Gå til innhold

Avretting av gulv med vinylbelegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om KG er rette plassen å spørre om sånt, og vennligst bare svar dere som har gjort det!

Kjøkkengulvet her er ganske skjevt, ihvertfall i den ene retningen, og må avrettes før jeg legger på laminat.

Det er gulvbelegg i vinyl på gulvet nå, og jeg ønsker ikke å fjerne det. Jeg har lest at det går å ha avrettingsmasse oppå det.

Må man ha et lag over hele gulvet da, eller kan man få det til å jevne seg ut såpass at det ikke er nødvendig?

Hva slags masse anbefales/har du brukt?

Anonymkode: a8b51...4fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt en fagperson om råd. Hvis underlaget svikter og ikke er stabilt vil avrettingsmasse knekke opp og kunne skape problemer. Selv ville jeg nok "tatt ondet ved roten" og revet opp gulvet til bæring/betong og avrettet og gjort det skikkelig. Da må selvsagt kjøkkeninnredningen ut først.

Vi har pusset opp et gammelt hus. Deler av huset er omkring 300 år gammel. Her var alt skjevt, og det var bare å begynne fra bunnen av med å fjerne grunnmur og rette opp deler av huset ved å jekke det opp med store jekker. Vi rev alt innvendig til jordbakken og begynte på nytt med stabile masser, isolasjon, støp og solide fundamenter. Det kostet skjorta, men angrer ikke et sekund. Hadde vi ikke gjort det på den måten, ville vi hatt et evig prosjekt med stadig nye ting som må fikses, som råtner eller som gir problemer på annen måte. Nå har vi et hus som vil fungere med minimalt vedlikehold så lenge vi lever.

Anonymkode: 3c456...9dc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville spurt en fagperson om råd. Hvis underlaget svikter og ikke er stabilt vil avrettingsmasse knekke opp og kunne skape problemer. Selv ville jeg nok "tatt ondet ved roten" og revet opp gulvet til bæring/betong og avrettet og gjort det skikkelig. Da må selvsagt kjøkkeninnredningen ut først.

Vi har pusset opp et gammelt hus. Deler av huset er omkring 300 år gammel. Her var alt skjevt, og det var bare å begynne fra bunnen av med å fjerne grunnmur og rette opp deler av huset ved å jekke det opp med store jekker. Vi rev alt innvendig til jordbakken og begynte på nytt med stabile masser, isolasjon, støp og solide fundamenter. Det kostet skjorta, men angrer ikke et sekund. Hadde vi ikke gjort det på den måten, ville vi hatt et evig prosjekt med stadig nye ting som må fikses, som råtner eller som gir problemer på annen måte. Nå har vi et hus som vil fungere med minimalt vedlikehold så lenge vi lever.

Anonymkode: 3c456...9dc

Jeg skal bytte kjøkkeninnredning, så det skal ut uansett. Jeg skal høre med fagpersoner og høre hva de tenker, men mulig en noe mer omfattende jobb må til. Sånn som det er nå er det for mye helling til at det går å legge laminat.

Takk for svar! 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal bytte kjøkkeninnredning, så det skal ut uansett. Jeg skal høre med fagpersoner og høre hva de tenker, men mulig en noe mer omfattende jobb må til. Sånn som det er nå er det for mye helling til at det går å legge laminat.

Takk for svar! 👍

Vi la avrettingsmasse oppå gammel parkett, trinnplater oppå avrettingsmassen. Det ble bra, plant gulv og minimalt med lyd i etasjen under. 

Anonymkode: 81206...f6e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...