AnonymBruker Skrevet 29. oktober #41 Skrevet 29. oktober Hun høres nøyaktig ut som venninnen til min niese som har lett grad av autisme. Anonymkode: ecb4a...ea2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #42 Skrevet 29. oktober Du vet at personer uten autisme og kan gjøre dette Personer med epilepsi ADD, språkvansker, uttalelse feil, nedsatt hørsel. Anonymkode: 16091...900
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #43 Skrevet 29. oktober Så heldig hun er som har en venninne som deg som kan gå og synes litt synd på henne da. 🙄 Anonymkode: 3f684...13a 2
Crazydoglady Skrevet 29. oktober #44 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 2.56): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Ingenting her som er motstridende med å være på spekteret annet enn typiske misoppfattelser og seiglivede myter. 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #45 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 10.12): Kjære vene. Krenk krenk. Anonymkode: c2173...633 Anonymkode: 40e65...30b 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #46 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 13.59): Kan man ikke ha venner som er psykisk utviklingshemmet, nå da?🤔 godt spørsmål, og klart man kan! Anonymkode: 40e65...30b 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #47 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at personer uten autisme og kan gjøre dette Personer med epilepsi ADD, språkvansker, uttalelse feil, nedsatt hørsel. Anonymkode: 16091...900 Jepp Anonymkode: 40e65...30b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #48 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 2.56): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Jeg tenker hun er på spekteret, har selv en venninne som er ganske lik. Har selv to barn med A typisk autisme. Største jenta mi på 26 er veldig empatisk og omtenksom. Men det med og plumpe ut med ting og du sier hun at mange andre reagerer på hvordan hun er, er veldig typisk at den sosiale normene er typisk for en på spekteret. Man kan oppfattes sosial uintelligent nettopp fordi man klarer ikke vite hva man kan si eller ikke, noe vi lærer etter hvert selv, se på barn der har jo ofte ikke lært det og lærer jo det. Men det handler jo om at dem sier ting som det er netopp fordi at det er jo en av dem tingene dem sliter med og skjønne. Mange har jo lært og imitere andre sin oppførsel, dem er gode skuespillere og mange har lært av andre hvordan dem skal oppføre seg, men det glipper og krever utrolig mye av dem og ta seg sammen for og passe inn. Andre jenta mi er sånn. Venninna mi har ingen filter og kan ofte snakke om spesielle temaer, jeg kan prate med henne om noe hun ikke klarer og lytte på eller bry seg om fordi hun ikke klarer og ha noe fokus på det, og så kan hun bare si ja ja og så bytte tema helt ut av det blå til noe hun er opptatt av eller klare og holde fokus på. Hun har nå fått en jobb i vta som er i en tilrettelagt bedrift Anonymkode: a3380...033 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 03:38 #49 Skrevet søndag kl. 03:38 Takk for alle svar. Både støttende og negative. For å svare på noen. Hun utrykker ofte at hun mistrives med tilværelsen og er ofte nedstemt selv om hun virker glad utad. Hun får ikke jobber i yrke hun har master i selv om der er veldig mange ledige stillinger i området og det er tungt for henne. Hun har jobbet i butikk og på ulike lager, men vantrivdes her og tror hun sluttet selv og nå er hun arbeidsledig og får dagpenger. Hun bor i hybelleilighet hjemme hos foreldrene og jeg vet egentlig ikke om hun har boevne fordi hun aldri har bodd for seg selv og får alt servert hjemme. Når vi treffes er det mest hjemme hos meg eller ting vi gjør ute. Dere har rett i at jeg nok bør slutte å fundere rundt dette og bare være en god venn. Satse på hun finner ut av det til slutt. Så skal jeg fortsette å støtte henne i valgene hun tar. Jeg har feks aldri sagt noe negativt om at hun bor bos foreldrene fortsatt. Bare at det er smart å bo hjemme og spare penger i mens hun venter på den riktige (faste) jobben for henne slik at hun kan få lån. Vi snakket forresten om tema å være litt annerledes her om dagen. Vi var enige om at vi nok ikke var helt A4 noen av oss. Tok Asberger test på nettet og scoret godt over grensa begge to😆🙃 Anonymkode: 6aaa8...c5d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 03:55 #50 Skrevet søndag kl. 03:55 AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 2.47): Hun har ikke hus mann og barn. Hun har ikke hatt noen kjæreste noen gang selv om hun er ganske pen/søt. Hun er min beste venninne og jeg spør ikke her for å være vemmelig. Tvert i mot. Fakta er at hun ikke får jobb. Mye sannsynlig pga annerledesheten sin. Og da blir jo annerledesheten også en funksjonsnedsettelse hun kanskje kunne fått hjelp med. Jeg kommer derimot aldri til å ta opp dette tema med henne om hun ikke inviterer til det selv. Jeg er veldig glad i henne og vil henne alt vel + litt til❤️ Anonymkode: 6aaa8...c5d Selv om hun ikke passer inn i samfunnets normer som vi har laget. Så betyr ikke det at hun har en funksjonsnedsettelse! Anonymkode: f36e1...195
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 04:00 #51 Skrevet søndag kl. 04:00 AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 1.50): Hun er glad og utadvendt, men har ofte lite filter rundt hva som passe seg å si og ikke. Virker enkel på mange områder og har et merkelig tonefall og spesiell stemme. Snakker i tillegg litt sent. Liksom drar på ordene. Som hun gjør seg til eller parodierer noen for å være morsom. Folk som treffer henne første gang tenker ganske raskt (inkl meg selv) at det er ‘noe’ med henne. Hun ble litt mobbet i oppveksten for annerledesheten sin men hun klarte seg greit på skolen og hadde noen venner. Som voksen tok hun god master utdannelse i et populært yrke men hun får likevel ikke jobb. Kanskje fordi de reagerer på stemmen og og fremtoning som skiller seg ut og blir derfor usikre. Hun jobber derfor bare ekstravakter i butikk. Der foretrekker hun å jobbe på lageret eller rydde ut varer fremfor å sitte i kassen. Sånn ellers er hun veldig snill og positiv. Lett å like. Selv om hun ikke liker å være sosial så lenge av gangen og trekker seg raskt tilbake. Jeg tror hun skjønner selv at hun er litt annerledes, men dette har aldri vært et aktuelt tema å ta opp. Hun må såfall ta initiativ til det selv. Hun deler ikke så mye personlig av seg. Jeg er veldig glad i henne, men kjenner jeg får vondt av henne også. Hun har nå bikket 35 år og alle rundt henne har hus, mann og barn. jeg er redd noe ikke stemmer som hun egentlig burde fått hjelp og tilrettelegging for. Uten at det er noe jeg kan gjøre. Hva kan dette være? Og hva ville dere gjort? Anonymkode: 6aaa8...c5d Lyser autisme lang vei her🙂 Anonymkode: fc6b0...25f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:52 #52 Skrevet søndag kl. 09:52 AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 2.56): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Ingenting av dette motsier spekteret. Folk med autisme kan være smilende og utadvendte folk. De er omtenksomme og empatiske. For meg virker det som du har et feilaktig bilde av neurodivergente mennesker. Anonymkode: f0525...1a8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:54 #53 Skrevet søndag kl. 09:54 AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 2.11): At du har et så stort behov for å sette en merkelapp på henne sier mer om deg. Det trenger ikke å feile henne noe i det hele tatt. Trodde først du skrev om meg, fordi jeg kjente meg igjen. Men jeg er ikke 35, og har ikke hus, mann og barn. I andres øyne er jeg annerledes, men jeg er bare introvert, tilbaketrukken, sjenert og har lave sosiale ferdigheter. Samtidig så har jeg liten interesse for å omgås sosialt med andre, trekker meg tilbake og foretrekker å gjøre ting alene. Deler svært lite om meg selv. Jeg kan være vanskelig å komme innpå. Noen tror at jeg er autist, men jeg har blitt utredet av både nevropsykolog og psykiater, men jeg har ingen diagnose. Jeg tenker at du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 863f8...304 Jeg også trodde ts skrev om meg…. Ellers helt enig med deg. Jeg synes ts høres utrolig nedlatende ut Anonymkode: ce5d5...381
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:08 #54 Skrevet søndag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle svar. Både støttende og negative. For å svare på noen. Hun utrykker ofte at hun mistrives med tilværelsen og er ofte nedstemt selv om hun virker glad utad. Hun får ikke jobber i yrke hun har master i selv om der er veldig mange ledige stillinger i området og det er tungt for henne. Hun har jobbet i butikk og på ulike lager, men vantrivdes her og tror hun sluttet selv og nå er hun arbeidsledig og får dagpenger. Hun bor i hybelleilighet hjemme hos foreldrene og jeg vet egentlig ikke om hun har boevne fordi hun aldri har bodd for seg selv og får alt servert hjemme. Når vi treffes er det mest hjemme hos meg eller ting vi gjør ute. Dere har rett i at jeg nok bør slutte å fundere rundt dette og bare være en god venn. Satse på hun finner ut av det til slutt. Så skal jeg fortsette å støtte henne i valgene hun tar. Jeg har feks aldri sagt noe negativt om at hun bor bos foreldrene fortsatt. Bare at det er smart å bo hjemme og spare penger i mens hun venter på den riktige (faste) jobben for henne slik at hun kan få lån. Vi snakket forresten om tema å være litt annerledes her om dagen. Vi var enige om at vi nok ikke var helt A4 noen av oss. Tok Asberger test på nettet og scoret godt over grensa begge to😆🙃 Anonymkode: 6aaa8...c5d Hun burde jo få hjelp hos fastlegen og så utredes. Hun klarer seg så vidt fordi foreldrene tilrettelegger med hus og mat. Hun burde heller få den hjelpen og tilretteleggingen hun trenger med rett diagnose. Det er jo helt tydelig at det er noe her. Anonymkode: c2173...633 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:15 #55 Skrevet søndag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 2.56): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Jeg tenker at det er litt neuro-annerledes å merke mønster i så stor grad som du gjør. Og lure så mye at man ikke kan gi slipp uten å måtte ha masse input på nett, slik som du gjør. Men det betyr jo ikke at du er autist. Det kan være at du bare har disse trekkene. Slik som veninna di, som kansje har noen trekk på autisme. Anonymkode: 01451...d15 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:16 #56 Skrevet søndag kl. 13:16 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi snakket forresten om tema å være litt annerledes her om dagen. Vi var enige om at vi nok ikke var helt A4 noen av oss. Tok Asberger test på nettet og scoret godt over grensa begge to😆🙃 Ja, se der ja. Anonymkode: 01451...d15
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #57 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 10.54): Jeg også trodde ts skrev om meg…. Ellers helt enig med deg. Jeg synes ts høres utrolig nedlatende ut Anonymkode: ce5d5...381 Jeg opplever ikke TS nedlatende overhodet. 🤔 Så forskjellig oppfatning man kan ha.. Anonymkode: 36592...363 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #58 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 14.15): Jeg tenker at det er litt neuro-annerledes å merke mønster i så stor grad som du gjør. Og lure så mye at man ikke kan gi slipp uten å måtte ha masse input på nett, slik som du gjør. Men det betyr jo ikke at du er autist. Det kan være at du bare har disse trekkene. Slik som veninna di, som kansje har noen trekk på autisme. Anonymkode: 01451...d15 Nei, det er ikke å være neuro-annerledes. Kjære vene. Anonymkode: c2173...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå