AnonymBruker Skrevet 25. oktober #1 Skrevet 25. oktober Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er flere private tilbydere for skole og barnehage som tar ekstra betalt for et bedre tilbud. Jeg hadde med glede bladd opp rundt 10 000-20 000 kr per måned per barn ekstra om det betydde at de kunne gå på bedre skoler og barnehager enn de offentlige og de «offentlig/private» når det gjelder barnehager. Steder som tilbydde dyktige lærere, små grupper og høy bemanningstetthet. Som hadde reelle muligheter til å håndtere mobbing eller å raskt gi hjelp og sikre at mitt barn fikk den beste utdanningen og utviklingen. Kanskje kunne man levert med viten om at mat var ivaretatt og at de fikset alt med å rense utstyret og klær i barnehagen. Altså betalt ekstra for en bedre tjeneste. Barnehagene er nå et oppholdssted. Det er lite læring, og faktisk vil jeg gå så langt å si at jeg føler meg usikker på om barna er trygge der og følges tett nok opp. Om jeg kunne betalt for et bedre tilbud ville jeg gjort det, og det ville blitt mindre press på det offentlige tilbudet. Den offentlige skolen er alt slik at om du har ambisjoner for egne barn må du betale privatlærer utenom. Jeg kunne heller brukt pengene på en bedre skole og igjen, lagt mindre press på den offentlige ved at jeg frigjorde kapasitet der. Det er mange som tenker som meg, og dette er et marked som det er penger å tjene på en nyttig og god tjeneste. Hvorfor er det knapt noen som tilbyr dette utenfor noen få steder i det store byene som har venteliste omtrent fra barn er omfanget for at man skal få plsss? Dette ville være en vinn-vinn for samfunnet. Unge intelligente mennesker med mulighet og foreldre med vilje til å sikre dem ville kunne få dem, og kunne bidra til samfunnet. De offentlige skolene ville få færre elever og kan konsentrere seg om å gi hjelp til de som virkelig trenger det for å fungere grunnleggende i livet. Man kunne til og med hatt noen stipend for de som helt klart når opp, men hvor familiene ikke kan betale. Og slik hatt skoler som kostet mindre for de offentlige, men som bidro inn i en bedre miks av tilbud. Tar jeg feil? Er det bare min familie som ville betalt ekstra for bedre barnehage og skole for mine barn? Anonymkode: 08d56...ce1 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #2 Skrevet 25. oktober Det samme har slått meg, flere ganger. Samme med helsetjenester - der vi allerede bruker en del privat. Samtidig - jeg er stolt av å bo i et land som etterstreber likhet. Å åpne for flere private løsninger vil gjøre det offentlige enda dårligere, da det private vil tiltrekke seg den beste arbeidskraften, og også det beste fra industrien, samt midler til nyere og mer moderne utstyr. Jeg har bodd i utlandet og sett de store forskjellene. Og selv om det er behagelig for meg å kunne kjøpe det beste, så gir det en solid bismak å vite om alle - særlig barn - som ikke har de samme mulighetene. Anonymkode: b7ab7...39d 12 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #3 Skrevet 25. oktober Tror det er mange som deg og det vil bare bli flere. Det offentlige tilbudet er for dårlig. Jeg er førskolelærer og lurer på om jeg må finne en løsning for å være hjemme med barnet mitt lengst mulig. Tenker jeg kanskje kan være dagmamma og dermed ikke gruses økonomisk på å være hjemme. Anonymkode: 1be14...e56 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #4 Skrevet 25. oktober Her i byen er det 1 privat skole. Det er en "oppsamlingsplass" for barn som ikke fungerer i ordinær skole. Aldri om mine barn skal gå på den skolen. Nå er vi heldig med vår offentlige skole. Ene barnet mitt er såkalt "evnerik" (testet og fulgt opp av PPT) og har i alle år fått fantastisk tilrettelegging i skolen. Ingenting å klage på der. De andre barna trives, blir fulgt opp, utvikler seg og har det bra på skolen. I barnehagen gikk de også i kommunal barnehage med Reggio Emilia-pedagogikk. Veldig fornøyd med barnehagen, de ansatte og opplegget barnehagen kunne tilby Anonymkode: e9ed2...8fa 8 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #5 Skrevet 25. oktober Våre gikk i privat barnehage. Her var det tilfeldig. Årsak var at for å nå jobb var det eneste mulighet. Og den barnehage var i forhold til industri parken vi jobbet i. Hadde og mye mer fleksibilitet i forhold til levering og henting. Åpent 05.45 til 18.45. Leverte en før 06.45 og hentet etter 16.45 måtte en vise at begge foresatte jobbet. De gikk og på privatskole fra de startet i 2/3 klasse. Ut barneskolen. Betalte ikke så mye vi betalte 2500 for 2 barn og da hadde de varm mat 2 dager i uka og 3 dager med brødmat. Fast tur dag. Men merket siste året til yngste at skolen plutselig ble en plass hvor for barn med diagnoser som offentlig skole ikke klarte å følge. Årsak var på den private fikk et barn 10 timer spesped fikk barnet dette en til en, ble det skrevet 100% assistent fikk de dette. Mens i offentlig så ble spesped timer fordelt på alle i klassen og lik 0 at en fikk assistent Anonymkode: aa59b...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #6 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her i byen er det 1 privat skole. Det er en "oppsamlingsplass" for barn som ikke fungerer i ordinær skole. Aldri om mine barn skal gå på den skolen. Nå snakker jeg ikke om Steinerskole eller andre billige privatskoler, men en skole som tok seg betalt for å virkelig levere på tilbudet. En slik skole kunne ikke bli «oppsammling» fordi den har ressurser til å ta seg av barna. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er vi heldig med vår offentlige skole. Ene barnet mitt er såkalt "evnerik" (testet og fulgt opp av PPT) og har i alle år fått fantastisk tilrettelegging i skolen. Ingenting å klage på der. De andre barna trives, blir fulgt opp, utvikler seg og har det bra på skolen. Bra du har vært heldig. Men det er nettopp der problemet ligger. Man bør få kunne betale seg ut av dette «lotteriet» offentlig skole har blitt. Du skal ikke måtte belage deg på å ha flaks med læreren, klassen, antall ressurser på skolen eller andre tilbud. Det skal ikke være sånn at jeg skal være låst til A-klassen som har 29 elever i førsteklasse og bytter lærer hver 6 måned frem til 6.klasse, samtidig som B-klassen er 26 elever og har en stabil og trygg lærer. Eller enda verre at naboskolen har høyt utdannede og erfarne lærere som sjeldent slutter med små klasser, også er din skolekrets skolen med 28-29 elever i klassen, ufaglærte vikarer og stadige utskiftninger av ansatte. Det blir for mye Lotto og flaks i norsk skole, og man kan bare delvis kompensere for det ved å flytte til riktig skolekrets i noen store byer. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I barnehagen gikk de også i kommunal barnehage med Reggio Emilia-pedagogikk. Veldig fornøyd med barnehagen, de ansatte og opplegget barnehagen kunne tilby Anonymkode: e9ed2...8fa Igjen har du vært heldig. Samtidig som andre taper i lotteriet fordi de kan ikke få tak i vikar så du må hente før eller holde barna hjemme. Det er bare en utdannet pedagog på bygget og de andre er ufaglærte som fyller stillinger på dispensasjon. Det kan ikke bare være Lotto som skal avgjøre mine barns fremtid. Det godtar jeg ikke når det finnes løsninger som er vinn-vinn for både det resterende tilbudet og for oss som kan betale for noe ekstra. TS Anonymkode: 08d56...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #7 Skrevet 25. oktober Du skjønner vel at barnehage- og skoleplasser er subsidiert av staten? En barnehageplass koster for eksempel allerede 20.000-30.000,- i måneden per barn. En privatskoleplass vil koste det samme men uten at staten subsidierer plassen, og dersom du da ønsker et bedre tilbud enn du får i dag vil du da måtte betale 10-20.000,- mer enn dette per måned. Dvs 30.000-40.000,- per måned. Anonymkode: d7f76...503 10 7
Brunello Skrevet 25. oktober #8 Skrevet 25. oktober Slike private skoler vil ikke fungere i Norge. Mulig man kunne hatt noen skoler i de største byene, men en svært liten del av befolkningen har råd til mellom 200 og 500 000,- i året for å sende barna på skole. Og ser man utenfor Norge, er private skoler i eksempelvis USA med på å skape store forskjeller som avler kriminalitet. 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #9 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tror det er mange som deg og det vil bare bli flere. Det offentlige tilbudet er for dårlig. Jeg er førskolelærer og lurer på om jeg må finne en løsning for å være hjemme med barnet mitt lengst mulig. Tenker jeg kanskje kan være dagmamma og dermed ikke gruses økonomisk på å være hjemme. Anonymkode: 1be14...e56 Alle som kan bidra til mindre press på de offentlige tjenestene bør selvsagt gjøre det de kan for å få det til. Jeg opplever utrygghet knyttet til å ha mitt barn i en «privat/offentlig», altså en vanlig privat barnehage uten noe ekstra egentlig i forhold til de kommunale. Vi får innimellom noen innblikk i en hverdag hvor det er for få på jobb. Om jeg kunne få bedre garantier enn jeg får i dag hadde jeg selvsagt betalt mer. Andre vil kanskje gjøre som deg og holde barn hjemme lengst mulig. Alle pedagoger jeg har snakket ærlig med sier at de hadde aldri turt å sende barna i barnehagen før de hadde et ganske godt utviklet språk så de i det minste kan kommunisere hvordan de har det uten at man må tolke følelser og oppførsel alene. Jeg har en høytbetalt krevende og ansvarsfull jobb, og det burde være mulig å kombinere karriere med familie. Slik oppleves det ikke. Anonymkode: 08d56...ce1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #10 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er flere private tilbydere for skole og barnehage som tar ekstra betalt for et bedre tilbud. Jeg hadde med glede bladd opp rundt 10 000-20 000 kr per måned per barn ekstra om det betydde at de kunne gå på bedre skoler og barnehager enn de offentlige og de «offentlig/private» når det gjelder barnehager. Steder som tilbydde dyktige lærere, små grupper og høy bemanningstetthet. Som hadde reelle muligheter til å håndtere mobbing eller å raskt gi hjelp og sikre at mitt barn fikk den beste utdanningen og utviklingen. Kanskje kunne man levert med viten om at mat var ivaretatt og at de fikset alt med å rense utstyret og klær i barnehagen. Altså betalt ekstra for en bedre tjeneste. Barnehagene er nå et oppholdssted. Det er lite læring, og faktisk vil jeg gå så langt å si at jeg føler meg usikker på om barna er trygge der og følges tett nok opp. Om jeg kunne betalt for et bedre tilbud ville jeg gjort det, og det ville blitt mindre press på det offentlige tilbudet. Den offentlige skolen er alt slik at om du har ambisjoner for egne barn må du betale privatlærer utenom. Jeg kunne heller brukt pengene på en bedre skole og igjen, lagt mindre press på den offentlige ved at jeg frigjorde kapasitet der. Det er mange som tenker som meg, og dette er et marked som det er penger å tjene på en nyttig og god tjeneste. Hvorfor er det knapt noen som tilbyr dette utenfor noen få steder i det store byene som har venteliste omtrent fra barn er omfanget for at man skal få plsss? Dette ville være en vinn-vinn for samfunnet. Unge intelligente mennesker med mulighet og foreldre med vilje til å sikre dem ville kunne få dem, og kunne bidra til samfunnet. De offentlige skolene ville få færre elever og kan konsentrere seg om å gi hjelp til de som virkelig trenger det for å fungere grunnleggende i livet. Man kunne til og med hatt noen stipend for de som helt klart når opp, men hvor familiene ikke kan betale. Og slik hatt skoler som kostet mindre for de offentlige, men som bidro inn i en bedre miks av tilbud. Tar jeg feil? Er det bare min familie som ville betalt ekstra for bedre barnehage og skole for mine barn? Anonymkode: 08d56...ce1 Du syns mao det er greit at det utkrystalliseres et klasseskille allerede i barnehagen. heller enn å gjøre noe med selve problemet. det er notert. Anonymkode: 60f21...e6b 8 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #11 Skrevet 25. oktober Du er fri til å ansette dagmamma og privatlærere og eventuelt organisere dette sammen med likesinnede. Offentlige barnehager og skoler er kun et tilbud Anonymkode: 71d94...857 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #12 Skrevet 25. oktober Det vil ikke bli mindre press på de offentlige tjenestene. Det bevilges penger etter antall barn som går på skolen, det vil ikke bli noe annerledes om flere barn betalte i dyre dommer for å gå på privatskole. Det vil bare øke forskjellene. Det er et lite marked i Norge, da svært få har råd til å betale det skoleplassen faktisk koster. Anonymkode: ad687...c65 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #13 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skjønner vel at barnehage- og skoleplasser er subsidiert av staten? En barnehageplass koster for eksempel allerede 20.000-30.000,- i måneden per barn. En privatskoleplass vil koste det samme men uten at staten subsidierer plassen, og dersom du da ønsker et bedre tilbud enn du får i dag vil du da måtte betale 10-20.000,- mer enn dette per måned. Dvs 30.000-40.000,- per måned. Anonymkode: d7f76...503 Men private skoler og barnehager, får og denne statsstøtten. Her gikk barna mine i privat, non profit friluftsbarnehage. Og jeg og far satt i styre. Så vi var jo med på å bestemme hva pengene skulle gå til. Og vi hadde et romslig budsjett. Så vi hadde jo råd til dyktige ansatte, bedre lønninger, full bemanning, og ellers alt barnehagen trengte. så gikk det ene barnet på privatskole, på ungdomsskolen og videregående. Det var og 5 i snitt, for å komme inn på den videregående skolen. Vi har 3 private barne og ungdomsskoler her vi bor, 2 som er bra, men den ene er kristen. Så en med dårlig rykte på seg. Men andre barnet har gått på offentlig skole. Og det er fordi barnet har autisme, og i det offentlige, har det fått veldig bra tilrettelegging. Noe barnet ikke ville fått i privat skole. Anonymkode: cf4bc...d9d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #14 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du syns mao det er greit at det utkrystalliseres et klasseskille allerede i barnehagen. heller enn å gjøre noe med selve problemet. det er notert. Anonymkode: 60f21...e6b Klasseskillet finnes alt. Det er basert på adresse, men selv da er det om å gjøre å være «heldig» fordi man kan ikke styre alt. Klasseskillet er der også ved at noen ansetter «nanny/au-pair/praktikant» og privatlærer. Samt at det finnes mange private tilbud som jeg skisserer, men at det er for få av dem siden de har lange ventelister. Jeg snakker om å avhjelpe en offentlig tjeneste ved at noen betaler mer for å få noe ekstra slik at de offentlige kan klare seg bedre for de som ikke kan betale mer. Det må dessuten være stipendordninger om noe av det private også delvis er offentlig finansiert. Det er vanlig i andre land. Jeg har tilgode å møte et eneste menneske som vil la sitt barn gå til grunne fordi de er redd for at velferdsstaten blir dårligere om de ikke gjør det. Selv stortingspolitikere fra SV og Rødt har barn på privatskoler som Wang, Steinerskolen o.l. TS Anonymkode: 08d56...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #15 Skrevet 25. oktober Det finnes noen private skoler som drives uten statsstøtte. De er veldig dyre, og brukes stort sett av ansatte i utenlandske selskap som bare er i Norge en kort periode og får skoleplassen betalt av jobben. På sparket vet jeg ikke om det finnes tilsvarende barnehager, men problemet er det samme. Uten statsstøtte blir de veldig dyre, mer enn de 10 - 20 000 som du skisserer. De vil derfor slite med å få nok barn. Dersom du har flere enn ett barn er det sannsynligvis billigere å ansette en dagmamma/praktikant. Det blir mer fleksibelt også. Anonymkode: b45ff...bdd 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #16 Skrevet 25. oktober Du vet jo ingenting om norske barnehager. De fleste er faktisk veldig bra! Anonymkode: 339eb...6fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #17 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du vet jo ingenting om norske barnehager. De fleste er faktisk veldig bra! Anonymkode: 339eb...6fa Men hvor mange har for få ansatte? Sliter med å erstatte folk ved sykdom? Har mastergradutdannede barnehagelærere og ikke minst én pedagogisk leder på disp? Hvordan vi definerer «bra» vil variere med hva vi forventer. Og om de fleste (si 80%) er sin definisjon av «bra». Hva gjør du da om barnet ditt havner i en av de 20% «dårlige» og du kan egentlig betale deg ut av det? Bare bøyer hodet og godtar det? Om min definisjon av bra er at 50% kanskje bra, er en 50/50 sjanse noe jeg skal godta for mine barn? Er det virkelig godt nok? Det er ingen som sender sine egne barn til en dårlig skole eller barnehage om de kan unngå det. Anonymkode: 08d56...ce1 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #18 Skrevet 25. oktober Ja, problemet er jo som folk sier her at det vil koste mer enn 10-20.000kr. Tenk bare på en småbarnsavdeling. Den reelle kostnaden for en småbarnsplass er ca 300.000kr i året. Da må du betale 25.000kr i mnd kun for samme standard som er i dag. En skoleplass koster i dag for staten ca 100.000kr i året. Private barnehager og skoler får tilsvarende tilskudd som staten betaler og det er slik de finansieres, men staten har innført et tak på foreldrebetaling. Taket for dette er på 15% av driftskostnadene. Så skal vi få flere skoler og bhg med høyere foreldrebetaling så må lovverket endres. Vi har barn på privaskole og betaler ca 3000kr i mnd. Vi føler likevel vi får et veldig godt tilbud selv med begrenset foreldrebetaling fordi vi har et FAU som samler inn mye penger til skolen. De pengene brukes til mat, bussturer, aktiviteter, utstyr, lunsj, utflukter osv. Det er heldigvis ikke begrensninger på innsamling av midler på denne måten og dette er smutthullet for å bedre skoletilbudet. Anonymkode: 4ac01...5a7 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #19 Skrevet 25. oktober Tviler på at markedet for dette er særlig stort. De fleste vil heller velge å være hjemme med barna selv, enn å betale 20 000 kr. per barn for å sende de i barnehage. For de ansatte ville dette også ha vært krevende, da med høy pris kommer høye krav, og med den prisen du skisserer vil det ikke være budsjettmessig rom for å ansette nok personell til å sørge for at Lise-Lotte ikke smaker på brødskiven til Olai fordi mammaen hennes har lest at gluten ikke er bra og all annen type detaljstyring disse foreldrene kommer til å forvente. Mye foreldreklager vil igjen føre til høy turnover, og høyere kostnader til vikarer. Hvis du tenker at disse ansatte skal ha høyere lønn for å motiveres til å stå i dette, så må nok månedsprisen for disse plassene realitetsorienteres noe, da 20 000,- pluss statsstøtte per måned ikke gir handlingsrom for både økt bemanning og høyere lønn til de ansatte. Når det gjelder skole så finnes det allerede privatskoler med høy prislapp, både i Norge og i utlandet. Anonymkode: ad515...d83 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #20 Skrevet 25. oktober Jeg satt meg inn i tilbudet til private day care centers i USA da vi vurderte å flytte dit for et par år siden. De beste sentrene kostet ca 25 000 kr per måned for en fulltidsplass. Det var veldig lange åpningstider, antall ansatte per barn var omtrent som her og det pedagogiske tilbudet ganske likt. Mange sentre hadde ikke uteplass i det hele tatt og relativt lite fysisk aktivitet. En nanny kostet ca 30 000 kr i måneden. Dette var i en relativt stor by i USA. Anonymkode: 71d94...857 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå