Gå til innhold

God, men enkel bålmat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes bål er kos, og enda mer med god mat laget på bålet. Gjerne litt enkel så det ikke tar ekstremt med tid. 
Jeg er særlig glad i pinnebrød, både original, med salt, urter, eller søt versjon med kanel og sukker. Ellers er jeg glad i grillet banan med sjokolade, piadina (fylt brød), eller skattekiste. S'mores er også en god dessert 😋

Hva lager andre på bål som ikke krever ekstra utstyr? Sølvfolie er innenfor, og litt prepping hjemme også. Dere som lager skattekister, hva er favorittene deres? 

For de som lurer så er skattekister at en putter ulike ting som oppkuttede poteter, grønnsaker, protein og krydder, og gjerne en klatt med smør, olje eller margarin også, og steker i folie på bålet. I speideren gikk det mest i kjøttdeig eller laks, eventuelt vegetar, nå er det litt etter hva jeg har, kan gjerne være rester også. Det er lurt å velge noe som er ok å spise om det ikke er 100% perfekt 😉

Tar gjerne i mot tips som ikke involverer vaffeljern, stekepanne eller gryte 😊 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy med en inspirasjonstråd om mat på bål 🤩

Elsker å lage mat på bål og gjør det forholdsvis ofte men har stormkjøkken så det blir jo litt mer variasjon når en har bålrist og gryter. Men jeg har prøvd "Brownie stekt i appelsin" et par ganger og det funker og er veldig godt (trenger bare aluminiumsfolie)  https://www.eventyrgutten.no/post/brownie-appelsin

Jeg har også hatt noen små poteter, litt kylling, vårløk, rødløk, salt og pepper og olje i folie og servert med kryddersmør:spise:

Eller Biff og sopp med urtesmør som bistår av biffstrimler, skivet sopp og små potetbåter (kokt litt på forhånd) og urtesmør bestående av persille, timian, hvitløk og salt og pepper i folien.

Campfire cones (dessertkjeks) som er iskremkjeks fyllt med marshmallow, sjokoladebiter og bær.

Anonymkode: 4c415...078

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Quezedillas, toast, egg og bacon. 

Anonymkode: 1cfbc...47e

• Hjerte 1
Skrevet

Pinnebrød med urter ala focaccia og strimlet marinert kjøtt.

Anonymkode: 1899e...ee7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så gøy med en inspirasjonstråd om mat på bål 🤩

Elsker å lage mat på bål og gjør det forholdsvis ofte men har stormkjøkken så det blir jo litt mer variasjon når en har bålrist og gryter. Men jeg har prøvd "Brownie stekt i appelsin" et par ganger og det funker og er veldig godt (trenger bare aluminiumsfolie)  https://www.eventyrgutten.no/post/brownie-appelsin

Jeg har også hatt noen små poteter, litt kylling, vårløk, rødløk, salt og pepper og olje i folie og servert med kryddersmør:spise:

Eller Biff og sopp med urtesmør som bistår av biffstrimler, skivet sopp og små potetbåter (kokt litt på forhånd) og urtesmør bestående av persille, timian, hvitløk og salt og pepper i folien.

Campfire cones (dessertkjeks) som er iskremkjeks fyllt med marshmallow, sjokoladebiter og bær.

Anonymkode: 4c415...078

Mmm så mye godt og siste har jeg aldri hørt om og må prøves 🥰😋 

Tipper en kan gjøre det med vide krumkaker til jul også 🤔 Campfires cones må ihvertfall prøves, og det andre hørtes godt ut også 😋

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pinnebrød med urter ala focaccia og strimlet marinert kjøtt.

Anonymkode: 1899e...ee7

Jeg er skikkelig svak for et godt pinnebrød 😋

Skrevet

Stekt reinskav, grove tortilla eller pitabrød, ruccola og tyttebærrømme. 

• Liker 1
Skrevet

Pannekake krever jo bare en liten stekepanne og spade. Eventuelt kan du kjøpe deg et vaffeljern. Røre i en flaske så er du klar. 

Anonymkode: 0fd78...528

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pannekake krever jo bare en liten stekepanne og spade. Eventuelt kan du kjøpe deg et vaffeljern. Røre i en flaske så er du klar. 

Anonymkode: 0fd78...528

Takk. Jeg har laget alt fra kanelboller og pannebrød til one pot lasange på bål, men noen ganger vil en ha det enklere, eller bære mindre. Ikke alltid det er tid til de større tingene, og det er fint med det som alle selv kan putte rett i flammene/glørne (alt etter som) 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...