AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Skrevet 26. oktober Dette blir veldig generaliserende og unyansert, men jeg har inntrykk av at mennesker som lever i storbyer ofte er mer stressede og har et større tempo enn de som bor i mindre sentrale strøk. Byfolk fyller kalendrene sine fra morgen til kveld, og det virker også som at det er mer status å vise at man er aktiv og travel enn det er utenfor byene. Er dere enige i denne betraktningen, og har dere eventuelt noen mening om hvorfor det er sånn? Er det sånn at folk dras mot et bosted/liv som passer ens eget lynne, eller blir man påvirket av omgivelsene der man er? Anonymkode: ecab7...8e0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Skrevet 26. oktober Tja. Har inntrykk av at bygdefolk sitter mye i bil. Det er for lange avstander og ting tar tid selv om folk gjør færre ting. Anonymkode: 02ad3...5da 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #3 Skrevet 26. oktober For min del har valg av bosted blitt påvirket av hvor jeg er i livet. I 20-årene bodde jeg i London, København og i Oslo. Det passet meg, hvor jeg var i livet og hva jeg vektla - som enkel tilgang på butikker, kafeer, restauranter, mangfold av kulturtilbud og aktiviteter, mange muligheter for sosial omgang med andre etc. Da barna var 1 og 3 år ønsker jeg et annet liv, både for meg og barna. Så jeg valgte, av alle ting, å bosette meg på bygda i Finnmark. Et mer rolig tempo og jeg vektla da tilgang på frihet for barna, natur, mindre kriminalitet, mindre planlegging og organisering etc. Når ungene, som nå er store ungdommer, flytter hjemmefra så kan det godt være at jeg søker tilbake til storbyene igjen. Anonymkode: d064a...6c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #4 Skrevet 26. oktober Tja. De jeg kjenner på bygda har minst like mye aktivitet i livet som byfolka jeg omgås, men den er ofte mindre organisert og planlagt. Jeg opplever at stress og hastverk er mindre utbredt. De som "ble igjen" da mange flyttet ut for studier etc etter ungdomstida, hadde kanskje litt mindre eventyrlyst og utferdstrang. Samtidig er jo befolkningen sammensatt både i by og bygd. Jeg hadde barndommen på bygda og kunne ikke vente med å komme meg bort. Men etter voksenliv i storby, har jeg nå lyst å bo på bygda igjen - dog med "byhytte." Jeg har trøtnet på trengsel. Anonymkode: d8bee...c45 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #5 Skrevet 26. oktober Ja, dette blir veldig generaliserende. Det er kanskje større forskjell på byfolk enn bygdefolk. For egen families del er dt helt omvendt, min pensjonistmor har "full kalender" med arrangementer i pensjoninslag, seniordans, sosialt lag med venninner osv osv. Min pensjonistonkel som bor sentralt i Oslo er aldri med på noe... .. jeg har bodd i Oslo i snart 30 år og det er vel bare 1-2 ganger i måneden jeg "gjør noe" - dvs går på konsert, teater eller sosialt arrangement av noe slag. Husker en gang en kollega av meg, på beste vestkant i mer eleverte sosiale lag, snakket om dette med penger og behov for høy inntekt. Da sa han til meg at: "Du må huske at disse lever aktive liv" - ergo - da trenger man penger. Det er middager, arrangmenter, teater, konserter, reiser og alt mulig annet, i tillegg til hyttetur hver annen helg - klart - det er nokl flere slike enn på bygda, men likevel er det nok et fåtall i storbyen som lever slike liv. Anonymkode: d3a25...b51
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #6 Skrevet 26. oktober Din pensjonistonkel er nok kanskje ikkje så sosial som din pensjonistmor som har eit nettverk rundt seg. Det er verre å føle seg ensom i mengden blandt mange i en by en på bygda med heller få mennesker rundt seg. Mange eldre bor i en blokk /leilighet der naboer kun er på hils med hverandre. På bygda møtes de eldre på en kafe eller går på besøk til hverandre. Anonymkode: bf5f1...3c9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #7 Skrevet 26. oktober Jeg er uenig. På bygda er det å komme seg til og fra ulike steder stress. Skole, jobb, trening, butikker, venner, kulturtilbud, hobbygrupper osv. Barn og ungdommer er avhengig av at foreldre kjører. Så mye stress! I byen drar barn og ungdom dit de vil på egen hånd. Det går alltids en trikk. Det er et mye enklere liv. Anonymkode: 6754b...eff 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #8 Skrevet 26. oktober Vi på bygda har skjønt at stress er ikke tingen, hvertfall noen av oss trives best hjemme. Men tror meg det finns stressrotter på bygda og! Jeg er selvsagt ikke enig i at ensomhet er verre i byen,det forteller selvmordstallet oss! Anonymkode: 4a36f...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #9 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tja. Har inntrykk av at bygdefolk sitter mye i bil. Det er for lange avstander og ting tar tid selv om folk gjør færre ting. Anonymkode: 02ad3...5da Eller i traktor. Anonymkode: 83426...f16
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #10 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Eller i traktor. Anonymkode: 83426...f16 "Vanlige " beboere på bygda kjører da ikke rundt i traktor for å levere unger på skole og barnehage? Anonymkode: fa529...f84 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #11 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Vanlige " beboere på bygda kjører da ikke rundt i traktor for å levere unger på skole og barnehage? Anonymkode: fa529...f84 Er jo det de vil ha oss til å tro, virker det som. Anonymkode: 83426...f16 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #12 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): "Vanlige " beboere på bygda kjører da ikke rundt i traktor for å levere unger på skole og barnehage? Anonymkode: fa529...f84 Det finns andre enn småbarnsforeldre på bygda. Kjøre traktor til skole og butikk er mer vanlig enn moped nå f eks. Klart traktor er vanlig. Anonymkode: 4a36f...9e2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #13 Skrevet 26. oktober Kjenner ingen byfolk som er opptatt av status, men travle kan vi være. Anonymkode: c22db...063
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #14 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det finns andre enn småbarnsforeldre på bygda. Kjøre traktor til skole og butikk er mer vanlig enn moped nå f eks. Klart traktor er vanlig. Anonymkode: 4a36f...9e2 Nei, det er ikke mer vanlig. Anonymkode: 78d46...e7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #15 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tja. Har inntrykk av at bygdefolk sitter mye i bil. Det er for lange avstander og ting tar tid selv om folk gjør færre ting. Anonymkode: 02ad3...5da Det er et intrykk som mage har òg som veldig ofte ikke stemmer. I bygder er ofte tjenestene konsentrert. Her er barnehage, skole, videregående og jobbene i 5 minutts gåavstand mellom hverandre. Vi kjører 5 km for å komme til dette senteret. Vi har ingen kø, og ingen parkeringsproblemer og bruker ekstremt mye mindre tid på hverdagsreiser nå, enn da vi bodde i byen. Det gjør at vi har et mye mer avslappet tidsskjema nå enn før. Anonymkode: 99a14...1ef 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #16 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er et intrykk som mage har òg som veldig ofte ikke stemmer. I bygder er ofte tjenestene konsentrert. Her er barnehage, skole, videregående og jobbene i 5 minutts gåavstand mellom hverandre. Vi kjører 5 km for å komme til dette senteret. Vi har ingen kø, og ingen parkeringsproblemer og bruker ekstremt mye mindre tid på hverdagsreiser nå, enn da vi bodde i byen. Det gjør at vi har et mye mer avslappet tidsskjema nå enn før. Anonymkode: 99a14...1ef Men du må kjøre barna dine overalt i 16 år da.... Anonymkode: 5fbde...b36 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #17 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er ikke mer vanlig. Anonymkode: 78d46...e7f Det er mer vanlig her og bygder jeg kjenner til. Moped ser jeg nesten ikke lenger. Anonymkode: 4a36f...9e2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #18 Skrevet 27. oktober Bygdefolk blander seg veldig i hva sambygdingene gjør, på godt og vondt. Jeg hadde ikke klart å leve livet under en lupe sånn som man gjør på mindre steder. Det er også mye konformitet på bygda, du gjør som de andre. Folk er tregere, det tar en evighet inne på butikkene. Anonymkode: 336b8...377
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #19 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Bygdefolk blander seg veldig i hva sambygdingene gjør, på godt og vondt. Jeg hadde ikke klart å leve livet under en lupe sånn som man gjør på mindre steder. Det er også mye konformitet på bygda, du gjør som de andre. Folk er tregere, det tar en evighet inne på butikkene. Anonymkode: 336b8...377 Hvorfor stresse på butikken? Det må jeg bare si at jeg orker ikke. Du må bare ha tålmodighet med folk som ikke er som deg. Og så er det med det utsagnet som med mye annet folk på kg henger seg opp i: du sier at jeg er treg og det motiverer meg til å være enda tregere. Anonymkode: 4a36f...9e2
AnonymBruker Skrevet 1. november #20 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 19.45): Din pensjonistonkel er nok kanskje ikkje så sosial som din pensjonistmor som har eit nettverk rundt seg. Det er verre å føle seg ensom i mengden blandt mange i en by en på bygda med heller få mennesker rundt seg. Mange eldre bor i en blokk /leilighet der naboer kun er på hils med hverandre. På bygda møtes de eldre på en kafe eller går på besøk til hverandre. Anonymkode: bf5f1...3c9 Enig ! Veldig koselig og sosialt. AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 10.54): Tja. De jeg kjenner på bygda har minst like mye aktivitet i livet som byfolka jeg omgås, men den er ofte mindre organisert og planlagt. Jeg opplever at stress og hastverk er mindre utbredt. De som "ble igjen" da mange flyttet ut for studier etc etter ungdomstida, hadde kanskje litt mindre eventyrlyst og utferdstrang. Samtidig er jo befolkningen sammensatt både i by og bygd. Jeg hadde barndommen på bygda og kunne ikke vente med å komme meg bort. Men etter voksenliv i storby, har jeg nå lyst å bo på bygda igjen - dog med "byhytte." Jeg har trøtnet på trengsel. Anonymkode: d8bee...c45 Det kan jeg tenke meg også, men med de prisene som er i Oslo nå er det håpløst. Man er jo kommet i "sykehjemsalderen" før man får råd. "Byhytte" i Porsgrunn eller Fredrikstad o.l. blir liksom ikke det samme. Derfor blir det å sponse Norwegian, ta seg noen storbyturer rundt omkring mens man fortsatt er noenlunde frisk og rørlig. Anonymkode: 6f7b5...656 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå