Respect Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 Mp3 spilleren min er ødelagt, men selgeren vil reparere den. Greit nok. Det jeg reagerer på er at jeg må betale portoen til verkstedet. Er dette lov når produktet trenger reparasjon innen garantien har gått ut? Hvor finner jeg evt hjemmel for dette i forbrukerkjøpsloven?
Susan Sto Helit Skrevet 30. mars 2006 #2 Skrevet 30. mars 2006 Jeg tror faktisk dette er helt normalt, forutsatt at den er kjøpt på nett. Det er du som må ta kostnaden ved å frakte den til selger, og selger må ta kostnaden ved å frakte den tilbake til deg.
abelille Skrevet 30. mars 2006 #3 Skrevet 30. mars 2006 Forbrukerkjøpsloven § 30. Gjennomføring av avhjelp "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. " Slik jeg leser dette er det selger som skal dekke porto.
Bobeline Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 Nei, det skal ikke betales porto for innsending når en vare skal reparers etter bestemmelser i garantien. Dette vil si at varen må leveres inn før garantien er utgått og i sambestemmelser med denne. Noen firmaer har avtale med postverket om en tjeneste kalt "returservice, R3". Da får kunden tilsendt en pakkelapp som festes på pakken til varen som skal sendes inn til reparasjon. Noen firmaer har en returavtale hvor de oppgir et avtalenummer. Et avtalenummer er for avtalen med postverket, og ikke returnummeret for pakken (viktig forskjell). Noen firmaer påstår at returnummeret for varen kan brukes hos postverket, og det stemmer ikke, og dermed får kunden problemer når pakken skal leveres inn eller portoregning fra postverket. Noen firmaer velger å la kunden betale porto på forskudd, og tilbakebetaler denne når det er stadfestet at returen skyldes feil som dekkes av garantien. For å finne ut hvordan firmaet som varen skal sendes til, velger å løse dette problemet må man henvende seg til firmaet/butikken. Følgende er hentet fra www.lovdata.no § 30. Innledende bestemmelse. (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. § 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp). (1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36. ~ http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå