Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor evner noen ikke å sette seg inn i andres situasjon? For veldig mange er det anstrengende, og ikke verken hyggelig eller bra for folkehelsa. 

Anonymkode: 9ca71...70d

Senk heller skuldrene, gi litt faen og ta den kaffekoppen. Vi trenger det mer enn aldri før.

Psykvettreglene er fine å ha, også for forebygging.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (1 minutt siden):

Amen! Folk lengre Sør i Europa sitter ikke hjemme å sturer hver eneste time når de har fri. De drar på besøk til venner, familie, lager mat sammen/drikker kaffe imens barna leker, drar på kino m.m.

Nordmenn drar også på besøk (de fleste ringer først), lager mat, drikker kaffe og drar på kino. Men du røper her at du er av de som tror man sitter og sturer hvis man slapper av hjemme alene. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

NEI!!!!!! 

Det er OK å ta det på sparket - i form av å sende en sms og si at man er i området. Og tåle å få ja eller nei. Men ringe på døra - nope, da må man jo være lettere tilbakestående i disse dager. 

I dag trenger jeg ro... Det har gått i ett. Mannen tok med seg sirkuset ut, og jeg har noen timer alene. Jeg hadde klikket om noen plutselig stod på døra og krevde min oppmerksomhet. 

For å snu på det, TS; Om du hadde fått "nei" om du sendte den tekstmeldingen 30 minutter før. Hadde du da likevel følt deg komfortabel med å stå på døra? For eneste forskjellen på det du ønsker, og det å sende en melding, er jo at du VET at de vil ha deg innom, og ikke føler det veldig ukomfortabelt at du kommer. 

Anonymkode: 2638d...dba

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På sommeren er det mye uplanlagt besøk med naboene, plutselig har vi 4 nabounger i hagen og så kommer foreldrene og så ender det i kaffe eller grilling (vi har også barn).

Synes det er fint med unger som ringer på uplanlagt, men opplever heldigvis ekstremt sjeldent at voksne ringer på bare for å henge.

Som småbarnsforelder er jeg sliten og trenger egentid for å lade opp, men setter veldig pris på unger som kommer for å underholde mine 😂

Anonymkode: 0326b...186

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (4 minutter siden):

Amen! Folk lengre Sør i Europa sitter ikke hjemme å sturer hver eneste time når de har fri. De drar på besøk til venner, familie, lager mat sammen/drikker kaffe imens barna leker, drar på kino m.m.

Hva er det med enkelte nordmenn? Det var ikke slik da jeg vokste opp. Ikke rart mange her i landet er ensomme og har psykiske problemer. Heldigvis er ikke alle nordmenn slik 😄

Har du bodd der? 

Eller drømmer du tilbake til noe som har dødd ut over hele verden i tråd med at man får mobiltelefon. 

Anonymkode: 2638d...dba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn drar også på besøk (de fleste ringer først), lager mat, drikker kaffe og drar på kino. Men du røper her at du er av de som tror man sitter og sturer hvis man slapper av hjemme alene. 

Det er akkurat dette! Og at de spør først gjør ar det det er like koselig for begge parter - siden det jo passer at de kommer. 

Anonymkode: 53435...fd3

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ikke bare respektere at vi er forskjellige? De som liker å gå på uanmeldt besøk gjør det hos de som de vet ikke har noe mot det. Ellers så avtaler man på forhånd med de man vet foretrekker det.

Anonymkode: 20c24...7f3

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor ikke bare respektere at vi er forskjellige? De som liker å gå på uanmeldt besøk gjør det hos de som de vet ikke har noe mot det. Ellers så avtaler man på forhånd med de man vet foretrekker det.

Anonymkode: 20c24...7f3

Det går ikke på kg. Alle skal være som MEG, hvis ikke tar de FEIL!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da var det jo en bygdegreie. 
det var absolutt ikke sånn i byen på 70 og 80 tallet. Nei, det er klart du kan ikke avvise noen som da må vente flere timer på og ta bussen tilbake , selvom de har tatt en råsjans. Jeg kjenner igjen det med spontant besøk litt i fra der vi hadde hytte og oldeforeldrene mine bodde, der kom familie innom spontant på 80- tallet. Ingen tok buss dit uten og sjekke først da, det er jo en helt vill ting og gjøre. Hva slags liv hadde disse folka som alltid satt hjemme klare med fin duk, kake og kaffe? 

Anonymkode: a11c7...118

Jeg vokste opp i Tønsberg og ut fra jeg har lært er det en  by, og der kom nå arbeids kollegar av begge foreldrene mine uten å avtalt. Husker onkelen min stod plutselig i døra, han hadde tatt en tur fra Bergen på besøk. 

Har og eldre bror og der kom nå kamerat hans på døra titt og ofte, selv husker jeg som 16 åring at var tøft når ene kameraten til bror min kom på besøk i full politi uniform for å ta en kopp kaffe.

Vi ringte heler aldri når vi skulle leke med noen, vi gikk nå bare ut i gata å banket på dørene og spurte om vi skulle leke.

Så var nå flere ganger i uka vi hadde folk som kom for en kopp kaffe, og vi dro til venner og familie, uten at vi sa i fra. Husker og at min farmor fikk nå ikke telefon før i 1989

Anonymkode: c1ad2...a20

Skrevet

Ja. Liker veldig godt når noen kommer her.

Men jeg gjør det ikke uten å ringe først

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vokste opp i Tønsberg og ut fra jeg har lært er det en  by, og der kom nå arbeids kollegar av begge foreldrene mine uten å avtalt. Husker onkelen min stod plutselig i døra, han hadde tatt en tur fra Bergen på besøk. 

Har og eldre bror og der kom nå kamerat hans på døra titt og ofte, selv husker jeg som 16 åring at var tøft når ene kameraten til bror min kom på besøk i full politi uniform for å ta en kopp kaffe.

Vi ringte heler aldri når vi skulle leke med noen, vi gikk nå bare ut i gata å banket på dørene og spurte om vi skulle leke.

Så var nå flere ganger i uka vi hadde folk som kom for en kopp kaffe, og vi dro til venner og familie, uten at vi sa i fra. Husker og at min farmor fikk nå ikke telefon før i 1989

Anonymkode: c1ad2...a20

Kom hans ens ærend fra Bergen til Tønsberg for å besøke dere - uten å si fra? 

• Liker 4
Skrevet

Nei, helst ikke. Men det kommer selvsagt an på hvem som kommer.

Det er jo noen få utvalgte jeg kunne tatt imot så å si når som helst, uavhengig av form og tilstand på både hus og meg selv. Men det er unntakene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplever at de fleste sender sms/ringer i forkant, men det gjør meg ingenting at folk bare stikker innom heller. Skulle det av en eller annen grunn ikke passe, sier jeg jo bare det..

Anonymkode: 7473e...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Familie respekterer det ofte ikke. Min svigerinne har gitt klar beskjed at hun hater uanmeldt besøk. Da de pusset opp inngangspartiet fjernet de terrassen foran kjøkkenvinduet så ingen som ringte på døra skulle kunne kikke inn kjøkkenvinduet ved siden av…

Allikevel kommer hun uanmeldt til meg. Banker på et random vindu eller terrassedør (da må hun gå rundt huset, det er inngangsdøra som er natulig å bruke). Så nei, kom ikke her og si det er av noen annen grunn enn nysgjerrighet og meg-meg-meg.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt nei fra meg.

Anonymkode: 578df...9e7

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at dette er det en enkel løsning på; avklar med folk hva de mener om uanmeldt besøk, og dra på uanmeldt besøk til de som synes det er hyggelig. Mange ønsker kun en liten «heads up», for å bli ferdig på badet, rydde unna stuebordet etc etc, og da holder det kanskje med en sms et kvarter før. Men prat med folk og finn ut hva de foretrekker. Så enkelt!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Idar K.
Skrevet
Rakfisken skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dette er det en enkel løsning på; avklar med folk hva de mener om uanmeldt besøk, og dra på uanmeldt besøk til de som synes det er hyggelig. Mange ønsker kun en liten «heads up», for å bli ferdig på badet, rydde unna stuebordet etc etc, og da holder det kanskje med en sms et kvarter før. Men prat med folk og finn ut hva de foretrekker. Så enkelt!

Enig! 

AnonymBruker
Skrevet
Idar K. skrev (3 minutter siden):

Enig! 

Men det er ikke så enkelt. Mange av disse spontant besøk-folka kan få beskjed både ti og 60 ganger, men de hører ikke etter for de har jo lyst på kaffe og en prat og da driter de i hva andre føler rundt det. Det er problemet. Du tåler kanskje et nei når du står der på døra, men mange gjør faktisk ikke det. Og selv om du hadde tålt at jeg sa nei ville du jo allerede ha fått meg opp av badekaret eller gjort at den hvite sausen min ble brent allerede før jeg rekker å avvise deg. 

Anonymkode: 09b8e...d12

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke så enkelt. Mange av disse spontant besøk-folka kan få beskjed både ti og 60 ganger, men de hører ikke etter for de har jo lyst på kaffe og en prat og da driter de i hva andre føler rundt det. Det er problemet. Du tåler kanskje et nei når du står der på døra, men mange gjør faktisk ikke det. 

Det minner meg litt om klemmere, de som tror alle andre egentlig vil ha klem for det vil de selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke så enkelt. Mange av disse spontant besøk-folka kan få beskjed både ti og 60 ganger, men de hører ikke etter for de har jo lyst på kaffe og en prat og da driter de i hva andre føler rundt det. Det er problemet. Du tåler kanskje et nei når du står der på døra, men mange gjør faktisk ikke det. Og selv om du hadde tålt at jeg sa nei ville du jo allerede ha fått meg opp av badekaret eller gjort at den hvite sausen min ble brent allerede før jeg rekker å avvise deg. 

Jeg tror mye av kjernen i problemet er her. At de som kommer uanmeldt ofte ikke enser at det ikke passer for den de ringer på hos.

• Liker 5
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...