Gå til innhold

Insulinresistens, fett-typer og kontroll på fett og metabolisme.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg hører litt på youtube, men det er på engelsk og jeg forstår ikke alt. Dessuten er det vanskelig å vite hva som er god kunnskap. Er denne videoen fra dr. Robert Lustig bra? https://www.youtube.com/watch?v=WVFMyzQE-4w 

Han sier at det er forhøyet insulin som fører til fedmeoppgang. Han sier også at sukker og smaken av sukker, til og med falsk sukkersmak (kunstig søtstoff) trigger insulinproduksjon. Han snakker om fasting, periodisk fasting, ketodiett og trening som ting som roer ned insulinproduksjonen og hjelper til med å bli kvitt fett. Han anbefaler kosthold med mye fett , protein og fiber (mye grønnsaker) og trekker fram at fedme har blitt et forhøyet problem de siste 50 årene etter at folk har begynt å unngå fett, men spise mer karbohydrater (brød, pasta,ris...).

Han mener at insulinresitstens er mer problematisk enn for mye kalorier og at kvaliteten på kaloriene er mer utslagsgivende enn antallet kalorier. Altså at kalorier fra sukker er mye farligere enn kalorier fra fett. Og at fruktsukker er farligere enn sukker. Han fraråder juice men sier at fersk frukt er bra fordi fibrene oppveier ulempen.

Han snakker også om kvaliteten på fett. Olivenolje er fint (jeg bruker det på kald salat), men skal ikke stekes, fordi ved høy varme konverterer olja til transfett, som er farlig.

Han sier at dyrefett ikke kan konverteres til transfett. Følgelig tenker jeg at dersom man skal steke mat og unngå produksjon av transfett så bør man steke i dyrefett. Man kan trolig steke i rapsolje også, men da må man ha kontroll på at det ikke blir for varmt. Jeg vet ikke hvordan man  har full kontroll på det.  Smør er vel dyrefett. Betyr det at smør er det tryggeste for steking? Eller smult?

Endret av I Grosny
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun anekdotisk bevis, men jeg ser enorm forskjell på egen kropp når jeg følger disse tingene. Han er ikke den jeg har fått informasjonen via, men det går på den samme kunnskapen. 

Spiser jeg sukker og sukkerfri produkter, og gjærbakst, så er jeg "blubben". Myk i kroppen, dvaskete fett og med svært mye cellulitter på ben og rumpe. 

Spiser jeg ren mat, selv ved tilnærmet samme kaloriinntak som tidligere, så er kroppen hekt forandret. Stram, flat mage, og så godt som INGEN cellulitter. Fordøyelsen fungerer også langt bedre, og mye - mye! - mer energi. 

Jeg har fått av og på mellom disse livsstilene så mange ganger nå, at det ikke er noen tvil. Mønsteret er svært tydelig. 

Anonymkode: d5664...fd1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...