AnonymBruker Skrevet 27. oktober #41 Skrevet 27. oktober Selvsagt skal dere ikke betale mat og drikke når svoger og svigerinne kommer til gratis julaften når dere holder selskapet. Hvis de "krever" det likevel, så kan du si; "Greit, men da skal jeg regne ut hva dere skylder oss fra de gangene dere har feiret jul hos oss" Og når dere har julaften/bursdagsfeiringer etc. Så kjøper dere inn drikken DERE ønsker. Dvs. f.eks. Hansa julebrus om dere synes den er god. Og vin, øl og aquevit DERE synes er bra. Inviterer de til bursdag, så er det DE som skal spandere. Spleiselag er ikke vanlig når feiringene går på omgang. Og hvis foreldrene ikke lenger har julefeiring hjemme hos seg, så har de nok spandert såpass mange julemiddager på ungene sine, at de fortjener å komme til dekket bord uten å betale. Anonymkode: 1442c...312 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #43 Skrevet 27. oktober Her er det bare å være ærlig. Når de spør dere om å handle inn X og Y så svarer dere som sant er: «I fjor handlet vi inn og bekostet alt til selskapet. Da syntes ikke vi det blir riktig at vi skal bidra i år også, når dere ikke bidro da selskapet var hos oss i fjor. Tradisjonen tro inviterer vi til julefeiring igjen neste år, og da blir det vår tur til å stå for kostnadene.» Når det er sagt så er det på sin plass at de andre bidrar, dersom selskapet kun går på rundgang mellom dere og svoger/svigerinne, men dere bidrar altså med deres del de gangene selskapet er hos dere. Hvis dere ønsker det så kan dere jo åpne for en annen økonomisk fordeling av kostnadene forbundet med å holde selskapet (fra og med NESTE år), f.eks. hvor hver deltakende voksen betaler X sum for å delta. På den måten blir det jevnere fordelt. Det lager ikke mening at dere skal stå for alle kostnadene når dere inviterer, svoger/svigerinne ingen noen gang, og de øvrige gjestene en sum annethvert år, når selskapet er hos svoger/svigerinne. Anonymkode: 7c294...d26 1
Brunello Skrevet 27. oktober #44 Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 17.11): Hvis det ellers er veldig hyggelig så går det vel an å ta opp på en grei måte - kanskje flette det inn en gang det er naturlig å snakke om - eller mer si at det er noe man gjerne vil ta opp, som er en "bagatell", men likevel litt irriterende... Det er jo llitt vanskelig å si når man ikke kjenner folka, men 3.000 kr er jo ikke akkurat det store beløpet i det store og hele i en julefeiring. Ellers er det nok en veldig klassisk problemstilling dette her. Det er vanskelig fordi folks økonomi er veldig forskjellig, noe er gjerrige, andre er rause osv osv. Selv er jeg raus på egne vegner, men jeg reagerer når en enslig litt eldre onkel feirer jul hos min mor hvert år - han får alt tilrettelagt og 3-4 matserveringer hver eneste dag og han blir over 1 uke. En gang spurte han om han skulle Vippse - det er jo næremest å legge opp til "nei, det trenger du ikke - det går bra..." Det er jo det eneste høflige svaret. Men spørsmålet er jo selvsagt helt feil - jeg får full oppvarting med dyr mat og drikke hver eneste dag og Vippser selvsagt 2.000 kroner for dekke noe av kostnadene til mat, vin, kaffe, kaker, akevitt, øl og konjakk. Anonymkode: b736f...ce3 Kanskje han tenker at arven er betaling godt nok😊
Brunello Skrevet 27. oktober #45 Skrevet 27. oktober Ser ut til at mange hopper glatt over at det virker som om ts liker selskapet med mange. Det er gjerrigheten hun ikke liker. jeg hadde vel strengt tatt ikke orket å lage noen sak ut av det nå. Men hadde ikke giddet å kjøpe inn haugevis av ulikt. Hadde kjøpt det jeg ville gjort hjemme hos meg. Og så hadde jeg funnet en god anledning og snakket med broren min på tomannshånd og sagt at det er greit med spleiselag, men da forventer jeg det samme tilbake. Men hadde han ikke tatt til fornuft, hadde det sikkert blitt at vi betalte beste gang også. Det viktigste i denne sammenheng er å feire med de man ønsker (foreldre og andre) og ikke noen få tusenlapper. 1
Nooni Skrevet 27. oktober #46 Skrevet 27. oktober Jeg hadde sagt takk, men nei takk. I år ønsker vi å ha en litt roligere julekveld for oss selv.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #47 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): 2/10 Anonymkode: 3e923...961 Kutt ut Anonymkode: 16a30...72d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #48 Skrevet 28. oktober Nooni skrev (8 timer siden): Jeg hadde sagt takk, men nei takk. I år ønsker vi å ha en litt roligere julekveld for oss selv. Helt enig. Særlig med en nyfødt. Jeg ville brukt energien min på egen familie dette året, og ikke på krevende svigersøster og svigerbror. Det er ekstremt frustrerende med situasjoner hvor man ikke føler man kan si noe fordi det er partneren sin familie - det øker frustrasjonen mye. Snakker for en venn 😆 Anonymkode: b57e7...188
Ginny Skrevet 28. oktober #49 Skrevet 28. oktober Når dere er så mange hvert år burde det jo være en eller annen plan for hvem som bidrar med hva. Når det er både foreldre og tanter og onkler og alt mulig, så kan jo ikke utgiftene ligge på de som tilfeldigvis har plass. Høres ut som om det er på tide at hele familien (eller representanter for de forskjellige, dere er mange 🤭) setter seg ned og lager en plan som fordeler utgifter. Og så må alle holdes ansvarlige for sin del. Jeg skjønner jo godt at svoger og frue får andre til å bidra, men veldig spesielt å ikke bidra noe selv de andre årene 🤔 1
Aragon Skrevet 28. oktober #50 Skrevet 28. oktober Gladgutten79 skrev (På 26.10.2025 den 9.06): Med par uker gammel baby hadde jeg ønsket minst mulig styr å støy, ta hensyn til den nyfødte heller,kjøp inn å lag jul hjemme dere 5, så får de kjøpe inn drikkevarer selv, om de ikke forstår det må de ta seg en bolle Støtter denne helhjertet! 👍🏻
Chlypa Skrevet 28. oktober #51 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 8.56): Håper jeg klarer å gjøre meg forstått. Prøver å få med all info i HI. I år blir det jul hos mannens søster og hennes mann. Vi pleier å ha annethvert år hos oss og dem. De har fire barn hvor to er voksne og to er tenåringer, vi har en på 10, en på 1 og snart en baby hvor minste kun er noen uker på julaften. Mannen min sine foreldre kommer også, i tillegg til to onkler med koner og barn, svogers foreldre og søster, så vi blir ca. 25 stykker. Det er omtrent samme antall vi er hos oss også og da kommer mine foreldre og søsken også. Det er viden kjent at svigerinne og svoger er ganske gjerrige. Hvert år får min mann beskjed om å handle inn til juleselskap. Det pleier å gå i drikke til alle, herunder juleøl, julebrus, sprudlevann og akevitt. Det er en helt spesifikk liste siden alle liker forskjellige ting, altså opp mot 10 forskjellige sorter julebrus og sikkert like mange ulike juleøl. I tillegg får vi ofte spørsmål dagen i forveien eller få dager før om å kjøpe julepynt til bordet, som servietter og nips, for dette «glemmer» de. Mine gamle svigerforeldre på over 80 og svogers foreldre kjøper inn all mat slik at mannens søster og svoger kun må holde hus og heim til selskapet. La meg bare understreke at svigerinne og svoger er ikke fattige. Det er alltid topp moderne utstyr på alle, slik som biler, sportsutstyr og telefoner til barna. I år kjenner jeg at hele julaften byr meg imot, jeg er så lei av å bidra til at svigerinna mi og mannen aldri har en eneste utgift utenom strøm og dopapir og i tillegg får andre til å lage maten. For ja, dette kan de heller ikke gjøre selv, så hans foreldre vasker huset og lager mat mens de voksne «barna» slapper av og kun trenger å pynte seg. Alle klager bak ryggen dems, men sier ingenting. Dette gjelder ikke bare julaften, men selskap generelt i det huset. Mannen har heldigvis begynt å si nei til å kjøpe inn mat og drikke til sine onkelbarns bursdager. Vi får aldri samme tjenester i retur. Vi har prøvd et par ganger å snu om og be de kjøpe inn til våre selskap, men det har de ikke tid til, eller så har de kommet med billigste sort med firstprice og alt for få flasker slik at vi må ut og hastehandle likevel. Jeg har snakket med mannen og jeg mener vi har god grunn til å si nei til å handle inn i år. Vi har en nyfødt i hus i tillegg til to andre barn, vi stiller alltid med full bevertning når vi inviterer og jeg har for lengst innsett at disse tjenestene kun går én vei. Mannen er konfliktsky og ønsker heller å bruke 2-3000 for å bevare freden. Hvis vi sier nei så blir de garantert ganske sure og så blir det nok til at noen andre som må handle inn det vi ikke bidrar med, men det tenker jeg får være deres problem og ikke vårt. Hvem har «rett» her? Er det innanfor å si nei eller må vi bidra selv om vi aldri får de samme tjenestene i retur? Jeg er sikkert hormonell, men blir så forbanna over hele opplegget. Aller helst har jeg lyst til å si til dem at jeg synes det er usmakelig oppførsel, men det er ikke min familie så jeg biter det i meg. Tilleggsinfo for å understreke hvor gjerrige de er: Det regiftes i stor grad, noe som er miljøvennlig og bra, men kjipt er det når barnet mitt har fått gaver i retur som hun har gitt sitt søskenbarn året før. Og svigerinne gir kladdebøker og penner hun får gratis på jobben «for kladdebøker trenger jo alle», mens deres ønskelister ofte er lange og dyre. Anonymkode: 93010...9a6 Det høres ut som det er på tide å ha julaften i hvert sitt hus og svigers som alternerer. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #52 Skrevet 28. oktober Hei, vi gleder oss til jul hos dere. Dersom dere trenger hjelp til å handle inn i år også, kan vi gjerne bidra med det. Bare vipps over den summen dere ønsker vi skal handle for samt eventuell handleliste. Det er mye som skal gjøres, så forstår hvis dere trenger litt hjelp. Nå er vi også flere hos oss, så kan hende vi trenger tjenesten gjengjeldt neste år 😊 Anonymkode: d84fd...40d 2 3
Brunello Skrevet 28. oktober #53 Skrevet 28. oktober Nooni skrev (22 timer siden): Jeg hadde sagt takk, men nei takk. I år ønsker vi å ha en litt roligere julekveld for oss selv. Ts ønsker jo ikke det. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #54 Skrevet 29. oktober Om det blir lettere, tenk på skuffelsen hos NOK et av barna dine i fremtiden når de pakker opp en regift, en kladdebok eller en penn. Så om dere ikke vil ta full konfrontasjon i år så foreslå enten at dere dropper gaver til de voksne eller at dere med nyfødt i hus «dessverre ikke har kapasitet til å handle i år» (ganske sylfrekt av dem i utganspunktet, men å forvente dette av en familie med et spedbarn er forkastelig). Anonymkode: 40f52...b53
BobbySocks Skrevet 29. oktober #55 Skrevet 29. oktober Nooni skrev (På 27.10.2025 den 21.46): Jeg hadde sagt takk, men nei takk. I år ønsker vi å ha en litt roligere julekveld for oss selv. Men det ønsker jo ikke TS. Hjelper ikke at halvparten her svarer at de ville blitt hjemme når dette ikke er et tema for tråden. 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #56 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 19.45): Hei, vi gleder oss til jul hos dere. Dersom dere trenger hjelp til å handle inn i år også, kan vi gjerne bidra med det. Bare vipps over den summen dere ønsker vi skal handle for samt eventuell handleliste. Det er mye som skal gjøres, så forstår hvis dere trenger litt hjelp. Nå er vi også flere hos oss, så kan hende vi trenger tjenesten gjengjeldt neste år 😊 Anonymkode: d84fd...40d Kjempegodt forslag! Husk å ikke handle inn noe før dere har fått pengene, og har dere fått for lite penger, så be om mer, eller utelat ting dere selv ikke synes er viktig. Anonymkode: 1442c...312 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #57 Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 19.45): Hei, vi gleder oss til jul hos dere. Dersom dere trenger hjelp til å handle inn i år også, kan vi gjerne bidra med det. Bare vipps over den summen dere ønsker vi skal handle for samt eventuell handleliste. Det er mye som skal gjøres, så forstår hvis dere trenger litt hjelp. Nå er vi også flere hos oss, så kan hende vi trenger tjenesten gjengjeldt neste år 😊 Anonymkode: d84fd...40d TS her. Denne likte jeg! Blir nok vanskelig for de å sno seg unna en slik melding, bare ikke de videresender handlelista til foreldrene. De er frekke nok til å bare overse den og heller overlate ansvaret til noen andre, men det er faktisk ikke mitt problem. Anonymkode: 93010...9a6 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #58 Skrevet 30. oktober Gladgutten79 skrev (På 26.10.2025 den 9.06): Med par uker gammel baby hadde jeg ønsket minst mulig styr å støy, ta hensyn til den nyfødte heller,kjøp inn å lag jul hjemme dere 5, så får de kjøpe inn drikkevarer selv, om de ikke forstår det må de ta seg en bolle 👆👆👆👆 I år ønsker vi å feire hjemme, bare oss, men vi takker for invitasjonen. Punktum. Ikke diskuter. Ikke forklar. Nei er en komplett setning. Nei takk, i år passer det ikke for oss. Nå er jeg streng, men fader og, finn frem ryggraden og gjør noe for dere selv. Anonymkode: 2e6ce...574
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #59 Skrevet 30. oktober TS her. Igjen - problemet er ikke mengden folk et par uker etter fødsel. Både jeg, mannen og de andre barna trives veldig godt med mange folk og det har alltid gått greit før. Vi har ikke lyst til å sitte alene på julaften fordi VI trives faktisk i store selskap med mye liv. Problemet er at svigerinne og mannen, som begge tjener gode penger og har store barn, grabber til seg med begge hender i alle mulige settinger og nå er jeg lei (og sikkert hormonell). De er gjerrige og griske og forventer at alle andre bidrar til deres feiringer uten å løfte en finger eller bidra praktisk og økonomisk selv. Men jeg tror jeg har fått mannen på gli her nå med at vi ikke bidrar med flere tusen til årets feiring når det alltid er så skjevt. Så får vi se om det faktisk blir gjennomført da eller om jeg eksploderer. Anonymkode: 93010...9a6 4
Teknoil Skrevet 30. oktober #60 Skrevet 30. oktober Oppkonstruert dilemma, dere velger hvem dere omgås. Kanskje en selvransakelse er på sin plass om hvorfor dere utsetter dere selv for mennesker som drar dere ned?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå