Gå til innhold

Feire jul alltid i offentlige tilbud for psykisk helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å feire jul alltid i offentlige tilbud som arrangeres og aldri i julen se eller møte noe i familie? Jeg frykter det er min fremtid, det ikke ha noen nære relasjoner.

Anonymkode: 40f20...b43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært tilstede på noe sånt selv, men har bare lest positive ting om det. Det er faktisk frivillig å delta på offentlige tilbud da. Jeg har familie å feire med, men velger likevel å være alene i julen av personlige grunner.

Anonymkode: 14001...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har deltatt på det noen ganger. Det var UTROLIG hyggelig. Jeg kjente alle som deltok og hadde nære vennskap med flere av dem. At vi var psykisk syke betydde jo ikke at vi var gale og klatret i gardinene. Noen valgte å sitte litt for seg selv i ny og ne (kanskje reflektere over familie og andre venner man ikke feiret med). Andre deltok i å lage mat og dekke bord osv. Vi hadde mye omtanke for hverandre. Noen var der fordi familien deres var borte (døde), noen fordi familien ikke ville være med dem (for mye vond historie kanskje eller dysfunksjonelle relasjoner) og noen valgte bort familien selv. 

Dersom dette arrangeres på det lokale dagsenteret så tror jeg det vil være noe enklere å delta dersom man har vært der noe ellers i året også.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har fra slike steder, men min opplevelse er at det er mye godt humør, god stemning og latter❤️

Anonymkode: 904ed...ede

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har deltatt som ansatt og som frivillig. Er helt sykt hyggelig, og jeg har en veldig god familie som jeg alternativt kunne feiret med. 

Det begynte med at jeg var fattig student, med en familie på andre siden av landet hvor de fleste skulle jobbe sine jobber på jul. Så da ble jeg frivillig lokalt, hjalp til å stelle i stand noen dager før, laget mat, fremførte litt gitar og ryddet etterpå. 

Selve dagen/kvelden var fullt med kjekke folk, ingen som visste om jeg var ansatt, frivillig eller bruker. De fleste hjalp til, og de som ville møtes etterpå gjorde det. 

Fikk etterhvert deltidsstilling i kommunen, og fikk være mer med i planlegging og organisering. Ca hvert 3 år jobber jeg jula alene men frivillig, ca hvert 3. År blir noen venner med, ig ca hvert 3 år feirer jeg jul med familien. 

Anonymkode: eb30b...44e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 7.55):

Jeg har deltatt på det noen ganger. Det var UTROLIG hyggelig. Jeg kjente alle som deltok og hadde nære vennskap med flere av dem. At vi var psykisk syke betydde jo ikke at vi var gale og klatret i gardinene. Noen valgte å sitte litt for seg selv i ny og ne (kanskje reflektere over familie og andre venner man ikke feiret med). Andre deltok i å lage mat og dekke bord osv. Vi hadde mye omtanke for hverandre. Noen var der fordi familien deres var borte (døde), noen fordi familien ikke ville være med dem (for mye vond historie kanskje eller dysfunksjonelle relasjoner) og noen valgte bort familien selv. 

Dersom dette arrangeres på det lokale dagsenteret så tror jeg det vil være noe enklere å delta dersom man har vært der noe ellers i året også.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har fra slike steder, men min opplevelse er at det er mye godt humør, god stemning og latter❤️

Anonymkode: 904ed...ede

Hva om ikke kjenner noen der da?

Anonymkode: 40f20...b43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...