AnonymBruker Skrevet 26. oktober #181 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som er "unge" og ikke har opplevd uanmeldt besøk, dere vet ikke hvordan det var før, for 30 år siden. Da kommer det en bil og parkerer, det er tante eller kanskje en venninne? Ding dong på døra! Vi var bare ute og kjøre en tur, håper det går fint å stikke innom en tur siden vi er i området? ( ingen mobiltelefoner å ringe fra da og høre om det passer. ) De besøkene var de gøyeste, sette over noe kaffe og tine opp noen boller. 😃 så får en siste nytt face to face, ikke gjennom en oppdatering på Facebook. Skjønner at det er rart for mange å få uanmeldt besøk når en kan gi beskjed eller spørre om å komme på besøk først.. Virker som vi er mindre spontane nå, selv om vi har mer tid til overs en for 30 år siden. Anonymkode: 9f60e...450 Ja det funker fint med hjemmeværende husmor som alltid har kaffen på lur og et strøkent hjem. Nå er vi i 2025, og man kan sikkert si mye om likestilling og kjønnsroller, og drømme seg bort til en enklere tid, men det var en annen tid. Anonymkode: ce0b7...d14 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #182 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som er "unge" og ikke har opplevd uanmeldt besøk, dere vet ikke hvordan det var før, for 30 år siden. Da kommer det en bil og parkerer, det er tante eller kanskje en venninne? Ding dong på døra! Vi var bare ute og kjøre en tur, håper det går fint å stikke innom en tur siden vi er i området? ( ingen mobiltelefoner å ringe fra da og høre om det passer. ) De besøkene var de gøyeste, sette over noe kaffe og tine opp noen boller. 😃 så får en siste nytt face to face, ikke gjennom en oppdatering på Facebook. Skjønner at det er rart for mange å få uanmeldt besøk når en kan gi beskjed eller spørre om å komme på besøk først.. Virker som vi er mindre spontane nå, selv om vi har mer tid til overs en for 30 år siden. Anonymkode: 9f60e...450 Jeg er 49 år ung. Jo, jeg har opplevd det, både en nabo og en klassevenninne med null respekt . Jeg tror sånt kan skje nå og, det ser du jo på kommentarfeltet her. har vi mer tid til overs nå enn vi hadde for 30 år siden ? jeg er helt enig i at de gode samtalene har man face to face , men jeg fatter ikke hvorfor det må være spontant. Når man har avtalt og begge har tid er mye bedre. Anonymkode: a11c7...118 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #183 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så om din beste venninne plutselig står på døra fordi hun kanskje trenger å prate med deg om noe vondt el.l., så har du ikke tid eller ønske om å stille opp for henne i en halvtime? De som kommer uanmeldt er stort sett nære folk, bestevenn(inne), nær slekt/familie, ikke mer perifere folk. Anonymkode: db3a2...af4 Hvis min bestevenninne sto på døra fordi hun trengte og prate om noe vondt hadde jeg sluppet alt og avlyst andre avtaler. det har skjedd 2 ganger . 2 livskriser. det er noe helt annet enn folk som påstår de kommer innom for kaffe og boller. Anonymkode: a11c7...118 1 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #184 Skrevet 26. oktober ??? Mener du i FULLT ALVOR at du som kommer uanmeldt er viktigere enn ALT ANNET? Anonymkode: 53435...fd3 9 11
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #185 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som er "unge" og ikke har opplevd uanmeldt besøk, dere vet ikke hvordan det var før, for 30 år siden. Da kommer det en bil og parkerer, det er tante eller kanskje en venninne? Ding dong på døra! Vi var bare ute og kjøre en tur, håper det går fint å stikke innom en tur siden vi er i området? ( ingen mobiltelefoner å ringe fra da og høre om det passer. ) De besøkene var de gøyeste, sette over noe kaffe og tine opp noen boller. 😃 så får en siste nytt face to face, ikke gjennom en oppdatering på Facebook. Skjønner at det er rart for mange å få uanmeldt besøk når en kan gi beskjed eller spørre om å komme på besøk først.. Virker som vi er mindre spontane nå, selv om vi har mer tid til overs en for 30 år siden. Anonymkode: 9f60e...450 Jeg er 40 + og der kom ikke uanmeldt besøk. Folk ringte. Om det ringte på var det for å leke ute. Det var ofte folk innom, men de ringte da først. Anonymkode: 53435...fd3 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #186 Skrevet 26. oktober Jeg vil ikke ha uanmeldt besøk. Fritid i ukedager er det lite av. Vi henter i barnehage, lager og middag. Littt tid med barna (tiden før fort!). Når bare er lagt er det gjerne trening, tur med hunden, tid sammen for oss voksne. Av og til har vi ærend, barna skal noe, besøk. I helgene er det alt fra besøk, bursdager, tur, hyttetur, treffe andre med barn, aktiviteter, noen ganger barnepass eller en av oss finner på noe osv. Vi har stor familie begge to. Jeg jobber også helg innimellom. Nei, jeg vil ikke føle på at jeg må si ja om noen ringer på. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan sende en melding eller ringe og høre. Kan fint få en telefon en halvtime før, mulig vi sier ja, men vil ha mulighet til å si det ikke passer også. Anonymkode: 03b8a...a07 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #187 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes uanmeldte besøk er noe dritt. I mitt hode er det ikke koselig, heller et uttrykk for manglende evne og/eller vilje til både å planlegge og å ta hensyn til andre. Derfor er det for all del annerledes med barn, eller for den saks skyld godt voksne med med litt dårligere oversikt og kontroll, enn av folk flest. Så er det ikke sånn at jeg «får angst» eller «ikke tåler» eller lignende, det er ingen kjempestor sak. Men jeg synes det er hensiktsmessig, klønete og temmelig egoistisk å bare drite i å gi beskjed på forhånd og skyve alle vurderinger over på den man besøker fremfor å vurdere noe selv. Anonymkode: 217c7...052 Samme tenker jeg: de som kommer uanmeldt til folk de ikke vet spesifikt elsker uanmeldt besøk, er ofte nysgjerrige, navlebeskuende mennesker. Min svigerinne hater uanmeldt besøk, men hu kommer ofte uanmeldt til meg. Ikke banker hu på døra heller, hu banker på verandadøra eller et vindu og ler seg i hjel når jeg skvetter. Hvor lenge har hun stått og kikket inn? Hvorfor gjør hun det hos meg når hun HATER at folk gjør det med henne? Anonymkode: 53435...fd3 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #188 Skrevet 26. oktober Dere som praktiserer spontane besøk, hva er den viktigste grunnen for DEG for at du ikke ønsker å informere den du besøker i forkant? Anonymkode: ce0b7...d14 9 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #189 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som er "unge" og ikke har opplevd uanmeldt besøk, dere vet ikke hvordan det var før, for 30 år siden. Da kommer det en bil og parkerer, det er tante eller kanskje en venninne? Ding dong på døra! Vi var bare ute og kjøre en tur, håper det går fint å stikke innom en tur siden vi er i området? ( ingen mobiltelefoner å ringe fra da og høre om det passer. ) Anonymkode: 9f60e...450 Jeg er over 50. Hos min bestemor på bygda var det som du beskriver at folk kom uanmeldt på døra, men da var det snakk om naboer som hadde maks 5 minutter å gå hvis de ikke fant noen hjemme. Eller strengt tatt hadde de nokså stålkontroll på hvem som var hjemme, for de fulgte med i vinduet. I byen har jeg aldri opplevd at uanmeldt besøk er noen greie, heller ikke for 30 år siden. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ble bare oppriktig sjokkert over at noen flyr inn uanmeldt. Type hakeslepp-overrasket. Anonymkode: c8e37...e04 Ja, det er veldig spesielt. Da må man ha hotell i bakhånd, høres upraktisk og dyrt ut. Når man bare kunne avtalt et besøk. Hactar skrev (1 time siden): Du skriver jo rett ut at du vil komme uanmeldt fordi det da er vanskeligere å si nei. Samtidig sier du at du gjør det for å glede folk? Du må nesten bestemme deg. Tror du folk vil ha besøk og du gleder dem med å troppe opp på døra, eller gjør du det slik fordi du vil presse folk til å ta imot deg selv om de egentlig ikke vil. Jeg også tenker sånn hver gang det kommer en tråd som dette, at en del av de som elsker å gå på uanmeldt besøk kan være sånne som folk finner på unnskyldninger for å unngå besøk av. Hvis de får sjansen. Anonymkode: 9ca71...70d 3 4
Sydvesta Orkana Skrevet 26. oktober #190 Skrevet 26. oktober Vi får uanmeldt besk- ikke like mye som før, og syns det er trivelig. Ikke sikkert vi har noe særlig å servere eller at huset er strøkent, men det får besøkende ta som det kommer. Noen ringer i det di er ved huset i stedenfor å ringe på døra. Hjemmet er gjestfritt, og sånn vil vi det skal være. Det hender jo en skjelden gang at det absolutt ikke passer med besøk, og da sier man jo bare det, og fåreslår et annet tidspunkt 😊
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #191 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Da var det jo en bygdegreie. det var absolutt ikke sånn i byen på 70 og 80 tallet. Nei, det er klart du kan ikke avvise noen som da må vente flere timer på og ta bussen tilbake , selvom de har tatt en råsjans. Jeg kjenner igjen det med spontant besøk litt i fra der vi hadde hytte og oldeforeldrene mine bodde, der kom familie innom spontant på 80- tallet. Ingen tok buss dit uten og sjekke først da, det er jo en helt vill ting og gjøre. Hva slags liv hadde disse folka som alltid satt hjemme klare med fin duk, kake og kaffe? Anonymkode: a11c7...118 De hadde et godt liv,et liv jeg mer enn gjerne skulle hatt. Anonymkode: 23d7f...5aa
SPOCA Skrevet 26. oktober #193 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så om din beste venninne plutselig står på døra fordi hun kanskje trenger å prate med deg om noe vondt el.l., så har du ikke tid eller ønske om å stille opp for henne i en halvtime? De som kommer uanmeldt er stort sett nære folk, bestevenn(inne), nær slekt/familie, ikke mer perifere folk. Anonymkode: db3a2...af4 Selvfølgelig hadde jeg hatt tid til henne, men dette ville hun aldri gjort. Jeg vet hva hun hadde gjort; hun hadde ringt, for jeg bor for langt unna til at det er unaturlig å komme på døra. Du er kjent med ingen regel uten unntak? Slik jeg leste de første sidene handler dette om at man kommer innom for å skravle og drikke kaffe uten avtale. Ikke prekære situasjoner du beskriver. 6 2
Flintis Skrevet 26. oktober #194 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Et forsøk på å få fram de som sier JA til uanmeldt besøk. Vil du ha uanmeldt besøk og vil du selv gå på besøk uten å sende sms/ringe? Jeg tror på en bedre verden hvis vi tør å ta er steg tilbake å gjennominnføre dette? Anonymkode: 23d7f...5aa JA
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #195 Skrevet 26. oktober Fru Uperfekt skrev (6 timer siden): Selvfølgelig er det idealet å ha ett nystriglet hus, barn som aldri krangler og at solen alltid skinner. Men vi har åpenbart forskjellige krav til hva som må være på plass for å ha det hyggelig. Synes det er kos med besøk og når ikke hele puslespillet er perfekt Men hva i all verden snakker du om? Er det en så totalt absurd tanke at noen vil ha 10 minutter på seg til å bæsje ferdig, ta på seg en BH, ringe og avlyse planen man har senere på kvelden og fjerne private papirer på stuebordet? Hva i all verden har sånne ting med sol som skinner og barn som ikke krangler å gjøre? Og hadde jeg fått et par timers varsel hadde jeg til og med kunne regulert medisinene mine på en måte som gjorde at jeg ikke satt med gråten i halsen og brukte all konsentrasjon jeg hadde på å holde spasmene mine i sjakk mens du var der, istedenfor å faktisk kunne føre en toveissamtale hvor jeg fikk med med det du sa skikkelig. Og ikke minst hadde jeg fått sjansen til å ha det en smule hyggelig jeg også. Hvilke argumenter skal du kaste på meg nå? At vi ideelt sett hadde hatt fønvind og en nabo som ikke er utro, men...? Anonymkode: 09b8e...d12 5 6
Isola_2 Skrevet 26. oktober #196 Skrevet 26. oktober Jeg ønsker ikke uanmeldt besøk, også av hensyn til den som kommer på besøk. Er klassisk introvert og kan bli ukomfortabel hvis det plutselig ringer på døra, og da slapper jeg ikke av skikkelig, er ingen god vertinne. Har ett familiemedlem som på tross av at hun vet dette, iblant insisterer på å bare stikke innom når det passer henne. Jeg får en følelse av at ligger noe litt kontrollerende bak. Det skal sies at det har blitt mindre av dette, antakelig fordi jeg ikke klarer å være spesielt blid og imøtekommende når hun kommer. Jeg synes dette burde være et enkelt hensyn å ta, send en melding eller ring, og får du ikke svar så gå ut ifra at personen er opptatt og utilgjengelig. 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #197 Skrevet 26. oktober Nei, det funker absolutt ikke, og vi skal ikke dit. Er altfor sliten etter jobb med mye ansvar og ønsker selv å disponere fritiden. Er gjerne sosial, men i passe hyppighet og mengde og når det er passet inn i energikabalen min. Jeg jobber tett på mennesker hele dagen, i møter hele arbeidsdagen og vel så det, så det siste jeg ønsker er småprat med naboen eller at det banker på uanmeldt når jeg endelig skal slappe av i mitt eget hode. Familien er her selvsagt, men de slapper jeg godt av sammen med. Sånn er et moderne liv i dag, og det kommer ikke til å endre seg. Anonymkode: 160f0...535 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #198 Skrevet 26. oktober Mange klager over at det er så mye press for tiden. Alt skal være perfekt osv. En impulsiv kaffekopp med en nær venn er svært lite anstrengende, og godt for folkehelsa og nære relasjoner. Har folk mistet evnen til å sette seg ned i fred og ro en halvtime, og bare nyte en liten stund med en nær person? Er det ikke synd at hjerterom og gjestfrihet er begreper som forsvinner? Halve Norge kan da umulig være introverte og usosiale? Vennskap og slektskap må dyrkes og få næring. Jeg er født på 60-tallet, og vant til spontane besøk. Begge foreldre var i full jobb, og det var venneparene deres også, så kom ikke med det der at bare husmødre hadde god tid til besøk. De tok seg tid til å dyrke vennskap. De hjalp hverandre, og sto klar om det var noe. Om noen ble syk, skulle bygge garasje, mekke bil....Man hadde et mye bedre sikkerhetsnett før. Trygt og godt. Å møtes på en enkel måte face to face er tusen ganger mer verdt enn å sende en snap, eller bare møtes i perfekte selskap et par ganger i året. Ingen får hatt en god og nær samtale i et stort selskap med 10 gjester. De små, spontane møtene er gull verdt. Anonymkode: db3a2...af4 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #199 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange klager over at det er så mye press for tiden. Alt skal være perfekt osv. En impulsiv kaffekopp med en nær venn er svært lite anstrengende, og godt for folkehelsa og nære relasjoner. Har folk mistet evnen til å sette seg ned i fred og ro en halvtime, og bare nyte en liten stund med en nær person? Anonymkode: db3a2...af4 Hvorfor evner noen ikke å sette seg inn i andres situasjon? For veldig mange er det anstrengende, og ikke verken hyggelig eller bra for folkehelsa. Anonymkode: 9ca71...70d 3 4
Bari Skrevet 26. oktober #200 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange klager over at det er så mye press for tiden. Alt skal være perfekt osv. En impulsiv kaffekopp med en nær venn er svært lite anstrengende, og godt for folkehelsa og nære relasjoner. Har folk mistet evnen til å sette seg ned i fred og ro en halvtime, og bare nyte en liten stund med en nær person? Er det ikke synd at hjerterom og gjestfrihet er begreper som forsvinner? Halve Norge kan da umulig være introverte og usosiale? Vennskap og slektskap må dyrkes og få næring. Jeg er født på 60-tallet, og vant til spontane besøk. Begge foreldre var i full jobb, og det var venneparene deres også, så kom ikke med det der at bare husmødre hadde god tid til besøk. De tok seg tid til å dyrke vennskap. De hjalp hverandre, og sto klar om det var noe. Om noen ble syk, skulle bygge garasje, mekke bil....Man hadde et mye bedre sikkerhetsnett før. Trygt og godt. Å møtes på en enkel måte face to face er tusen ganger mer verdt enn å sende en snap, eller bare møtes i perfekte selskap et par ganger i året. Ingen får hatt en god og nær samtale i et stort selskap med 10 gjester. De små, spontane møtene er gull verdt. Anonymkode: db3a2...af4 Amen! Folk lengre Sør i Europa sitter ikke hjemme å sturer hver eneste time når de har fri. De drar på besøk til venner, familie, lager mat sammen/drikker kaffe imens barna leker, drar på kino m.m. Hva er det med enkelte nordmenn? Det var ikke slik da jeg vokste opp. Ikke rart mange her i landet er ensomme og har psykiske problemer. Heldigvis er ikke alle nordmenn slik 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå