AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Skrevet 26. oktober Jeg ser litt på fødselsvlogger fra USA, og de tar det sååå rolig etter de har fått epidural. Virker som om de ikke kjenner noe som helst. Samme med trykkefasen. Får man mindre dose i Norge, eller hvordan fungerer det? Anonymkode: a2da2...5b1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Skrevet 26. oktober Jeg vet ikke hvordan de gjør det i USA, men jeg var på ingen måte smertefri. Men jeg kunne ha bedt om en høyere doser underveis da. Den siste gangen jeg bad om en høyere dose fordi det var voldsomt vondt, viste det seg at jeg vsr 7 cm, og da skrudde de av epiduralen i stedet, for at jeg skulle kjenne pressriene. Kanskje de ikke gjør det i USA? Ikke vet jeg. Men det er ikke dumt å være i kontakt med pressriene altså, så man kjenner selv når man skal trykke og ikke må bli fortalt det av jordmor. Anonymkode: 3945c...3fc
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Skrevet 26. oktober De får mye kraftigere blanding i epiduralen i USA enn i Norge Anonymkode: 6fb07...92f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #4 Skrevet 26. oktober Jeg kjente ingenting da jeg fikk epidural her i Norge. Anonymkode: 76bb4...668
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:35 #5 Skrevet søndag kl. 13:35 Når epiduralen har blitt satt riktig så skal man omtrent kunne sove (mange gjør det, jeg sovnet). Om den ikke blir satt riktig, f.eks skjevt og den bare funker på en side, så er det jo fortsatt kjempevondt. Kan også sette den feil slik at lammelsen kommer i beina, og det er også forferdelig. Jeg har hatt fire epiduralinnsett, og to fødsler. I den første fødselen måtte hun sette tre ganger for å få riktig posisjon, og de timene med feil plassering, sterke rier uten pause på ene siden og lammelse i ene foten var grusom. Gikk ikke fremover i fødselen før den ble satt riktig. I fødsel to ble den satt riktig med en gang, og det var veldig bra for baby satt fast og det tok lang tid før baby greide å komme seg ned. Alt i alt: God erfaring med epidural i Norge, så fremt anestesilegen er grei. Regner med det samme gjelder i USA på akkurat det punktet Anonymkode: cf313...a27
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:20 #6 Skrevet søndag kl. 16:20 Min første epidural var en fiasko. Jeg trodde jeg skulle bli revet i to. den andre epiduralen satt som et skudd og jeg kjente INGENTING. Så viiidt jeg kunne merke litt press om jeg kjente etter. Vandret i gangene, spiste, sov og så på serie til jeg var 8 cm. Da tok de vannet og 45 min senere var ungen ute. Var ikke vondt å presse, men det syns jeg ikke det var på nr 1 heller. Anonymkode: b99ba...a4f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:34 #7 Skrevet søndag kl. 16:34 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De får mye kraftigere blanding i epiduralen i USA enn i Norge Anonymkode: 6fb07...92f Kilde? Anonymkode: 6c9ee...6f3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:43 #8 Skrevet søndag kl. 16:43 Jeg har ikke fått epidural i USA, men den jeg fikk her, gjorde meg langt fra smertefri. Den tok bare bort "toppen" av riene, men ellers kjente jeg alt. Alt fra pressriene, trykketrangen og hadde full mobilitet i beina. Hører at noen mister følelse og kontroll på beina under epidural. Sånn hadde ikke jeg det. Anonymkode: 14b9f...364
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:14 #9 Skrevet søndag kl. 17:14 Jeg har født tre barn, med epidural på alle. De to første var tilnærmen smertefri med unntak av litt svie under pressingen. Da hadde de økt dosen en gang. Under første sov jeg en times tid med 10 cm åpning. Kjente ikke pressriene. Med tredjemann hadde jeg litt lavere dose, og de hadde i følge jordmor mye å gå på dersom jeg ønsket det. Da kjente jeg lite til de vanlige riene, men kjentepressriene tydelig. Dog helt overkommelig. Jeg presiserte på alle at epiduralen ikke skulle skrues av under pressfasen. Fikk også tilbud om å sette epidural før jeg ble satt i gang (indusert fødsel) og bare ha den på laveste dose slik at den var klar til bruk. Anonymkode: 4ba64...2b9
Tjoheiii Skrevet mandag kl. 12:40 #10 Skrevet mandag kl. 12:40 Jeg fødte min første uten epidural og de to siste med epidural og jeg ble veldig rolig etter å ha fått den, ja 😛 vil si den tok bort 90% av smertene, kjente bare litt nedpress rett før jeg presset dem ut men var absolutt ikke ille… fødsel uten epidural derimot, det var ILLE. Men kan ikke svare på om selve epiduralen er forskjellig i norge og USA. Kan muligens hende de setter den på forskjellig sted? Jordmoren min sa at de satte den litt høyere opp «med vilje» sånn at man skulle kunne kjenne trang til å trykke, mulig denne trangen og 100% av smertene blir borte hvis de setter den lengre ned? Ikke siter meg på den da😅
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:11 #11 Skrevet mandag kl. 14:11 Tjoheiii skrev (1 time siden): Jeg fødte min første uten epidural og de to siste med epidural og jeg ble veldig rolig etter å ha fått den, ja 😛 vil si den tok bort 90% av smertene, kjente bare litt nedpress rett før jeg presset dem ut men var absolutt ikke ille… fødsel uten epidural derimot, det var ILLE. Men kan ikke svare på om selve epiduralen er forskjellig i norge og USA. Kan muligens hende de setter den på forskjellig sted? Jordmoren min sa at de satte den litt høyere opp «med vilje» sånn at man skulle kunne kjenne trang til å trykke, mulig denne trangen og 100% av smertene blir borte hvis de setter den lengre ned? Ikke siter meg på den da😅 Mistenker noe lignende. Jeg kjente press i rumpa med første, men ingen smerter eller ring of fire ved pressingen. Tror de satte den lengre opp på nr 2 for da var det ganske vondt under pressing, men ingen smerter i mage og ryggregionen under rier Anonymkode: cf313...a27 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:20 #12 Skrevet mandag kl. 14:20 Jeg besvimte når jeg endelig fikk epidural flere timer etter at lege sa jeg trengte det. Dakkente jeg bare toppene på riene svakere. Men er ble akutt keisersnitt og de pøste da på mye mer epidural/spinal bedøvelse, og det medførte at jeg ikke fikk igjen følelsesen i kroppen fra underlivet og ned før et døgn etter at baby kom ut. Anonymkode: 4e92f...64f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:35 #13 Skrevet mandag kl. 15:35 Ifølge chatgpt så gis det større dose i USA enn i Norge. Har født tre ganger med epidural, har kjent rier alle gangene, så epidural har kun hjulpet med å "ta av toppene" på riene for meg. Anonymkode: e99b4...d20
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:59 #14 Skrevet mandag kl. 18:59 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mistenker noe lignende. Jeg kjente press i rumpa med første, men ingen smerter eller ring of fire ved pressingen. Tror de satte den lengre opp på nr 2 for da var det ganske vondt under pressing, men ingen smerter i mage og ryggregionen under rier Anonymkode: cf313...a27 Det settes på samme sted, den ble nok bare satt litt feil, eller at kroppen ikke redponderte like godt. Anonymkode: 444cf...c6e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:54 #15 Skrevet torsdag kl. 11:54 Epidural har ulike virkning for alle. Funker supert for noen, mindre for andre. Virket supert første gang for meg, kjente ingenting. Med nr 2 funket den dårligere, kun på ene siden. Anonymkode: f9808...b6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå