Gå til innhold

Juleribbe med hvitløk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en diskusjon her i heimen angående om det er greit å servere juleribbe med hvitløk.

Min slekt har alltid brukt kun vann og svart pepper som smaksetning på ribba, mens min mann er fra en familie som ikke har noen ribbetradisjon til jul i det hele tatt, og mener at "alt smaker bedre med hvitløk".

Nå har vi invitert til vennebesøk der temaet skal være tradisjonell norsk julemat, og servere juleribbe med mandelpotet, julepølse, lefse og sånt tilbehør.  Da mener jeg at det er feil å bruke hvitløk til kjøttet, mens mannen min er 100% sikker på at det er både tradisjonelt og smaker best. 

Hva synes KG?

Anonymkode: 0344c...036

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker det ofte som smaksforsterker i norske tradisjonsretter. Så jeg er dels enig med din mann. Det kommer an på hva han mener med å "bruke hvitløk". 

Jeg knuser noen fedd helt lett, og lar de ligge i langpannen under ribba, sammen med eple og løk. Det gir en veldig fin dybde i sausen jeg senere koker kraften på. Jeg har også litt hvitløk i rødløksmarmelade, som jeg lager som fast tilbehør. 

Om han i større grad vil gjøre ting som å gni inn ribba med hvitløk, eller bruke det i rotmos, må måltidet ellers også balanseres. Gjerne fløte i sausen, og noen spissere smaker - som rotgrønnsaker. Det er også gjerne krasj om dere har søte elementer til ribba, som tyttebær eller dadler. 

Anonymkode: 93a00...8a2

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri hørt om hvitløk på ribbe, men det kan sikkert fungere.

Men om noen ønsker hvitløk og noen ikke, kan du jo enten lage begge deler, eller ha noe tilbehør, f.eks. en saus med hvitløk.

Anonymkode: 93778...e32

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker forresten også to fedd hvitløk og to sjarlottløk når jeg lager får-i-kål. Nederst i gryta - ikke i lagene. Det gir en veldig fin dybde i kraften. Men det kan vi aldri si til foreldregenerasjonen - selv om de liker får-i-kålen vår såååå godt. 

• Liker 8
Skrevet

Innlegg 2 beskriver dette ganske godt. Hvitløk er jo skarp og karakteristisk i smaken, men når den blir varmebehandlet forsvinner dette og hvitløk bidrar mer til en rundere og dypere smak. Så jeg ville ikke vært skeptisk om det skal være med så lenge i proessesen at man oppnår dette resultatet. Har dog ikke testet selv. 

Anonymkode: 82ccb...12d

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker hvitløk til juleribba. Det passer utrolig bra til. Så det blir ikke feil.

Anonymkode: 6c7d3...497

• Liker 3
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er godt.

Vi fikk ribbe stekt med hvitløk i formen sist julaften og den ribbesjyen smakte ikke godt. Det er mulig det ville vært bedre i en saus, men i familien er det tradisjon for å servere ribbesjy og ikke saus. 

Anonymkode: d04ff...08c

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker gjerne hvitløk, chilli og diverse krydder og marinader når jeg tilbereder svineribbe, men juleribba skal bare ha salt og pepper. Svinekjøtt tar opp mye smak fra krydder, og et fantastisk kjøtt å leke med resten av året.

Anonymkode: b9fde...46b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes ikke julemat skal smake av hvitløk. Men det er greit å bruke hvitløk som smaksforsterker. 

Men dere kan jo lage to ribber, en med og en uten hvitløk, og høre hva gjestene mener er best. 

Anonymkode: 393eb...bbd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke julemat skal smake av hvitløk. Men det er greit å bruke hvitløk som smaksforsterker. 

Men dere kan jo lage to ribber, en med og en uten hvitløk, og høre hva gjestene mener er best. 

Anonymkode: 393eb...bbd

Når man bruker hvitløk riktig - uansett kjøkken - så smaker det ikke hvitløk. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har bestandig brukt hvitløk. Har i fedd i bunnen av pannen sammen med gulrot og løk. Så ligger den å godgjør seg sammen med ribba. Blir en fantastisk sky av det. Og det lager jeg saus av. Jeg får bestandig skryt av ribba mi. Mamma sier hun har aldri smakt ei så god ribbe som jeg får til. 

Anonymkode: 58a66...6b6

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker alltid hvitløk. Gir hele ribba inn med salt/pepper/knust hvitløk. Lager saus av skyen, så i panna har jeg hvitløk, løk, gulrot, og hva enn som er nederst i grønnssaksskuffen jeg må bli kvitt.

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke være hvitløk på ribbe. Kun salt og pepper.

Anonymkode: a7433...301

Skrevet

Elsker hvitløk på ribba. Men har fått mage trøbbel av hvitløk. Kom etter 40 års alderen. Så nå er det ribbe uten hvitløk igjen..🥴

Anonymkode: e6cfa...803

Skrevet

Jeg kan gjerne ha hvitløk til ribbe ellers i året, men ikke når det er julemiddag. 

Anonymkode: 2097a...2f2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 18.46):

Det skal ikke være hvitløk på ribbe. Kun salt og pepper.

Anonymkode: a7433...301

Det kan være hva som helst på ribbe. Jeg kjenner ei som har coca cola (med sukker) på juleribba.

• Liker 2
Skrevet

Hellstrøm bruker hvitløk når han tilbereder juleribbe. Sikkert godt det, men jeg har aldri prøvd det. 

• Liker 1
Skrevet

Høres litt kræsj ut for min del, men ville vært villig til å prøve.

Har mer sans for å bruke pepper i tradisjonell norsk mat, som chilli eller habanero til fiskesuppe, fiskekaker, fiskepudding, osv.

Anonymkode: 4a1e3...fa1

Skrevet

Jeg hadde vært villig til å prøve. Sikkert godt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 16.22):

Jeg har bestandig brukt hvitløk. Har i fedd i bunnen av pannen sammen med gulrot og løk. Så ligger den å godgjør seg sammen med ribba. Blir en fantastisk sky av det. Og det lager jeg saus av. Jeg får bestandig skryt av ribba mi. Mamma sier hun har aldri smakt ei så god ribbe som jeg får til. 

Anonymkode: 58a66...6b6

Jeg gjør faktisk akkurat det samme, det blir kjempegodt 😊 Vi har litt øl i langpanna og, og det blir en deilig saus til slutt 😁

Anonymkode: 73e38...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...