AnonymBruker Skrevet 31. oktober #41 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hæ?🤔 Anonymkode: 274f9...35d En Friendsreferanse. Anonymkode: 49b91...5db 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #42 Skrevet 31. oktober En vegg! savner å kunne stenge rommet å lufte ut matlukta bare på kjøkkenet og ikke måtte lufte i hele huset også blir så kaldt da forstår ikke dem som vil kunne se kjøkkenet fra stua er så mye koseligere å se tv å gjør sitt på stua ifred uten alt bråket fra kjøkkenet Anonymkode: dd18b...fa9 1
DesmondMiles Skrevet 31. oktober #43 Skrevet 31. oktober (endret) AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 18.27): Hvilke lure løsninger har dere som dere ikke kunne klart dere uten, og på samme vis, hva savner dere mest på nåværende kjøkken? Anonymkode: 5d433...10e Først og fremst savner jeg mer plass, men det er dessverre gjengs for hele boligen 😅 Av spesifikke ting jeg hadde hatt på et drømmekjøkken som jeg ikke har i dag, så er det stort kombiskap med franske dører, og vinskap. Svær sonefri induksjonstopp. Kraftig avtrekksvifte som faktisk går ut av huset. Kunne også tenkt meg en hylle som tilkoblet vann og lys som er tiltenkt å ha urteplanter tilgjengelig, som jeg har sett er mulig. Har også sett på større kjøkken at folk har en seksjon eller et hjørne der de har en slags dør som de kan dra ned fra under overskapet så kjøkkenbenken blir borte. Dette er hovedsakelig for en del av benken der man har kjøkkenapparater som man bruker mye, slik at de slipper å tas inn og ut av skap hele tiden. Endret 31. oktober av DesmondMiles
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #44 Skrevet 31. oktober DesmondMiles skrev (48 minutter siden): Kunne også tenkt meg en hylle som tilkoblet vann og lys som er tiltenkt å ha urteplanter tilgjengelig, som jeg har sett er mulig. Har også sett på større kjøkken at folk har en seksjon eller et hjørne der de har en slags dør som de kan dra ned fra under overskapet så kjøkkenbenken blir borte. Dette er hovedsakelig for en del av benken der man har kjøkkenapparater som man bruker mye, slik at de slipper å tas inn og ut av skap hele tiden. Det er sjalusidør du tenker på sikkert, sånn du trekker ned for å trylle bort kjøkkenmaskin og lignende. Hadde vinkart overskap langs veggen der vi også har kjøkkenbenk hadde vi prioritert/kunnet ha dette ja. Evt pocket-dører, store skapdører som forsvinner inn langs siden slik at de ikke er i veien når det står åpent, og likevel kan lukkes bort. Typisk benevnt f eks som “baristaskap” kaffe”stasjon” osv. Anonymkode: 5d433...10e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #45 Skrevet 31. oktober Det vi har, som jeg aldri kommer til å endre på; Høyskap med stort fryseskap, høyskap med stort kjøleskap, vanlig høyskap og høyskap med ovn og mikro. Stor kjøkkenøy med bred kokeplate (ønsker ikke stå med ryggen til å lage mat), skuffer med tallerkner og bestikk på kjøkken øy. Dette er digg, fordi jeg kan dekke bordet mens jeg står på samme plass som jeg lager mat. 2 store skuffer under kokeplate til panner, slik at alle panner kan stå alene med lokk på. Rett til høyre for kokeplaten, har jeg skuff med krydder som ligger med etiketten opp (elsker det!) og rett og slett alt en trenger til selve matlaging og borddekking i skuffer på øyen (har 11 skuffer på 60 cm og 80 cm bredde). Vask og kjøkkendisk er på veggen bak kokeplaten, slik at vi bare kan snu oss for vann og snu oss får å sette inn/ta ut av oppvaskemaskin eller bare snu oss for å få vann etc. Det jeg ønsker i tillegg er: Et spiskammers Vifte som ikke henger i ansiktet (men ikke på bekostning av at kokeplaten blir mindre!) Varmt vann i spring Oppvaskeskuffer Kjøleskuff til drikke i tillegg til høyt kjøleskap Større vask, som jeg får ned et stekebrett til vask i Vinskap Enda større kjøkkenøy. Nå har vi 260 bredde, men kunne tenkt meg litt lenger + 1 meter dyp i stedet for 92 cm. Anonymkode: 633dd...73c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #46 Skrevet 31. oktober Svarer etter spørsmålet i overskriften: Det jeg savner mest hjemme er: - Matavfallskvern - 2 stekeovner - 2 oppvaskmaskiner, men likte den med to separate skuffer i starten av tråden her. - Lite lager til alt av små elektrisk, tørrvarer, utstyr som ikke brukes daglig og andre litt større ting Anonymkode: 092d0...98e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #47 