Gå til innhold

Sommertid/vintertid?

Sommertid/vintertid?  

33 stemmer

1. 1. Hva er best?

• Sommertid/vintertid som i dag
      6
    • Sommertid hele året
      14
    • Vintertid hele året
      13
    • Vet ikke
      0

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart må vi stille klokken...

Anonymkode: 6ee48...6ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en helt grei ting dette med sommer og vintertid. Det er mange som uffer og akker seg når vi skrur klokken men det er en filleting. Helt greit at det blir litt lysere om morningen fra i måren av og en time lengre å sove om morningen er da heller ikke å forakte. Hvis det blir en tid året rundt heier jeg på sommertiden men det gjør meg ingen verdens ting å skru klokken 2 ganger for året, så enorm belastning og trøbbel er det virkelig ikke.  

Anonymkode: 335a7...482

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om vi går for sommertid eller vintertid permanent, så lenge vi bestemmer oss for kun én. Jeg er så lei av at klokken skal stiles to ganger i året fordi at noen mente det var en god idé for hundre år siden.

Anonymkode: f1925...99e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen viktig sak for meg, men i den grad jeg bryr meg håper jeg vi kutter ut å stille klokken og at vi da begynner med sommertid hele året. 

Anonymkode: 206a0...22a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor vi skal ha mer dagslys på morgenen, den brukes jo opp på jpbb uansett?! Ville mye heller hatt en time mer dagslys på ettermiddagen, det er jo da vi er utendørs…. :( 

Anonymkode: 818eb...868

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt stress å klatre opp og ta ned veggklokka på kjøkkenet to ganger i året, pluss en gang iblant når batteriet må skiftes. Ettersom jeg er a-menneske, vil jeg ha lys om morgenen, og dermed vintertid året rundt. Men jeg tror vi er i mindretall.

Anonymkode: 7756f...edf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt stress å klatre opp og ta ned veggklokka på kjøkkenet to ganger i året, pluss en gang iblant når batteriet må skiftes. Ettersom jeg er a-menneske, vil jeg ha lys om morgenen, og dermed vintertid året rundt. Men jeg tror vi er i mindretall.

Anonymkode: 7756f...edf

Jeg er også a-menneske, men vil helst ha vinterstid fordi det er på ettermiddagen jeg trenger lyset - da er vi mest utendørs. 

Morgenen er jeg våken uansett om det er lyst eller ikke 😂😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også a-menneske, men vil helst ha vinterstid fordi det er på ettermiddagen jeg trenger lyset - da er vi mest utendørs. 

Morgenen er jeg våken uansett om det er lyst eller ikke 😂😂

Jeg mente SOMMERTID 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om vi går for sommertid eller vintertid permanent, så lenge vi bestemmer oss for kun én. Jeg er så lei av at klokken skal stiles to ganger i året fordi at noen mente det var en god idé for hundre år siden.

Anonymkode: f1925...99e

Helt enig med deg. Drittsekker gidder ikke å bestemme seg!

Anonymkode: 81713...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor vi skal ha mer dagslys på morgenen, den brukes jo opp på jpbb uansett?! Ville mye heller hatt en time mer dagslys på ettermiddagen, det er jo da vi er utendørs…. :( 

De fleste vet vel at dagslys tidlig om morgenen er viktigere enn dagslys om ettermiddagen fordi det er morgensolen som regulerer døgnrytmen din. 

Dagslys om morgenen er viktig fordi det regulerer kroppens døgnrytme ved å undertrykke søvnhormonet melatonin. 

Dette bidrar til bedre søvnkvalitet om natten, forbedrer immunforsvar og kan ha positiv effekt på humør og energinivå.

De som sliter med vinterdepresjon f.eks får klare og tydelige råd om å få lys tidlig på morningen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De fleste vet vel at dagslys tidlig om morgenen er viktigere enn dagslys om ettermiddagen fordi det er morgensolen som regulerer døgnrytmen din. 

Dagslys om morgenen er viktig fordi det regulerer kroppens døgnrytme ved å undertrykke søvnhormonet melatonin. 

Dette bidrar til bedre søvnkvalitet om natten, forbedrer immunforsvar og kan ha positiv effekt på humør og energinivå.

De som sliter med vinterdepresjon f.eks får klare og tydelige råd om å få lys tidlig på morningen.

Ja, det sier forskerne. Men det er lite som er så deprimerende som mørkt når du går på jobb, mørkt når du er ferdig… 

DET er jo problemet, ikke den ene timen med dagslys på morgenen. Den får vi jo uansett ikke med oss, all tid vi er innendørs uansett 🤷🏼‍♀️ 

Det er fler faktorer som avgjør god døgnrytme enn den ene dagslystimen.

Det er som p skulle bedre folkets kosthold ved å si "hvis dere spiser litt mindre godteri fredag ettermiddag, så får dere bedre helse". Jada, men det er jo ikke den ettermiddagen som er problemet her… :himle: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det sier forskerne. Men det er lite som er så deprimerende som mørkt når du går på jobb, mørkt når du er ferdig… 

DET er jo problemet, ikke den ene timen med dagslys på morgenen. Den får vi jo uansett ikke med oss, all tid vi er innendørs uansett 🤷🏼‍♀️ 

Det er fler faktorer som avgjør god døgnrytme enn den ene dagslystimen.

Det er som p skulle bedre folkets kosthold ved å si "hvis dere spiser litt mindre godteri fredag ettermiddag, så får dere bedre helse". Jada, men det er jo ikke den ettermiddagen som er problemet her… :himle: 

"Vi" "vi" tror du heller får snakke for deg selv her enn å snakke for hele nasjonen som du faktisk ikke vet noe om. Folk har ulike tider de begynner på jobb, folk står opp på ulike tider og noen står opp litt tidligere helt bevist slik at de kan utnytte den viktige tiden med dagslys.

Du lurte på hvorfor vi skulle ha mer lys om morgenen og jeg svarte på det. At du har et problem med evidensbasert forskning kan ikke jeg henge meg så mye opp i.

Det handler heller ikke om å stå ute med ansiktet mot soloppgangen men rett å slett om å rulle opp gardinene og se noe annet enn en mørk vegg med natt om morgenen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sommertid, og vi har normaltid (ikke vintertid).

Når vi har normaltid står solen i senit kl 12.

Nå trenger vi ikke lese klokken ut i fra solen lenger, men menneskers biologi er fremdeles tilpasset solen og solens gang.  Derfor mener jeg at normaltid er mest naturlig.

Anonymkode: e3507...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har sommertid, og vi har normaltid (ikke vintertid).

Når vi har normaltid står solen i senit kl 12.

Nå trenger vi ikke lese klokken ut i fra solen lenger, men menneskers biologi er fremdeles tilpasset solen og solens gang.  Derfor mener jeg at normaltid er mest naturlig.

Anonymkode: e3507...9e0

Enig. 

Anonymkode: c853e...b7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er litt stress å klatre opp og ta ned veggklokka på kjøkkenet to ganger i året

Radiostyrte veggklokker som stiller seg selv har vært vanlige i over 30 år.

Anonymkode: 6ee48...6ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne hatt sommertid hele året. Bor i Finnmark, og det merkes veldig godt nå som klokka er stilt. Skulle gjerne hatt mer dagslys på ettermiddagen, i dag går sola ned kl 14.46. I morgen går den ned 14.41, og førstkommende søndag kl 14.16.

Anonymkode: a5e2c...54b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...