Gå til innhold

Jul hos svoger og svigerinne. Kostnader. Er dette frekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper jeg klarer å gjøre meg forstått. Prøver å få med all info i HI.

I år blir det jul hos mannens søster og hennes mann. Vi pleier å ha annethvert år hos oss og dem. De har fire barn hvor to er voksne og to er tenåringer, vi har en på 10, en på 1 og snart en baby hvor minste kun er noen uker på julaften. Mannen min sine foreldre kommer også, i tillegg til to onkler med koner og barn, svogers foreldre og søster,  så vi blir ca. 25 stykker. Det er omtrent samme antall vi er hos oss også og da kommer mine foreldre og søsken også. 

Det er viden kjent at svigerinne og svoger er ganske gjerrige. Hvert år får min mann beskjed om å handle inn til juleselskap. Det pleier å gå i drikke til alle, herunder juleøl, julebrus, sprudlevann og akevitt. Det er en helt spesifikk liste siden alle liker forskjellige ting, altså opp mot 10 forskjellige sorter julebrus og sikkert like mange ulike juleøl. I tillegg får vi ofte spørsmål dagen i forveien eller få dager før om å kjøpe julepynt til bordet, som servietter og nips, for dette «glemmer» de. 

Mine gamle svigerforeldre på over 80 og svogers foreldre kjøper inn all mat slik at mannens søster og svoger kun må holde hus og heim til selskapet. La meg bare understreke at svigerinne og svoger er ikke fattige. Det er alltid topp moderne utstyr på alle, slik som biler, sportsutstyr og telefoner til barna. 

I år kjenner jeg at hele julaften byr meg imot, jeg er så lei av å bidra til at svigerinna mi og mannen aldri har en eneste utgift utenom strøm og dopapir og i tillegg får andre til å lage maten. For ja, dette kan de heller ikke gjøre selv, så hans foreldre vasker huset og lager mat mens de voksne «barna» slapper av og kun trenger å pynte seg. Alle klager bak ryggen dems, men sier ingenting.

Dette gjelder ikke bare julaften, men selskap generelt i det huset. Mannen har heldigvis begynt å si nei til å kjøpe inn mat og drikke til sine onkelbarns bursdager. Vi får aldri samme tjenester i retur. Vi har prøvd et par ganger å snu om og be de kjøpe inn til våre selskap, men det har de ikke tid til, eller så har de kommet med billigste sort med firstprice og alt for få flasker slik at vi må ut og hastehandle likevel. 

Jeg har snakket med mannen og jeg mener vi har god grunn til å si nei til å handle inn i år. Vi har en nyfødt i hus i tillegg til to andre barn, vi stiller alltid med full bevertning når vi inviterer og jeg har for lengst innsett at disse tjenestene kun går én vei. Mannen er konfliktsky og ønsker heller å bruke 2-3000 for å bevare freden. Hvis vi sier nei så blir de garantert ganske sure og så blir det nok til at noen andre som må handle inn det vi ikke bidrar med, men det tenker jeg får være deres problem og ikke vårt. 

Hvem har «rett» her? Er det innanfor å si nei eller må vi bidra selv om vi aldri får de samme tjenestene i retur? Jeg er sikkert hormonell, men blir så forbanna over hele opplegget. Aller helst har jeg lyst til å si til dem at jeg synes det er usmakelig oppførsel, men det er ikke min familie så jeg biter det i meg. 

Tilleggsinfo for å understreke hvor gjerrige de er: Det regiftes i stor grad, noe som er miljøvennlig og bra, men kjipt er det når barnet mitt har fått gaver i retur som hun har gitt sitt søskenbarn året før. Og svigerinne gir kladdebøker og penner hun får gratis på jobben «for kladdebøker trenger jo alle», mens deres ønskelister ofte er lange og dyre. 

Anonymkode: 93010...9a6

• Liker 8
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vi i familie kanskje? Har et par slike i min krets også, ikke bare oppfører de seg ganske likt, men mannen der legger på tallerken til alle gjestene for dem. That's right, barn får en viss mengde, de tynne damene en viss, menn og normalvektige får en viss. Og mest til seg selv, mens hans nette kone får noe mellom barnemengde og normal. 

Beklager, har ikke noen råd, er redd dere enten må si nei og noen andre tar kostnaden, la være å dra (ser det er vanskelig/umulig pga øvrig familie) eller bite i det. 

Anonymkode: 0fa5c...9e3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dere må bare være i forkant. Si med en eneste gang at dere er litt redd for hvordan hverdagen vil bli med to små barn og en baby, og at dere gjerne vil slippe ansvar for noe som helst nå i jula. Det gjelder også mannen. "Takk for at dere forstår". 

Anonymkode: 30f60...a43

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må dere feire sammen da? Feir hjemme nå som dere har små barn, og til og med en som bare er noen måneder gamle. Men si i fra nå, det er nok lurest, så de vet at dere ikke kommer tidligst mulig. 

Anonymkode: e2f37...d94

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Stand your ground!

men bør obs. Forklar de på en rolig og ordentlig måte hvorfor dere ikke vil handle inn. Ikke bruk nyfødt baby som unnskyldning. Forklar sannheten; at det er en urettferdig økonomisk fordeling. 

la de bli sure, la noen andre som ikke tør si nei ta jobben med å handle inn om de ikke klarer det selv. 

vurder om dere virkelig ønsker å feire jul med disse menneskene.

