Gå til innhold

Skal du som barnløs la tantebarna dine arve eller ikke?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble så inspirert av tråden som ligger under Forbruker-emnet nå. Om testamente og arv fra en person som ikke har barn. Vedkommende skal gi til slektninger, og tråden handler om hva som er mest rettferdig (fordeling).

Men det er ikke det jeg lurer på, men jeg synes det hadde vært gøy å høre hva dere andre barnløse har tenkt angående arv. Jeg har ingen barn, men to nieser og en nevø. Og jeg har i min naivitet tenkt å testamentere alt til veldedige organisasjoner. Altså ikke gi penger til slektningene mine. De arver jo fra sine foreldre. 

Nå skal det sies at jeg selv hadde en barnløs tante. Vi var gode venner (som jeg er med mine tanteunger). Jeg arvet ikke noe da hun døde, og det falt meg ikke inn at jeg "skulle" gjøre heller. Jeg arvet jo fra mine foreldre. 

Så hva er vanlig: at tantebarn arver eller ikke? Hva tenker dere andre barnløse å gjøre?

(Jeg legger spørsmålet mitt under sosiale relasjoner, for det har jo med det å gjøre.)

Anonymkode: 0c58c...81d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hadde gjort alt i min makt for å bruke opp verdiene selv og latt en veldig organisasjon arve meg. 

Tantebarn har foreldre å arve etter.

Anonymkode: 4508e...c65

• Liker 14
Skrevet

Jeg vet ikke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Bare pass på å skrive tydelig testament i 100% kognitiv alder.

Fjerne slektninger kan bli rotter som river ditt omdømme i fillebiter og hevder du var gal når avtale ble signert.

Jeg har sett så mye stygt🫣

Anonymkode: b642e...753

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har skrevet testament og tilgodesett to nieser. Uten testament ville verdiene gått til mine foreldre som ikke trenger noe. Testamentet kan bli endret mange ganger før jeg dør.

Anonymkode: fc102...a25

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har testamentert alt til min stesønn hvis min mann og jeg ikke får felles barn.

• Liker 2
  • Hjerte 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Spørs litt hvor nært forhold man har. Tenker det er hyggelig å gi noe hvis man har et nært forhold, men ellers bruke det meste selv og donere resten:)

Anonymkode: 3ee6f...a16

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble så inspirert av tråden som ligger under Forbruker-emnet nå. Om testamente og arv fra en person som ikke har barn. Vedkommende skal gi til slektninger, og tråden handler om hva som er mest rettferdig (fordeling).

Men det er ikke det jeg lurer på, men jeg synes det hadde vært gøy å høre hva dere andre barnløse har tenkt angående arv. Jeg har ingen barn, men to nieser og en nevø. Og jeg har i min naivitet tenkt å testamentere alt til veldedige organisasjoner. Altså ikke gi penger til slektningene mine. De arver jo fra sine foreldre. 

Nå skal det sies at jeg selv hadde en barnløs tante. Vi var gode venner (som jeg er med mine tanteunger). Jeg arvet ikke noe da hun døde, og det falt meg ikke inn at jeg "skulle" gjøre heller. Jeg arvet jo fra mine foreldre. 

Så hva er vanlig: at tantebarn arver eller ikke? Hva tenker dere andre barnløse å gjøre?

(Jeg legger spørsmålet mitt under sosiale relasjoner, for det har jo med det å gjøre.)

Vi har testamenter likt til alle nevøer og nieser, uavhengig av hvem av oss de er i familie med, og hoppet over søsken (de er alle godt etablerte) . Men tviler på det blir mye på dem, vi har som mål å bruke det vi har før vi dauer. 

Anonymkode: 69d95...0df

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Mine verdier hadde gått til typ dyrebeskyttelsen eller noe. 

Anonymkode: e2fc4...2e6

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine verdier hadde gått til typ dyrebeskyttelsen eller noe. 

Anonymkode: e2fc4...2e6

Samme her.

Anonymkode: d39ca...b6c

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har barn. Men før vi fikk egne, var det datteren til en av våres beste venninner som hadde arvet mest. Nieser og nevøer hadde fått noe.

Argumentet om at nieser og nevøer arver sine foreldre synes jeg delvis ikke står seg. I alle fall om man selv har arvet mye fra foreldrene sine. De har nok ofte tenkt at arven fra den barnløse skal gå videre til familiemedlemmer. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvem jeg hadde testamentert hva til ville vært avhengig av min relasjon til de. Ingen ville arvet meg bare fordi jeg var deres tante. Jeg ville først og fremst unnet meg selv goder og opplevelser, sørget for min egen lykke mens jeg lever. Solgt huset og kanskje leid leilighet om mulig, de siste årene, evt kjøpt noe rimeligere for å frigjøre kapital.  Jeg har også noen hjertesaker, og derfor ville jeg også gitt penger i gave til organisasjoner dersom jeg hadde kapital som ikke var bundet i eiendom. Om jeg ikke hadde frigjort kapital, ville jeg testamentert til foreningene. 

Slik situasjonen er per i dag ser jeg for meg at jeg heller ville testamentert verdier til mine venners barn og andre jeg har/har hatt et nært forhold til fremfor tanteunger jeg ikke har en nær relasjon til. 

Anonymkode: 7a521...8a5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ikke skrevet testamente (jada, det burde jeg...), men ser for meg mine tre tantebarn son mine naturlige arvinger. Også fordi en del av mine verdier har kommet til meg som arv, da føles det riktig at det skal gå videre til. neste generasjon.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg og broren min arvet vår onkel. Han hadde ikke barn og foreldrene, våre besteforeldre, er død. Vi arvet huset, hytta og flere millioner. 
Vi kommer ikke til å arve noe mer enn gjeld etter våre foreldre. 

Om jeg ikke får egne barn så skal tantebarna mine og ungene til 2 av fetterne mine arve meg 

Anonymkode: 363b5...2cc

• Liker 7
Skrevet

Noe kunne jeg latt tantebarn arve.

Men jeg etterlater meg store verdier, så jeg hadde heller gitt mer til andre familier som jeg støtter allerede. 

Anonymkode: 4823b...26d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde en slektning som arvet etter en barnløs tante. Ikke alle nevøer eller nieser gjorde det. 

Men nei. Såklart bruk alt du kan på deg selv. Om noe må arves så sett det til noen eller noe som er viktigere.

Anonymkode: be968...aaf

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et tosifret antall som jeg er tante til og i testamente vårt går alt til mannens foreldre og eventuelt søsken. Der vurderer vi nå å skrive ut en av to søsken da de ikke er helt mentalt frisk og absolutt IKKE bør få masse penger i hendene akkurat nå.

Jeg har sagt muntlig til mannen min at N niese skal få arve bunaden min hvis jeg dør først. 

K32 

Anonymkode: f0891...3bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De arver jo fra sine foreldre. 

For meg høres dette ut som et påskudd for å ikke testamentere noe til nevøer og nieser hvis man ikke vil. Og det er greit det.

Men hvis man snur det hele på hodet og ser på de som testamenterer verdiene sine til nevøer og nieser, så er det jo ikke sånn at de gjør det for å kompensere for at disse barna ikke får arv fra foreldrene. De gjør det jo sannsynligvis for at nevøene og niesene er de personene de har aller mest lyst til at skal få arv etter dem. Jeg synes på en måte litt synd på deg om du ikke forstår det.

Anonymkode: 0617e...7ff

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Har en barnløs søster, som er gift med en mann med barn fra tidligere forhold. Hun har testamentert arven til han og til hans barn dersom han dør før henne. Jeg støtter henne 100%, han og barna hans er hennes nærmeste.

Anonymkode: 34533...010

• Liker 4
Skrevet

Jeg har testamentert mitt til niese, pluss et fadderbarn og så eksens barn. Likt fordelt på dem tre. 

Anonymkode: 9865f...733

• Liker 5
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...