AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Skrevet 26. oktober Jeg er 51, 175 høy og skal ned 35 kilo. Gått med 5-6 på å veie og logge mat i MyFitnessPal. Lærer underveis her, blant annet at man kan finjustere mål etter ulike dietter, enten prosentvis eller i gram, så det skal kunne tilpasses ganske nøyaktig slik man vil ha det. Men. Jeg leser og leser om hva jeg må/burde ha. Mtp menopause-kropp slal jeg visstnok ha masse proteiner og gjerne ta kreatin. Andre steder leser jeg at vi får nok proteiner i et «vanlig norsk kosthold» og ikke trenger mer enn 0,8 gram per kilo kroppsvekt, men litt mer etter fylte 65. Orker ikke engang ramse opp alle motstridende råd jeg har lest om dette 🥵 På preferanser/eksisterende vaner ligger jeg nærmest middelhavskostholdet. Der sies det at fettinnholdet kan ligge opp mot 40 %, fordi det er det sunne fettet, og magre proteinkilder. Min «basalforbrenning» ligger på 1711 kalorier. Dette er veldig nytt for meg med veiing og makroer og finregning på alt, er det noen med litt mer kunnskap/erfaring med dette som har råd eller innspill? Da jeg plottet inn 1-1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt kom jeg aldri i mål i løpet av en dag, jeg runder sjelden 90 gr protein pr dag, selv om jeg starter dagen med tre egg 😅 Anonymkode: df2f9...203
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er 51, 175 høy og skal ned 35 kilo. Gått med 5-6 på å veie og logge mat i MyFitnessPal. Lærer underveis her, blant annet at man kan finjustere mål etter ulike dietter, enten prosentvis eller i gram, så det skal kunne tilpasses ganske nøyaktig slik man vil ha det. Men. Jeg leser og leser om hva jeg må/burde ha. Mtp menopause-kropp slal jeg visstnok ha masse proteiner og gjerne ta kreatin. Andre steder leser jeg at vi får nok proteiner i et «vanlig norsk kosthold» og ikke trenger mer enn 0,8 gram per kilo kroppsvekt, men litt mer etter fylte 65. Orker ikke engang ramse opp alle motstridende råd jeg har lest om dette 🥵 På preferanser/eksisterende vaner ligger jeg nærmest middelhavskostholdet. Der sies det at fettinnholdet kan ligge opp mot 40 %, fordi det er det sunne fettet, og magre proteinkilder. Min «basalforbrenning» ligger på 1711 kalorier. Dette er veldig nytt for meg med veiing og makroer og finregning på alt, er det noen med litt mer kunnskap/erfaring med dette som har råd eller innspill? Da jeg plottet inn 1-1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt kom jeg aldri i mål i løpet av en dag, jeg runder sjelden 90 gr protein pr dag, selv om jeg starter dagen med tre egg 😅 Anonymkode: df2f9...203 Ikke akkurat svar på det du lurer på kanskje, men egg inneholder ikke så mye proteiner i forhold til kalori og volum. Spis en boks mager kesam og du har 30 g protein (200 kalorier), 200 gram (naturell) kalkun (finnes som 750 g i stekepose) inneholder 50 g proteiner og ca 230 kalorier - fin middagsporsjon Anonymkode: 4d1fd...7ad 1 1
Soft mann Skrevet 26. oktober #3 Skrevet 26. oktober Sei er billig og god proteinkilde. Er vel 20-25 garam protein og 60-80kcal. En middag så har du proteinet din😉 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #4 Skrevet 26. oktober En ting som er veldig bra med høy andel protein i kostholdet når en skal ned i vekt, er at protein metter mye per kalori, så en kan gå ned uten å være særlig sulten Ligger en I kaloriunderskudd, så er det heller ikke sånn at en automatisk spiser nok proteiner med "vanlig kosthold", uten å være bevisst på hva en spiser, siden en naturlig nok får i seg mindre proteiner når en spiser mindre Anonymkode: 4e367...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #5 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (31 minutter siden): og gjerne ta kreatin. Anonymkode: df2f9...203 Ingen anbefales i 2025 og ikke ta kreatin. Kreatin er et av ytterst få kosttilskudd som forskning så tydelig viser mulige gevinster av. Anonymkode: d7b12...744 1 3
Lizard Skrevet 26. oktober #6 Skrevet 26. oktober 0,8g protein pr kilo kroppsvekt er et minimum. Du bør opp på 1-1,5 g pr kilo kroppsvekt, og begynne å trene tung styrketrening om du ikke alt gjør det. Protein har høy termisk effekt noe som betyr at kroppen din bruker mye energi på å forbrenne dem og du blir dermed også mett mye lengre. Hvis du føler deg usikker ville jeg tatt kontakt med en Kostholdsveileder som kan hjelpe deg med gode faglige svar. 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #7 Skrevet 26. oktober Hvis du er kvinne er protein enda mer viktig jo eldre vi blir, så den ville jeg fått høyere. Anonymkode: bfb80...947 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #8 Skrevet 26. oktober Protein har blitt en hype, jeg ble ikke bedre av det. Frukt og grønnsaker derimot, mye av det har gjort underverker for meg. Jeg fikk høre av en homeopat at jeg "manglet protein", og når jeg la til mer lam og norsk storfe, ble jeg altså dårligere. Det motsatte skjedde da jeg la til store salater, og begynte dagen med sellerijuice og en diger fruktsmoothie. Anonymkode: 89986...bb1
jabx Skrevet 26. oktober #9 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Protein har blitt en hype, jeg ble ikke bedre av det. Frukt og grønnsaker derimot, mye av det har gjort underverker for meg. Jeg fikk høre av en homeopat at jeg "manglet protein", og når jeg la til mer lam og norsk storfe, ble jeg altså dårligere. Det motsatte skjedde da jeg la til store salater, og begynte dagen med sellerijuice og en diger fruktsmoothie. Anonymkode: 89986...bb1 Bedre av protein? Hva mener du? Proteiner er viktig for å vedlikeholde muskelmasse. Homeopater er kvakksalvere. 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #10 Skrevet 26. oktober Her er forslag til proteiner i kost (merk, ikke basert på det kaloriinntaket du skal ha, men på proteinnivået). Frokost: omelett av 7 eggehviter og et helt egg. Ha i det du vil i omeletten. Alternativer: squash, spinat, paprika, tomat etc. Lunsj: 150 gr. Magert kjøtt. Eks kylling, hvit fisk, skalldyr, viltkjøtt, svin, Lunsj nr 2: 200 gr cottage cheese/skyr naturell/yoghurt naturell, eventuelt magert kjøtt, linser/bønner. Middag: (lik lunsj, men varier gjerne kjøttype) Her har jeg ramset opp ulike proteinkilder: 7(+1) eggehviter 150 gr magert kjøtt (torsk) 200 gr cottage cheese 150 gr magert kjøtt (kylling) = 560 cal, 6 carbs, 122 gr proteiner, 7 gr fett. Da har du igjen 1200 cals (mer eller mindre) som du fyller med det du vil av fett og karbohydrater. Anonymkode: 9e9f6...ee0 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:29 #11 Skrevet tirsdag kl. 14:29 AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 11.34): Jeg er 51, 175 høy og skal ned 35 kilo. Gått med 5-6 på å veie og logge mat i MyFitnessPal. Lærer underveis her, blant annet at man kan finjustere mål etter ulike dietter, enten prosentvis eller i gram, så det skal kunne tilpasses ganske nøyaktig slik man vil ha det. Men. Jeg leser og leser om hva jeg må/burde ha. Mtp menopause-kropp slal jeg visstnok ha masse proteiner og gjerne ta kreatin. Andre steder leser jeg at vi får nok proteiner i et «vanlig norsk kosthold» og ikke trenger mer enn 0,8 gram per kilo kroppsvekt, men litt mer etter fylte 65. Orker ikke engang ramse opp alle motstridende råd jeg har lest om dette 🥵 På preferanser/eksisterende vaner ligger jeg nærmest middelhavskostholdet. Der sies det at fettinnholdet kan ligge opp mot 40 %, fordi det er det sunne fettet, og magre proteinkilder. Min «basalforbrenning» ligger på 1711 kalorier. Dette er veldig nytt for meg med veiing og makroer og finregning på alt, er det noen med litt mer kunnskap/erfaring med dette som har råd eller innspill? Da jeg plottet inn 1-1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt kom jeg aldri i mål i løpet av en dag, jeg runder sjelden 90 gr protein pr dag, selv om jeg starter dagen med tre egg 😅 Anonymkode: df2f9...203 «Nok» til hva da? Nok til å leve sundt uten mangelsykdommer ja, helt sikkert. For meg handler ikke et økt proteininntak om det. Det å spise mye proteiner gjør meg mindre sulten og gjør at jeg greier å ligge i et kaloriunderskudd. Hadde jeg spist tilsvarende mengde kalorier uten mye proteiner hadde jeg sprukket med en gang. Et høyt protein inntak gjør at jeg greier å holde dietten. Anonymkode: 43896...ef9 2 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:59 #12 Skrevet tirsdag kl. 14:59 Spis mye mer proteiner enn 0,8g per kg kroppsvekt! Det er "minimum for å unngå åpenbare mangler". Det optimale nivået er langt høyere. Det jobbes med å finne ut hva som er optimalt nivå, men det ser ut til å være noe sånt som 2,5g per kg kroppsvekt. Det er bare veganere som anbefaler 0,8g protein per kg kroppsvekt fordi de vet at planter er en elendig kilde til protein. Du gjør lurt i å ignorere alle "råd" fra veganerne. Anonymkode: 4d4da...c94 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:03 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:03 Gammelost inneholder 54% protein (!!), ingenting karbohydrat og bare 0,6% fett. Proteinet er i tillegg av svært høy biologisk kvalitet. Har også andre ernæringsmessige fordeler. Bare å google i vei Om du ikke har spist gammelost før, så prøv gjerne med smør under og syltetøy over Veldig godt og veldig sunt Anonymkode: 4841f...df3 2
megda Skrevet tirsdag kl. 15:10 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:10 dr gabrielle lyon har en podcast på youtube og hun er jo en litt eldre kvinne selv som har utdanning innen dette fagfeltet og som snakker om menopause og spesielt dette med kosthold knyttet opp til helse når man blir eldre. Ville anbefalt et søk på henne mtp. denne problemstillingen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå