AnonymBruker Skrevet 27. oktober #1 Skrevet 27. oktober Hun er glad og utadvendt, men har ofte lite filter rundt hva som passe seg å si og ikke. Virker enkel på mange områder og har et merkelig tonefall og spesiell stemme. Snakker i tillegg litt sent. Liksom drar på ordene. Som hun gjør seg til eller parodierer noen for å være morsom. Folk som treffer henne første gang tenker ganske raskt (inkl meg selv) at det er ‘noe’ med henne. Hun ble litt mobbet i oppveksten for annerledesheten sin men hun klarte seg greit på skolen og hadde noen venner. Som voksen tok hun god master utdannelse i et populært yrke men hun får likevel ikke jobb. Kanskje fordi de reagerer på stemmen og og fremtoning som skiller seg ut og blir derfor usikre. Hun jobber derfor bare ekstravakter i butikk. Der foretrekker hun å jobbe på lageret eller rydde ut varer fremfor å sitte i kassen. Sånn ellers er hun veldig snill og positiv. Lett å like. Selv om hun ikke liker å være sosial så lenge av gangen og trekker seg raskt tilbake. Jeg tror hun skjønner selv at hun er litt annerledes, men dette har aldri vært et aktuelt tema å ta opp. Hun må såfall ta initiativ til det selv. Hun deler ikke så mye personlig av seg. Jeg er veldig glad i henne, men kjenner jeg får vondt av henne også. Hun har nå bikket 35 år og alle rundt henne har hus, mann og barn. jeg er redd noe ikke stemmer som hun egentlig burde fått hjelp og tilrettelegging for. Uten at det er noe jeg kan gjøre. Hva kan dette være? Og hva ville dere gjort? Anonymkode: 6aaa8...c5d 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #3 Skrevet 27. oktober Du kan feks se på en autismetest på hvor mange poeng hun ville fått. De finnes gratis på nett. Anonymkode: 04ca2...fa5 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #4 Skrevet 27. oktober At du har et så stort behov for å sette en merkelapp på henne sier mer om deg. Det trenger ikke å feile henne noe i det hele tatt. Trodde først du skrev om meg, fordi jeg kjente meg igjen. Men jeg er ikke 35, og har ikke hus, mann og barn. I andres øyne er jeg annerledes, men jeg er bare introvert, tilbaketrukken, sjenert og har lave sosiale ferdigheter. Samtidig så har jeg liten interesse for å omgås sosialt med andre, trekker meg tilbake og foretrekker å gjøre ting alene. Deler svært lite om meg selv. Jeg kan være vanskelig å komme innpå. Noen tror at jeg er autist, men jeg har blitt utredet av både nevropsykolog og psykiater, men jeg har ingen diagnose. Jeg tenker at du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 863f8...304 20 8 9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #5 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): At du har et så stort behov for å sette en merkelapp på henne sier mer om deg. Det trenger ikke å feile henne noe i det hele tatt. Trodde først du skrev om meg, fordi jeg kjente meg igjen. Men jeg er ikke 35, og har ikke hus, mann og barn. I andres øyne er jeg annerledes, men jeg er bare introvert, tilbaketrukken, sjenert og har lave sosiale ferdigheter. Samtidig så har jeg liten interesse for å omgås sosialt med andre, trekker meg tilbake og foretrekker å gjøre ting alene. Deler svært lite om meg selv. Jeg kan være vanskelig å komme innpå. Noen tror at jeg er autist, men jeg har blitt utredet av både nevropsykolog og psykiater, men jeg har ingen diagnose. Jeg tenker at du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 863f8...304 Hun har ikke hus mann og barn. Hun har ikke hatt noen kjæreste noen gang selv om hun er ganske pen/søt. Hun er min beste venninne og jeg spør ikke her for å være vemmelig. Tvert i mot. Fakta er at hun ikke får jobb. Mye sannsynlig pga annerledesheten sin. Og da blir jo annerledesheten også en funksjonsnedsettelse hun kanskje kunne fått hjelp med. Jeg kommer derimot aldri til å ta opp dette tema med henne om hun ikke inviterer til det selv. Jeg er veldig glad i henne og vil henne alt vel + litt til❤️ Anonymkode: 6aaa8...c5d 6 12
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #6 Skrevet 27. oktober Semydfe skrev (50 minutter siden): Kan høres ut som om hun er på spekteret. Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #7 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): I andres øyne er jeg annerledes, men jeg er bare introvert, tilbaketrukken, sjenert og har lave sosiale ferdigheter. Samtidig så har jeg liten interesse for å omgås sosialt med andre, trekker meg tilbake og foretrekker å gjøre ting alene. Deler svært lite om meg selv. Jeg kan være vanskelig å komme innpå. Noen tror at jeg er autist, men jeg har blitt utredet av både nevropsykolog og psykiater, men jeg har ingen diagnose. Altså dette kunne vært meg også. Jeg er ganske spesiell og veldig introvert selv. Tror det er derfor hun og jeg har funnet hverandre. Men hun er likevel mer sprudlende utadvendt og positiv enn meg. Samtidig er det jeg som klarer meg best sosialt og i arbeidslivet. Skjønner om du reagerte på overskriften min. Den var brutalt ærlig. For nå er det faktisk slik at andre nære personer rundt meg har spurt meg rett it om jeg vet om hun har noen diagnose eller noe innenfor spekteret. Jeg aviser dette og sier hun bare skiller seg litt ut. Samtidig…tenk om? Og hva så? Jeg ville jo ikke vært mindre glad i henne av den grunn. Men hun kunne fått hjelp med å bla komme ut i arbeidslivet basert på kompetansen sin og jeg ville kunne vært god venn og støtte basert på hennes evt kjente utfordringer. Anonymkode: 6aaa8...c5d 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #8 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Så folk på spekteret kan ikke være smilende utadvendt og omtenksomme? Jøje meg, du vet lite om autisme Anonymkode: 7bf9a...16a 5 3 10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #9 Skrevet 27. oktober ...og utover det: Du omtaler din beste venninne som noen som virker psykisk utviklingshemmet. Altså?? Sikker på at er en berikelse for venninnen din å omgås noen med slike holdninger? Anonymkode: 7bf9a...16a 4 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #10 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ...og utover det: Du omtaler din beste venninne som noen som virker psykisk utviklingshemmet. Altså?? Sikker på at er en berikelse for venninnen din å omgås noen med slike holdninger? Anonymkode: 7bf9a...16a Kjære vene. Krenk krenk. Anonymkode: c2173...633 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #11 Skrevet 27. oktober Har hun noen sterke interesser som hun bruker mye tid på? Hvordan gjorde hun det karaktermessig på studiet? Hvordan håndterer hun endringer i planer? Anonymkode: f7f25...278 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #12 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjære vene. Krenk krenk. Anonymkode: c2173...633 av alle ting på kvinneguiden så er det DETTE som er krenk krenk? Anonymkode: c5700...b50 4 2
Norah.A. Skrevet 27. oktober #13 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan feks se på en autismetest på hvor mange poeng hun ville fått. De finnes gratis på nett. Anonymkode: 04ca2...fa5 Forsiktig nå...det skal utredes, ikke tas gratistester på Internett. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #14 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjære vene. Krenk krenk. Anonymkode: c2173...633 Det er ikke krenk krenk. Det er bare ikke normalt å omtale venninner som psykisk utviklingshemmet. Det høre ikke hjemme i et vennskap. Eller jo....du synes tydeligvis det er greit å bli omtalt som lettere puh, så om du vil bli omtalt som psykisk utviklingshemmet er det bare å kjøre på. Men jeg tror du er unntaket, altså. Anonymkode: 7bf9a...16a 1 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #15 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Det finnes autister som er utadvendte, og det finnes også autister som maskerer så bra at de fremstår som utadvendte og sosiale men flater helt ut når de kommer hjem og slipper masken. Autister flest er empatiske, men det varierer hvordan de uttrykker empati for andre. For de som sliter med det sosiale kan de være full av empati, men slite med å vite hvordan man bør reagere på andres følelser. Noen kan reagere enten på en rar måte eller se ut som de ikke bryr seg i det hele tatt, og så blir de beskyldt for å mangle empati. Det er ikke empatien som mangler, bare evnen til å vise empati på en "normal" måte. Noen autister sliter ikke på dette området i det hele tatt. Autismespekteret er så stort og går i alle retninger, så for en autist er det ingen motsetning mellom å klare å ta høy utdannelse og å ha problemer med det sosiale. Det handler også om dagsform. Selv om man er like autistisk hver dag (det endrer seg jo selvsagt ikke), så vil dagsform påvirke hvor godt man maskerer og hvor mange sanseinntrykk man tåler før man blir sliten. Jeg synes definitivt hun høres ut som at hun er på spekteret. Du kan selvsagt ikke ta autismetest på hennes vegne, som en annen foreslo her, men du kan jo si at du lurer på om du er på spekteret og foreslå at dere begge tar en test på nett og sammenligner Jeg har tatt flere tester på nett, blant annet RAADS, og slår ut på alle. Jeg har både utdannelse, jobb, samboer og venner (en liten gruppe), men sliter med ulike ting i hverdagen som påvirker meg negativt. Det er vanskelig å slite såpass med enkelte ting når man fremstår som så "normal". Spesielt når man er godt voksen og udiagnostisert. Og du! Autisme er ikke psykisk utviklingshemming. Det er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Anonymkode: 6a37a...824 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #16 Skrevet 27. oktober Folk må slutte å diagnostisere basert på små utdrag de får om mennesker på KG. En diagnose er omfattende, og ingen ville satt en diagnose ene og alene på det ts beskriver her. Det er mange som ikke har hus, mann og barn. Det er helt normalt, og det er mange grunner til det. Det er også helt normalt å skaffe seg jobb utenom fagområdet sitt. Ingenting spesielt med det. Hun foretrekker jo å jobbe på lager/sette ut varer, så hvorfor skal hun ikke kunne fortsette med det? Hvorfor skulle det være noe tegn på en diagnose? Vi liker jo ulike arbeidsoppgaver, og det er hverken noe rart eller unormalt med det. Jeg jobber med noe helt annet enn min grunnutdanning. Og du skal slett ikke måtte skille deg vesentlig ut for å bli mobbet i barne- og ungdomsårene. Også helt normalt. Hva ts mener med at hun snakker litt rart og har en spesiell stemme aner jeg ikke. Men det er lang fra en diagnose som diskuteres i denne tråden og det å dra på ordene/snakke litt sent. Det kan jo selvsagt bety at hun har en taleforstyrrelse, men både språkforstyrrelser og taleforstyrrelsee er relativt vanlig det også. Anonymkode: 7d517...956 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #17 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk må slutte å diagnostisere basert på små utdrag de får om mennesker på KG. En diagnose er omfattende, og ingen ville satt en diagnose ene og alene på det ts beskriver her. Det er mange som ikke har hus, mann og barn. Det er helt normalt, og det er mange grunner til det. Det er også helt normalt å skaffe seg jobb utenom fagområdet sitt. Ingenting spesielt med det. Hun foretrekker jo å jobbe på lager/sette ut varer, så hvorfor skal hun ikke kunne fortsette med det? Hvorfor skulle det være noe tegn på en diagnose? Vi liker jo ulike arbeidsoppgaver, og det er hverken noe rart eller unormalt med det. Jeg jobber med noe helt annet enn min grunnutdanning. Og du skal slett ikke måtte skille deg vesentlig ut for å bli mobbet i barne- og ungdomsårene. Også helt normalt. Hva ts mener med at hun snakker litt rart og har en spesiell stemme aner jeg ikke. Men det er lang fra en diagnose som diskuteres i denne tråden og det å dra på ordene/snakke litt sent. Det kan jo selvsagt bety at hun har en taleforstyrrelse, men både språkforstyrrelser og taleforstyrrelsee er relativt vanlig det også. Anonymkode: 7d517...956 Hun kan være autist, og hun kan være nevrotypisk. Hun kan også ha andre problemer med tale o.l. Det vet man jo ikke før hun evt blir utredet. Men det er nå sånn at det TS beskriver er veldig typisk autismespekter. Noen autister snakker rart, f.eks. veldig høyt, lavt, sakte, monotont eller sliter med å regulere stemmen etter hva som er passende i den gitte situasjonen de er i. Selvsagt finnes det mange nevrotypiske som både er sosialt "rare", snakker rart og ikke har partner og barn, på samme måte som at det finnes en god del autister som fremstår som sosiale sommerfugler, snakker normalt og har både partner og barn. Vi vet ikke om venninna til TS er på autismespekteret, men siden TS mener hun ikke kan være det fordi hun har tatt høyere utdannelse og virker utadvendt og empatisk, så svarer jo folk hvorfor det ikke nødvendigvis betyr at man ikke kan være autist. Anonymkode: 6a37a...824 4 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #18 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har selv tenkt hun kan være på spekteret og de fleste tenker nok det ganske raskt etter å ha pratet litt med henne. Men hun passer liksom ikke inn der heller. Hun er veldig smilende og utadvendt rundt folk. Gledesspreder. Hun er også egentlig veldig omtenksom og empatisk. Selv om hun ofte kan plumpe ut med ganske upassende ting. Anonymkode: 6aaa8...c5d Det er ikke uvanlig for autister å være utadvente gledesspredere med mye empati og omsorg for andre. Spesielt kvinner. Det er kvaliteter de fleste vil beskrive meg med og jeg er diagnosert autist. Den utadvendte biten er bare en maske riktignok og det tapper meg enormt for energi men det vet jo ikke de som møter meg når jeg er påskrudd. Med det sagt, jeg aner selvfølgelig ingenting om din veninne og om hun evt har noen form for behov for utredning, om hun selv tar opp temaet at hun ønsker seg mer eller føler at hun ikke får til ting så er det helt innafor å spørre og hjelpe og for den del gå i retning finne utav om det er noe der som hun kan få hjelp med. Men om hun ikke spesifikt ønsker seg mann, barn, hus og karriere innen det hun er utdanna innen så er det da ingenting i veien med butikkjobb heller? Anonymkode: 44942...22a 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #19 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså dette kunne vært meg også. Jeg er ganske spesiell og veldig introvert selv. Tror det er derfor hun og jeg har funnet hverandre. Men hun er likevel mer sprudlende utadvendt og positiv enn meg. Samtidig er det jeg som klarer meg best sosialt og i arbeidslivet. Skjønner om du reagerte på overskriften min. Den var brutalt ærlig. For nå er det faktisk slik at andre nære personer rundt meg har spurt meg rett it om jeg vet om hun har noen diagnose eller noe innenfor spekteret. Jeg aviser dette og sier hun bare skiller seg litt ut. Samtidig…tenk om? Og hva så? Jeg ville jo ikke vært mindre glad i henne av den grunn. Men hun kunne fått hjelp med å bla komme ut i arbeidslivet basert på kompetansen sin og jeg ville kunne vært god venn og støtte basert på hennes evt kjente utfordringer. Anonymkode: 6aaa8...c5d Det er faktisk ikke sånn at alle som har avvikende personlighet fra A4 personligheten har en diagnose.. Kanskje det er så enkelt som ADHD, eller sosial angst eller annet. En diagnose på papiret vil jo uansett ikke hjelpe henne med å få en jobb, heller tvert i mot. Anonymkode: 74df7...1ad 4
AprilLudgate Skrevet 27. oktober #20 Skrevet 27. oktober Semydfe skrev (8 timer siden): Kan høres ut som om hun er på spekteret. Mnja, da ville hun ikke fremstått «enkel» på mange områder. Er man på spekteret er vel heller greia at man virker litt vel dyptgående på sine interesser - ovenfor de som ikke er interessert i det samme. Det går an å ha lett psykisk utviklingshemming kanskje og fungere greit. Jeg gikk i klasse med ei som jeg tror hadde det. Hun begynte på høyere studier også, kom nok inn på særskilt grunnlag. Tviler på nevrodivergens om hun virker intellektuelt enkel på mange områder. Men til deg TS: Kanskje det ikke er din oppgave å «gjøre noe» annet enn å være en god venn/kollega? Hun er den hun er. Og folk har ulike liv uavhengig av diagnoser. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå