AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Skrevet 26. oktober Skal totalrenovere stue/kjøkken og for første (og trolig siste) gang får jeg tegne kjøkkenet “mitt” med ganske blanke ark. Hvilke lure løsninger har dere som dere ikke kunne klart dere uten, og på samme vis, hva savner dere mest på nåværende kjøkken? Prioriterer å få en fornuftig arbeidstrekant, men ut over dette er vi ganske åpne for hva som er lurt/ikke lurt. Den ene kjøkkenkonsulenten vi tegnet hos viste oss avfallsløsning i øverste skuff, så jeg kan dytte matavfallet rett ned i bøtta, det frister veldig i hvert fall. Ellers virket det behagelig med dobbel oppvaskkskuff i stedet for tradisjonell oppvaskmaskin, men tror ikke vi prioriterer det i budsjettet. https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/fisherpaykel-oppvaskmaskin-9312063-helintegrert/DD60DHI9 Anonymkode: 5d433...10e
Daisy-love Skrevet 26. oktober #2 Skrevet 26. oktober Jeg skulle gjerne hatt kokende vann fra springen. Husker ikke i farten hva det heter, men det går til tider en god del kokende vann, så det hadde vært veldig fint. Nok stikkontakter, flere enn du tror, og gjerne litt skjulte, er lurt. God plass til store kjøkkenmaskiner, gjerne i skap med hylle en kan dra ut og jobbe mens de står på den samme plassen. God nok sikring til at også, altså ampert. 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Skrevet 26. oktober Skuffer å dra ut istedenfor skap å kikke inn i for å finne det man trenger. Anonymkode: 6924d...a46 15 3
AnnnonymBruker Skrevet 26. oktober #5 Skrevet 26. oktober Skulle gjerne hatt et lite spisskammers man kan gå inn i, rett ved kjøkkenet, med plass til kjøkkenapparater man kan bruke uten å flytte på de. 5 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #6 Skrevet 26. oktober Matbod/spisskammers for oppbevaring av mat og fryser og ekstra kjøleskap og i tillegg til oppbevaring av gryter og annet kjøkkenutstyr som ikke blir brukt så ofte, i direkte tilknytning til kjøkkenet. Anonymkode: 928ac...8e1 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #8 Skrevet 26. oktober Hvis du forteller litt mer om hva dere gjør på kjøkkenet, er det lettere å hjelpe. Da vi var på boligjakt, så vi mange "pizza grandiosa-kjøkken", dvs. dårlige løsninger for oss som lager mye mat fra bunnen av. For vår del var det spesielt viktig med: -arbeidsplate som sto litt ut over underskapet ett sted slik at vi kan feste mandelkvern og pastamaskin. - nok stikkontakter og plass til kaffemaskin, brødrister, airfryer og kjøkkenmaskin. Bakehjørne med nok plass til diverse meltyper og kjøkkenmaskinen. Skuffer i stedet for underskap - mye mer oversiktlig, men sjekk høyden på alt du vil oppbevare. Stekeovn i høyskap. Plass ved siden av ovn og platetopp Anonymkode: fd230...cb7 4 2
Eneri Skrevet 26. oktober #9 Skrevet 26. oktober På min ønskeliste står krydderskuff; altså at krydderglassene kan ligge med etiketten opp. Bred koketopp, med det som tilsvarer seks kokeplater. Stor stekeovn med mange stekebrett. At kaffemaskin/vannkoker står på benk, men at man kan trekke ned rullesjalusiskap foran når de ikke er i bruk. God størrelse på oppvaskkum så det er lett å vaske store kasseroller/stekebrett. 1
Svett.svele Skrevet 26. oktober #10 Skrevet 26. oktober Skap som går helt opp til taket, mindre støv og mer fornuftig oppbevaringsplass. Skuffer med håndtak! Sånne med bare en kant man tar i eller klikkskuffer, blir mye fortere flekkete. Stor, dyp, firkantet vask så det er lettere å vaske langpanner og stekeplater. Pyrolyse på stekeovnen så man slipper å vaske inni, spesielt når man lager mye mat som i julen eller påske. Stekeovn i høyskap, sånn at man lettere kan følge med på steking av for eksempel svor på ribba og pepperkaker som kan bli svidd 😅 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #11 Skrevet 26. oktober Daisy-love skrev (31 minutter siden): Jeg skulle gjerne hatt kokende vann fra springen. Husker ikke i farten hva det heter, men det går til tider en god del kokende vann, så det hadde vært veldig fint. Nok stikkontakter, flere enn du tror, og gjerne litt skjulte, er lurt. God plass til store kjøkkenmaskiner, gjerne i skap med hylle en kan dra ut og jobbe mens de står på den samme plassen. God nok sikring til at også, altså ampert. Quooker tenker du på Med uendelig budsjett hadde det blitt Quooker med kaldtvann og kullsyrevann, men er så mye annet jeg har lyst på at noe må bortprioriteres. Har Quooker på jobb og det er digg! Anonymkode: 5d433...10e 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #12 Skrevet 26. oktober Eneri skrev (17 minutter siden): På min ønskeliste står krydderskuff; altså at krydderglassene kan ligge med etiketten opp. Bred koketopp, med det som tilsvarer seks kokeplater. Stor stekeovn med mange stekebrett. At kaffemaskin/vannkoker står på benk, men at man kan trekke ned rullesjalusiskap foran når de ikke er i bruk. God størrelse på oppvaskkum så det er lett å vaske store kasseroller/stekebrett. Kunne tenkt med sjalusiskap evt et baristaskap ja, men alle høyskapene blir i en egen vegg, imens “arbeidsflaten” blir på kjøkkenbenken, men ja, sånn sjalusi ser fint ut! Det blir 70cm kum ja, endelig mulig å vaske stekebrett uten å bruke badekaret! Anonymkode: 5d433...10e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #13 Skrevet 26. oktober Svett.svele skrev (7 minutter siden): Skap som går helt opp til taket, mindre støv og mer fornuftig oppbevaringsplass. Skuffer med håndtak! Sånne med bare en kant man tar i eller klikkskuffer, blir mye fortere flekkete. Stor, dyp, firkantet vask så det er lettere å vaske langpanner og stekeplater. Pyrolyse på stekeovnen så man slipper å vaske inni, spesielt når man lager mye mat som i julen eller påske. Stekeovn i høyskap, sånn at man lettere kan følge med på steking av for eksempel svor på ribba og pepperkaker som kan bli svidd 😅 Det blir ovner i høyskap og stor vask ja! Pyrolyse blir også digg! Anonymkode: 5d433...10e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #14 Skrevet 26. oktober Vask med godt lys over. Mer skapplass. Plass til alle maskiner i skap. Godt resirkuleringssystem. Anonymkode: 6d553...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #15 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (39 minutter siden): hva savner dere mest på nåværende kjøkken? Ordentlig gassbluss for wok. Og nei. elektrisk på usle 2000w er ikke det samme. Mat laget i ekte wok med høy temperatur blir noe helt annet og er fantastisk. Samt innebygget stekovn og microbølgeovn i høyskap. Anonymkode: 238b4...5ce
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #16 Skrevet 26. oktober Skuffer. Ikke skap over benken. Bred vinduskarm, krydderskuff. Og større kjøkken. Anonymkode: c56c1...5bb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #17 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis du forteller litt mer om hva dere gjør på kjøkkenet, er det lettere å hjelpe. Da vi var på boligjakt, så vi mange "pizza grandiosa-kjøkken", dvs. dårlige løsninger for oss som lager mye mat fra bunnen av. For vår del var det spesielt viktig med: -arbeidsplate som sto litt ut over underskapet ett sted slik at vi kan feste mandelkvern og pastamaskin. - nok stikkontakter og plass til kaffemaskin, brødrister, airfryer og kjøkkenmaskin. Bakehjørne med nok plass til diverse meltyper og kjøkkenmaskinen. Skuffer i stedet for underskap - mye mer oversiktlig, men sjekk høyden på alt du vil oppbevare. Stekeovn i høyskap. Plass ved siden av ovn og platetopp Anonymkode: fd230...cb7 Lager også mye mat fra bunnen av. Pasta lager jeg sjelden og har kjevlet den (!) de gangene, men plass/utstikk til pastamaskin kan være verdt å vurdere ja. Blir trolig en kjøkkenmaskinløfter (vi baker 1-2x i uka pluss lager pizza nesten hver helg), tenker plassere mel/gjær og slikt i en skuff i den “bakeavdelingen” av kjøkkenet. Planen pr nå er halvøy med (trang) sitteplass til 4 (120x220 evt 120 x 240), 80cm flexinduksjonstopp i øya, ganske lang kjøkkenbenk i dekton, U-form på kjøkkenbenke, men tørrvareskap (kolonialskap), vaskeskap og side-by-side med is/vann i egen vegg/nisje. Takventilator, oppvaskmaskin nært stor vask, stekeovn og kombidampovn (trolig Siemens på det meste av hvitevarer, evt bosch. Kjøleskap muligens LG). Så støysvak oppvaskmaskin og takventilator og kjøleskap jeg har råd til. Anonymkode: 5d433...10e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #18 Skrevet 26. oktober Har stort og fint kjøkken med masse benkeplass, skapplass og stort kjølehjørne. Men jeg angrer fryktelig på at vi ikke bygde spiskammers. Hadde vært så fint å ha med dør fra kjøkkenet, med plass til kjøkkenmaskiner, tørrvarer osv. Kunne forresten ikke klart meg uten kjølehjørne nå, etter å ha hatt det i mange år. Anonymkode: 991dd...cd2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #19 Skrevet 26. oktober mer oppevaring som jeg når opp til, jeg har helt vanelig høyde og når alderi opp til øveste skap jeg vet det er modærne med åpen kjøkken løsning men jeg hater når folk ser på når jeg lager mat, jeg blir så stressa av det flere stikkkontakter Anonymkode: 4f595...df0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #20 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har stort og fint kjøkken med masse benkeplass, skapplass og stort kjølehjørne. Men jeg angrer fryktelig på at vi ikke bygde spiskammers. Hadde vært så fint å ha med dør fra kjøkkenet, med plass til kjøkkenmaskiner, tørrvarer osv. Kunne forresten ikke klart meg uten kjølehjørne nå, etter å ha hatt det i mange år. Anonymkode: 991dd...cd2 Pantry/spisskammers hadde vært supert, men har ikke plass til det dessverre. Har kjølerom i kjelleren, og matbod utenfor det hjelper heldigvis! Anonymkode: 5d433...10e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå