Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet? Fikk barn med ivf i sommer. Har hele tiden fått høre / lest at man kan begynne når man er ferdig med å amme. Jeg har ikke melk, så har aldri ammet. Er det noen som vet hva som gjelder da? :) 

Anonymkode: 9b471...243

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo begun når du vil...noen blir jo gravid 3 mnd etter de ha født og ammer 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Du kan jo begun når du vil...noen blir jo gravid 3 mnd etter de ha født og ammer 

Det er snakk om ivf :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er snakk om ivf :) 

Er det regler på få ivf om man ammer?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Er det regler på få ivf om man ammer?

Medisinene er vel ikke forenelig med amming akkurat.

Anonymkode: 2fc72...4f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Medisinene er vel ikke forenelig med amming akkurat.

Anonymkode: 2fc72...4f9

Aha...ok..men da er det vel å selv bestemme når man vil begynne og så slutte amme?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Aha...ok..men da er det vel å selv bestemme når man vil begynne og så slutte amme?

Det må jo være når det er naturlig (for baby) at mor slutter å amme. Også er det noen måneder til etter det. Man skal ikke skynde seg å slutte med amming for å kunne få ny runde ivf, er vel tanken. Men for min del utgår jo det :) 

• Liker 3
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Ts skriver jo at hun uansett ikke ammer, så ikke så relevant?

Ts, jeg vet ikke om det finnes noen regler, men det er vel ikke anbefalt å ha veldig tette barn uavhengig av unnfangelsesmåten. Ja, vet det finnes mange som har tette barn og hvite det går veldig bra og greit for seg, men det kan være lurt å vente litt for at kroppen kan komme seg litt igjen etter graviditet og fødsel. Personlig ville jeg ventet til barnet er ett, men det er jo individuelt veldig forskjellig hva man syns er greit. Tror WHO anbefaler 24 måneder mellom fødsler, altså at man blir gravid når barnet er ca 15 måneder. Nå er det jo slik at vi ufrivillig barnløse kan trenge ganske mange måneder fra vi starter å prøve til vi faktisk blir gravide, så veldig godt mulig at det er litt å starte litt tidligere?

Kan også tenke meg at det kommer an på om du skal "kun" ja fryseforsøk, eller om du skal stimuleres på nytt. Hvis det er innsett, så er det kanskje litt å vente "lengre", mens man kanskje vil begynne med stimulering og uttak litt tidligere? Det enkleste er kanskje å høre med fertilitetsseksjonen/klinikken som behandlet deg? Eventuelt kan du spørre hos en privat klinikk hvis du ikke får svar offentlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 17.51):

Det må jo være når det er naturlig (for baby) at mor slutter å amme. Også er det noen måneder til etter det. Man skal ikke skynde seg å slutte med amming for å kunne få ny runde ivf, er vel tanken. Men for min del utgår jo det :) 

Det er jo ingen som kan bestemme det over noen. 

Anonymkode: 636c2...c53

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo ingen som kan bestemme det over noen. 

Klinikkene har vel retningslinjer.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da er det vel naturlig å spørre der...?

Anonymkode: d7ec6...606

Skrevet

Er det sånn at du vet at det må bli IVF denne gangen også? Hvis det er, så bør klinikken være den beste til å svare. Hvis ikke er det ingen ting i veien for å prøve når som helst. 

Anonymkode: 49635...93c

Skrevet

Eneste de sa til oss var når jeg var sluttet med amming, så ammer man ikke så er det ikke noe hinder for ny runde ivf. 

Det som kan spille inn er hvis man f.eks. hadde keisersnitt eller andre komplikasjoner ved fødsel. Har man hatt en normal graviditet, normal uproblematisk fødsel så kan man starte opp igjen så snart man føler seg klar og klinikken har kapasitet. Har man hatt bekkenløsning etc kan slikt også påvirke hva de anbefaler pga hormonene man har i kroppen etter fødsel, og hormoner under f.eks ny runde stimulering. 

Vi fikk etter fødsel beskjed om å vente minst 9mnd pga keisersnitt. Snakk med klinikken din som vurderer din situasjon så får du konkret svar som gjelder deg. 

Anonymkode: 8a621...508

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Klinikken bestemmer jo heller ikke når noen slutter å amme. 

Skrevet

Vi fikk beskjed om at hormorbehandlingen ikke var forenlig med amming pga at hormonene gikk over i morsmelk 

Anonymkode: 9c9da...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi fikk beskjed om at hormorbehandlingen ikke var forenlig med amming pga at hormonene gikk over i morsmelk 

Anonymkode: 9c9da...2be

Men jeg ammer jo ikke..... TS

Skrevet

Jeg ammer og fikk ny runde IVF. Gravid i uke 11. ammer fortsatt, men kun én gang om dagen. 

Anonymkode: 14278...0aa

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporing, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...