Gå til innhold

Jeg vil betalt ekstra for privat skole og barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tviler på at markedet for dette er særlig stort. De fleste vil heller velge å være hjemme med barna selv, enn å betale 20 000 kr. per barn for å sende de i barnehage. 

For de ansatte ville dette også ha vært krevende, da med høy pris kommer høye krav, og med den prisen du skisserer vil det ikke være budsjettmessig rom for å ansette nok personell til å sørge for at Lise-Lotte ikke smaker på brødskiven til Olai fordi mammaen hennes har lest at gluten ikke er bra og all annen type detaljstyring disse foreldrene kommer til å forvente. Mye foreldreklager vil igjen føre til høy turnover, og høyere kostnader til vikarer. Hvis du tenker at disse ansatte skal ha høyere lønn for å motiveres til å stå i dette, så må nok månedsprisen for disse plassene realitetsorienteres noe, da 20 000,- pluss statsstøtte per måned ikke gir handlingsrom for både økt bemanning og høyere lønn til de ansatte. 

Når det gjelder skole så finnes det allerede privatskoler med høy prislapp, både i Norge og i utlandet. 

Anonymkode: ad515...d83

Aldri i verden.... Og det tror jeg gjelder flertallet av de jeg kjenner. 

Anonymkode: b7ab7...39d

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet jo ingenting om norske barnehager. De fleste er faktisk veldig bra! 

Anonymkode: 339eb...6fa

Som tidligere pedagogisk leder i over 20 år vil jeg si at mange barnehageansatte er veldig dyktige og engasjerte, men at med den bemanningen som er pr i dag er norske barnehager langt fra det de kunne ha vært. Jeg sluttet for å ta vare på min fysiske og psykiske helse som i utgangspunktet er veldig god, men med minimum bemanning og skyhøyt sykefravær har man stadig dårlig samvittighet for det man ikke får gjort. 

Nå skal kommuner og bydeler stramme inn ytterligere og kutte i bla vikarbudsjett mm. Er redd kollapsen i barnehagesektoren er rett rundt hjørnet….

Anonymkode: 6183d...953

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ville, som flere nevner, vært ganske dyrt med private barnehager. Men i en verden der dette eksisterte hadde du jo sannsynligvis også betalt mindre skatt. De som ønsker mer privatisering, ønsker jo også at folk skal beholde mer av egne penger så de KAN betale for tjenestene de ønsker.

Øvre middelklasse i USA har langt høyere inntekter enn her, og betaler også langt mindre inntektsskatt. Så de sitter jo igjen med mer penger OG en bedre barnehage når de betaler 25.000,- pr mnd (som et vennepar vi har der borte betaler).

Hovedproblemet for sosialdemokratiet med at noen går privat er ikke nødvendigvis at de får et bedre tilbud enn andre. Det er at deres skattepenger finansierer et ok tilbud for resten. Det blir mindre penger inn i statskassen som staten kan omfordele til de andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehager i Norge har ikke lov til å bare være en oppholdsplass, vi jobber etter barnehagelov, rammeplanen, årsplanen, periodeplaner og ellers satsingsområder og mål fra kommunen.

Vi legger ned mye arbeid og snur hver eneste sten vi kan for å gi våre små trygghet, omsorg, lek og læring.

Jeg f,eks legger didaktiske planer for hver eneste uke og sørger for at vi utfører dem, våre små er glade, forventningsfulle, trygge og rotbuste barn.🙂

Anonymkode: a80a7...823

• Liker 2
Skrevet

Som lærer har jeg begynt å tenke litt i samme bane. Opplever det som demotiverende at man ikke får noe igjen for å legge ned ekstra innsats. Jeg får alltid de krevende klassene, og liker jo også at det er litt å jobbe med, men i noen tilfeller krever de klassene og enkeltelever mye mer jobb enn gjennomsnittet. Denne jobben må legges ned, for at det skal bli bra. Og foreldre og elever verdsetter den, men bortsett fra dem, får du lite igjen jobbmessig for å få til ting. 

Så jeg hadde nok glatt gått inn i en sånn jobb, og vet jeg kan tilby litt mer enn forventet. Men så brenner jeg (og veldig mange andre gode lærere) mest for å hjelpe de sårbare og rett og slett heve hele laget. Få til en god utvikling på hele gjengen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er bedre å øke voksentettheten i barnehage og skole. Det er jo der skoen trykker for de aller fleste bhg/skoler.

Vi har en kristen privatskole i nærheten her. Der er det små klasser, jeg vet ikke hvordan lærertettheten er. Men jeg ser at en stor andel av elevene der har diagnoser/utfordringer som krever ekstra støtte/tilpasninger osv (kun basert på hva jeg ser når jeg går forbi skolen i friminuttene, altså). Så det virker som at de elevene som ikke får tilpasnimgene de trenger i offentlig skole, velger denne kristne skolen i stedet. Jeg lurer litt på hva dette gjør med læringsmiljøet og klassemiljøet, når en såpass stor andel av elevene trenger ekstra støtte og tilpasninger. 

Anonymkode: e999c...f14

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å se til Sverige og se hvordan slike ordninger har rasert den offentlige skolen. Helt krise! 

Anonymkode: 4a100...396

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en veldig god tanke! En en slik barnehage ville du måtte betale ca 2-300.000kr i året eller mer for. Det er det det offentlige subsidierer en barnehageplass med. I Norge skal alle ha likt tilbud, og en barnehage helt frakoblet offentlig tilskudd, som den måtte vært om den skulle blitt drevet annerledes enn det staten har bestemt, hadde kostet enormt mye for foreldrene. En utopisk tanke, dessverre, for jeg hadde gjerne jobbet i den barnehagen :) 

Anonymkode: 05170...722

AnonymBruker
Skrevet

Bor i storby og de få jeg kjenner som har hat barna på forskjellige private skoler har rundt 4-5 klasse flyttet barna over til offentlig skole da den private ble full av elever med utfordringer og diagnoser.

Anonymkode: e7930...109

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bor i storby og de få jeg kjenner som har hat barna på forskjellige private skoler har rundt 4-5 klasse flyttet barna over til offentlig skole da den private ble full av elever med utfordringer og diagnoser.

Anonymkode: e7930...109

Det er ikke sikkert det hadde skjedd om prisen var 20 000 i måneden. 

Jeg tror det kommer til å komme flere "helprivate" skoler. Mange har råd til å betale for det, og jo mer trøbbel det blir i den offentlige skolen, jo flere foreldre vil synes at det verdt det. Jeg kjenner også mange som er bekymret for at barna lærer for lite på skolen.

Barnehager har jeg mindre tro på. Det er enda dyrere og hvis man har råd til dette har man sannsynligvis også råd til å ansette noen for å passe barna hjemme.

Anonymkode: b45ff...bdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det vil ikke bli mindre press på de offentlige tjenestene. Det bevilges penger etter antall barn som går på skolen, det vil ikke bli noe annerledes om flere barn betalte i dyre dommer for å gå på privatskole. Det vil bare øke forskjellene. Det er et lite marked i Norge, da svært få har råd til å betale det skoleplassen faktisk koster. 

Anonymkode: ad687...c65

Det er ganske mange i Oslo vest/ Bærum øst som har råd og det kommer garantert her. 

Det finnes allerede en hybridvariant på ungdomstrinnet

https://www.akademiet.no/grunnskole/asker/praktisk-info/

Anonymkode: 89669...ac5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv min datter på en liten privat skole ,og var kjempefornøyd. Men den kostet bare en brøkdel av den summen du skisserer her,med den summen kunne ikke hun gått der.

Hvis jeg kunne valgt om igjen så hadde hun gått der helt fra 1-10 klasse.

Anonymkode: c4c08...2f7

AnonymBruker
Skrevet

Er det så mange som har mulighet til å betale 40 til 60k i mnd??

Anonymkode: da873...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Selv synes jeg det er god verdi at ungene går i samme barnehage og skole.

Det går da fint å få en god utdannelse i dagens skole også, men kan se at det er forskjell fra skole til skole. Vi bor på et sted der det er mange «arbeidere» og brorparten av guttene velger yrkesfag. Det har da ikke gjort at vår skoleflinke gutt ikke fikk utfordringer i skolehverdagen. Vi har ikke hatt privatlærere. Guttungen har imidlertid fått mer utfordrende oppgaver på skolen når han var ferdig med pensum. 

Han gitt ut av videregående med bare sekseren og er nå ferdig med master på NTNU med A i snitt. 

Vi har aldri tenkt at den lokale skolen ikke var nok og det er en egen verdi at han kjenner masse folk som ikke er like, men som har forskjellig ballast i livet.

Anonymkode: fca5f...5a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ganske mange rundt om som ikke ville hatt råd til å bruke 20-30k i måneden på bhg/skoleplass. For mange er det bortimot en hel månedslønn, og det skaper et voldsomt klasseskille når noen få har råd og mulighet til å sende barna sine av gårde på private barnehager og skoler. Jeg stemmer heller for å øke lønningene til pedagoger og lærere, slik at det jevnt over blir bedre, og at yrkene da frister mye mer enn det gjør i dag. Kunne godt betalt et par tusen mer i måneden enn jeg gjør i dag for at de ansatte får bedre lønn, men om jeg måtte ha betalt fullt for mine barns plass i skole og barnehage, ville jeg nok holdt de hjemme. Det hadde jeg ikke hatt råd til - ville kostet meg to hele månedslønninger for begge to. Da måtte jeg ha satt meg inn i hjemmeundervisning og antakelig ikke vært i jobb i det hele tatt. 
Så jeg er veldig glad for og meget takknemlig over at vi bor i et land med såpass gode ordninger, hvor alle, uansett inntekt, har råd til å sende barna sine på skolen og i barnehagen. Det tror jeg alle bør sette pris på :) 

Anonymkode: d3444...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har råd til dette, kan du gjøre noe godt ut av tilbudet du har. Sørg for at barna er mye hjemme sammen med dere i barnehagealder, og spiser godt og får utstyret sitt vasket og renset av andre, det er da det minste problemet.
Bytt til privatskole så snart dere kan (det er billig, vi betaler mindre for privat ungdomsskole enn vi gjorde for aks). Internasjonal skole tar inn fra 1.klasse. Så kan du vurdere kostskole i utlandet for vgs, evt ungdomsskolen, de engelske koster adskillig mer enn det du skisserer, men danske går kanskje? Eller hvis du kun har ett barn.
Men så dårlig norsk som du skriver, tviler jeg på om du tjener nok til dette. Allikevel, siden betalingsviljen din er så høy, så kjør på!

Hvordan du skal skille ut småbarn som helt klart kvalifiserer til stipend for gode barnehager, må du forklare bedre.

Anonymkode: c983a...877

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 9.34):

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er flere private tilbydere for skole og barnehage som tar ekstra betalt for et bedre tilbud.

Jeg hadde med glede bladd opp rundt 10 000-20 000 kr per måned per barn ekstra om det betydde at de kunne gå på bedre skoler og barnehager enn de offentlige og de «offentlig/private» når det gjelder barnehager.

Steder som tilbydde dyktige lærere, små grupper og høy bemanningstetthet. Som hadde reelle muligheter til å håndtere mobbing eller å raskt gi hjelp og sikre at mitt barn fikk den beste utdanningen og utviklingen.

Kanskje kunne man levert med viten om at mat var ivaretatt og at de fikset alt med å rense utstyret og klær i barnehagen. Altså betalt ekstra for en bedre tjeneste.

Barnehagene er nå et oppholdssted. Det er lite læring, og faktisk vil jeg gå så langt å si at jeg føler meg usikker på om barna er trygge der og følges tett nok opp. Om jeg kunne betalt for et bedre tilbud ville jeg gjort det, og det ville blitt mindre press på det offentlige tilbudet. 

Den offentlige skolen er alt slik at om du har ambisjoner for egne barn må du betale privatlærer utenom. Jeg kunne heller brukt pengene på en bedre skole og igjen, lagt mindre press på den offentlige ved at jeg frigjorde kapasitet der.

Det er mange som tenker som meg, og dette er et marked som det er penger å tjene på en nyttig og god tjeneste. Hvorfor er det knapt noen som tilbyr dette utenfor noen få steder i det store byene som har venteliste omtrent fra barn er omfanget for at man skal få plsss?

Dette ville være en vinn-vinn for samfunnet. Unge intelligente mennesker med mulighet og foreldre med vilje til å sikre dem ville kunne få dem, og kunne bidra til samfunnet. De offentlige skolene ville få færre elever og kan konsentrere seg om å gi hjelp til de som virkelig trenger det for å fungere grunnleggende i livet.

Man kunne til og med hatt noen stipend for de som helt klart når opp, men hvor familiene ikke kan betale. Og slik hatt skoler som kostet mindre for de offentlige, men som bidro inn i en bedre miks av tilbud.

Tar jeg feil? Er det bare min familie som ville betalt ekstra for bedre barnehage og skole for mine barn?

Anonymkode: 08d56...ce1

Det du ønsker deg er det som USA har. Der er de beste skolene private. De skolene tiltrekker seg også de beste lærerne fordi de kan lokke med høye lønninger.

USA har også offentlige skoler, men disse strever ofte med dårlige økonomiske ressurser og svake læringsresultater.

De private skolene vokser og blir stadig bedre, men det går på bekostning av de offentlige skolene.

Dette systemet er jo greit for de som har penger nok til å sende ungene på privatskole, men det kan være katastrofalt for de som kun har råd til den offentlige skolen. Dette systemet gjør at veldig få barn fra fattige familier i USA får muligheten til å komme seg ut av fattigdommen fordi de ikke får den høyt anerkjente utdanningen fra private skoler som er nødvendig for å få de godt betalte jobbene. På denne måten går ofte fattigdommen i arv.

Tilsvarende gjelder det amerikanske helsevesenet hvor de rike kan kjøpe seg de beste helsetjenestene og dermed den beste helsen, mens de fattige ofte blir sterkt plaget og uføre av mindre ting som lett kunne vært ordnet på et godt sykehus om de hadde penger til å betale behandlingen. 

Så er det riktig å ha et system som i USA hvor barnas muligheter til god utdanning og god helse er avhengig av foreldrenes økonomi, eller er det bedre å ha et system som i Norge, hvor alle barn får de samme mulighetene uansett familiens økonomiske situasjon?

Selv mener jeg at barna har krav på like muligheter uten å være avhengig av å ha flaks eller uflaks med hvilken familie de er en del av. Derfor mener jeg at den norske modellen er den beste, hvor all skole og helse betales over skatteseddelen og at det ikke er noe man uten videre kan kjøpe seg til om man har penger nok. Sikkert et frustrerende system for deg og din rike familie som gjerne betaler titusenvis i måneden for å få det beste til barna deres, men et "livreddende" system for alle andre som ikke har den muligheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er det så mange som har mulighet til å betale 40 til 60k i mnd??

Anonymkode: da873...2c1

Det er ganske mange. Et relativt høytlønnet par har kanskje 100 000 inn per måned, da vil de få til å betale f.eks. 20 000 per måned i en periode for ett eller to barn om det er viktig for dem. Ganske mange har mer enn dette også og vil få det til uten å slite i det hele tatt.

Jeg mener ikke at dette er en god utvikling, men jeg tror det kommer til å tvinge seg fram. Svært mange foreldre er bekymret for at barna rett og slett lærer for lite på skolen i dag. Læreplanene er vage, barna skal "ha kjennskap til" en del ting, men det er lite om hva de skal kunne. Ikke engang gangetabellen, det holder at de har kjennskap til konseptet multiplikasjon. Ingen bøker, men bare digitale, spillbaserte læringsplattformer på brett gjør det ikke bedre. Så kommer disiplinproblemene oppå dette.

Det er forskjell på skoler, noen klarer å holde på standardene til tross for systemet, men mange faller igjen også. Vi trenger en reversjonsreform (om det er et ord), ellers blir det snart et rush etter private skoler.

Anonymkode: b45ff...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Oslo internasjonal school (Bærum) har det du etterspør. Barnehagen er i tillegg billig. 

Anonymkode: c983a...877

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 10.04):

Alle som kan bidra til mindre press på de offentlige tjenestene bør selvsagt gjøre det de kan for å få det til. 

Anonymkode: 08d56...ce1

Slik at barna dine bare skal slippe å bli kjent med noen andre enn de rikeste i samfunnet, eller hva?

Endret av DesmondMiles

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...