Gå til innhold

Rester etter abort, vakumsug. Erfaringer??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en missed abortion oppdaget uke 8+6 (utviklet til 7+4-8+0 ca). Fikk mifegyn fredag, aborten startet av seg selv lørdag kveld. Holdt på til 2-3 90 natten. Skal sies at jeg hadde jo spottet grumsete rosa/blodig i 5-6 dager før aborten. Tok cytotec igår og skjedde ikke så mye av det. Roa seg med smerter på ettermiddagen, før det kom litt på igjen på sent kveld/natt. Så ble det roligere igjen undt 10-11 tiden idag, men begynte igjen kl 12:30-13:00 da jeg var hos gyn. Hun brukte en tynn nål for å suge ut litt blod, det ble etterhvert ganske smertefullt og da stoppet vi. 

Fikk med meg ny runde med cytotec og smertestillende i håp om at det skal komme mer ut, da jeg ikke blør så veldig mye. Men så har jeg ligget mye stille og i ro også pga 30t med smerte..

Hun sa at alternativet om noen dager er utskrapning eller utsuging. Sistnevnte var mer ønskelig ettersom utskrapning gir større risiko for fertilitet siden vi prøver å få barn. Er det noen som har erfaring med at runde to med cytotec? Funket det? Og hvis man føler lite vev har kommet ut, kom det ut etterhvert for dere? Eventuelt hvordan var utsuging med sånn tykt sug? Kom alle restene ut med det?

Anonymkode: 020f9...8a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utsuging tas uten bedøvelse osv, det er helt for jævlig. Holdt på å besvime av smerter og ubehag. Ble helt hvit i ansiktet og gikk rundt. Ville anbefalt enn ny runde med cytotec. Etter forrige MA ventet jeg veldig lenge på at det skulle komme ut av seg selv mtp at utskrapning er mer risikabelt for neste svangerskapet og første runden med cytotec fungerte ikke. 

Anonymkode: 257d9...66a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Utsuging tas uten bedøvelse osv, det er helt for jævlig. Holdt på å besvime av smerter og ubehag. Ble helt hvit i ansiktet og gikk rundt. Ville anbefalt enn ny runde med cytotec. Etter forrige MA ventet jeg veldig lenge på at det skulle komme ut av seg selv mtp at utskrapning er mer risikabelt for neste svangerskapet og første runden med cytotec fungerte ikke. 

😳 

av alle ting vi kvinner må tåle. 

Anonymkode: edfc6...055

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva?! Jeg jobber på operasjonsavdeling og vi får disse kvinnene støtt og stadig ned til oss og legger de i narkose.. er det virkelig steder de gjør dette i våken tilstand uten noe form for bedøvelse?!

Anonymkode: b85bd...bef

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva?! Jeg jobber på operasjonsavdeling og vi får disse kvinnene støtt og stadig ned til oss og legger de i narkose.. er det virkelig steder de gjør dette i våken tilstand uten noe form for bedøvelse?!

Jeg vet ikke hva ts referer til, men utsuging var det legen kalte det. Ble satt i en gyn stol og hun brukte noe vakum/suge sprøyte til å suge ut de siste restene. Hun mente det ville gå fort, det gjorde det men var virkelig de verste minuttene av livet mitt. Aldri følt så mye smerte på en gang. Fikk ingen form for bedøvelse eller noe. Hun sa det er vondt men kjappeste veien å rense alt. Jeg trodde på hun men følte meg traumatisert etterpå. De holdt heller ikke tak i meg når jeg holdt på å besvime. Mistet hørselen og alt, så bare munnen beveget seg. Nei Gud, var fryktelig. 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vet ikke hva ts referer til, men utsuging var det legen kalte det. Ble satt i en gyn stol og hun brukte noe vakum/suge sprøyte til å suge ut de siste restene. Hun mente det ville gå fort, det gjorde det men var virkelig de verste minuttene av livet mitt. Aldri følt så mye smerte på en gang. Fikk ingen form for bedøvelse eller noe. Hun sa det er vondt men kjappeste veien å rense alt. Jeg trodde på hun men følte meg traumatisert etterpå. De holdt heller ikke tak i meg når jeg holdt på å besvime. Mistet hørselen og alt, så bare munnen beveget seg. Nei Gud, var fryktelig. 

Så grusomt! Utrolig leit at du har måttet oppleve dette! Jeg blir helt sjokkert!! Trodde oppriktig det var standard at man gjorde dette i narkose, da det er det hos oss. Forstår godt at dette har vært traumatisk for deg! Den legen burde fått en saftig klage på seg, man behandler jo ikke andre mennesker slik! 

Masse klemmer til deg ❤️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så grusomt! Utrolig leit at du har måttet oppleve dette! Jeg blir helt sjokkert!! Trodde oppriktig det var standard at man gjorde dette i narkose, da det er det hos oss. Forstår godt at dette har vært traumatisk for deg! Den legen burde fått en saftig klage på seg, man behandler jo ikke andre mennesker slik! 

Masse klemmer til deg ❤️

Slik jeg forstår det så er det er lite sug som skal inn på samme måte som det tynne plastrøret jeg fikk idag.. Det gjorde ganske vondt det også, da jeg ikke hadde tatt no smertestillende på forhånd... tenker det er vel ish samme som å sette inn spiral.. Det var overkommelig idag altså, men var mensensmerter ja..

Man kan få lokalbedøvelse i livmorhalsen da, det er vanlig men hun da det hjelper ikke så mye på smertene i selve livmoren. Frykten min for utskraping er litt verre.. vil virkelig ikke få skrapt slimhinna og risiko for arr osv..

