Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes uansett man bør ha med gave når man er invitert i noens bursdagsselskap. Så det er jeg helt enig i at er uhøflig. Hva man gir, og verdien, avhenger av både folks økonomi og familiekultur. Jeg personlig synes å vippse 300 kr som bursdagsgave til en voksen virker litt rart, men kanskje de ikke har noen sterk gavekultur i svigerfamilien din. Det virker jo logisk når du sier at du ikke har fått gave av dem tidligere.

Så ja, litt rart, men ikke noe jeg hadde giddet å bruke tid på å være skuffa over.

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, dette er skikkelig teit, men idag er jeg litt utakknemlig. Fylte nylig 30, hadde mine foreldre og svigers på bursdagskaffe og kake. Har vært sammen med mannen min i 12 år, vi har barn, gift, hus ja. 

Svigers har god økonomi. 

Men de hadde ikke gave med til meg, greit nok, men så sier svigerfar, vippser deg en liten gave senere. 

Å idag vippser han 300kr og melding bursdagsgave. Altså, føler meg som en på 14. Om en vil bruke lite på gave kjøp en blomst eller noe. Å vippse 300 synes jeg ble teit. Egentlig unødvendig. Er jeg på bærtur? 

Er ikke verdien jeg reagere på (selv om jeg tenker jeg ville gitt mer til noen med rund dag om jeg var invitert på selskap) men vippse 300, det er rart når en er voksen synes jeg. Bare jeg? 

Anonymkode: 8cfd8...f17

Litt som hos meg. Bursdagsgave har jeg aldri fått av svigers. Selvom de får gave fra oss når de har bursdag. Men ble vippset penger når ene barnet mitt ble født (keisersnitt) med beskjed om at jeg kunne kjøpe meg en blomst😵

Anonymkode: 7a078...7b7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er jo gode relasjoner som teller. Tenk på alle hjelp man får av familie i livet.

Så klager man på en gave til 300kr....herregud.

TS viser bare mentaliteten sin, et menneske man ikke bør bruke tid på.

Anonymkode: 46c5a...aec

Nei. Jeg mente det motsatte. 

Om man har mange nære og gode relasjoner rundt seg, så er man også vant til at gavene reflekterer omsorgen. Da er det normalt at kun 300 kroner via vips føles litt sårende og merkelig.... 

Er du derimot ensom så føles det merkelig å være skuffet over noe slikt - det er derfor du reagerer som du gjør. Og derfor svarene i tråden spriker. 

Anonymkode: 64601...cd1

• Nyttig 1
Skrevet

I min familie og svigerfamilie er det å vippse helt innafor, og jeg for min del blir glad for det. Da kan jeg bruke de pengene på noe jeg ønsker meg, og kanskje også tenke etterpå at dette kjøpte jeg fordi jeg fikk pengegave fra xx. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Jeg mente det motsatte. 

Om man har mange nære og gode relasjoner rundt seg, så er man også vant til at gavene reflekterer omsorgen. Da er det normalt at kun 300 kroner via vips føles litt sårende og merkelig.... 

Er du derimot ensom så føles det merkelig å være skuffet over noe slikt - det er derfor du reagerer som du gjør. Og derfor svarene i tråden spriker. 

Jeg er ikke ensom, heldigvis :) 

Blir man såret over 300kr som gave bør man virkelig gå i seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, dette er skikkelig teit, men idag er jeg litt utakknemlig. Fylte nylig 30, hadde mine foreldre og svigers på bursdagskaffe og kake. Har vært sammen med mannen min i 12 år, vi har barn, gift, hus ja. 

Svigers har god økonomi. 

Men de hadde ikke gave med til meg, greit nok, men så sier svigerfar, vippser deg en liten gave senere. 

Å idag vippser han 300kr og melding bursdagsgave. Altså, føler meg som en på 14. Om en vil bruke lite på gave kjøp en blomst eller noe. Å vippse 300 synes jeg ble teit. Egentlig unødvendig. Er jeg på bærtur? 

Er ikke verdien jeg reagere på (selv om jeg tenker jeg ville gitt mer til noen med rund dag om jeg var invitert på selskap) men vippse 300, det er rart når en er voksen synes jeg. Bare jeg? 

Anonymkode: 8cfd8...f17

Hadde ikke tillatt meg selv å bruke energi på å være skuffet . Hadde brukt de 300 å kjøpt meg en nydelig rosebukett fra de❣️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ensom, heldigvis :) 

Blir man såret over 300kr som gave bør man virkelig gå i seg selv.

Jeg tror du misser poenget fullstendig. Det er tanken og innsatsen man er skuffet over. 

Jeg får 10 000. Men skulle på en måte heller hatt en blomsterbukett av typen jeg liker, og en gjennomtenkt bok eller noe. 

Å bare vippse noen dager etter selskapet er latskap. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er besteforeldre til barnebarn på andre siden av landet. Gir ofte en liten pakke til noen hundrelapper (lett å sende i posten), men setter i tillegg inn et bra beløp på barnets sparekonto. Foreldrene syns det er supert, fordi det ofte blir alt for mange bursdagsgaver og julegaver. De klarer ofte ikke å åpne alt på julekvelden....

Anonymkode: f5c36...1cf

Klarer ikke åpne alt på julekvelden? Jøss. Det er ikke et problem hos oss. Og besteforeldrene som gjør dette bor begge under 30 min fra oss. De bare gidder ikke. Bedre at jeg får mer å gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror du misser poenget fullstendig. Det er tanken og innsatsen man er skuffet over. 

Jeg får 10 000. Men skulle på en måte heller hatt en blomsterbukett av typen jeg liker, og en gjennomtenkt bok eller noe. 

Å bare vippse noen dager etter selskapet er latskap. 

Litt digg å få 10.000 da…

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (1 time siden):

Litt digg å få 10.000 da…

Nei, tjener penger selv. 

Ønsker at noen har tenkt over hva jeg ønsker meg, og hva som gleder meg. Ikke enda mere penger. 

Jeg er ikke utakknemlig altså. Men jeg forstår TS, uavhengig av om beløpet er 300 eller 3000. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva ser du at andre får? Det er ikke alle som har så mye penger, og noen har dårlig økonomi uten at det synes utad. Jeg føler at jeg alltid gir dyrere gaver enn jeg vil, for det er vanskelig å finne på noe. Og nå trenger folk generelt veldig lite, så å bruke pengene på noe som de ikke kommer til å ha bruk for, virker så unødvendig…

Anonymkode: aa5ef...c9a

Litt rart opplegg, men alle bortsett fra en svigerdatter (meg) og et barnebarn får gaver til flere tusen. Så her handler det ikke om dårlig råd!! Tenkte at det er greit for ts å vite at mange faktisk får dette i gave og at hun ikke er alene om det. (Mine foreldre har gitt nærmest like vedrifulle bursdagsgaver til egne barn og svigerbarn og selvfølgelig likt til alle barnebarna). 

Skrevet
DesmondMiles skrev (5 timer siden):

Hvilken «god intensjon» har de med 300kr til en noen som fyller 30 år i 2025 om man ikke er blakk som en kirkerotte, egentlig?

300 kroner er penger det også, hvis det ikke er det for deg, kan du vippse meg 300 kroner?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (På 25.10.2025 den 13.22):

Gir 1000 kr hver til barn, svigerbarn, barnebarn hver bursdag

Ikke alle har råd til det, og heller ikke alle bruker dette på vanlige bursdager.

Anonymkode: 29d02...85f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne ikke jeg brydd meg mindre om! 

Skrevet

Ikke alle har råd til det, og heller ikke alle bruker dette på vanlige bursdager.

Nei, ser den.  Det er kanskje litt mye, jeg har to barn m ektefeller og fem barnebarn.  Men det er vanskelig å redusere gavene nå, vet ikke helt hvordan jeg kan gjøre det. Uansett syns jeg det var litt dårlig å få 300 kr til 30-årsdag. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har ikke fortalt mine svigers når jeg har bursdag, har aldri gått gave der i fra, de har aldri spurt når jeg har bursdag. For meg er ikke bursdag så spesielt, så har ikke nevnt det selv heller.

Anonymkode: 457ec...c95

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, tjener penger selv. 

Ønsker at noen har tenkt over hva jeg ønsker meg, og hva som gleder meg. Ikke enda mere penger. 

Jeg er ikke utakknemlig altså. Men jeg forstår TS, uavhengig av om beløpet er 300 eller 3000. 

Tenk å være så privilegert at man ikke synes det er fint å få 10.000 i gave. Wow.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tror kanskje den generasjonen over har et ofte annerledes syn på penger og dets verdi. 

Jeg er enig i at man tar med gave når man er invitert i rund bursdag. Det er rart at du Ts synes det var i orden, men at du samtidig  reagerer negativt på vippsen med 300 kr i ettertid.

Jeg hadde vel reagert med litt undring hvorfor de ikke hadde med gave. Men at de i ettertid hadde vippset meg 300 kr, hadde jeg vel bare smilt litt av.

Kom til å tenke på en eldre dame som jeg kjørte og hentet noen timer herfra. Hun ville betale meg, men jeg sa at hun ikke skulle det. Så gav hun meg kr 50 og sa at her har du i hvert fall litt for bensinen. :)

Endret av exictence
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok blitt skuffet men min tidligere svigers var veldig rause da, og er egentlig med god økonomi. 

For meg er det mer omtanke i en blomsterbukett, et kort ett eller annet lite enn vipps. 

Jeg ble feks skuffet da jeg fikk penger på vipps av mamma, men når jeg plutselig fikk av xn når jeg ikke forventet få noe ble jeg glad og smilte. 

Kommer jo veldig ann på forventingene i forkant og relasjonen 🤔jeg hadde nok aldri kommet tomhendt i bursdag selv med trang økonomi hadde jeg prøvd å få til noe for jeg synes alltid noe er bedre enn ingenting ☺️

AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (På 27.10.2025 den 12.21):

Tenk å være så privilegert at man ikke synes det er fint å få 10.000 i gave. Wow.

Er enig med deg her😅

Jeg får også 10k i gave av mine svigers, og tjener svært godt selv, men blir fortsatt utrolig glad. 
Kommer jo godt med uansett. 

Jeg er ikke et gave menneske, så for meg passer det perfekt.

Anonymkode: fd33f...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...