Gå til innhold

Hva synes dere om varslere?

Fremhevede innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Har sittet og fulgt debatten om ny paragraf i Aml som skal beskytte varslerene. Og forundrer meg litt: hva er bedriftene redde for? Jeg trodde det var viktig å være ærlig? Og spesielt i kommunal sektor virker de å være redde for at ansatte skal kunne uttale seg åpent, jeg mener ikke nødvendih\gvis at man skal gå til media, men ha takhøyde for kritiske ytringer?

Er ærlighet gammeldags? Er trenden at man skal bruke bekjentskaper, snarveier, få skjulte goder, gjerne på skattebetalernes penger? Er det gutteklubben grei som bestemmer?

Er det derfor de er så redde for å få inn kvinner i styrene, fordi undersøkelser viser at kvinner generelt har en høyere etisk standard enn menn? Jeg bare lurer litt jeg.......

:forvirra:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Varslere? Hva varsler de om da? Hva snakker du egentlig om?

Skrevet

Violetta: Det er snakk om en paragraf som beskytter ansatte som varsler media/myndigheter om uregelmessigheter/regelbrudd etc. på arbeidsplassen sin. Disse skal sikres et skikkelig rettsvern, f.eks. mot å miste jobben. Var en større sak om dette i Siemens, der en ansatt gikk til Aftenposten med informasjon om at Forsvaret hadde betalt altfor mye for Siemens-produkter - altså sløseri med fellesskapets penger.

I min oppfatning er det kjempeviktig at rettsvernet og stillingsvernet for varslerne blir godt nok. Målet må jo være at ting skal gå riktig for seg, ikke at man skal kunne snike i krokene og tuske til seg fordeler under dekke av hemmelighold!

Gjest Gjest1
Skrevet
Violetta: Det er snakk om en paragraf som beskytter ansatte som varsler media/myndigheter om uregelmessigheter/regelbrudd etc. på arbeidsplassen sin. Disse skal sikres et skikkelig rettsvern, f.eks. mot å miste jobben. Var en større sak om dette i Siemens, der en ansatt gikk til Aftenposten med informasjon om at Forsvaret hadde betalt altfor mye for Siemens-produkter - altså sløseri med fellesskapets penger.

I min oppfatning er det kjempeviktig at rettsvernet og stillingsvernet for varslerne blir godt nok. Målet må jo være at ting skal gå riktig for seg, ikke at man skal kunne snike i krokene og tuske til seg fordeler under dekke av hemmelighold!

Takk for forklaringen champagnepiken! :)

Jeg er selvsagt enig i at de bør vernes dersom målet med varslingen er å avdekke lovbrudd eller farlige situasjoner.

Gjest Gjesta
Skrevet

Fyren i denne saken gjorde det absolutte rette, etter min mening. Det er skammelig at han ble behandlet som han gjorde. Heldigvis vant han jo frem i retten.

Det skulle bare mangle også, vi kan ikke ha et samfunn som straffer de som melder fra om kriminalitet.

Gjest gjest1
Skrevet

Helt enig i at rettsvernet for varslere bør styrkes. Men jeg har liten tro på at en lovendring kan hjelpe, tror det må en holdningsendring til. Se på Siemens-saken. Varsleren der er jo fortsatt uten arbeid, og sier at ikke hadde gjort det samme en gang til. Skremmende! Hva slags samfunn er det vi har fått? Det samme gjelder vannverksaken. Her må det ha vært mange som har visst, men ingen har hatt mot til å si fra, så vidt vi vet da.

Skrevet
Jeg hadde aldri varslet

Hvis det skjedde noe ulovlig på arbeidsplassen din som du var imot, og ledelsen jobbet for å skjule det? Ville du ikke sagt fra?

Gjest Gjest
Skrevet

På min mors tidligere arbeidsplass prøvde ledelsen å få de ansatte til å skrive under på en lojaliteterklæring. I "liten tekst" eller mellom linjene framgikk det ganske tydelig at dette var en avtale som gikk utover det man kan forvente av normal lojalitet; det var en måte å hindre diskusjon og reaksjoner på bestemmelser osv som ble gjort. Jeg er litt stolt av at moren min gikk sterkt i mot dette - selvsagt er man lojal mot arbeidsplassen sin, men man må også ha mulighet til å si fra om ting uten at ledelsen avfeier det ved å vise til en slik kontrakt...

Jeg synes det er fint at/om varslere får beskyttelse, selv om det sikkert kan være vanskelig å håndheve denne beskyttelsen i praksis. jeg vet om folk som har blitt oppsagt på usaklig grunnlag (av andre årsaker enn varsling), det er sjelden disse har lyst til å bli å arbeidsplassen etter en arbeidsrettsak, for å si det sånn.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har varslet. Det var ikke lurt. Gjør det nok ikke igjen, hvis ikke varslere får ufattelig godt rettsvern. Det verste er at leder uten moral har fått tillit fra styre og sitter fortsatt trygg i sin stilling, mens jeg fant det nødvendig å bytte arbeidsgiver.

Så mye for vårt land uten korrupsjon og kritikkverdige forhold... Et demokrati som setter ytringsfriheten høyt :tristbla:

Skrevet
Hvis det skjedde noe ulovlig på arbeidsplassen din som du var imot, og ledelsen jobbet for å skjule det? Ville du ikke sagt fra?

Nei

Gjest Gjest
Skrevet
Så mye for vårt land uten korrupsjon og kritikkverdige forhold... Et demokrati som setter ytringsfriheten høyt :tristbla:

Nåja. I følge Transparency International er Norge det mest korrupte landet i norden.
Skrevet

Skal bare nevne at på SKUP-konferansen i Tønsberg i går, var det en større debatt om nettopp den nye paragrafen som skal beskytte varslere. Ser ut til at det er bred enighet om å sikre rettsvernet til de som tør å gjøre det som er rett - i alle fall var både statssekretær Anne Ryg Pedersen i justis, Høyre og Frp aldeles enige.

Skrevet

Og kritikerne er uenige i om den nye paragrafen er til noe særlig hjelp.

Og jeg ville fremdeles ikke vært en varsler

Skrevet

Det politikerne var enige om, er at den foreslåtte teksten er altfor slapp. Heldigvis er det opp til Stortinget å sette den endelige lovteksten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...