer for selv korte vikariater, opplasting av all mulig informasjon på nettsider som gjerne kræsjer eller av andre grunner krever at alt må gjøres igjen. All den dritten gjør folk gjerne bare for å aldri få et svar på sin søknad om stilling. I ett arbeidsmarked der jævla ingen er god nok, er det sinnsykt å tro at der er noen plass der for syke folk som trenger tilrettelegging. 

Anonymkode: bab99...1fc

Derfor er det nok bedre for uføre med restarbeidsevne og heller gå i gang med noe selv. Da er man herre i eget liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som ufør her er dette uinteressant. Skal man først gjøre noe, må det innha en form for økonomisk kompensasjon.

Hvorfor? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? 

Fordi det koster endel psykisk og fysisk å gjøre en innsats som ufør. Man er det av en grunn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. 

Jo visst kan de det, les deg opp litt.

Anonymkode: b4deb...d75

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 8.00):

Jeg tror nok ikke det er så mange uføre som er 100% friske og bare har løyet seg til trygd. Samtidig tror jeg heller ikke at alle uføre er så dårlige at de er helt ute av

Vel .... det litt mistenkelig og "pussig"  når mange spør hvor mye de har lov å jobbe, med en gang de har fått innvilget uføretrygd.  🤔

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det koster endel psykisk og fysisk å gjøre en innsats som ufør. Man er det av en grunn.

Hva med dem som jobber og sliter? Koster det dem ikke både fysisk og psykisk? Mange tolererer vanskelige kunder eller forferdelig sjef 

Anonymkode: 3b946...5a2

• Liker 7
Skrevet

Ryddet for nedsettende innhold.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 2.28):

For å oppklare først som sist.. Det er en ganske stor forskjell på å være sliten av en jobb, men samtidig fungerende sånn någendlunde kontra det å stå i en jobb å bli  fullstendig ubrukelig resten av dagen og i helgene fordi du må samle opp energien for å orke en ny uke. Jeg hadde null liv da jeg jobbet pga utmattelse. Alt av min energi gikk til jobben. Hobbyer eller noe meningsfull fritid? Glem det. 

Anonymkode: ab2c2...9aa

Vel, akkurat sånn er det for veldig veldig mange som står i full jobb også. 

Anonymkode: c1496...59e

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...