Anonymkode: c0d8d...3ad

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo galskap. På tide å splitte opp og feire i litt mindre skala, kanskje? Høres ikke noe som helst hyggelig. Man kan ha stor felles jul av og til, men ellers feire med de nærmeste. Alle andre enn de frekke individene skjønner jo at dette er uholdbart og helt bak mål. Hvis dere absolutt må feire jul sammen er det helt greit å si at dere synes utgiftene har vært skjeve i en del år nå, og at det bør være de som inviterer som betaler mat og drikke, og selvsagt vasker og lager maten. Dette er jo ikke «julen går på omgang», det er jo på deres bekostning uansett hvor dere er.

Anonymkode: 5fab6...9dd

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Huff, hadde mannen din ikke vært konfliktsky så hadde dette ikke vært en irritasjonsmoment for dere fordi da hadde dere satt ned foten for lenge siden. Jeg er ikke så stor fan av at det bare skal gå en vei også i en familie. Hvis de aldri bidrar når de skal feire julaften hos dere eller andre så forstår jeg at dette begynner å føles som både urettferdig og utnyttelse. Men alle er voksne og vi mennesker er vanedyr så når ingen sier i fra så blir dette til en form for tradisjon for alle egentlig. Poenget er at dere er alle voksne og det er dere som ikke vil la denne tradisjonen fortsette som nå som må si i fra. Nå når du snart har en nyfødt i hus, så kanskje det er på tide å bruke denne muligheten til å sette ned foten. Kanskje til og med bli hjemme å feire jul alene som familie? Uansett si det som det er at du er sliten, du er høygravid og har to barn å ta hensyn til. Du har ikke mulighet til å bidra slik dere har brukt å gjort og så får familien bare bli sinte på dere. Du får sette deg ned med mannen din og si det sånn det er fordi dere har en mulighet nå med å slippe denne tradisjonen som dere har blitt en del av. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde ikke 3000kr vært noen stor sak, så jeg hadde nok bare handlet inn den drikken. Det hadde vi klart helt fint selv om vi hadde hatt en nyfødt hjemme. 

Også hadde jeg vært takknemlig for at vi selv har kapasitet til å ordne selskapet selv når det var vår tur. 

(ang gaver, så hadde ikke mine selv husket hva de ga til kusiner og fettere året før, ). 

Anonymkode: 3084d...1b4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag ny jul med ny baby som unnskyldning. 

Anonymkode: c1e0c...238

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ber de dere om å handle? De sier vel ikke at det er fordi de selv skal spare penger?

Jeg ville absolutt ha sagt nei til å handle inn, det er jo helt meningsløst at dere skal gjøre det og betale for det hvert år? 

Jeg hadde også spurt om vi kunne droppet gaver til hverandre i år. Si at det blir så mye nå med en nyfødt. I alle fall blant de voksne. 

Anonymkode: ca09c...a79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Send Vipps krav før handlingen på ca det beløpet det pleier å bli😆 

Anonymkode: ea7ef...acd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår ikke - betaler aldri svoger og svigerinne noe uansett hvor det feires jul…?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor feire jul hos de idet hele tatt?
Jeg hadde heller feirer jul hjemme helt alene enn sammen med gjerrigknarker.

Dere kan i år skylde på at dere har en nyfødt og ønsker å feire for dere selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri orket en julaften med 25 mennesker 😄. Har venner med store familier, og da de fikk barn gikk de over til å ha middag hver for seg, og heller møtes på kvelden til gaver og kaffe. De som kan og bor nært. De liker den løsningen.

Er det uaktuelt for dere å feire jul bare dere fem hjemme? Storfamilien kan man møte senere i jula.

Anonymkode: 02482...671

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Julaften med 25 mennesker høres helt grusomt ut i min verden. Når du legger til det opplegget du beskriver hadde jeg brukt den nyfødte babyen for alt den er verdt.

Ha julaften hjemme bare dere fem! Også må dere faktisk si det som det er til denne svogeren og hans familie. At de ikke kan forvente at alle andre handler inn til selskap hos dem, men at de ikke bidrar ved selskap hos andre.

Anonymkode: 3154b...9b9

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Virker som det er litt skjevfordeling i utgifter - det kan jo kjøpes inn ulike ting av de forskjellige MEN utgiftene må jo fordeles på alle - også de som har selve julen.  Dette bør dere jo såfall ta opp på en saklig måte i god tid før julen. 

Dette spesielt siden man fordeler de praktiske oppgavene - for det er jo litt "pes" å ha julen hjemme hos seg selv. 

Synes vel også man skal passe litt på hvem man fordeler disse oppgavene til - de som er eldre burde kanskje slippe litt mer unna. 

Vil anta at det kanskje ikke er alle som har et hus/leil som har plass til 25 gjester slik at det evnt. passer at det de som har julen hvert år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville egentlig ikke brydd meg om kostnadene, selv om det helt klart er irriterende. Derimot ville jeg aldri funnet på å dra i så stort selskap med en nyfødt baby og en smårolling. Vi tiåringen synes det er kjedelig å feire hjemme? Hvis han/hun ikke bryr seg noe videre er saken klar, jul hjemme ❄️🎄

Anonymkode: 88782...ca6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må dere bare sette ned foten.

Eventuelt kan mannen din si noe slikt som dette: «Hei, Ettersom vi står for all mat og drikke annen hvert år, og vi ikke har fått igjen pengene når vi tidligere år har handlet inn, foreslår jeg at dere vippser meg 2500kr i forkant. Vi tar vare på alle kvitteringen og gjør opp siste rest etter innkjøp.»

Anonymkode: 0efda...e5b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har rett. Jeg hadde likevel brukt de 3000 kr for å få en fredelig jul. Det betyr likevel ikke at jeg støtter svigerfamilien, jeg hadde bare ikke orket surking når jeg måtte tilbringe julaften med dem. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...