Gå til innhold

Enkelt å holde regnskap for et lite forlag?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil av ulike årsaker helst ikke ha regnskapsfører, og håper noen kan svare på hvordan jeg fører et enkelt og greit regnskap for et lite forlag.

Litt informasjon:

Trykkeri i utlandet (Europa).

Trykkeriutgifter pr bok ca 50 kr, usikker på frakt fra trykkeri til Norge.

Forventet salg første år ca 500 bøker med stykkpris 100 eller 120 kr (her er det selvfølgelig mulighet for at jeg tar halt feil, men jeg tror det er rimelig realistisk)

Salg i utgangspunktet utelukkende via Internett.

Mulig at jeg lager rabatter for de som bestiller flere bøker i slengen.

Jeg er eneste ansatt.

Firmaform: Enkeltmannsforetak.

Jeg har gratisutgaven av “WinVask faktura” og det ser ut til å være brukervennlig nok til at jeg forstår det. Holder det? Eventuelt hvilke andre programmer kan anbefales? (Helst ikke ekstremt dyre, eller med mulighet for å laste ned en demo, irriterende å bruke en mindre formue for så å finne ut at programmet er totalt ubrukelig for mitt formål)

Hvilke feller er det eventuelt jeg kan falle i? Og hvordan kommer selvangivelsen til å se ut når den dukker opp? Jeg har til nå hatt forenklet selvangivelse, og da er det eneste som må gjøres å se over, og skrive under. Kan jeg nå risikere et 50 timers prosjekt for å sette opp selvangivelsen?

Kommer jeg til å måtte forholde meg til MVA, forhåndskatt osv? Vet “bøker i siste omsetningsledd” er fri for MVA, men hvordan blir det når jeg har alle ledd bortsett fra trykkeriet?

Håper noen har vært borti noe liknende, og kan gi litt informasjon, eller at jeg eventuelt får innspill som hjelper meg på vei med å formulere en mail til Bedin :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror - uten å vite sikkert - at reglene for forlag er ganske kompliserte, og at du skal streve litt med å få til et "enkelt" system. Jeg ville tatt en titt på www.risanger.no. Han har en rekke bøker om dette med å drive for seg selv, skatt og økonomi, veldig greit fremstilt. Anbefales!

Ellers ville jeg nok invistert de tusenlappene det måtte koste å få hjelp fra en profesjonell regnskapsfører i alle fall i starten. Jeg driver selv enkeltmannsforetak og gjør regnskapet selv, men jeg har en MYE enklere bedrift enn deg. Du må styre med varebeholdninger, utgifter i utlandet, reglene omkring dette med honorar fra bøker (langt fra så rett frem som en skulle tro), osv osv. Det kan være vel verdt noen tusenlapper for å få hjelp til å sette opp et system som virker for deg.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar og link :)

En oppklaring her, jeg er ENESTE som er involvert i dette prosjektet (det handler om en bok jeg i lengre tid har hatt lyst til å se om fungerer i salg, og når jeg vant litt i lotto ble fristelsen for stor ;)). Så en bok (fungerer det bra blir det kanskje en til senere), og en forfatter som og eier hele opplegget :)

Ser ikke bort fra at jeg burde nok ha skaffet meg regnskapsfører, men jeg er usikker på hvordan jeg går frem, og hva jeg egentlig leter etter. Føler og det er for “smått” til å engasjere regnskapsfører, og at det lett kan bli “jaha, tror du dette fungerer da?” (noe jeg strengt tatt ikke aner, men jeg har økonomi til å prøve meg).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner det, men det kan være noen feller ute og gå selv om det er bare deg, spesielt dette med bøker, salg og penger. Jeg mener å ha lest - igjen uten å vite sikkert - at dette funker litt annerledes enn man først tenker seg, spesielt rundt dette med hvilket år det skal lignes i etc, så mitt råd er i alle fall å sjekke opp omkring dette.

Ellers er det jo en drømmesituasjon å kunne gå inn i forretninger med solid økonomi! :)

Tenk også på om dette skal være et hobby-prosjekt, et one-off, eller om du tenker å gi ut flere bøker senere. Hvis det er det første, så sjekk med Bedin om du trenger å starte enkeltmannsforetak. Det kan være at det blir klassifisert som hobby også av ligningskontoret. Men SJEKK! ;)

Skrevet

Her skal det sjekkes i alle ender ja ;)

Håper, og tror at det ikke blir noe som bare blir en enkelt gang, har et par andre ideer på lager, og jeg har nå lov til å drømme om at det går såpass greit at jeg kan gjenta morroa :)

Virker uansett som om jeg må maile Bedin, så var det å formulere seg såpass klart at jeg får klare svar. :klø:

Om flere har innspill, så er det bare å fyre løs :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet om folk som har startet eget forlag, som eneste ansatte og involverte, for å få gitt ut bøkene sine, så det skal ikke være umulig. Det er jo en del regler å sette seg inn i, kanskje særlig fordi du kjøper tjenester i utlandet. Ellers høres det jo egentlig ganske streit ut. Mne det anbefales stort sett å bruke regnskapsfører om ikke annet for å se over sluttoppgjøret... Men du har kanskje erfaring fra før, uansett kan du se det an når det nærmer seg selvangivelsestid (og før om du betaler mva).

Bedin er et bra sted å henvende seg. Lykke til, hadde vært interessant å høre hvordan det går.

Gjest Gjest
Skrevet

I Otto Risangers Skribenter og Skatt, står det faktisk litt om å starte eget forlag - og han har til og med et eksempel på en bok som selger 500 eksemplarer! ;-)

Det står også kort om moms der, og hvilke forlagsvarer som ikke er moms-fritatt. Verdt en titt!

Skrevet

Vet det går ja, kjenner en bekjent av en bekjent som har gjort noe liknende (var slik jeg fant trykkeriet). Dessverre har jeg ikke nok kontakt med de til at jeg kan mase meg til så mye hjelp derfra, annet enn en strøkommentar via MSN nå og da.

Jeg har 0 erfaring fra før, så sånn sett grenser dette til galskap. Men jeg slipper idet minste arbeidsgiveravgift, forsikringer og alt annet som dukker opp når en har ansatte. Bare det i seg selv hjelper på til å redusere papirmengden. Hadde aldri turt å sette i gang noe som involverte andre enn meg selv, det innebærer for mye arbeid, og ikke minst uhorvelig mye ansvar ovenfor andres jobbsituasjon.

Snublet over http://www.ajour.no/, tror jeg skal se litt nærmere på de programmene de har. Vil tro “Ajour Office Komplett, 1-bruker, 1 virksomhet” kan passe meg og mitt bruk? 995,00 kr eller 1243,75 kr er uansett til å leve med om jeg velger å få i gang dette.

Litt synd om det hele stopper opp pga at jeg setter meg fast i regnskap og regnskapsføring, er mye det som har gjort at det har blitt utsatt såpass lenge som det har.

Må få fingeren ut snart ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke brukt den selv, men tror nok det er veldig lurt å få et godt system på disse sakene helt fra starten. Positivt at pakken også omfatter varebeholdning og den biten, så kan du holde deg oppdatert på alt i en pakke.

Skrevet

Nå kommer jeg litt sent inn i tråden, kanskje vet du dette fra før, men vil bare nevne:

MVA eller ikke beror på om du skal selge boka til forbruker eller f.eks. bokhandel. Dette med siste omsetningsledd gjelder altså din omsetning, hvem du selger til. Vær klar over at du uansett MVA-fritak eller ikke, skal registrere deg for merverdiavgift når du har solgt for over kr 50.000,- siste 12 måneder, siden salg av bøker til siste ledd også er innenfor avgiftsområdet. Dette innebærer at du får fradrag for kostnadene dine selvom du har avgiftsfri omsetning (dersom du omsetter til siste ledd).

Ellers så er selvangivelsen ganske så komplisert, og mange sliter litt med denne selvom de kun driver enkeltpersonforetak. Likningskontoret bruker å anbefale regnskapsfører for denne biten, men du kan jo f.eks. føre regnskapet og evt. mva-oppgjøret selv gjennom året og få en regnskapsfører til å hjelpe deg med selvangivelsen?

Uansett, lykke til :) .

Skrevet

Det er mange små firmaersom bruker et regnskapsbyrå.

Du leier inn hjelp på times basis og har ingen andre utgifter en 4-500,- pr. time + mva

Jeg ville satset på denne løsningen da det er regnskapsføreren som er ekspert på det du ikke har filla peiling på. Ang. å få hjelp til selvangivelsen din, så burde du nesten selge sjela di for å få hjelp. Det er innviklede saker for hvermansen.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil absolutt anbefale deg å bruke en regnskapsfører til å se over regnskapet før du leverer det til revisor ihvertfall. En regnskapsfører er mye billigere enn revisor. Så det blir fort dyrt å bruke dem til å sitte å lete etter småfeil.

Ellers så vil jeg anbefale Mammut. Men vet ikke hva det koster da..

Gjest ArnsteinS
Skrevet

Hei!

Er ikke sikker om jeg har innsynsrett på denne sida, :forvirret: men dumpet borti linken, og kan ikke dy meg. Har selv utgitt en bok på forlag, og vurderer å utgi neste på eget forlag, men vet ingen ting om forlagsdrift... Har startet et lite firma(www.bygdetjenester.no) og bruker ajour office, som er ganske greit å sette seg inn i til vanlig bruk - utfordringene møter du ved årsoppgjøret. Likningskontoret har vært svært imøtekommende (vil vel ha penga mine :grine2: ). Via "alt-inn" kan alle rapporter leveres på nett, men det tar tid.... Lykke til!

• 3 år senere...
Gjest "rakkerunger"
Skrevet

Hei. Lurer på mye av de samme tingene, men også på hvordan man først går frem når man vil starte eget forlag. Jeg har fra før et enkeltmannsforetak, og kan visst bare omregistrere dette til også å gjelde forlagsvirksomhet, ved å skrive endringsamelding til Brønnøysund. Men hva gjør man så? Hvordan finner man trykkeri i f.eks. utlandet? Har trykket i Norge, og det blir litt dyrt.

Skrevet

Slenger meg også på for å høre hvilket forlag du har brukt i utlandet. Har trykket opp i Norge, og går nesten i minus slik det er nå. Men jeg har en bok det virkelig er marked for og som jeg gjerne skulle fått ut i flere opplag :)

Skrevet
Vil absolutt anbefale deg å bruke en regnskapsfører til å se over regnskapet før du leverer det til revisor ihvertfall. En regnskapsfører er mye billigere enn revisor. Så det blir fort dyrt å bruke dem til å sitte å lete etter småfeil.

Ellers så vil jeg anbefale Mammut. Men vet ikke hva det koster da..

Signerer denne!

Jeg vil anbefale deg å bruke en regnskapsfører på det sterkeste, ikke fordi det er for vanskelig å gjøre selv, men fordi veldige mange drømmer har blitt knust av kompliserte regelverk.

I tillegg vil jeg anbefale å ha eget AS for bedriften din. Det er lettere å holde økonomiene separat, spesielt dette med inntjening, hvor mye du får igjen i forhold til hva du bruker. Nå er det sånn at mange nekter for AS fordi det er lovpålagt med revisjon, og derfor anbefaler NUF. Selvfølgelig fungerer dette bra, men kan ofte være avskrekkende for kunder og leverandører. Liten by the way på slutten: AS-formen er under utvikling til å bli ekstremt forenklet for små selskap, da vil det bli bedre enn NUF lovmessig.

Uansett: Masse lykke til :)

Skrevet
I tillegg vil jeg anbefale å ha eget AS for bedriften din. Det er lettere å holde økonomiene separat, spesielt dette med inntjening, hvor mye du får igjen i forhold til hva du bruker. Nå er det sånn at mange nekter for AS fordi det er lovpålagt med revisjon, og derfor anbefaler NUF. Selvfølgelig fungerer dette bra, men kan ofte være avskrekkende for kunder og leverandører. Liten by the way på slutten: AS-formen er under utvikling til å bli ekstremt forenklet for små selskap, da vil det bli bedre enn NUF lovmessig.

En liten tanke rundt dette med AS. Selvfølgelig er det bedre med eget AS, for som arbeidstaker får man da lønn fra eget selskap og opparbeider seg dermed rettigheter også (f.eks. sykepenger/pensjon/dagpenger).

Men det som dessverre stopper mange er nok egenkapitalen på 100.000. Starter man i det små for å teste ut et marked så er 100.000 mye å legge i noe slik. Og da blir NUF en enklere løsning for mange.

Selv har jeg hatt ENK frem til nå, men skal etablere NUF. Håpet er at det selvfølgelig skal kunne bli et skikkelig AS etter en stund, men det avhenger av økonomien dessverre.

Med både NUF og AS er det enklere å skille mellom privat og bedriftens økonomi.

Det er synd det er så mange useriøse som har ødelagt for NUF. Høs meg går det verken på regnskapsplikt, revisjonsplikt eller at jeg skal stikke fra regninger, men rett og slett egenkapitalen. Driver i en bransje der jeg ikke har lager, trenger ikke lån for å kjøpe opp.

Skrevet

Vil anbefale regnskapsfører vis du ikke har noe erfaring fra før.

Kan hende dette blir hobby virksomhet vis omsettninga blir under 50 000.-

Vil i allefall oppfordre til å ha stålkontroll på å ikke blande privat og "firma"

Opprett egen bankkonto som bare er på forlaget. ikke blande med privaten.

Permer med betalte regninger.

Skrevet

Anbefaler deg regnskapsprogrammet e-conomic.no. Her kan du laste ned demoversjon før du betaler leie for programmet hver måned. Her kan du føre regnskapet selv (føre bilag, sende fakturaer, ta avstemminger, mva-oppgjør). Bruker det på mine bedrifter og er kjempefornøyd. Har en regnskapsfører med tilgang slik at hver gang jeg har ført momsregnskap, kan jeg få han til å se gjennom og sjekke at alt er ført riktig før jeg sender det inn. Det blir betydelig mindre utgifter enn om du skal ha noen til å føre alt av bilag osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...