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 9.30): Jeg planlegger for takintegrert vifte ja. Sparer nok 15000,- på å gå for ventilator i platetopp, men da taper jeg litt plass akkurat der jeg jobber mest (skuffene under platetoppen). Er også litt skeptisk til effekten ved bruk av benkeventilator ved bruk av høye gryter (men har ikke pinnekjøtt så mange ganger i året), og støy. Må trolig kasse med området over øya 10-15cm for å få inn takventilator, men skal uansett bytte himling i hele rommet. Mulig vi kan plassere motoren til ventilator på yttervegg, da sparer vi noe støy, får se hvilke tilbud som dukker opp fremover med black week osv, sitter og overvåker hvitevarer for harde livet. Er egentlig mer fan av Bosch enn Siemens (det er samme innmaten selvsagt) men finner flest og best tilbud på Siemens, så lukter på disse her som hvitevarer pr nå: https://www.skousen.no/hvitevarer/platetopp/induksjons-platetopp/product/siemens-ex851lyv5e/ https://www.skousen.no/hvitevarer/ovn/innbyggings-ovn/product/siemens-hb776g3b1s/ https://www.skousen.no/hvitevarer/oppvaskmaskin/integrert-oppvaskmaskin/product/siemens-sx75zx16ce-iq500/ Tanker om valg av hvitevarer? Viker som OK rabatter. Prisjakt er ganske enig (har ikke vært billigere før, men har vært nede i nesten samme pris). Vil tro tilbudsprisen er en grei deal. Cashback på 10% fra Siemens/Bosch gir ytterligere litt rabatt. Anonymkode: 5d433...10e Vi stolte i stor grad på kjøkkenleverandør... Vi valgte helt øverste klasse når det gjaldt vifte, platetopp og stekeplate. Men "helt ok" når det gjaldt kjøleskap og fryseskap under benk. Men det irriterer oss nesten daglig fortsatt, gitt hvor mye man bruker slikt. Det er Siemens linjen vi har for ovn og platetopp. NEFF takvifte Anonymkode: 66bb1...448
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #48 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det vi har, som jeg aldri kommer til å endre på; Høyskap med stort fryseskap, høyskap med stort kjøleskap, vanlig høyskap og høyskap med ovn og mikro. Stor kjøkkenøy med bred kokeplate (ønsker ikke stå med ryggen til å lage mat), skuffer med tallerkner og bestikk på kjøkken øy. Dette er digg, fordi jeg kan dekke bordet mens jeg står på samme plass som jeg lager mat. 2 store skuffer under kokeplate til panner, slik at alle panner kan stå alene med lokk på. Rett til høyre for kokeplaten, har jeg skuff med krydder som ligger med etiketten opp (elsker det!) og rett og slett alt en trenger til selve matlaging og borddekking i skuffer på øyen (har 11 skuffer på 60 cm og 80 cm bredde). Vask og kjøkkendisk er på veggen bak kokeplaten, slik at vi bare kan snu oss for vann og snu oss får å sette inn/ta ut av oppvaskemaskin eller bare snu oss for å få vann etc. Det jeg ønsker i tillegg er: Et spiskammers Vifte som ikke henger i ansiktet (men ikke på bekostning av at kokeplaten blir mindre!) Varmt vann i spring Oppvaskeskuffer Kjøleskuff til drikke i tillegg til høyt kjøleskap Større vask, som jeg får ned et stekebrett til vask i Vinskap Enda større kjøkkenøy. Nå har vi 260 bredde, men kunne tenkt meg litt lenger + 1 meter dyp i stedet for 92 cm. Anonymkode: 633dd...73c Jeg valgte (tror jeg nevnte det tidligere i tråden) å ha høyt fryseskap i bod. Og kun et lite fryseskap under benk på kjøkken. På kjøkken har vi ting som man plukker av innimellom - rundstykker, litt bakst, bær, isbiter. Andre ting kun for korttidslagring. Så henter jeg ting fra bod 1-2 ganger i uka. Bonus er at skap der ting som lagres over lengre tid, som sesongens vilt, ligger i skap som ikke blir åpnet daglig. Og spart plass /. mer luft på kjøkken. (begge deler er supre løsninger, altså, beskriver bare for at TS kan tenke på hva som passer egen situasjon best ) Anonymkode: 66bb1...448
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #49 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): En vegg! savner å kunne stenge rommet å lufte ut matlukta bare på kjøkkenet og ikke måtte lufte i hele huset også blir så kaldt da forstår ikke dem som vil kunne se kjøkkenet fra stua er så mye koseligere å se tv å gjør sitt på stua ifred uten alt bråket fra kjøkkenet Anonymkode: dd18b...fa9 En skikkelig vifte, god ventilaskjon og skikkelige hvitevarer løser det. Vi har helt åpen løsning. Matlukt er ikke noe problem. Nå har vi riktignok en spisestue og stue uten TV før du kommer til TV-stue, men det er nesten helt åpent, og jeg synes det bare er koselig å høre litt lyder begge veier. Hadde mulig følt det annerldes i en liten leilighet. Anonymkode: 66bb1...448
Uanonym bruker Skrevet 31. oktober #50 Skrevet 31. oktober Jeg skjønner ikke greia med ingen overskap. Bøye seg ned i skuffer hver eneste gang man skal ha noe? Er ikke det utrolig upraktisk? Dårlig plassutnyttelse er det også. Vi har et gammelt 90-tallskjøkken som var i huset da vi kjøpte det. Har ikke gjort noe med det siden det er av god kvalitet. Er veldig fornøyd med god benkeplass, overskap som går opp til taket (god plassutnyttelse + slipper støvtørking), to oppvaskkummer og god plass til avfallshåndtering (plassert under vasken). Har også en sånn "sving-løsning" i gryteskapet, der man kan svinge et stativ rundt for å få tak i den gryta man skal ha. Skulle gjerne hatt flere skuffer framfor skap under benkehøyde. Kjedelig å måtte grave inni skaper for å finne ting. Skulle også gjerne hatt flere stikkontakter. 1
Kålrota Skrevet 31. oktober #51 Skrevet 31. oktober Jeg er på langt nær så høy at jeg må bøye med ned til skuffer, det er mye lettere å ha oversikt i skuff enn skap.
DesmondMiles Skrevet 31. oktober #52 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Svarer etter spørsmålet i overskriften: Det jeg savner mest hjemme er: - Matavfallskvern - 2 stekeovner - 2 oppvaskmaskiner, men likte den med to separate skuffer i starten av tråden her. - Lite lager til alt av små elektrisk, tørrvarer, utstyr som ikke brukes daglig og andre litt større ting Anonymkode: 092d0...98e Dette er for øvrig forbudt de fleste steder i landet.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #53 Skrevet 31. oktober Fy søren, jeg dør av misunnelse av å lese i denne tråden. Har hatt et veldig lite funksjonelt og pent kjøkken de siste fem årene. I tillegg til nok oppbevaring i skap+kjøleskap+fryser og benkeplass hadde jeg ønsket meg: - Ordentlig kjøkkenvifte som fungerer bra og ikke bråker så mye at ikke alle gidder å bruke den - Stekeovn med dampfunksjon (baker mye brød) - Helst ikke U-form - opplever at om det er 2 stk som jobber samtidig på kjøkkenet krasjer vi hele tiden i hverandre - Vinkjøler - Flater som er enkle å rengjøre (vi har gammel trebenkeplate som ALT sitter fast i og mosaikkfliser på veggen bak benken 🫠) - Godt lys - Spiskammers - Plass til kokebøker Anonymkode: 27ec6...f18
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #54 Skrevet 31. oktober Uanonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg skjønner ikke greia med ingen overskap. Bøye seg ned i skuffer hver eneste gang man skal ha noe? Er ikke det utrolig upraktisk? Dårlig plassutnyttelse er det også. Vi har et gammelt 90-tallskjøkken som var i huset da vi kjøpte det. Har ikke gjort noe med det siden det er av god kvalitet. Er veldig fornøyd med god benkeplass, overskap som går opp til taket (god plassutnyttelse + slipper støvtørking), to oppvaskkummer og god plass til avfallshåndtering (plassert under vasken). Har også en sånn "sving-løsning" i gryteskapet, der man kan svinge et stativ rundt for å få tak i den gryta man skal ha. Skulle gjerne hatt flere skuffer framfor skap under benkehøyde. Kjedelig å måtte grave inni skaper for å finne ting. Skulle også gjerne hatt flere stikkontakter. Man har jo høyskap. Vi har alt av kopper, kaffekopper, målebegre, rasp, med mer, over ovnene. Og smale skuffer under med ting du ofte trenger, som bakepapir med mer. Alle tørrvarer er også i et høyskap som på en måte "deles i to" og vippes utnår det åpnes, så alt er lett tilgjengelig på hyller. Alt av tallerkener er riktignok i skuff. Men du skal ha ganske store ryggproblemer dersom en skuff som når deg til midt på låret er et problem. Har ikke savnet overskap et sekund siden jeg valgte det bort på første kjøkkenet jeg pusset opp selv. Anonymkode: 66bb1...448
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #55 Skrevet 31. oktober Trenger egentlig ikke noe, men skulle jeg ønske meg noe til nytt kjøkken måtte det være gasskomfyr (eller i alle fall to-tre gassbluss) samt spiskammer med walk-in kjølerom. Anonymkode: 85f3d...7e4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #56 Skrevet 31. oktober Hovedønsket mitt er vel dobbelt så mange kvadrat🤭 Jeg ønsker meg overskap som går helt opp til taket. Vi kunne hatt en ekstra hylle og sluppet å tørke så mye støv. Nok kjøkkenbenk til at to kan jobbe samtidig, helst ved siden av hverandre. Stikk fordelt langs hele benken, slik at man kan ha elektriske apparater der man vil. Stor nok sikring til å bruke flere apparater samtidig som varmeovnen eller oppvaskmaskinen er på. Sokkelskuffer. Kjøkken som er i et eget rom eller kan skilles av med en foldevegg el. Anonymkode: bbcb2...79b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #57 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg valgte (tror jeg nevnte det tidligere i tråden) å ha høyt fryseskap i bod. Og kun et lite fryseskap under benk på kjøkken. På kjøkken har vi ting som man plukker av innimellom - rundstykker, litt bakst, bær, isbiter. Andre ting kun for korttidslagring. Så henter jeg ting fra bod 1-2 ganger i uka. Bonus er at skap der ting som lagres over lengre tid, som sesongens vilt, ligger i skap som ikke blir åpnet daglig. Og spart plass /. mer luft på kjøkken. (begge deler er supre løsninger, altså, beskriver bare for at TS kan tenke på hva som passer egen situasjon best ) Anonymkode: 66bb1...448 Ja, det er mange gode løsninger. Vi storhandler en del, og jeg lager mye mat som jeg fryser ned, i tillegg til mye fisk i frysen, så vi har i tillegg en stor fryser i boden (ikke skap) Vi har også et kjøkken på 35 kvadratmeter, så vi har mye plass. Anonymkode: 633dd...73c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #58 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har jo høyskap. Vi har alt av kopper, kaffekopper, målebegre, rasp, med mer, over ovnene. Og smale skuffer under med ting du ofte trenger, som bakepapir med mer. Alle tørrvarer er også i et høyskap som på en måte "deles i to" og vippes utnår det åpnes, så alt er lett tilgjengelig på hyller. Alt av tallerkener er riktignok i skuff. Men du skal ha ganske store ryggproblemer dersom en skuff som når deg til midt på låret er et problem. Har ikke savnet overskap et sekund siden jeg valgte det bort på første kjøkkenet jeg pusset opp selv. Anonymkode: 66bb1...448 Hvordan fungerer det? Jeg når så vidt opp til skapet over mikrobølgeovnen, så det høres tungvint ut for meg. Vi har bestikk og tallerkener, panner, målebegere, vekt osv i skuffer på kjøkkenøyen, slik at vi rekker alt fra kokeplaten. Glass og kopper har vi rett over vasken, så de skapene synes jeg er gull. Vi har ett høyskap for mat, og det er stappfullt. Men ellers er overskapene ikke der vi har mest av det vi bruker daglig. Anonymkode: 633dd...73c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #59 Skrevet 31. oktober Uanonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke greia med ingen overskap. Bøye seg ned i skuffer hver eneste gang man skal ha noe? Er ikke det utrolig upraktisk? Dårlig plassutnyttelse er det også. Vi har et gammelt 90-tallskjøkken som var i huset da vi kjøpte det. Har ikke gjort noe med det siden det er av god kvalitet. Er veldig fornøyd med god benkeplass, overskap som går opp til taket (god plassutnyttelse + slipper støvtørking), to oppvaskkummer og god plass til avfallshåndtering (plassert under vasken). Har også en sånn "sving-løsning" i gryteskapet, der man kan svinge et stativ rundt for å få tak i den gryta man skal ha. Skulle gjerne hatt flere skuffer framfor skap under benkehøyde. Kjedelig å måtte grave inni skaper for å finne ting. Skulle også gjerne hatt flere stikkontakter. Jeg elsker å ha tallerkener i skuffer. Det er ingen problem. For meg er det verre å ta ned 4-5 tallerkener som jeg må strekke meg etter. Da er skuff mye lettere, synes jeg. Vi bruker skuff til det meste, men har glass og kopper i overskap, sammen med skåler og andre ting vi ikke bruker så mye. Anonymkode: 633dd...73c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #60 Skrevet 31. oktober Ca slik ser planen ut pr nå, men den kan endres en del. Mulig kanten av halvøya blir litt nært peis, men på annen side ikke sikkert peisen bygger så mye. Lenger ned på bildet er spisestua (nederst høyre er peis), imens til høyre/bak høyskapene henger TV og det er sofa og lenestoler og slikt. Inni nisjen er det høyskap (kolonialskap) til tørrvarer, et høyskap til stekeovn og kombidamp samt et 95cm side-by-side kjøleskap (60cm kjøleskap, 30 cm frys, med is/vann). Det kommer til å stå en skjenk i spisestue, så mulighet til å ha en del servering/dekketøysaker der. Anonymkode: 5d433...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå