AnonymBruker Skrevet 26. oktober #61 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei, dette er skikkelig teit, men idag er jeg litt utakknemlig. Fylte nylig 30, hadde mine foreldre og svigers på bursdagskaffe og kake. Har vært sammen med mannen min i 12 år, vi har barn, gift, hus ja. Svigers har god økonomi. Men de hadde ikke gave med til meg, greit nok, men så sier svigerfar, vippser deg en liten gave senere. Å idag vippser han 300kr og melding bursdagsgave. Altså, føler meg som en på 14. Om en vil bruke lite på gave kjøp en blomst eller noe. Å vippse 300 synes jeg ble teit. Egentlig unødvendig. Er jeg på bærtur? Er ikke verdien jeg reagere på (selv om jeg tenker jeg ville gitt mer til noen med rund dag om jeg var invitert på selskap) men vippse 300, det er rart når en er voksen synes jeg. Bare jeg? Anonymkode: 8cfd8...f17 Frekke faen, du skulle ikke hatt noen gave i heletatt. Gaver kan du IKKE kreve!! Anonymkode: 46c5a...aec 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #62 Skrevet 26. oktober Da ver du hvor landet ligger. Hadde fra nå alltid vippset 300kr eller latt mannen ta seg av alle gaver til dem. Anonymkode: f9617...f34 1
KaraThrace Skrevet 26. oktober #63 Skrevet 26. oktober Gaver er ikke så viktig i min familie, så det kunne fort skjedd her, men beløpet har oppdatert seg i tråd med virkeligheten og Vipps… 300 kr til en svigerdatter som blir 30 er litt spinkelt. Samtidig kan det jo hende at du fikk 300 fordi du ble 30? 😅 kanskje du får 310 til neste år og 600 når du blir 60? 🙃 Hvorfor snakker du ikke med mannen din? Han må jo vite om det er normalt? Er dere ikke så bekvemme at du kan stille spørsmålstegn ved familien hans? Dét ville vært 10 ganger merkeligere i mitt hode. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #64 Skrevet 26. oktober KaraThrace skrev (3 minutter siden): Gaver er ikke så viktig i min familie, så det kunne fort skjedd her, men beløpet har oppdatert seg i tråd med virkeligheten og Vipps… 300 kr til en svigerdatter som blir 30 er litt spinkelt. Samtidig kan det jo hende at du fikk 300 fordi du ble 30? 😅 kanskje du får 310 til neste år og 600 når du blir 60? 🙃 Hvorfor snakker du ikke med mannen din? Han må jo vite om det er normalt? Er dere ikke så bekvemme at du kan stille spørsmålstegn ved familien hans? Dét ville vært 10 ganger merkeligere i mitt hode. Voksne mennesker trenger ingen gaver, punktum! Du kan heller ikke kreve noen gaver. Se på alt det andre som teller i livet, hva som skjer i hverdagslivet. Så klager du på 300kr i gave, fy faen for et menneske. Anonymkode: 46c5a...aec 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #65 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Voksne mennesker trenger ingen gaver, punktum! Du kan heller ikke kreve noen gaver. Se på alt det andre som teller i livet, hva som skjer i hverdagslivet. Så klager du på 300kr i gave, fy faen for et menneske. Anonymkode: 46c5a...aec Man føler ganske annerledes på det når man er vant til å ha fine og nære folk rundt seg i livet. Anonymkode: 64601...cd1 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #66 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man føler ganske annerledes på det når man er vant til å ha fine og nære folk rundt seg i livet. Anonymkode: 64601...cd1 Ja, er jo gode relasjoner som teller. Tenk på alle hjelp man får av familie i livet. Så klager man på en gave til 300kr....herregud. TS viser bare mentaliteten sin, et menneske man ikke bør bruke tid på. Anonymkode: 46c5a...aec 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #67 Skrevet 26. oktober Tenker at svigermor og mannen din er flau over svigerfar som gir deg 300 kr til din 30års dag. Og tydeligvis er det mange gniene damer her i tråden som mener at 300 kr er helt normalt til en som fyller rundt tall. Anonymkode: d712d...f66 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #68 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, er jo gode relasjoner som teller. Tenk på alle hjelp man får av familie i livet. Så klager man på en gave til 300kr....herregud. TS viser bare mentaliteten sin, et menneske man ikke bør bruke tid på. Anonymkode: 46c5a...aec Du er sikkert gøyal på fest. 🤣 Anonymkode: d712d...f66 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #69 Skrevet 26. oktober Jeg får ingenting fra mine svigerforeldre, fikk ikke noe til verken 30-årsdagen eller 40-årsdagen. Ville gjerne hatt litt istedenfor ingenting.. men skjønner hva du mener. Svigerfar er sikkert bare ikke opptatt med gaver, og kanskje svigermor pleier å ordne det, men så ba hun ham fikse det denne gangen? Anonymkode: 887a7...a00 1
KaraThrace Skrevet 26. oktober #70 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Voksne mennesker trenger ingen gaver, punktum! Du kan heller ikke kreve noen gaver. Se på alt det andre som teller i livet, hva som skjer i hverdagslivet. Så klager du på 300kr i gave, fy faen for et menneske. Anonymkode: 46c5a...aec 🤣 Voksne mennesker trenger ikke klær heller, men det er jo ganske sosialt akseptert. Fy faen for et menneske! 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #71 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du er både utakknemlig og bortskjemt. Voksne gir ikke gaver til hverandre. Hvis du synes det er så ille, får du fortelle svigerforeldrene dine at du forventer å få mer neste gang. Anonymkode: 4de51...038 Dette trekker du ut i fra et enkelt spørsmål i HI? Du høres jo spinnvill og ekstrem ut. Anonymkode: 0ad75...c7b 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #72 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei, dette er skikkelig teit, men idag er jeg litt utakknemlig. Fylte nylig 30, hadde mine foreldre og svigers på bursdagskaffe og kake. Har vært sammen med mannen min i 12 år, vi har barn, gift, hus ja. Svigers har god økonomi. Men de hadde ikke gave med til meg, greit nok, men så sier svigerfar, vippser deg en liten gave senere. Å idag vippser han 300kr og melding bursdagsgave. Altså, føler meg som en på 14. Om en vil bruke lite på gave kjøp en blomst eller noe. Å vippse 300 synes jeg ble teit. Egentlig unødvendig. Er jeg på bærtur? Er ikke verdien jeg reagere på (selv om jeg tenker jeg ville gitt mer til noen med rund dag om jeg var invitert på selskap) men vippse 300, det er rart når en er voksen synes jeg. Bare jeg? Anonymkode: 8cfd8...f17 Jeg er et sånt menneske som ikke fikser å kjøpe gaver, kort eller ordne med omsorgsfull feiring av høytider og bursdager. Så jeg kunne fint vippset. Men da hadde jeg presisert hvor håpløs jeg er med sånt og vippset mer enn 300 kr. Anonymkode: 0ad75...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #73 Skrevet 26. oktober Problemet er ikke at de vippset 300. Problemet her er at de tydelig hadde glemt det ut, og sier «du får noe senere». Å vippse noen tar maks ett minutt. Hvis dette var gaveplanen, så kunne de bare gitt det med en gang. Anonymkode: c2588...b44 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #74 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du er både utakknemlig og bortskjemt. Voksne gir ikke gaver til hverandre. Hvis du synes det er så ille, får du fortelle svigerforeldrene dine at du forventer å få mer neste gang. Anonymkode: 4de51...038 Jovisst, i min krets gjør vi det. Og skikkelige gaver også, gjennomtenkte og personlige. Det er ikke selve summen på 300 jeg reagerer på her, det er det ekstremt upersonlige og "kalde" i det. Kan godt få gaver til 300 her, og det har jeg også fått. Men det har vært noe gjennomtenkt som de vet jeg setter pris på. Anonymkode: 80f20...239 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #75 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, er jo gode relasjoner som teller. Tenk på alle hjelp man får av familie i livet. Så klager man på en gave til 300kr....herregud. TS viser bare mentaliteten sin, et menneske man ikke bør bruke tid på. Anonymkode: 46c5a...aec 300kr er et lite beløp som pengegave til en etablert voksen på en rund dag, med mindre du har dårlig økonomi. Ts skriver jo at hun hadde blitt glad for en blomst, det har jo ikke større økonomisk verdi, men da har hvertfall noen brukt litt tid på å gjøre noe og vist omtanke. Jeg ble veldig glad for eventyrsjokoladen jeg fikk lagt på arbeidsplassen av en kollega med et hjemmelaget «kort» (hilsen på en liten bit farga papp) da jeg hadde bursdag. Jeg hadde ikke blitt like glad for 20kr på vipps for en sjokolade jeg kunne kjøpe. Anonymkode: 8042b...d3b 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #76 Skrevet 26. oktober Det syns jeg var smålig (så sant de ikke har veldig dårlig økonomi da), både pris og innsats. Man vippser vel ikke et voksent menneske 300kr som gave. Da er det bedre å komme med en blomsterbukett, eller en flaske vin. Gir de gave til mannen din når han har bursdag? Og gir dere de gave ved bursdag? Jeg syns jo det er spesielt at du ikke har fått noen bursdagsgave av de i løpet av 12.år jeg da. Hadde vært helt utenkelig her. Når jeg ble 40.år tidligere i sommer, så fikk jeg gave for ca 5000kr av svigerforeldrene mine. Gjennomtenkt gave, som de viste jeg ble veldig glad for. I vår familie gir vi ikke gaver til voksne i julen, men vi gir alltid bursdagsgave. Anonymkode: ca8b5...db4 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #77 Skrevet 26. oktober Jeg pleier å få typ 500,- sviger men i år glemte de meg… men de er vel ikke blant de beste svigerforeldrene man kan ha.. ikke gidd å bruk energi på dette! Hadde jeg erget meg over disse menneskene så hadde jeg hatt det kjipt 😅 Anonymkode: dec4b...10e
DesmondMiles Skrevet 26. oktober #78 Skrevet 26. oktober (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): De var bedt i selskap = gave. Rundt år = litt større gave. Dette er helt vanlig folkeskikk, som mange i denne tråden tydeligvis mangler. Ville dere selv kommet tomhendt i et 30-årsselskap?! Anonymkode: 97a77...b1e KG er en salig blanding av ultrakonservativisme - der man skal følge all skikk og bruk som Waldemar Brøgger skrev i sin bok fra 1960 - til at man er utakknemlig, bortskjemt og barnslig dersom man føler at noen andres atferd og handlinger har vært merkelig sett opp mot alminnelig moderne kutyme. Jeg hadde som voksen aldri kommet tomhendt i et bursdag, uansett format på selskap og alder på den som fyller år. Det er jo rett og slett flaut og respektløst. I 30-årsgave fikk jeg gave til et par tusen fra svigers, det samme fikk min kone av mine foreldre. Vi gir gaver i samme prisklasse når foreldrene våre fyller runde år. Endret 26. oktober av DesmondMiles 1 3
piggrokken Skrevet 26. oktober #79 Skrevet 26. oktober Så lenge de har en god intensjon med gaven, synes jeg det blir for dumt å klage. Har fått mye rart oppigjennom årene, som jeg tenker "Hva skal jeg med dette her", men jeg tar det mot med et smil og en takk, for det er jo tross alt en gave som jeg FÅR. 1
DesmondMiles Skrevet 26. oktober #80 Skrevet 26. oktober (endret) piggrokken skrev (4 minutter siden): Så lenge de har en god intensjon med gaven, synes jeg det blir for dumt å klage. Har fått mye rart oppigjennom årene, som jeg tenker "Hva skal jeg med dette her", men jeg tar det mot med et smil og en takk, for det er jo tross alt en gave som jeg FÅR. Hvilken «god intensjon» har de med 300kr til en noen som fyller 30 år i 2025 om man ikke er blakk som en kirkerotte, egentlig? Endret 26. oktober av DesmondMiles 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå