Gå til innhold

Overgangsalderen og østrogen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig at alle tar østrogen osv ved overgangsalder? Når kjenner man at nå må man begynne å ta det?

Jeg er 51 år og kjenner ikke så veldig mye til det ennå. Har fortsatt menstruasjon så da er jeg vel ikke i overgangsalderen? Synes dette er vanskelig 

Anonymkode: 63f3a...42d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det vanlig at alle tar østrogen osv ved overgangsalder? Når kjenner man at nå må man begynne å ta det?

Jeg er 51 år og kjenner ikke så veldig mye til det ennå. Har fortsatt menstruasjon så da er jeg vel ikke i overgangsalderen? Synes dette er vanskelig 

Alle kvinner blir lavere på hormoner fra ca 40 år, noen får symptomer andre ikke så mye. Symptomer på ubalanse i hormonene som er rapportert til å kunne være over 100 stk . Det er ikke kun søvnproblemer, hetetokter og dårlig humør. Nåtidens hormontilskudd som er anbefalt, dvs det som har opptak via hud er i tillegg lik kroppens egen og forebygger aldersrelaterte og hormonrelaterte sykdommer som Alzheimer, hjerte-kar sykdommer, osteoporose og diabetes 2.  jo tidligere man begynner jo mer kan man forebygge. Men det er jo helt opp til deg hva som er riktig  fokus for deg. 

Anonymkode: 9f431...c6d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Overgangsalderen begynner jo før man minster menstruasjon. Ofte vil man merke at noe endrer seg, men ikke alle blir plaget. Det er vanlig at menstruasjonen blir mer uregelmessig før den forsvinner helt, dette pga. at eggstokkene gradvis slutter å fungere. Det kan altså ta lang tid fra eggstokkene begynner å fuske til de slutter å virke helt. Det er vel ganske uvanlig å være 51 år og ha eggstokker som om man var 30, men sikkert ikke umulig.

Anonymkode: a11bd...43d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror ikke det er uvanlig. Kjenner til noen som bruker østrogen og progesteron sammen, foreskrevet av legen. Men de må betale selv, hvit resept. 

Skrevet

Jeg gikk til legen  rett før jeg passerte 50, for jeg var blitt så utrolig sår nedentil. Å tørke etter dobesøk var et mareritt. Samleie uaktuelt uten smerter i flere dager etterpå.  Jeg har hatt hormonspiral sin jeg var 27, og av den grunn ingen mens, så status på den aner jeg fortsatt ikke. 

Jeg fikk først vagifem- tabletter til lokalt bruk i skjeden-, men det var ikke nok, og fikk derfor 8-9 mnd etterpå utskrevet østrogenspray, og etter hvert hormonplaster. Siden jeg har mirena spiral slapp jeg tabletter med progensetron, foreløpig. 

Etter hvert som jeg brukte hormoner oppdaget jeg at søvnen som jeg hadde slitt med siden tidlig i 40-årene og alltid trodd skyldes stress på jobb, bedret seg, og jeg sluttet å panikkvåkne kl halv 4, og ikke få sove mer.  Uforklarlige smerter under beina, i knær og hofter forsvant og jeg kunne trene uten å få vondt. 

Deter dessverre alt for mange som fortsatt tror at det kun er hetetokter og uregelmessig mens som er symptomer på overgangsalderen, men denne lista fra Volvat gir litt mer informasjon. I tillegg er det mange fler, men dette er nok å starte med. 

https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

Nå er jeg 52 og kroppen fungerer bedre enn på mange år.  Og jeg er heldig og har ikke hatt de store utfordringene. Det er alt for mange som sliter uendelig mye mer, og som ikke får hjelp, da fastleger og alt for mange GYNEKOLOGER dessverre ikke kan nok om denne perioden i en kvinnes liv. 

Anonymkode: 9869d...514

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ikke tatt hormoner av den enkle grunn at overgangsalderen overhode ikke har plaget meg. Eneste jeg merker er litt mindre energi, så vurderer små doser testosteron for det, men det er foreløpig ikke vanlig behandling i det offentlige helsevesenet.

Anonymkode: dea50...029

• Nyttig 1
Skrevet

Du trenger det jo ikke hvis du ikke har perimenopause-symptomer.

Jeg har fortsatt helt jevn syklus, er 52, men pga hormonutløst kraftig utmattelse og humørsvingninger fikk jeg østrogen-spray og progesteron (du må ha begge når du fortsatt menstruerer), og jeg har begynt livet på nytt, kjennes det som! Endelig mer enn nok overskudd, jeg som har ligget to år på sofaen etter jobb (som overhodet ikke likner meg å gjøre) - er tilbake på trening og med masse overskudd til hus og hjem og det jeg ellers måtte ønske. For meg var det helt nødvendig, og jeg fikk veldig gode resultater da jeg kom opp i middels dosering.

Anonymkode: 01376...1a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle kvinner blir lavere på hormoner fra ca 40 år, noen får symptomer andre ikke så mye. Symptomer på ubalanse i hormonene som er rapportert til å kunne være over 100 stk . Det er ikke kun søvnproblemer, hetetokter og dårlig humør. Nåtidens hormontilskudd som er anbefalt, dvs det som har opptak via hud er i tillegg lik kroppens egen og forebygger aldersrelaterte og hormonrelaterte sykdommer som Alzheimer, hjerte-kar sykdommer, osteoporose og diabetes 2.  jo tidligere man begynner jo mer kan man forebygge. Men det er jo helt opp til deg hva som er riktig  fokus for deg. 

Anonymkode: 9f431...c6d

Forebygger man kun i en periode, eller kan man fortsette livet ut?

Er hormoner anbefalt for å forebygge osteoporose?

Anonymkode: 9b4e7...abb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forebygger man kun i en periode, eller kan man fortsette livet ut?

Er hormoner anbefalt for å forebygge osteoporose?

Anonymkode: 9b4e7...abb

Man kan bruke det i en periode og avslutte (ofte ett par år eller fem), kjenner man at plagene kommer tilbake kan man bruke hormoner livet ut. 

Anonymkode: c2c0d...b58

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg startet med tilskudd da jeg var 48 år. Jeg har MS og er utsatt for beinskjørhet pga bremsemedisin, og tarmkreft på grunn av lite bevegelse i tarmen. Østrogen beskytter mot det. 

Jeg vil nok gå på tilskudd livet ut. 

Anonymkode: 09288...e17

Skrevet

Jeg begynte med hormoner da jeg var 55. Burde begynt før. Kort tid etter medisinoppstart slapp jeg søvnvanskene, hetetoktene, stivheten i kroppen, humørsvingningene, nedstemtheten. Veldig deilig. Jeg trengte full dose for best effekt. Kommer til å bruke medisinene lenge, tror jeg. 

Anonymkode: 2189f...e62

• Nyttig 1
Skrevet

Legger man på seg av hormonbehandling?

Anonymkode: 2571b...47a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg legger ikke på meg.  Jeg syns heller det er lettere å passe vekten når jeg bruker hormoner, fordi jeg sover godt og har jevnere humør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke gjort det. La på meg i begynnelsen av 40 årene, men det skyldes nok lavere aktivitet da ungene ble større og krevde mindre oppfølging. Tok av de kiloene og ligger stabilt på et par kilo mer enn jeg har hatt fra jeg var 20 til 40. 

Anonymkode: 9869d...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg begynte med hormoner da jeg var 55. Burde begynt før. Kort tid etter medisinoppstart slapp jeg søvnvanskene, hetetoktene, stivheten i kroppen, humørsvingningene, nedstemtheten. Veldig deilig. Jeg trengte full dose for best effekt. Kommer til å bruke medisinene lenge, tror jeg. 

Kan jeg spørre hva du tar av hormoner?

Anonymkode: 2a4cf...4ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...