AnonymBruker Skrevet 26. oktober #41 Skrevet 26. oktober TS her. Takk for alle svarene så lang. Jeg tror ikke det alltid er så svart-hvitt. Hvis du henger klesvask ute, kan det bli surt under visse forhold. Eller på grunn av været. For høy luftfuktighet, for lite vind. Eller på grunn av hvordan du henger det opp. For mye tøy tett sammen eller dobbeltbrettet. Kanskje det tørker for sakte. Eller kanskje det er andre årsaker jeg ikke er klar over. Omvendt trenger klær ikke å bli surt, og du kan tørke det ute, selv om høsten og vinteren. Så lenge du under de riktige forholdene. Og så lenge du henger det på klesstativet på riktig måte. Du må også holde et øye med det og sjekke det av og til for å se om det tørker ordentlig. Noen ganger må det ettertørkes innendørs. Jeg har bare gjort det et par ganger i høst, og ikke i vinter ennå. Men så langt virker det som om det noen ganger tørker raskere ute enn inne. Men jeg tenker at det virkelig er noe som en må lære, hva som er riktig måte og hvilke omstendighetene er best. Og at man også må planlegge det litt med været. Anonymkode: 15ce2...592
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #42 Skrevet 26. oktober Vi har ikke tak over veranda og det er ofte mye fukt og nedbør her så det gjør jeg ikke. Klærne tørker såpass fort inne at det ikke er nødvendig, men om våren og sommeren gjør jeg det fordi jeg synes det blir så god lukt i klærne av det. Anonymkode: 25596...6cd 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 26. oktober #43 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så flott at du vet du er på et diskusjonsforum da må du også vite at her er det rom for ulike erfaringer og at ikke alle har din erfaring😊 Uansett hvordan du ser det så blir klær mykere i tørketrommel enn å henge de ute i minusgrader og jeg slik du, må også få svare ut i fra mine erfaringer. At du mener jeg er spydig og frekk er din subjektive opplevelse, jeg har svart deg i den tonen du selv adresser til meg (og du skriver og svarer meg, ikke ts eller hva som er din erfaring, du skriver "du" og når det er meg du siterer kan en jo bare anta at det er til meg du svarer) så får du heller tolke det slik du vil. Anonymkode: d853f...b9b Hvor har jeg nektet deg å svare ut i fra dine erfaringer? Jeg bare svarte at klær tiner igjen, men jeg beklager virkelig at jeg var så spydig og opplyste om det.
LilleMy_09 Skrevet 26. oktober #44 Skrevet 26. oktober Ja, dersom været er fint. Tar litt lengre tid på vinteren
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #45 Skrevet 26. oktober Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Hvor har jeg nektet deg å svare ut i fra dine erfaringer? Jeg bare svarte at klær tiner igjen, men jeg beklager virkelig at jeg var så spydig og opplyste om det. Og jeg skrev da virkelig at det å tine klær er sikkert en fin vinteraktivitet for de som ønsker det, var den opplysningen så krenkende for deg? Anonymkode: d853f...b9b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #46 Skrevet 26. oktober Bor på Sunnmøre og tørker klær ute hele året så lenge det er opplett (har ikke tørkestativ under tak). Anonymkode: 4f22e...160
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #47 Skrevet 26. oktober Nei, verken om sommeren (har pollen) eller om vinteren, liker ikke lukten av klærne når de har tørket ute. Anonymkode: d8e7d...f6a
moomino Skrevet 26. oktober #48 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her. Takk for alle svarene så lang. Jeg tror ikke det alltid er så svart-hvitt. Hvis du henger klesvask ute, kan det bli surt under visse forhold. Eller på grunn av været. For høy luftfuktighet, for lite vind. Eller på grunn av hvordan du henger det opp. For mye tøy tett sammen eller dobbeltbrettet. Kanskje det tørker for sakte. Eller kanskje det er andre årsaker jeg ikke er klar over. Omvendt trenger klær ikke å bli surt, og du kan tørke det ute, selv om høsten og vinteren. Så lenge du under de riktige forholdene. Og så lenge du henger det på klesstativet på riktig måte. Du må også holde et øye med det og sjekke det av og til for å se om det tørker ordentlig. Noen ganger må det ettertørkes innendørs. Jeg har bare gjort det et par ganger i høst, og ikke i vinter ennå. Men så langt virker det som om det noen ganger tørker raskere ute enn inne. Men jeg tenker at det virkelig er noe som en må lære, hva som er riktig måte og hvilke omstendighetene er best. Og at man også må planlegge det litt med været. Anonymkode: 15ce2...592 Min erfaring i alle år. Vi har tørketromler hengende under tak over bygg. Ved fuktig vær så må jeg tørke litt ekstra inne , samme hvis det blir hengende litt lenge utover eftan for da virker det som det drar til seg fuktig Ved solnedgang , holder da ofte med kort tid under varmepumpa. På vinteren så frysetørker det der vi bor for er rundtv- 10 til -29 meste parten. Da og tar jeg inn å tar kjøp tørk under varmepumpa. Midt sommer og vår syns jeg er best tørk og hvis det er litt vind
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #49 Skrevet 26. oktober Her tørkes klær ute hele året, under tak på balkongen. Bor i Stavanger, så om det er noen få plussgrader og regn får de i det minste henge ute lenge nok til at de er nesten tørre (fra morgen til kveld), og så tar jeg dem inn for den siste perioden, da er de tørre før jeg legger meg. Henger dem ut når det er frost også, med samme prosedyre. Når jeg ser hvor mye det damper av klærne der i frosten, er jeg glad for at all den dampingen ikke skjer innendørs. Da måtte jeg kjøpt meg luftavfukter! Anonymkode: 604bd...6f8 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #50 Skrevet 26. oktober moomino skrev (2 minutter siden): Min erfaring i alle år. Vi har tørketromler hengende under tak over bygg. Ved fuktig vær så må jeg tørke litt ekstra inne , samme hvis det blir hengende litt lenge utover eftan for da virker det som det drar til seg fuktig Ved solnedgang , holder da ofte med kort tid under varmepumpa. På vinteren så frysetørker det der vi bor for er rundtv- 10 til -29 meste parten. Da og tar jeg inn å tar kjøp tørk under varmepumpa. Midt sommer og vår syns jeg er best tørk og hvis det er litt vind Har dere spikret tørketromlene fast i taket? Anonymkode: ed259...7d4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #51 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere spikret tørketromlene fast i taket? Anonymkode: ed259...7d4 Skulle stå tørkesnor Anonymkode: c3054...e23
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #52 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har dere spikret tørketromlene fast i taket? Anonymkode: ed259...7d4 Anonymkode: 0232f...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #53 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Luftballong? 😅 Jeg kan bare tørke klær ute hvis luftfuktigheten ikke er på bærtur. Bor i et fuktig område på vestlandet så hjelper ikke å tørke noe når lufta er våtere enn klærne.. Anonymkode: f1a7e...eb8 Luftebalkong 😅 autokorrekt🤭 Anonymkode: 77f54...387
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #54 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Prøv å sette inn "luftebalkong" istedet. Anonymkode: ed259...7d4 Anonymkode: aa7ba...f18
Grønnsaksvaffel Skrevet 26. oktober #55 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jeg skrev da virkelig at det å tine klær er sikkert en fin vinteraktivitet for de som ønsker det, var den opplysningen så krenkende for deg? Anonymkode: d853f...b9b Jeg gidder ikke bruke mer tid på den spydige kveruleringen din. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #56 Skrevet 26. oktober Der det er tørt klima så er det utmerket å tørke klær alle årstider Anonymkode: 006dd...18a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #57 Skrevet 26. oktober Når det er tørr luft tørker det ute hele året. Når det er skam kald krisp luft, så fryser klærne, men de tørker. Da er det litt fukt når du tar dem inn, i isen, som raskt forsvinner etter en time innendørs. Da er det viktig å huske på at tøyet blir helt stivt. Så om du henger et håndkle på midten, så må du løfte det av og du kan la det stå på gulvet. Det er veldig fint å tørke ute hele året. Om høsten om det er veldig vått i luften, tåke og ingen vind, så tørker det ikke. Men når det blir litt trekk i luften, så tørker det fint under tak. Det er luft fuktigheten det kommer an på. Anonymkode: 8e1c7...178 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #58 Skrevet 26. oktober Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden): Jeg gidder ikke bruke mer tid på den spydige kveruleringen din. Helt greit det. Men veldig fint av deg å kunngjøre det offentlig så slipper jeg å gå rundt å tenke på din tidsprioritering siden du tror det opptok meg mye. Anonymkode: d853f...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #59 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anonymkode: aa7ba...f18 Ikke jeg som skrev om luftebalkong eller luftballong, men uansett er NOAB uenig med deg: Luftebalkong - liten balkong eller veranda (brukt særlig til lufting av sengetøy og klær) https://naob.no/ordbok/luftebalkong Anonymkode: 604bd...6f8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #60 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tørket inne før så jeg vet godt hvordan SUR lukt er i klær, jo. Anonymkode: 0232f...fc9 Da har du, i likhet med f.eks mange av våre nye landsmenn ikke peiling på ventilasjon og inneklima. Tørkede klær med sur lukt kommer av for dårlig sirkulasjon mens du tørker klærne. Anonymkode: 448bb...c27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå