AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Skrevet 26. oktober Jul er fint. Men fy faen for noe dritt det kalenderstyret er. Anonymkode: da188...1d6 6 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Skrevet 26. oktober Det gikk fra sammenkomst som var verdsatt til overfladisk stress materialisme og sutring om å måtte feire med familie og sutring ovet gaver 90 tallet var bedre Anonymkode: 78c71...735 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Skrevet 26. oktober Så bare dropp det? Barna får sjokoladekalender til 30 kr hver seg. De er 9 og 13. Aldri spurt etter pakkekalender heller. Anonymkode: 913e0...763 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #4 Skrevet 26. oktober Er du helt skækk eller? Pakkekalender har jo vært en greie siden i hvertfall 80-tallet. Man må ikke ha pakkekalender og man er ikke en dårlig forelder fordi man ikke har pakkekalender. Men har lite integritet om man ikke klarer å si nei. Anonymkode: 0fddd...610 8 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #5 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gikk fra sammenkomst som var verdsatt til overfladisk stress materialisme og sutring om å måtte feire med familie og sutring ovet gaver 90 tallet var bedre Anonymkode: 78c71...735 Mange hadde pakkekalender på 90-tallet Anonymkode: 0fddd...610 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #7 Skrevet 26. oktober Jeg er ikke spesielt glad i julen men jeg elsker advent, og adventskalender. Jeg hadde pakkekalender og sjokolade kalender som barn på 80 tallet og i dag elsker jeg også adventskalender. For meg er det en avstressende førjulstradisjon. I år skal jeg ha tre stykker. En te kalender, en sjokolade kalender og en puslespill kalender og hver kveld skal jeg åpne disse tre og sitte å pusle mens jeg drikker te og spiser sjokolade og koser meg max😊 Alt blir hva du gjør det til, adventskalender kan du gjøre lite ut av eller mye, det er faktisk opp til hver og en med mindre du er fullstendig viljeløs og tafatt. Barnet mitt er litt for lite enda men jeg gleder meg masse til å skape adventskalender tradisjoner med hun så får heller de som ikke liker slikt og er sure over det heller la være da. Så vanskelig er det ikke. Anonymkode: 84d36...f29 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #8 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du helt skækk eller? Pakkekalender har jo vært en greie siden i hvertfall 80-tallet. Man må ikke ha pakkekalender og man er ikke en dårlig forelder fordi man ikke har pakkekalender. Men har lite integritet om man ikke klarer å si nei. Anonymkode: 0fddd...610 Hvorfor tror du ting er likt overalt? Pakke kalender var ikke en ting hverken på 80-eller 90-tallet. Heldigvis at jeg slapp det! Anonymkode: 9ced8...61b 3 2
Brunello Skrevet 26. oktober #9 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du helt skækk eller? Pakkekalender har jo vært en greie siden i hvertfall 80-tallet. Man må ikke ha pakkekalender og man er ikke en dårlig forelder fordi man ikke har pakkekalender. Men har lite integritet om man ikke klarer å si nei. Anonymkode: 0fddd...610 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange hadde pakkekalender på 90-tallet Anonymkode: 0fddd...610 Greit nok at vi hadde pakkekalenderen på 70 og 80 tallet, men det var langt fra det vi ser i dag for de aller fleste. 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #10 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror du ting er likt overalt? Pakke kalender var ikke en ting hverken på 80-eller 90-tallet. Heldigvis at jeg slapp det! Anonymkode: 9ced8...61b Jeg er født tidlig på 70 tallet og vi hadde pakkekalender som barn. Anonymkode: e8dcb...413 7
Hololo Skrevet 26. oktober #11 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jul er fint. Men fy faen for noe dritt det kalenderstyret er. Anonymkode: da188...1d6 Men da velger du å ikke ha pakkekalender da, værsågod der løste jeg det problemet. 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #12 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er født tidlig på 70 tallet og vi hadde pakkekalender som barn. Anonymkode: e8dcb...413 Samme her. Født i 1975 og hadde pakkekalender. Min mor hadde også pakkekalender da hun vokste opp Anonymkode: 63efc...c42 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #13 Skrevet 26. oktober Man MÅ ikke ha pakkekalender! Anonymkode: 70f0d...ee0 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #14 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du ting er likt overalt? Pakke kalender var ikke en ting hverken på 80-eller 90-tallet. Heldigvis at jeg slapp det! Anonymkode: 9ced8...61b Brunello skrev (3 minutter siden): Greit nok at vi hadde pakkekalenderen på 70 og 80 tallet, men det var langt fra det vi ser i dag for de aller fleste. Da hører det ingen dted hjemme å hevde at "Pakke kalender var ikke en ting hverken på 80-eller 90-tallet." Det var mange som hadde pakkekalender på 80 og 90 tallet så den legger vi dø. https://www.advent-kalender.net/no/artikler/julekalenderens-historie/ De første norske adventskalenderen kom her i Norge i 1947. Nei det var ikle pakkekalender men pakkekalender var normalisert på 80 og 90 tallet Anonymkode: 84d36...f29 4
Brunello Skrevet 26. oktober #15 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da hører det ingen dted hjemme å hevde at "Pakke kalender var ikke en ting hverken på 80-eller 90-tallet." Det var mange som hadde pakkekalender på 80 og 90 tallet så den legger vi dø. https://www.advent-kalender.net/no/artikler/julekalenderens-historie/ De første norske adventskalenderen kom her i Norge i 1947. Nei det var ikle pakkekalender men pakkekalender var normalisert på 80 og 90 tallet Anonymkode: 84d36...f29 Det jeg skriver er at vi hadde pakkekalenderen. Men for de fleste var datidens pakkekalender svært mye rimeligere enn dagens (justert for pengeverdi).
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #16 Skrevet 26. oktober Brunello skrev (6 minutter siden): Det jeg skriver er at vi hadde pakkekalenderen. Men for de fleste var datidens pakkekalender svært mye rimeligere enn dagens (justert for pengeverdi). Det var variasjon er da som nå. Jeg hadde sjokoladekalender, men hadde familiemedlemmer hvor de i den familien hadde egne pakker med finere ting. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jul er fint. Men fy faen for noe dritt det kalenderstyret er. Anonymkode: da188...1d6 Okey, deg om det. Jeg har barn som synes pakkekalenderen er stas, de gleder seg til den. Jeg synes selv det er stas å pakke inn ting og gleder meg til å se dem åpne. Jeg synes november/desember er lange, mørke og tunge måneder. Når barna vet at pakkekalenderen er der om morgenen så har det vært en ekstra motivasjon og fin start på dagen. Pakkekalenderen har reddet mang en tung mørk morgen her i huset, og gitt en fin start på dagen. Det er noe vi verdsetter. Hva som er inne i pakkekalenderen har variert, alt fra billige enkle ting til større ting som de ville fått uansett til vinteren, være seg sko, lue, jakke. Ett år gikk en av ungene litt vel lenge med en jakke som skulle vært skiftet ut, gleden var så stor når pakkekalenderen ble åpnet, at jeg fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde skiftet ut vinterjakken før 🙈😅 barn og ungdom vokser og det er ofte mye som må skiftes fra sesong til sesong. Det kan være som sagt alt fra yttertøy men også til enkle ting som skjorter og sokker. Forskjellen har bare vært at det kommer pakket inn og man får det om morgenen i desember. Om vi gjør det på denne måten og det er en glede i min familie, hvorfor er det så provoserende for deg? Anonymkode: 234f8...082 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #17 Skrevet 26. oktober Brunello skrev (Akkurat nå): Det jeg skriver er at vi hadde pakkekalenderen. Men for de fleste var datidens pakkekalender svært mye rimeligere enn dagens (justert for pengeverdi). Akkurat det samme kan sies om hva som helst innenfor verdier. Julegaver var også noe en hadde et annet forhold til verdimessig sett og drar vi bare noen få år tilbake enn 80 tallet så fikk de appelsin bare til jul. Kroneisen kostet en krone i 1955 til 1970 og justert for inflasjon aleine ville den kostet 10-12 kroner i dag. Det gjør den ikke. Ja ting har steget i pris siden 70-80-90 tallet, pakkekalender likeså og? Det er ingen som tvinger ts til å bruke en krone verken på is eller pakkekalender men begge deler eksisterte på 80 tallet. Det er greit å være nostalgisk, å huske en svunnen tid da verdier hadde en annen betydning men pakkekalendere som fenomen har eksistert lengre enn "akkurat nå i tiden". Ønsker heller ts å ha en diskusjon angående pengebruk eller hva det nå enn var som var poenget med denne tråden så står jo ts fritt til det men da bør ts ordlegge seg anerledes og være hakke mindre bombastisk angående adventskalendere for pakkekalendere har eksistert i mange tiår. Anonymkode: 84d36...f29 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #18 Skrevet 26. oktober Mulig, men samtidig er dette med pakkekalender blitt høydepunkt for mine barn opp mot jul og julaften. Nå er de i begynnelsen av 20 årene, men selv nå, og opp gjennom de varierte tenårene, er pakkekakenderen noe som medfører at de begge står opp sammen om spenningen ved hva som er der den dagen. Og julaften begynner hvert år med at de åpner en litt større sekk med mer i. Joda, litt stress, men å glede sine barn og opprettholde noe de har stor glede av er også fint. Spurte i fjor om det ikke var på tide å avslutte dette nå, men ikke sjans. Dette er det kjekkeste de vet om. Blir ikke jul uten. 😅 Antar det opphører når de selv får barn. Anonymkode: 4c0d3...1c3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #19 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er født tidlig på 70 tallet og vi hadde pakkekalender som barn. Anonymkode: e8dcb...413 Jeg gjentar: hvorfor tror du det er likt overalt? Anonymkode: 9ced8...61b 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #20 Skrevet 26. oktober Selv kan jeg ikke huske noen hadde pakke kalender da jeg vokste opp, godt 1979. Men husker vi fikk en felles kalender som var til barnet tv, og så fikk vi en hver med små plastfigurer vi kunne henge på tråd Våres som er 19 og 21 fikk når de var små hver sin broderte kalender med en brodert pose med 24 julekuler med forskjellige mønstre, som de trakk 1 hver sagt og fant tallet for dagen å hang opp. Ellers fikk de sjokolade kalender for 10 kr. Anonymkode: 9b89f...fb4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå