AnonymBruker Skrevet 25. oktober #1 Skrevet 25. oktober Det virker som om mange har en nedlatende og fordomsfull holdning til AI-musikk der man tror at dette blir produsert automatisk, slik at dette i deres øyne er "søppel". Da blir spørsmålet: Hva når AI-musikken har en tekst skrevet av et menneske, og dette mennesket har brukt mye tid og krefter på å forme resultatet kreativt sett, slik man i enkelte programmer har mulighet til nå; hva er den den prinsippielle og etiske begrunnelsen for at dette er noe annet enn en remix? I stedet én enkelt sang bruker AI utallige andre kilder for sluttresultatet, men det er hevet over all tvil om at dette i praksis er en remix av allerede eksisterende musikalske verker laget av mennesker; forskjellen er at man ikke vet hvilke kilder dette er snakk om, slik at opphavrrettighetene ikke kan krediteres. Men hvis jeg hører på tusenvis av andre sanger, selv spiller et instrument og skriver en ny sang inspirert av det jeg i årenes løp har hørt og lest, noe alle musikere gjør; hva er orskjellen i forhold til AI bortsett fra at hjernen min har bearbeidet informasjonen i stedet for teknologien? Man kan ikke la inngrodde fordommer styre meningene, og noe av det som lages av AI-musikk idag er ikke bare glimrende kvalitetsmessig, men også har blitt til som et resultat av samhandling mellom menneske og teknologi, der også mennesket har bidratt med mye. Slik man kan spørre seg hva som er forskjellen på dette og en hvilken som heslt remix; i mine øye er dette musikalskt sett likestilt bortsett fra at det ikke er mulig å kreditere opphavspersonene bak kildene; likevel, skriver folk som gir ut en plate med gitarspill hvem som har funnet opp gitaren eller trommesettet? Nei; i kunsten og musikken har man til alle tider brukt allerede eksisterende viten for å skape noe nytt, og det samme skjer med fornuftig og kritisk bruk av AI. Hvorfor da denne arrogante og fordomsfulle innstillingen til AI-musikk, som i visse tilfeller kvalitetsmessig virkelig begynner å bli god ...? Selv var jeg tidligere en motstander av AI, men etter å ha stiftet bekjentskap med YouTube-brukeren JBoyWii der han selv har skrevet tekstene til nye sanger med Sadie Winters og tydeligvis legger mye innsats i skaperprosessen, har jeg innsett at jeg tok feil; det vedkommende skaper, er simpelthen kunst - og jeg kan umulig se at sangene han skaper, har mindre kulturell og kunstnerisk verdi enn en vanlig remix. Siterer fra et av sangene han har kommet med der han grundig forklarer hvordan dette ble til, og krediterer så langt det er mulig (vil ikke lenke til selve sangen i tilfelle dette skulle bryte med forumets regelverk om AI, men håper at jeg kan lenke til brukeren): https://www.youtube.com/@JBoyWiiStudios Sitat To be fully transparent, the music in this video was generated using Suno.ai, an AI music tool. All video content and images were sampled from @melodysheep's Timelapse of the Entire Universe, which can be found here: • TIMELAPSE OF THE ENTIRE UNIVERSE --- I highly recommend you check out his work. He is insanely talented and amazing. All lyrics were written by JBoyWii, this channel's content creator. As disclosed on @melodysheep original timelapse video, the featured video includes custom footage from @melodysheep , as well as samples from a large library of content from many sources, including NASA, Voyage of Time, Cosmic Voyage, Wonders of the Universe, and more. You can learn more about his project at http://melodysheep.com/timelapse. Full list of visual source material as listed on Melodysheep.com/timelapse IMAX Cosmic Voyage (1996) Voyage of Time Tree of Life Volvic - The Giant Wonders of the Solar System Wonders of the Universe Wonders of Life James Webb space telescope galaxy animation sequence Journey to the Edge of the Universe BBC Horizon Swallowed by a Black Hole BBC Do We Really Need the Moon Earth: Making of a Planet Apple Music: Visions of Harmony David Attenborough’s First Life Origins: The Journey of Humankind Natural Attraction BBC Life AI Tool Used for Music: Suno.ai Lyricist, Prompter and Editor: JBoyWii My goal is to explore creative collaborations between human artists and artificial intelligence, and to share the music resulting from that collaboration. Så hvis man skal hevde at dette er "søppel", bør man begrunne dette godt; i mine øyne er det vedkommende har skapt kunst på lik linje med annen form for kunst, og har definitivt en kreativ verdi. Anonymkode: 6724f...30d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #2 Skrevet 25. oktober Jeg foretrekker musikk med sjel noe AI aldri kan gjenskape. Anonymkode: 3e86c...8bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #3 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg foretrekker musikk med sjel noe AI aldri kan gjenskape. Anonymkode: 3e86c...8bb Det har jeg full forståelse for, og AI kan aldri gjenskape det menneskelige aspektet i genuin blues eller stemningen på en god konsert. Men problemet er at ser man på musikken som lages idag, i alle fall den som er mer kjent med tanke på pop, er den ikke "ekte" til tross for at mennesker står bak; enkelte bruker eksterne sangforfattere der man nesten lager tekster på samlebånd, og lyden blir grundig bearbeidet i studio før den slippes ut slik at det neimen ikke er mye "sjel" som er igjen i det ferdige produktet som ofte er autotunet etter alle kunstens regler. Ellers kan man generelt sett legge til at det er forskjell på tilfeldigheter og en styrt utvikling; kaster man en terning og får et resultat, er dette noe alle kan klare. Får man derimot tilsvarende resultat i de neste 20 kastene, er dette et kunststykke. Da Rick Beato var på CBS Saturday Morning Show 16. august i år, og "skapte" Sadie Winters og sangen "Walking Away" på direkten med et dataprogram for å demonstrere hva utviklingen har ført til, var dette et tilfeldig resultat; det tok 4 sekunder å få ferdig teksten, og under 3 minutter å lage hele sangen; opptak av sendingen finner man her: Men å fortsette AI-artistens musikalske utvikling i et spor der man lager nye sanger som kvalitetsmessig er like gode eller bedre, er ikke like enkelt, og brukere som omtalte JBoyWii som bidrar med egne tekster og arbeider med musikken, eller AI Music TV (han bruker AI-tekster, men musikken er det ikke noe å si på) setter et personlig preg på det ferdige resultatet, slik at norsk lov om åndsverk ville ha definert dette som et selvstendig kunstverk; mange kunstnere bruker og har brukt andres idéer som grunnlag for egne verker. Anonymkode: 6724f...30d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #4 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg foretrekker musikk med sjel noe AI aldri kan gjenskape. Anonymkode: 3e86c...8bb Og beklager at jeg spør, men hva mener du om elektronisk musikk, som Kraftwerk, Vangelis eller Jean Michel Jarre; har denne musikken "sjel"? I tilfelle den har det, burde også sangene til Sadie Winters signert JBoyWii ha det; dette er overhodet ikke i samme divisjon som de nevnte artistene, men er likevel et resultat av samspillet mellom menneske og teknologi. Anonymkode: 6724f...30d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #5 Skrevet 25. oktober Har funnet mer informasjon om dette; han har tydeligvis også en hjemmeside der han skriver mer om skaperprossessen når sangene blir laget, og det er ikke tvil om at han legger stor innsats i prosjektet: https://jboywii.com/faq/ Sitat How does JBoyWii typically integrate AI in music production? Honestly, the answer is “it depends”. I take a slightly different approach each time I work on a track. Sometimes a song has been previously recorded and is being resurrected with AI production. Other times, lyrics are written and imported into an AI tool (such as Suno), and then the work begins trying to find the perfect sound, genre, voice, instrumentation, chord progressions, harmonies, etc. Other times, I’ll use a traditional DAW, or an AI-assisted DAW to stem song parts, some of which get edited, mixed, remixed, swapped out, or otherwise modified. Once in a blue moon, Suno matches music so well to my lyrics, that there is very little that needs editing. It’s a mixed bag, but it’s a lot of fun. More recently, I’ve started using traditional instruments and laying down physical tracks alongside AI produced tracks. It will always be an experiment, but the ultimate goal is to come out the other end with a great sounding and impactful song. I mine øye er dette en kunstner som mange andre, og det burde ikke være grunn til å se ned på ham selv om han bruker en AI-artist som utgangspunkt; musikken han lager, er kunst.. Anonymkode: 6724f...30d
kaptsv Skrevet mandag kl. 19:01 #6 Skrevet mandag kl. 19:01 (endret) Vet at noen liker KI generert musikk , men jeg klarer det ikke . Kanskje det kommer en dag hvor man ikke merker forskjell på hva som er hva. Gleder meg ikke til det. Ble anbefalt KI -bandet Hail Darkness, og synes det er "billig plastmusikk" i forhold til for eksempel Black Sabbath https://youtu.be/GhrRocHgXDw?si=N9xrhOROGo-CCRee Endret tirsdag kl. 18:04 av kaptsv 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 03:20 #7 Skrevet tirsdag kl. 03:20 kaptsv skrev (7 timer siden): Vet at noen liker KI generert musikk , men jeg klarer det ikke . Kanskje det kommer en dag hvor man ikke merker forskjell på hva som er hva. Gleder meg ikke til det. Ble anbefalt KI -bander Hail Darkness, og synes det er "billig plastmusikk" i forhold til for eksempel Black Sabbath https://youtu.be/GhrRocHgXDw?si=N9xrhOROGo-CCRee AI passer godt for pop eller filmmusikk om ensomhet og tapt kjærlighet, men det skal fortsatt litt til for at den skal kunne konkurrere med Ozzy eller black metal; den dagens teknologien kommer så langt, er apokalypsen nær. 😁 Kom over denne nå, vedkommende som laget den, ser ut til å ha lagt så mye innsats i produksjonen at det er ironisk at man fortsatt ser ned på AI; en fengende, melodiøs sang som hadde passet utmerket som signaturlåten i en film om 80-tallet: https://www.youtube.com/watch?v=Nrp1xSMukdk Mye av det som lages av AI direkte, er skrap, men de bedre sangene der noen virkelig har lagt arbeid i å bearbeide og finpusse materialet, kan etter mening utkonkurrere det meste, om ikke alt, som lages av ny pop idag; ikke rart musikkindustrien skjelver i buksene. Hadde denne sangen blitt gitt på plate da jeg var tenåring, hadde jeg stått i kø for å kjøpe den. Anonymkode: 6724f...30d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 03:52 #8 Skrevet tirsdag kl. 03:52 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hadde denne sangen blitt gitt ut på plate da jeg var tenåring, hadde jeg stått i kø for å kjøpe den. Anonymkode: 6724f...30d Vedder på at hadde låten blitt gitt ut som singel på 80-tallet av grupper som Eurythmics eller Roxette, hadde den toppet hitlistene. Anonymkode: 6724f...30d
AnonymBruker Skrevet i går, 07:54 #9 Skrevet i går, 07:54 kaptsv skrev (På 27.10.2025 den 20.01): Vet at noen liker KI generert musikk , men jeg klarer det ikke . Kanskje det kommer en dag hvor man ikke merker forskjell på hva som er hva. Gleder meg ikke til det. Ble anbefalt KI -bandet Hail Darkness, og synes det er "billig plastmusikk" i forhold til for eksempel Black Sabbath https://youtu.be/GhrRocHgXDw?si=N9xrhOROGo-CCRee Disse typene sanger er blant de vanskelige å lage AI-musikk av: For komplekse eller uvanlige musikalsk (f.eks. "Bohemian Rhapsody") Sterkt definert av en unik artiststil (som "Imagine" som er lett gjenkjennelig og vanskelig kan kopieres) For “kunstneriske” eller eksperimentelle til at Suno klarer å etterligne strukturen (eksempelvis "All Is Full of Love" med Björk) Inneholder elementer Suno ikke støtter (for eksempel spesielle språk, vokalteknikker eller sjangerblandinger (f.eks. "Náttmál" med Wardruna) Mens enkle pop-, rock-, rap-, og ballade-sanger er noe AI har sansen for. I motsetning til opera, eksperimentell elektronika, avantgarde, progrock, kompleks jazz, eller unike, uforutsigbare artistuttrykk som Björk, Radiohead, Queen, eller Tom Waits. Så black metal bør føle seg trygg hva konkurransen fra AI angår. 😁 Anonymkode: 6724f...30d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå