Gå til innhold

Løse tenner perimenopause

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er kommet i perimenopause, og har helt uten videre fått mobile fortenner og ømt/rart tannkjøtt. Tannlegen finner ikke noen form for betennelse eller andre tilstander. Alt ser fint ut.

Kan det rett å slett være hormonelt og knyttet til perimenopause?

Er det andre med lignende opplevelser?

FJaseste svar, kan dete spare dere for, da dette er et oppriktig spørsmål.

Takker for innspill 😊

Anonymkode: db3ed...33c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette kan være et symptom. Slimhinner i munn blir også påvirket av fall i hormoner.

Anonymkode: 3a84c...b41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er kommet i perimenopause, og har helt uten videre fått mobile fortenner og ømt/rart tannkjøtt. Tannlegen finner ikke noen form for betennelse eller andre tilstander. Alt ser fint ut.

Kan det rett å slett være hormonelt og knyttet til perimenopause?

Er det andre med lignende opplevelser?

FJaseste svar, kan dete spare dere for, da dette er et oppriktig spørsmål.

Takker for innspill 😊

Perimenopause påvirker munnhelsen, slimhinnene, tannkjøtt og tenner. 

Anonymkode: ee71c...7bd

• Liker 1
Skrevet

Er det noe å gjøre for å bedre det, eller må jeg bare gjennom fasen? Har i utgansgpunktet ikke lyst å starte på hormoner, men mindre jeg er nødt til det. 

TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det noe å gjøre for å bedre det, eller må jeg bare gjennom fasen? Har i utgansgpunktet ikke lyst å starte på hormoner, men mindre jeg er nødt til det. 

TS.

Du er jo nødt! Herlighet, løse tenner hørtes skummelt ut 

Anonymkode: a2e08...fd1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er jo nødt! Herlighet, løse tenner hørtes skummelt ut 

Anonymkode: a2e08...fd1

Må kanksje det? 😳 Trodde faktisk jeg måtte vente til selve overgangsalderen før jeg startet med sånt 😬 Jeg er 45 nå. 
Har nevnt det for legen min , men HAN var mer opptatt av at jeg måtte i ct me ansiktet. Ville ikke høre snakk om hormonelle endringer og perimenopause. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Må kanksje det? 😳 Trodde faktisk jeg måtte vente til selve overgangsalderen før jeg startet med sånt 😬 Jeg er 45 nå. 
Har nevnt det for legen min , men HAN var mer opptatt av at jeg måtte i ct me ansiktet. Ville ikke høre snakk om hormonelle endringer og perimenopause. 

TS

Ta kontakt med en gyn som kan perimenopause. Disse ubalansene i hormoner kan jo komme fra 35 års alder. Er du 45 år og symptomer på overgangsplager så skal du kunne få utskrevet hormontilskudd uten noe mer diskusjon. Man må jo seff utelukke annet også, men ikke farlig å starte på bioidentiske hormoner. I følge min gyn så har «alle damer» fra 40 år «godt» av å begynne. Er bra for helsa forebyggende fremover også. 

Anonymkode: ee71c...7bd

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor så redd hormoner? De er ikke farlige.

Anonymkode: 653fc...bee

Skrevet

TS

Det er i tiden før selve overgangsalderen alt dette "morsomme" skjer. Selve overgangen er egentlig bare navnet på den dagen du har vært uten mens ett år. 

Hvorfor vil du ikke ha hormoner? Det beskytter mot langt mer enn det har skylden for å forårsake, og de gamle påstandene om økt kreftfare er tilbakevist. Be om bioidentiske hormoner så har det veldig god effekt og svært, svært få bivirkninger. Anbefaler å søke opp Helene Enger på instagram og se hennes videoer. Hun forklarer godt og er blant de beste på dette :)

Har selv fått stort sett hele listen av snodige ting man kan få i denne perioden og ville antagelig ikke klart å stå i jobb uten hormoner. Med tilskudd ble jeg så godt som mitt gamle jeg :)

Anonymkode: 8ac12...370

• Liker 2
Skrevet

TS

tenker at du skal lytte til legen - er selv ferdig med OG og ikke opplevd problemer med tennene i så måte, har også sjøgrens og sliter mye med munntørrhet og heller ikke i forbindelse med det opplevd løse tenner.. 

Anonymkode: b10ed...b84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

tenker at du skal lytte til legen - er selv ferdig med OG og ikke opplevd problemer med tennene i så måte, har også sjøgrens og sliter mye med munntørrhet og heller ikke i forbindelse med det opplevd løse tenner.. 

Anonymkode: b10ed...b84

Men, alle kvinner får gjerne ikke samme symptomer? Hadde det vært en svulst i ansikter, der mitt ubehage er (tannkjøtt) så ville nok tannlegen sette det på sine bilder. 
Skal uansett en tur til legen og får jeg ikke hjelp, blir det gynekolog nest. Dyrt privat, men sikker på at det er verdt det. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men, alle kvinner får gjerne ikke samme symptomer? Hadde det vært en svulst i ansikter, der mitt ubehage er (tannkjøtt) så ville nok tannlegen sette det på sine bilder. 
Skal uansett en tur til legen og får jeg ikke hjelp, blir det gynekolog nest. Dyrt privat, men sikker på at det er verdt det. 

Ts

Jeg skal svare deg grundig. 

Jeg er 48 år og gikk til privat gynekolog på mars i år. Det kostet 2000,- hos Aleris. Fastlegen min er dyktig og han ga meg henvisning til en gynekolog med Helfo-avtale, men det var 2 måneders ventetid. Jeg ville ikke vente, for mine symptomer var såpass plagsomme. 

Jeg hadde voldsomt med nattesvette. Jeg våknet 04.00 hver morgen og fikk ikke sove igjen. Jeg fikk veldig dårlig hukommelse. Det var så ille at jeg tok meg selv i å ikke huske hva jeg het. Jeg ble oppblåst og fikk forstoppelse.

Fettet flytter på seg og plasserte seg på magen. Vekta var lik. Jeg ble litt deppa og ble redd for døden. Jeg tenkte hele tiden på at ungdommen var tapt. Jeg bekymret meg for slapp hud og tynnere hår. 

Med hormoner ble jeg meg selv igjen. De synlige tegna på aldring har kommet for å bli selvsagt, men jeg føler meg uendelig mye bedre. Jeg sover og har fått nattesøvnen tilbake. Og følelsen i klitoris. 

Jeg har ikke arvelig brystkreft i familien, så det er ingen stor bekymring. Hormoner beskytter mot beinskjørhet og tarmkreft. 

Det pågår en debatt nå om at alle kvinner burde få hormoner på blå resept om de er kandidater for det. Overgangsaleder fører til mye sykefravær og tidlig uførhet. 

Jeg har periodontitt, men det er nå under kontroll. Men vi vil alle få "lange tenner" og sårere tannkjøtt med alderen. 

Alle kvinner får ikke samme symptomer. Jeg er glad jeg ikke, så langt, har fått såre slimhinner nedentil. Noen får humørsvingninger. Eller ører som klør. Noen mister sex-lysten helt. Mange får tørr hud, eller mister mye hår. Det er mange, mange forskjellige symptomer, og det er ikke så enkelt å vite hva som er hva. De kan også være subtile. 

En gynekolog vil utrede deg skikkelig. Denne vil spørre deg om brystkreft i familien eller om du har hatt blodpropp før. Dere vil sammen finne det preparatet som er best. Alt fra spiral med hormoner, plaster eller piller. 

Jeg valgte meg piller, noe en egentlig ikke bør. Men jeg insisterte da jeg har MS og allerede drasser på dosett. Piller er småskummelt da det er forhøyet risiko for blodpropp. 

Jeg går nå til gynekolog med Helfo-avtale. Hun ble gretten da hun fikk høre at jeg hadde fått piller. Men det er bare i oppstart og når en skal slutte på de faren for blodpropp er forhøyet. 

Jeg vil ta tilskudd livet ut. Jeg har tanter på både mor og farsiden på snart 80 år som enda har plager. For de kan vare livet ut. Disse er redd for brystkreft og vil ikke ta hormoner. 

Det er ingen ekstra fare for brystkreft. Jeg tror det er noe slikt som 1 til tre ekstra tilfeller per hundre, men ingen kan vite om de kommer av tilskudd. Antagelig ikke. 

Men hvis du har brystkreft allerede skal du slettes ikke ta tilskudd. Sørg for å undersøke brystene selv og be gynoklogen gjør det. Du bør også begynne med mammografi. Etterhvert ble du også ta tarmscreening. 

Hvis du er bekymret for kreft lærer du deg bare å være bevisst på forandringer i kroppen din og gå straks til lege. Ta også celleprøve hvert tredje år. Ikke bytt partner for ofte, slik at du ikke utsetter deg for virusene som kan gi livmorkreft. 

Jeg har hatt MS i 30 år og vet at jeg hele tiden må veie for og i mot om jeg skal ta imot medisiner. Når det kom til hormoner var valget veldig enkelt. Jeg anser hormoner som trygt og egentlig nødvendig. Med MS er jeg særlig utsatt for beinskjørhet og tarmkreft. Og dessuten er kroppen min så kjip mot fra før, at å  overgangsalderplager var uaktuelt. 

Når det kommer til tennene dine kan tannlegen din søke deg til spesialt. Spør han om det. 

Spør meg om du lurer på noe mer. 

Anonymkode: 7332c...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...