De minuttene skal jeg eventuelt klare om jeg må.. har vært i narkose for utskraping før men syns det er litt risiko ettersom de skraper mer..

Men høres jo helt grusomt ut for hun over her som ikke fikk noen støtte eller omsorg heller virker det som. Sykepleier og gyn idag var heldigvis veldig rolige og omsorgsfulle, så det var positivt. Får se hva denne runden gjør, har tatt cytotec og går inn i fjerde timen snart, ikke skjedd så mye annet enn at jeg blør litt mer og har kramper.. ganske mye mer kramper da det egentlig hadde roet seg tidligere idag.. Uff hva vi kvinner skal gjennom...

- ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye rester hadde du? Og ble du bedre i ettertid? Bortsett fra det traumatiske altså..

Uff får vondt av deg.. hørtes ikke godt ut. Hun sa jeg kan få lokalbedøvelse i livmorhalsen iallefall, men idag gikk det liksom bra i selve livmorhalsen.. ble ikke vondt før hu gikk inn i livmora.. Men hun sa hvis det skal bli sug så må jeg ta smertestillende en stund på forhånd.. Har litt oxy jeg ikke brukte under aborten, så får vurdere det isåfall😅

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt utskraping etter både mislykket utsuging og bare forsøk med «vanlig utstyr» i gynokologstol. Det var fryktelig vondt med utsuging ja. Begge gangene endte dette med narkose og utskraping og ingen sa noe om risiko for fertilitet. Er for øvrig gravid igjen nå. 

Anonymkode: 10bdf...7eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gjennom det, og det er noe av det jævligste jeg noen sinne har opplevd. Etter FIRE mislykka forsøk hadde jeg det så vondt og jævlig at jeg ikke ga dem flere sjanser (helt sikker på at de hadde fortsatt om de fikk lov). Da måtte jeg komme tilbake 2 dager senere for narkose og revisio. Angrer fremdeles den dag i dag på at jeg ikke takka ja til narkose med en gang, for det var direkte tortur å bli utsatt for det det helvette! 

fikk beskjed i etterkant at det var såpass mye rester at det ble helt riktig avgjørelse og at dem trolig ikke ville fått alt ut med sug uansett 😬

Ble gravid med en gang etter 😅

Anonymkode: d220f...30e

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for at dere deler🩷Det hørtes overhodet ikke noe godt ut nei.. usjj kvinnehelse her i Norge er helt på jordet. At de ikke klarer å finne bedre instrumenter, smertelindring og heller bruke lett sedasjon.. neida. Enten full narkose med skraping, eller utsuging med grusomme smerter..

Gynekologen kunne ikke se noen rester ved forrige ultralyd igår, bare at det var blod i livmor. Antar jeg bare må vente 1-2 uker og se ann mtp smerter og blødning. Har spurt chatgpt om info om mye, så fikk gode tips til hva jeg skal følge med på😅🤭Håper på at dette er alt som skulle ut, og at rester gradvis løses opp og kommer ut av seg selv med blod🫶🏼

-ts

Skrevet

Håper alt ordner seg! Følg med på tegn for infeksjon og ta det på alvor med en gang dersom noe oppstår. 

Anonymkode: 10bdf...7eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ordnet det seg av seg selv eller måtte du ha utskrapning? Tok medisinsk abort pga ma for 6 uker siden, men tror ikke alt er ute. Får ikke ultralyd.

Anonymkode: be8d0...43a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 0.47):

Hvor mye rester hadde du? Og ble du bedre i ettertid? Bortsett fra det traumatiske altså..

Uff får vondt av deg.. hørtes ikke godt ut. Hun sa jeg kan få lokalbedøvelse i livmorhalsen iallefall, men idag gikk det liksom bra i selve livmorhalsen.. ble ikke vondt før hu gikk inn i livmora.. Men hun sa hvis det skal bli sug så må jeg ta smertestillende en stund på forhånd.. Har litt oxy jeg ikke brukte under aborten, så får vurdere det isåfall😅

Nja jeg hadde en del som jeg vil si basert på det jeg så etter jeg var ferdig. Noen cm, samt veldig tydelig på ultralyd. Hadde da gått en del uker og hadde symptomer på rester. Eller kjente noe ikke stemte ❤️  I ett annet tilfelle etter en annen MA så hadde jeg rester i flere mnd, 12 uker før fosteret kom ut og så ble jeg gravid igjen 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ordnet det seg av seg selv eller måtte du ha utskrapning? Tok medisinsk abort pga ma for 6 uker siden, men tror ikke alt er ute. Får ikke ultralyd.

Anonymkode: be8d0...43a

Jeg tok ikke utskrapning da legen mente det ville være risikabelt for neste svangerskap. Har to ulike tilfeller. Ene gangen med utsuging og andre gangen måtte det gå sin gang. Da tok det flere mnd og var kjempe frustrerende da vi ville starte prøvetiden igjen. De skal ta ultralyd av deg hvis du har symptomer på rester? Hvem sier du ikke får? 

Skrevet

Uke 11. På sykehus. Akkurat på grensen med rester for at de skulle gjøre noe.

Etter en dag med tabletter fikk jeg alternativer mellom utskrapning i narkose eller utsuging med lokalbedøvelse pga rester. Valgte utsugning så jeg kunne reise hjem samme kveld. Fungerte bra for meg, og jeg var heldig og ble gravid igjen 3 sykluser senere. Det var forferdelig vondt, men det var over på noen minutter og jeg ble veldig godt ivaretatt. Hadde gjort det samme igjen for å slippe narkose. De stoppet og tok pauser når jeg trengte det. Håper det går over av seg selv for deg nå og at du fort blir gravid igjen. ❤️

Anonymkode: da0a9...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...