AnonymBruker Skrevet 27. oktober #1 Skrevet 27. oktober Som om menneskets verdi måles i arbeidstimer og lønnsslipper. Det er jo ikke engang nok jobber til alle! Mange av dem som er uføre, bærer faktisk en del av byrden for samfunnet, de lar de mer produktive få jobbene, og tar dermed en for laget. Likevel blir de møtt med mistenksomhet, som om de er problemet. Kanskje vi burde slutte å dyrke arbeid som religion? Anonymkode: f15df...4bf 1 2 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. oktober Populært innlegg #2 Skrevet 27. oktober Fordi de som jobber bidrar til samfunnets økonomi, mens de uføre ikke gjør det. Anonymkode: 6d635...9d9 26 27
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #3 Skrevet 27. oktober Fordi de som er heldige, og er i arbeid, tror livet som ufør er selvvalgt, og en dans på roser. For de aller fleste er dette utrolig langt unna sannheten. Hvem velger et liv med smerter, plager og nedsatt helse? Hvem velger å redusere inntekten til et minimum, og samtidig frasi seg alle muligheter for å avansere økonomisk? Hvem vil gi avkall på alle kollegaer, arbeidskamerater, fellesskap og det sosiale rundt en arbeidsplass? Mange uføre kan gjøre litt, men dette "litt" er det ingen arbeidsgiver som vil ha. Derfor brukes dette "litt" til frivillig innsats, dugnad og framfor alt hjelp til familiemedlemmer, som ellers måtte ha blitt tatt hånd om av storsamfunnet, og med de kostnader dette medfører. Med andre ord, verdiskapning for storsamfunnet. Så min konklusjon, uføre er ikke snyltere, de er rett og slett de uheldige. Mange har betalt inn skatt i mange tiår før de må ha hjelp. Dette er akkurat det samme som en husforsikring. Du betaler kanskje årevis, så plutselig er det du som kommer hjem til nedbrent hus. Du får da nytt på forsikringen. Og er du da en snylter? Nei, å være uheldig, og måtte benytte en forsikring (for også trygden er også en forsikring) er ikke snylting. Anonymkode: 6ccbc...1d1 9 2 21
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #4 Skrevet 27. oktober Strengt tatt, så bør jo dere uføre tilbe de av oss som faktisk jobber og skaper verdier. Slikt oppstår ikke av seg selv. Ja uføretrygd er en genial forsikring. Men det er likevel verdiskaperne som betaler for den og gir folk med sykdommer og lyter muligheten til å være den de er. Så ja, arbeid bør dyrkes og arbeidstakere ligeså. Anonymkode: bc94a...64c 11 14
Mona123 Skrevet 27. oktober #5 Skrevet 27. oktober Vel, jeg tror samfunnet trenger arbeidende mennesker mer enn ikke-arbeidende mennesker for at det skal gå rundt. Kanskje jeg tar feil. Hva slags byrde referer du til? 14 13
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #6 Skrevet 27. oktober Fordi det ikke hadde eksistert noe velferdssamfunn, dersom ikke sliterne jobbet, skapte verdier og bet tennene sammen, ofte mens tidsklemma red dem som ei mare. Av en eller annen grunn så tror uføre at de som er i jobb er 100 % friske og har overskudd til sosialt liv og hobbyer i tilleggtil jobb. Vel, for mange av oss så er ikke det tilfelle. Anonymkode: 53e6b...d27 18 24
Brunello Skrevet 27. oktober #7 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fordi de som er heldige, og er i arbeid, tror livet som ufør er selvvalgt, og en dans på roser. For de aller fleste er dette utrolig langt unna sannheten. Hvem velger et liv med smerter, plager og nedsatt helse? Hvem velger å redusere inntekten til et minimum, og samtidig frasi seg alle muligheter for å avansere økonomisk? Hvem vil gi avkall på alle kollegaer, arbeidskamerater, fellesskap og det sosiale rundt en arbeidsplass? Mange uføre kan gjøre litt, men dette "litt" er det ingen arbeidsgiver som vil ha. Derfor brukes dette "litt" til frivillig innsats, dugnad og framfor alt hjelp til familiemedlemmer, som ellers måtte ha blitt tatt hånd om av storsamfunnet, og med de kostnader dette medfører. Med andre ord, verdiskapning for storsamfunnet. Så min konklusjon, uføre er ikke snyltere, de er rett og slett de uheldige. Mange har betalt inn skatt i mange tiår før de må ha hjelp. Dette er akkurat det samme som en husforsikring. Du betaler kanskje årevis, så plutselig er det du som kommer hjem til nedbrent hus. Du får da nytt på forsikringen. Og er du da en snylter? Nei, å være uheldig, og måtte benytte en forsikring (for også trygden er også en forsikring) er ikke snylting. Anonymkode: 6ccbc...1d1 Det er svært få som tror det å være ufør er selvvalgt og en god tilværelse. Men det er mange som mener uføre får for mye. 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #8 Skrevet 27. oktober Fordi svært mange uføre er arbeidsføre, men de ekstra pengene for å stå i jobb er ikke verdt det så de velger å være ufør Anonymkode: 0e302...134 16 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #9 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi svært mange uføre er arbeidsføre, men de ekstra pengene for å stå i jobb er ikke verdt det så de velger å være ufør Anonymkode: 0e302...134 Hvordan kan uføre være arbeidsføre? Forklar hvordan, og hvor du har dette fra. Og det samme, hvordan "velge" å være ufør. Hvordan foregår et slikt valg? Og hva slags "ekstra penger" er det snakk om? For hvis de er ekstra, så er det jo noe en fint klarer seg uten. Anonymkode: 6ccbc...1d1 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #10 Skrevet 27. oktober Fordi det å jobbe er for de fleste en byrde. Jeg skulle GJERNE hatt fri og gjort ingenting. Fått dekket fysioterapeut, psykolog og så videre. Men jeg er ikke syk så jeg MÅ jobbe og bidra til at de syke kan slippe å jobbe. Og det bør applauderes. Anonymkode: 2bb65...d93 19 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #11 Skrevet 27. oktober Friske folk tror vi uføre har det slik som de har det når de har ferie. Det er ikke ferie å være syk. Sykdommen min tar minst like mange timer i døgnet som jobben din. Anonymkode: e63a7...a27 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #12 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Strengt tatt, så bør jo dere uføre tilbe de av oss som faktisk jobber og skaper verdier. Slikt oppstår ikke av seg selv. Ja uføretrygd er en genial forsikring. Men det er likevel verdiskaperne som betaler for den og gir folk med sykdommer og lyter muligheten til å være den de er. Så ja, arbeid bør dyrkes og arbeidstakere ligeså. Anonymkode: bc94a...64c Det kunne vi jo gjort, hvordan skal dette foregå i praksis? Hvordan tilbe dem som jobber? Anonymkode: 29203...e6a 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #13 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan kan uføre være arbeidsføre? Forklar hvordan, og hvor du har dette fra. Og det samme, hvordan "velge" å være ufør. Hvordan foregår et slikt valg? Og hva slags "ekstra penger" er det snakk om? For hvis de er ekstra, så er det jo noe en fint klarer seg uten. Anonymkode: 6ccbc...1d1 Det er de som snylter som velger å bli uføretrygdet. Altså ikke reelt ufør. De lyver om lidelser og sykdom og får til slutt innvilget uføretrygd. Ingen aner hvor mange det er av disse. Anonymkode: 29203...e6a 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #14 Skrevet 28. oktober Brunello skrev (5 timer siden): Det er svært få som tror det å være ufør er selvvalgt og en god tilværelse. Men det er mange som mener uføre får for mye. Jeg tror det er flere som tror dette, enn det det faktisk er. Anonymkode: 29203...e6a 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #15 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi det ikke hadde eksistert noe velferdssamfunn, dersom ikke sliterne jobbet, skapte verdier og bet tennene sammen, ofte mens tidsklemma red dem som ei mare. Av en eller annen grunn så tror uføre at de som er i jobb er 100 % friske og har overskudd til sosialt liv og hobbyer i tilleggtil jobb. Vel, for mange av oss så er ikke det tilfelle. Anonymkode: 53e6b...d27 For å oppklare først som sist.. Det er en ganske stor forskjell på å være sliten av en jobb, men samtidig fungerende sånn någendlunde kontra det å stå i en jobb å bli fullstendig ubrukelig resten av dagen og i helgene fordi du må samle opp energien for å orke en ny uke. Jeg hadde null liv da jeg jobbet pga utmattelse. Alt av min energi gikk til jobben. Hobbyer eller noe meningsfull fritid? Glem det. Anonymkode: ab2c2...9aa 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #16 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi de som jobber bidrar til samfunnets økonomi, mens de uføre ikke gjør det. Anonymkode: 6d635...9d9 De fleste eller hvertfall veldig mange har jobbet i mange år før de ble syke. Tror du det er noen som faktisk ønsker å være syk? Jeg jobbet siden jeg var 13. Ble veldig syk da jeg var 34. 17 og snart 18 operasjoner senere er ikke helsa bedre. Skulle betalt masse penger for å kunne stå i normal jobb med veldig god helse!! Heldigvis har jeg noe restarbeidsevne så jeg kan jobbe litt. Noen uker jobber jeg 3 halve dager og andre kan det være ca 50%. Men det er max. Snyltere er man ikke. Og jeg håper du slipper å plutselig bli syk selv. Anonymkode: 40bf4...dc1 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #17 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi det ikke hadde eksistert noe velferdssamfunn, dersom ikke sliterne jobbet, skapte verdier og bet tennene sammen, ofte mens tidsklemma red dem som ei mare. Av en eller annen grunn så tror uføre at de som er i jobb er 100 % friske og har overskudd til sosialt liv og hobbyer i tilleggtil jobb. Vel, for mange av oss så er ikke det tilfelle. Anonymkode: 53e6b...d27 Jeg tror ikke at uføre tror at alle de som er i jobb er 100 % friske og har overskudd til sosialt liv og hobbyer. De fleste har jo akkurat vært i jobb og ikke hatt overskudd til hobbyer og et sosialt liv, og så mistet grepet om jobben. Altså egenerfart at det ikke er slik. og selv bitt tenna sammen. Anonymkode: 214fb...bec 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #18 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror ikke at uføre tror at alle de som er i jobb er 100 % friske og har overskudd til sosialt liv og hobbyer. De fleste har jo akkurat vært i jobb og ikke hatt overskudd til hobbyer og et sosialt liv, og så mistet grepet om jobben. Altså egenerfart at det ikke er slik. og selv bitt tenna sammen. Anonymkode: 214fb...bec Det er nok en salig blanding. Friske tror at uføre er friskere enn de er. Og de sier ofte at "jeg kunne selv blitt ufør med de diagnosene jeg har, men vil jobbe" En artig observasjon. Anonymkode: 29203...e6a 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #19 Skrevet 28. oktober Ahh denne evigvarende debatten som aldri går over. Jeg merker meg at denne debatten står mellom uføre og lavtlønnede, hvor de lavtlønnede i dårlig betalte jobber, som også er tunge, nærmest er misunnelige på uføre fordi de tjener det samme. Jeg er nå ufør og tjener godt siden jeg hadde en god og lang utdannelse. Hva andre måtte mene om min trygd får være deres problem! Trulelu Anonymkode: 4c9a6...aad 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #20 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fleste eller hvertfall veldig mange har jobbet i mange år før de ble syke. Tror du det er noen som faktisk ønsker å være syk? Jeg jobbet siden jeg var 13. Ble veldig syk da jeg var 34. 17 og snart 18 operasjoner senere er ikke helsa bedre. Skulle betalt masse penger for å kunne stå i normal jobb med veldig god helse!! Heldigvis har jeg noe restarbeidsevne så jeg kan jobbe litt. Noen uker jobber jeg 3 halve dager og andre kan det være ca 50%. Men det er max. Snyltere er man ikke. Og jeg håper du slipper å plutselig bli syk selv. Anonymkode: 40bf4...dc1 Hvor har jeg skrevet at folk ønsker å være syk? Jeg svarte på spørsmålet. Anonymkode: 6d635...9d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå