sykepleierstudent2 Skrevet 25. oktober #1 Skrevet 25. oktober (endret) Hva skal jeg gjøre? 3 uker etter overtakelse observert skjeggkre på kjøkkenet. Har jeg noen krav på erstatning? Leilighet i en blokk (sameie). I salgsoppgaven står ingenting om skkeggkre Endret 25. oktober av sykepleierstudent2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #2 Skrevet 25. oktober Nei, dette gir deg ikke krav på erstatning. Bor du i blokk er det nok skjeggkre i hele bygget, så her melder du i fra til sameiet slik at de kan kontakte skadedyrbekjempelse. Anonymkode: 3b5b2...fcd 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #3 Skrevet 25. oktober Butikker med limfeller er åpne i dag. Anonymkode: 66bed...940 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #4 Skrevet 25. oktober Det koster mellom 2-3000 kr for at et firma kommer innom og legger ut gift. Anonymkode: cf68e...831 5
Sotally Tober Skrevet 25. oktober #5 Skrevet 25. oktober (endret) Det har blitt vanskeligere å få erstatning. Se en artikkel om det fra 2020: https://www.huseierne.no/nyheter/skjeggkre-ikke-lenger-sa-lett-a-fa-erstatning-for-verdireduksjon/ Se også: https://selgebolig.no/kjopt-bolig-med-skjeggkre Endret 25. oktober av Sotally Tober
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #6 Skrevet 25. oktober Måtte ut med 2000kr i ny leilighet selv. Ble kvitt alt. Surt at ikke ting dekker. Anonymkode: 5e5af...cde
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #7 Skrevet 25. oktober Du drar det litt inn i boligen din, pappesker og papirposer er synderen. Så er nok stor sjanse for at du har fått det inn selv, regner med du har hatt flyttesker. Kjøpt nye ting i pappesker, papirposer. Det viktigste du gjør er å drepe de! Ser du en: trykk på den. Å finne en boligblokk 100% fri for skjeggkre/sølvkre er nesten umulig. Men gjør at du kan for å forebygge, åpne nykjøpte ting utendørs. Dra av papp og plast ute! Anonymkode: 5aed5...6ba 5 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #8 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Måtte ut med 2000kr i ny leilighet selv. Ble kvitt alt. Surt at ikke ting dekker. Anonymkode: 5e5af...cde Vel, folk drar det inne selv stadig vekk med papiresker/poser. Selv sett det krype ut av papirpose fått på butikken, så det er på tide å normalisere skjeggkre. Det har man gjort i andre land. Anonymkode: 5aed5...6ba 4 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #9 Skrevet 25. oktober sykepleierstudent2 skrev (40 minutter siden): Hva skal jeg gjøre? 3 uker etter overtakelse observert skjeggkre på kjøkkenet. Har jeg noen krav på erstatning? Leilighet i en blokk (sameie). I salgsoppgaven står ingenting om skkeggkre Sjekk selgers egenerklæring, står det der? Har du boligkjøperforsikring? I så fall ring dem. Ellers bør du sette i gang med sanering snarlig. Skjeggkre kan ha kommet med din innflytning også dersom selger ikke har opplyst om det. Anonymkode: 2a47a...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #10 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei, dette gir deg ikke krav på erstatning. Bor du i blokk er det nok skjeggkre i hele bygget, så her melder du i fra til sameiet slik at de kan kontakte skadedyrbekjempelse. Anonymkode: 3b5b2...fcd Ikke gitt at sameiet tar denne kostnaden da det gjerne er en egenandel for sameiet på 10.000kr. Anonymkode: 2a47a...0e0
sykepleierstudent2 Skrevet 25. oktober Forfatter #11 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjekk selgers egenerklæring, står det der? Har du boligkjøperforsikring? I så fall ring dem. Ellers bør du sette i gang med sanering snarlig. Skjeggkre kan ha kommet med din innflytning også dersom selger ikke har opplyst om det. Anonymkode: 2a47a...0e0 Jeg har ikke flyttet inn enda
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #12 Skrevet 25. oktober sykepleierstudent2 skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke flyttet inn enda Perfekt. Start med limfeller allerede nå. Selges i alle butikker ala clas og jernia. Anonymkode: 66bed...940 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #13 Skrevet 25. oktober Limfeller hjelper ikke, de tar ikke livet av alle skjeggkreene. Gift må til. Anonymkode: 59c60...8e2 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #14 Skrevet 25. oktober Har du bildebevis? I tilfelle er det ikke noe poeng med limfeller. Jeg har alltid hørt at skjeggkreene løper av gårde med en gang, men her i huset har de lagt stille lenge nok til at jeg har hatt god tid til å få tatt gode bilder. Siden du ikke har flyttet inn ennå vet ikke hvor det er best å starte, med uansett om du går på selger eller via forsikring, går det mye raskere og enklere om du har bilder. Da slipper du limfeller og å gå å vente på at noen skal gå inn i de. Jeg bor i sameie, og her ville ikke styret ta det på husforsikring pga. høy egenandel og at det kun var observert i min leilighet, selv om skadedyrsfirma anbefalte sanering i hele blokka (husforsikring har mye høyere egenandel enn innboforsikring). Jeg tok sanering på min innboforsikring og det kostet meg 2000 kr i egenandel. Kostnaden for sanering er ikke høy nok til at det går på boligkjøperforsikring. Om du ikke har innboforsikring ennå, koster uansett ikke sanering mange tusenlapper. For min leilighet på 80 kvm var det snakk om 5-6000 kr. Skadedyrsfirma var her og la ut giftåte og de var borte etter en uke. Nå er det gått ett år, og jeg har ikke sett noen flere skjeggkre etter det. Dessverre er det mange som ikke oppgir skjeggkre på egenerklæringsskjemaet. Jeg har sett det flere ganger når det har vært solgt leiligheter i sameiet her, til tross for at det har vært nevnt på årsmøte og i tilhørende referat hvert år at det har vært tilfeller i de aktuelle blokkene. Anonymkode: 5ff9c...671 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #15 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Limfeller hjelper ikke, de tar ikke livet av alle skjeggkreene. Gift må til. Anonymkode: 59c60...8e2 Det har du rett i, men forsikringsselskapene krever som regel at det legges ut limfeller først for å dokumentere at det er skjeggkre. Man slipper det om man har bilder. Anonymkode: 5ff9c...671 3
Rødvinsfilosofen Skrevet 25. oktober #16 Skrevet 25. oktober Jeg setter alltid ut nye limfeller ved overtakelse. Har likevel funnet skjeggkre senere. Da har de kommet inn med pappesker fra IKEA, H&M, Biltema, osv. Sett ut limfeller i alle rom, og gjerne på innsiden av kjøkkenskap og garderobeskap og. Avdekker du et betydelig omfang så har du en sak. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #17 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, folk drar det inne selv stadig vekk med papiresker/poser. Selv sett det krype ut av papirpose fått på butikken, så det er på tide å normalisere skjeggkre. Det har man gjort i andre land. Anonymkode: 5aed5...6ba Enig! Det er like vanlig som edderkopper og fluer og hvem saksøker for det!? Jeg må le! Anonymkode: d288d...8c8 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #18 Skrevet 25. oktober Man må mer eller mindre bare regne med at det er skjeggkre i boliger nå. Vi solgte nylig og informerte om at skjeggkre var observert selv om det ikke var observert kun basert på at en nabo i blokka vedsidenav (ingen felles del) hadde skjeggkre. Da er det omtrent garantert skjeggkre i vår blokk også. Virkelig ingen av de på visninger eller i budrunder spurte om skjeggkre. Anonymkode: b2841...1ad 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #19 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig! Det er like vanlig som edderkopper og fluer og hvem saksøker for det!? Jeg må le! Anonymkode: d288d...8c8 Ja, men drep de når du ser noen Jeg ser det kanskje 2-3 ganger i året, dreper den med en gang. Anonymkode: 5aed5...6ba 3
sykepleierstudent2 Skrevet 29. oktober Forfatter #20 Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 12.36): Sjekk selgers egenerklæring, står det der? Har du boligkjøperforsikring? I så fall ring dem. Ellers bør du sette i gang med sanering snarlig. Skjeggkre kan ha kommet med din innflytning også dersom selger ikke har opplyst om det. Anonymkode: 2a47a...0e0 I selgers egenerklæring står det at han ikke kjenner til skjeggkre i leiligheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå