Gå til innhold

Jul hos svoger og svigerinne. Kostnader. Er dette frekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff det der høres ut som en drittjul, med eller uten nyfødt! Vi er 7 på julaften, det holder og er akkurat passe. Høres ut som et mareritt når gavene skal fram, og sikkert en del fyll med så mye drikke innkjøpt? Med små barn tilstede? Nei, bli hjemme dere og lag en koselig jul heller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her.

Igjen - problemet er ikke mengden folk et par uker etter fødsel. Både jeg, mannen og de andre barna trives veldig godt med mange folk og det har alltid gått greit før. Vi har ikke lyst til å sitte alene på julaften fordi VI trives faktisk i store selskap med mye liv. 

Problemet er at svigerinne og mannen, som begge tjener gode penger og har store barn, grabber til seg med begge hender i alle mulige settinger og nå er jeg lei (og sikkert hormonell). De er gjerrige og griske og forventer at alle andre bidrar til deres feiringer uten å løfte en finger eller bidra praktisk og økonomisk selv. 

Men jeg tror jeg har fått mannen på gli her nå med at vi ikke bidrar med flere tusen til årets feiring når det alltid er så skjevt. Så får vi se om det faktisk blir gjennomført da eller om jeg eksploderer. 

Anonymkode: 93010...9a6

Dere er jo ikke alene, dere er jo sammen. Høres ikke ut som noen god jul med så mye tull!

AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (9 minutter siden):

Dere er jo ikke alene, dere er jo sammen. Høres ikke ut som noen god jul med så mye tull!

Vi kommer ikke til å slutte å feire jul med alle bare fordi noen på kg trives få stykker på julaften. Men vi kommer ikke til å sponse dem så de går i pluss i regnskapet heller. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 9.21):

For meg hadde ikke 3000kr vært noen stor sak, så jeg hadde nok bare handlet inn den drikken. Det hadde vi klart helt fint selv om vi hadde hatt en nyfødt hjemme. 

Også hadde jeg vært takknemlig for at vi selv har kapasitet til å ordne selskapet selv når det var vår tur. 

(ang gaver, så hadde ikke mine selv husket hva de ga til kusiner og fettere året før, ). 

Anonymkode: 3084d...1b4

Bedreviter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok feiret jul hjemme kun med egen familie med en nyfødt. 

Hint, hint 😉

Anonymkode: 81c1a...ef7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 10.08):

Men jeg har snakket med mannen og han er enig i at det har gått vel langt nå. Så nå gjelder det bare å finne ut hvordan beskjeden skal viderebringes uten at det blir surmuling.

Når man begynner å sette grenser blir det alltid surmuling. Det må ikke være noe mål å unngå det, for da har man ikke satt noen grense. Ingen liker å høre at det nå skal bli endringer på ting og at de ikke skal få det nøyaktig slik de er vant til.

Det dere heller kan tenke litt på er hvordan dere skal takle surmulingen når den kommer. 

Anonymkode: 27e6c...975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hint, hint 😉

Men det har TS sagt flere ganger nå at ikke er noe de ønsker. De koser seg med storfamilien, de vil ikke feire hjemme.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Får dere melding om å handle inn noe, så bare si; "Beklager, det har vi ikke anledning til."

Anonymkode: 1442c...312

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 12.58):

Men det har TS sagt flere ganger nå at ikke er noe de ønsker. De koser seg med storfamilien, de vil ikke feire hjemme.

Jeg hadde ikke klart å kose meg med noen som  krever at jeg skal spandere mye penger  på sammenkomster. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 11.41):

👆👆👆👆

I år ønsker vi å feire hjemme, bare oss, men vi takker for invitasjonen.

Punktum.

Ikke diskuter. Ikke forklar. Nei er en komplett setning. Nei takk, i år passer det ikke for oss. 

Nå er jeg streng, men fader og, finn frem ryggraden og gjør noe for dere selv.

Anonymkode: 2e6ce...574

Mem de vil jo feire sammen , så hvorfor komme med det forslaget da..

Anonymkode: 16a30...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 12.47):

Hint, hint 😉

Jamen de vil ikke det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (På 30.10.2025 den 12.26):

Huff det der høres ut som en drittjul, med eller uten nyfødt! Vi er 7 på julaften, det holder og er akkurat passe. Høres ut som et mareritt når gavene skal fram, og sikkert en del fyll med så mye drikke innkjøpt? Med små barn tilstede? Nei, bli hjemme dere og lag en koselig jul heller!

🙄 herlighet , de vil ikke bli hjemme og hvorfor i all verden er det en drittjul..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...