AnonymBruker Skrevet 7. november #21 Skrevet 7. november Det er ikke mitt inntrykk. I hvert fall ikke i min vennekrets. Vi har mange late dager. Når noen spør om vi skal finne på noe er de fleste med på kort varsel. Noe som ofte kjennetegner byfolk på min alder (sent i 30-årene) er at ingen har barn. Da har man jo mye egentid. Anonymkode: a54e2...91f
AnonymBruker Skrevet 7. november #22 Skrevet 7. november Jeg hater å lukte naboens middag. Høre hva dem snakker om på altanen. Virkelig misliker det sterkt. Anonymkode: 18a6c...051 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #23 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg hater å lukte naboens middag. Høre hva dem snakker om på altanen. Virkelig misliker det sterkt. Anonymkode: 18a6c...051 Ooookey...? Postet i feil tråd? Anonymkode: a54e2...91f
AnonymBruker Skrevet 8. november #24 Skrevet 8. november Jeg bodde i Oslo hele barne-ungdoms-og deler av voksenlivet. Flyttet til bygda i midten av 30-årene. Forskjellene jeg legger merke til er forbudet første at folk har flere barn, og får dem minst et tiår tidligere. Her er det vanlig med 3 barn før man fyller 30 (ikke uvanlig med mange fedre), mens i min gamle krets var det vanlig å først begynne å vurdere barn etter fylt 30. Jeg synes også folk er mindre stresset her. Det er gjerne mange aktiviteter, men er mye mer avslappet forhold. Alle prøver seg på alt, men ingen ting er mulig å progressere skikkelig i fordi alt er på dugnad og frivillighet (bortsett fra nisje-sporten som her i bygda er skisport og vintersport generelt). Elgjakttiden er hellig, og den vanskeligste tiden å få fri fordi alle vil ha fri. Det er helt vanlig at man tar ut barn på 6-7års alder fra skolen for å bli med på jakt. Folk stiller opp på en helt annen måte enn i byen. Alle kjenner alle (på godt og vondt), barna flyr mellom hjem, og er hjertelig velkommen over alt. Mitt hjem er ditt hjem, typ. Moren til en venn av barnet mitt lurte på om barnet mitt ville være med i slalombakken. Jeg svarte at det har han aldri gjort før (var 4 år), men mora tilbød seg likevel.. det var ikke noe problem, hun lærte gjerne opp han.. Alt blir mer synlig. Det er ekstremt tydelig hvem som er ressurssterke og hvem som er ressurssvake. Og folk prater!! Herregud! Noen har som hobby å vite mest mulig om flest mulig, og gjør rent detektivarbeid om de hører om hendelser på sosiale medier eller i nyhetene. Folk er opptatt av at noen legger barna sine seint osv.. Her er det fryktelig mye turister, spesielt visse deler av året. Det er mange norske turister, men også fra mange andre europeiske lang. Og de synes godt! Man kan lett se hvem som er utenfra.. de har mer stress i seg, de oppfører seg annerledes på butikken, de ser ikke folk rundt seg på samme måte (de ser gjennom og forbi deg, ikke på deg), de har det travelt, det er mer «armer og bein».. Jeg ser det tydeligere jo lengre jeg bor her. Så jeg vil si at byfolk bærer med seg mer stress i kroppen, og de lokale er mer plantet på jorda… i mangel på bedre begrep. Sønnen min har jo bodd både her på bygda og i byen, og jeg vil si at samholdet mellom foreldre og derfor også miljøet mellom barna er tettere her. Han har flere venner, og det er mer inkluderende. Men sånn er det sikkert ikke over alt, eller for alle. Men det er våres opplevelse. Her har man en god barndom.. men jeg håper at han velger å reise til Oslo, eller andre byer, for å studere og oppleve en større verden.. og kommer til å oppfordre til det gjennom opp ekstern. Her på bygda er det lett i gro fast, og livet har mer å by på enn 3 barn før 30! Anonymkode: 25d5a...eac 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå