Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er både utakknemlig og bortskjemt. Voksne gir ikke gaver til hverandre. Hvis du synes det er så ille, får du fortelle svigerforeldrene dine at du forventer å få mer neste gang.

Anonymkode: 4de51...038

I din verden kanskje. Men i en normal verden ville svigerforeldrene tatt med seg en blomst/vinflaske/noe annet. 

Anonymkode: f10fb...1d1

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å vippse 300 er vel helt greit det? Kaffe og kake er ganske uformelt, som å komme på et vanlig besøk og ikke en 30 års dag? Men familier han forskjellige tradisjoner. Hva pleier du selv å gi til dem? Hva pleier dem å gi til din mann? Feirer de med kaffe og kake selv? Har dere ikke selskap? Så mange spørsmål. Men litt utakknemlig syns jeg det er. De betalte jo for kaffe og kake pluss litt til. 

Anonymkode: 83f4f...c49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var en stusselig gave. Også vippse dagen etter. Han kunne jo i det minste ha rundet opp til 500 siden det var rund bursdag. Skjønner godt at du er skuffet. De kan jo ikke sette mye pris på deg. Er de like gniene med andre?

Anonymkode: 2b697...afe

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Å komme til selskap uten gave er bare pinlig 

Anonymkode: 20894...b17

Enig!

Sånt gjør man ikke. Og 300kr til en voksen person fra noen med god råd er enda mer pinlig.

Men det kommer litt an på en del andre ting også, som f.eks om svigers pleier å være gjerrige ellers. Hvis TS og typen fikk varmepumpe av dem til jul så er det jo greit med 300kr i bursdagsgave.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir mine svigerbarn 500.- til bursdag. Enten penger eller noe de ønsker seg til den prisen. 
Slår til med adskillig høyere beløp til jul for da ønsker de seg gjerne ting sammen som koster en del.

Det jeg reagerer på er at de ikke hadde gave da de kom, men vipser senere. Invitasjonen kom vel neppe samme dag som feiringen, så de kunne fint hatt tid til å kjøpe noe istede.

Anonymkode: e59bc...32f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig syns jeg det er teit å vipse penger til voksne mennesker. Summen er uproblematisk, men jeg vil heller ha en blomst, en sjokolade, eller liknende fremfor en vipps. Det går bare inn i det store sluket uansett. 

Anonymkode: df207...812

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å vippse en voksen, gift svigerdatter med hus og unger og det hele,  300,- kroner 😅 

Skjønner godt du synes det er rart, for det er det. Sier litt om svigerfar. 
Man kan jo flire litt av det 

Anonymkode: f2796...a72

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man drar da ikke i en 30 - års bursdag uten gave?!! Utrolig uhøflig og lite dannet! 

Anonymkode: a8bdb...c22

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

De burde hatt med en liten sak når de kom. Slapt arbeid av dem.

• Liker 3
Skrevet

Imponert over at svigerfaren din fikset gave🤣 det er vanligvis damene i familien her som ordner, og som har peiling på cotyme rundt summer. Tipper om svigermor hadde ordnet så hadde summen vært høyere. 
dette tror jeg var et resultat av at mannfolk fikser🤣🙈 

Har sett det her også, om mannen min får ansvar for gaver så gir han så lite!!! Selv trekker han på skuldrene og tenker det vel er en helt grei gave. Og det er det jo egentlig :) voksne har jo alt. 
Ser det også med kaker på arbeidsplassen. Mannfolk kjøper en brioche på Rema og tar med, mens vi kjerringer skal styre og stelle voldsomt. Det tar seg ikke ut å gi 300,- eller komme med Briochekake til 40 kr tenker damer - men menn kommer unna med det fordi de er menn…

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, hadde satt mer pris på en blomst. Å vippse i ettertid føles litt som om de kom på det og da at de burde hatt med noe. Du sier ikke noe om din og mannens økonomi, men velger å anta du har grei økonomi basert på det du skriver. 

Husker svigermor opplevde noe tilsvarende. De har selv god økonomi.
Der hadde to av søsknene til svigerfar med ektefeller gått sammen om kort og en 200-lapp  da svigermor ble 60. 
Dette er mennesker som alltid topper listene når skattelistene publiseres. 

Anonymkode: 8042b...d3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (59 minutter siden):

Gir 1000 kr hver til barn, svigerbarn, barnebarn hver bursdag

Hos oss ville det blitt 32.000 i året 😅

Anonymkode: f7495...22c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Imponert over at svigerfaren din fikset gave🤣 det er vanligvis damene i familien her som ordner, og som har peiling på cotyme rundt summer. Tipper om svigermor hadde ordnet så hadde summen vært høyere. 
dette tror jeg var et resultat av at mannfolk fikser🤣🙈 

Har sett det her også, om mannen min får ansvar for gaver så gir han så lite!!! Selv trekker han på skuldrene og tenker det vel er en helt grei gave. Og det er det jo egentlig :) voksne har jo alt. 
Ser det også med kaker på arbeidsplassen. Mannfolk kjøper en brioche på Rema og tar med, mens vi kjerringer skal styre og stelle voldsomt. Det tar seg ikke ut å gi 300,- eller komme med Briochekake til 40 kr tenker damer - men menn kommer unna med det fordi de er menn…

Nei,nå må du gi deg! Min mann er både kreativ og raus med penger og gaver. Mye flinkere enn meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hos oss ville det blitt 32.000 i året 😅

Anonymkode: f7495...22c

Å yte etter evne er kanskje greit? 🙂

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var litt upersonlig når størrelsen på summen ikke var større, ja. Har de mange svigerbarn/barnebarn og helt normal økonomi, så skjønner jeg de ikke kan gi over stokk og stein. Men, 500-1000kr kunne de kanskje klart når det er rundt tall.

Jeg fikk 10.000kr av mine da jeg ble 30 år.

Anonymkode: fd33f...f26

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Summen er uproblematisk, men litt ufint å ikke gjøre en innsats for å kjøpe en blomst eller noe fremfor å vippse en voksen. 

Dog ikke noe jeg hadde brukt en kalori mer på å være skuffet over. 

Anonymkode: 85cd3...f91

Summen er problematisk, jo. Husk at dette ikke er en gave fra en enslig student, men fra TO voksne, godt etablerte mennesker. Det er 150 kroner fra hver av dem. Ethvert par skal alltid gi dobbelt så mye som enhver enslig i samme livssituasjon. Et par er to stk, ikke en enhet.

150 kroner i gave ville vært pinlig om det var fra en enslig student. Den eneste det kunne ha kommet fra uten at det var ugreit er et barn, som står fritt til å gi hva som helst, inkludert ting som  «kul stein jeg fant på veien hit» eller «kruseduller på ark».

Ts: hva sier mannen? Tenker han det er på tide å ta en prat med egne foreldre om normal folkeskikk og verdien av penger i 2025 vs 1980? Eller tenker han dette er en reell refleksjon av deres relasjon til deg? I fall det siste er det jo bare å begynne å fase dem mer ut. De er på vei mot den alderen da de blir mer til bry, og da er det på tide å begynne å bygge ned og bort forventninger om at du skal ivareta dem på noe vis. Uansett er det ofte greit at man er konkret og presis i grensesettingen av eldre mennesker. Og det er viktig å begynne tidlig, slik at de ikke får tilegne seg altfor mange uvaner man må polere bort.

Anonymkode: 752de...a6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig med deg, hadde satt mer pris på en blomst. Å vippse i ettertid føles litt som om de kom på det og da at de burde hatt med noe. Du sier ikke noe om din og mannens økonomi, men velger å anta du har grei økonomi basert på det du skriver. 

Husker svigermor opplevde noe tilsvarende. De har selv god økonomi.
Der hadde to av søsknene til svigerfar med ektefeller gått sammen om kort og en 200-lapp  da svigermor ble 60. 
Dette er mennesker som alltid topper listene når skattelistene publiseres. 

Anonymkode: 8042b...d3b

Det er jo bare trist :(

Anonymkode: fd33f...f26

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei,nå må du gi deg! Min mann er både kreativ og raus med penger og gaver. Mye flinkere enn meg. 

Da er du heldig :) min syntes det måtte være heeelt greit å gi 400 i konfirmasjonsgave til et vennepars sønn, når vi og tre barn var invitert i selskap og middag…

Endret av Snabeltann
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I din verden kanskje. Men i en normal verden ville svigerforeldrene tatt med seg en blomst/vinflaske/noe annet. 

Anonymkode: f10fb...1d1

Jeg har hatt fødselsdagsselskap, men har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker noe gave. Voksne folk trenger ikke det. Vi gir heller ikke gaver til voksne på julaften.

Anonymkode: 4de51...038

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var ganske pinlig ja. Hadde det vært en gave til verdi under den summen på dagen (blomst, sjokolade, vin) hadde jeg ikke reagert. 

Men de er vel ikke så flinke på akkurat dette da, de får få det på tabbekvota si. De har sikkert mange andre gode sider 😄

Anonymkode: f56c4...ff6

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...