AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #1 Skrevet 27. oktober 2025 Nettopp påvist. Etter 5 mnd på glutenfri mat så har jeg fortsatt vondt i magen. Er det vanlig? Spesielt venstre side kjenner jeg små stikk her og der. Spiser så rent jeg kan og vil bygge opp tarmen så fort som mulig. Når kan dette bli bedre, tro? Anonymkode: c66e1...c2a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #2 Skrevet 27. oktober 2025 Det kan ta tid å bli kvitt symptomene. Det er relativt kjent at mange i begynnelsen er svært sensitive for hvetestivelse. Spiser du naturlig glutenfritt? Sekundær laktoseintoleranse er også vanlig i begynnelsen. Spiser/drikker du laktosefritt? Er du sikker på at du ikke er utsatt for gluten smitte via kniv, smør, pålegg, skjærebrett osv? Men det er også greit å huske på at man kan ha smerter av andre grunner enn cøliaki også. Anonymkode: 69534...65a 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #3 Skrevet 27. oktober 2025 Hadde vondt i ett år. Ganske normalt sa min lege. Holdt meg unna glutenfri havre og laktose frem til alt stabiliserte seg. Var også forsiktig med (glutenfri) hvetestivelse. Anonymkode: 3297c...99e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #4 Skrevet 27. oktober 2025 Magesmertene mine ga seg etter et par måneder, men utmattelsen tok flere år og blir fortsatt fort sliten. Men det er veldig individuelt, så ville ikke vært bekymra, hvis jeg var deg. Bare fortsett å fokusere på å spise 100% glutenfritt! Og kutt ut laktose ig gf havre en liten stund, for å se om det hjelper. Du kan spise det igjen senere. Få henvisning til cøliakikurs på sykehuset, hvis de har det der du bor. Ev ernæringsfysiolog. Du kan sende inn spørsmål til cøliakiforeningens spesialister, hvis du lurer på om du bør gjøre noe. https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter Dra til legen, hvis det ikke blir bedre. Anonymkode: 8c3bf...ffd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #5 Skrevet 27. oktober 2025 Takk. Har vært hos lege og tatt blodprøver og fikk beskjed om at dette kunne ta tid. Jeg er bare blitt så redd for andre sykdommer etter påvist Cøliaki. Spiser melkefritt og glutenfri + ingen havre. Har dere tips til frokost? Spiste glutenfri knekkebrød, men er stivelse i de fleste. Er litt vanskelig å finne rett mat synes jeg, og er ofte sulten. Anonymkode: c66e1...c2a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #6 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk. Har vært hos lege og tatt blodprøver og fikk beskjed om at dette kunne ta tid. Jeg er bare blitt så redd for andre sykdommer etter påvist Cøliaki. Spiser melkefritt og glutenfri + ingen havre. Har dere tips til frokost? Spiste glutenfri knekkebrød, men er stivelse i de fleste. Er litt vanskelig å finne rett mat synes jeg, og er ofte sulten. Anonymkode: c66e1...c2a Kanskje du trenger mer fiber? Om du spiste en del brødmat og likt før så kan det hende det kan hjelpe litt å få opp fibermengdene slik at magen får jobba skikkelig? Glutenfritt er jo notorisk fiberfattig. Jeg spiser en del belgfrukt, frø og nøtter blant annet og hjes det hjelper på metthetsfølelsen. En ss chiafrø og noen bær i yoghurt til frokost og lunch, bønner og linser i gryter, salater, supper og slikt. Avokado, linsepasta, brun ris, quinoa og så videre. Når cøliaki ble påvist hos meg fikk jeg beskjed om at det ville ta ca 12 mnd med glutenfri diett før tarmen var så frisk som den kunne bli og tarmtottene kom seg. Det tar desverre en del tid. Anonymkode: 7a279...728
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #7 Skrevet 28. oktober 2025 Hos meg tok det flere år fordi jeg ikke forstod at jeg må ha egen brødfjøl, eget pålegg, egen brødrister osv. Man må være kjempenøye. Selv usynlig støv kan være nok til å gjøre deg syk. Tips til frokost og matpakke: eggerøre, omelett (evt porsjonsvis i muffinsform), chiapudding med kokosmelk, knekkebrød av nøtter og frø, lage egen frokostblanding av nøtter og frø, kokt bokhvete-grøt, kokt quinoa, enkle pannekaker av kikertmel, middagsrester på mattermos, hummus, falafler, kyllingsalat, fiskekake. Jeg vil anbefale deg å ikke handle i glutenfri-hylla, men heller holde deg til mat som er naturlig glutenfri i 3–4 måneder. Anonymkode: 6ba7d...da7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #8 Skrevet 28. oktober 2025 Sikker på at du ikke spiser infisert mat noe sted? Har du f.eks. eget smør og andre ting hvor kniv som har vært vanlig brød brukes oppi. Deler du fjøl eller brødrister med andre? Det hjelper ikke at du spiser glutenfritt hvis maten blir infisert på veien. Så slike ting er også viktig å tenke over og få egne rutiner på. Anonymkode: 7eece...3fb 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå