Gå til innhold

Heve deig om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av frokostbolletråden.

Høres fint ut med ferske rundstykker til frokost uten så mye arbeid om morgenen. Til nå har jeg av og til satt deig om kvelden, men uten å bake den ut til rundstykker. Til dere som har prøvd det:

Blir ikke deigen tørr? Dekker dere til med plast eller håndkle?

Jeg har ikke plass i minikjøleskapet mitt til et bakebrett. Hever deigen for mye hvis jeg setter den på kjøkkenbordet over natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å dekke med plast. Du kan godt heve på benken, men da må du bruke svært lite gjær.

Skrevet

Huff... De ble flate som hamburgerbrød. Jeg brukte denne oppskriften (husker dessverre ikke hvor jeg fant den):

Kaldhevede frokostboller

Porsjoner: 10 st

1/4 pk gjær (av 50 g)

2 dl kaldt vann

1 ss olje

1 ts salt

1 dl grovt rugmel

4-5 dl hvetemel

sesamfrø

Slik gjør du:Smuldre gjæren i en bolle. Tilsett litt av det kalde vannet og rør om til gjæren har løst seg opp. Tilsett resten av vannet samt olje, salt, rugmel og hvetemel. Arbeid sammen en smidig deig for hånd eller i maskin til deigen slipper bollens kanter. Trill ut 10 boller på en benk med mel. Legg bollene på en bakeplate med bakepapir. Dekk platen med et håndkle og la stå i kjøleskapet over natten. Sett ovnen på 250°C. Ta platen ut av kjøleskapet, og la den stå i romtemperatur til ovnen er varm. Pensle bollene med kaldt vann og strø over sesamfrø. Stek bollene midt i ovnen i ca 10 minutter. La avkjøles på rist.

Noen som har en bedre oppskrift eller tips om hvordan det kan lykkes? Deigen var ikke løs om kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...