Gå til innhold

Trivdes bedre med å være litt lubben enn svært slank

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet ut at jeg hadde bedre livskvalitet og var gladere som menneske da jeg veide rundt 68-69 kg. Nå har jeg en BMI på 19,8. Det var ikke helt planlagt at jeg skulle gå ned i vekt. Men for å være ærlig, så ble jeg påvirket av både 2 kollegaer og ei venninne som slanket seg og som har totalt endret livsstilen (alle 3 lever sunnere). Jeg har hatt stabil vekt nå ig samme BMI i ca 10 måneder nå. Samboer har sagt at kroppen min var finere før, selv om han liker meg slank også. Jeg hadde jo større bryster og rumpe før. Jeg pleide å kose meg med baking og spiste julebakst i adventstiden før. Nå har jeg jo en annen livsstil, så det blir jo lettere og sunnere alternativer i desember. Alkohol kuttet jeg ut for 4 år siden. Men ja, jeg var på en måte lykkeligere som litt rund da. 

Anonymkode: 1b87c...5ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en veldig easy fix da?

Anonymkode: a483e...143

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo fint an å være lubben selv om man har en sunn livsstil da. Gå tilbake dit om du trivdes bedre. Enda mer avokado, nøtter og fet fisk vil gjøre susen. 

Anonymkode: e1b28...127

• Nyttig 5
Skrevet

Ingenting som hindrer deg i å gå tilbake til det. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig, siden man sjeldent tar tak i det psykiske parallelt.

Anonymkode: ee885...16b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Veldig vanlig, siden man sjeldent tar tak i det psykiske parallelt.

Anonymkode: ee885...16b

Det er den tanken jeg og har tenkt. Hvordan skal man ta vare på seg selv psykisk i prosessen med livsstilsendring og vektnedgang. Det virker som det er for lite fokus på dette. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er den tanken jeg og har tenkt. Hvordan skal man ta vare på seg selv psykisk i prosessen med livsstilsendring og vektnedgang. Det virker som det er for lite fokus på dette. 

Jeg føler det er blitt svært mye fokus på dette, og med god grunn. Generelt mye fokus på bedre psykisk helse, og emosjonell utvikling. Det er absolutt alfa og omega!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg føler det er blitt svært mye fokus på dette, og med god grunn. Generelt mye fokus på bedre psykisk helse, og emosjonell utvikling. Det er absolutt alfa og omega!

Er det noen steder man kan lese mer om dette? Kan ikke huske å ha sett noe i avisene om dette temaet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det passet egentlig veldig bra med reklamen som kom på tv idet jeg åonet denne tråden. 

"Hva om svaret er noe midt i mellom?" 

For all del, om du trives best som lubben, så er det helt i orden. Men samtidig så trenger det ikke være enten lubben eller veldig slank. 

En sunn livsstil handler like mye om balanse. En balanse der man kan spise litt usunne ting uten å fråtse, men også uten dårlig samvittighet eller følelse av å miste kontrollen. 

Anonymkode: 9ff42...c70

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det passet egentlig veldig bra med reklamen som kom på tv idet jeg åonet denne tråden. 

"Hva om svaret er noe midt i mellom?" 

For all del, om du trives best som lubben, så er det helt i orden. Men samtidig så trenger det ikke være enten lubben eller veldig slank. 

En sunn livsstil handler like mye om balanse. En balanse der man kan spise litt usunne ting uten å fråtse, men også uten dårlig samvittighet eller følelse av å miste kontrollen. 

Men så et det en gang sånn at noen av oss må velge mellom sylslank eller lubben. Det vil si å leve helt asketisk og sukkerfritt, eller spise mer fritt og kaloririkt og da bli lubben. Ikke alle KAN velge seg en mellomting. For meg er dette umulig. Lavt kaloriinntak, proteinrik kost, masse masse grønnsaker og ingen raffinert sukker gjør meg slank med en BMI på 19. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Man forventer vel kanskje også at en 40-åring har litt høyere BMI enn en 25-åring. Virker kanskje litt dumt/ ser dumt ut at ei godt voksen kvinne på 40 år er sylslank nesten uten fett på kroppen. Men nå har jeg blitt sånn.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men så et det en gang sånn at noen av oss må velge mellom sylslank eller lubben. Det vil si å leve helt asketisk og sukkerfritt, eller spise mer fritt og kaloririkt og da bli lubben. Ikke alle KAN velge seg en mellomting. For meg er dette umulig. Lavt kaloriinntak, proteinrik kost, masse masse grønnsaker og ingen raffinert sukker gjør meg slank med en BMI på 19. 

Ts 

Hvorfor det?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har kontroll er det jo ikke noe problem.

Anonymkode: 483e5...6a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor det?

Hvorfor hva?

Som jeg skrev over, så kan ikke jeg velge å være middels slank. Det er enten sylslank eller noen ekstra kilo. For min kropp finnes det ingen mellomting. 

AnonymBruker
Skrevet

Det velger må du jo bare finne ut av selv da, det hjelper jo ikke hva andre tenker/mener om det selv om jeg har inntrykk av at akkurat det er viktig for deg.

Anonymkode: 9aa83...cc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor hva?

Som jeg skrev over, så kan ikke jeg velge å være middels slank. Det er enten sylslank eller noen ekstra kilo. For min kropp finnes det ingen mellomting. 

Det er ikke sant... Om du spiser noen julekaker, eller sjokoladebiter ekstra i måneden, så blir du ikke lubben. Hvis du legger deg på ett inntak av mat som er mellom det du spiser som veldg slank og lubben, så vil også vekten legge seg i mellom. 

Det er ikke slik at hvis du spiser 1500 kalorier og går ned i vekt, så blir du lubben av å spise 1700 kalorier... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 9.06):

Har funnet ut at jeg hadde bedre livskvalitet og var gladere som menneske da jeg veide rundt 68-69 kg. Nå har jeg en BMI på 19,8. Det var ikke helt planlagt at jeg skulle gå ned i vekt. Men for å være ærlig, så ble jeg påvirket av både 2 kollegaer og ei venninne som slanket seg og som har totalt endret livsstilen (alle 3 lever sunnere). Jeg har hatt stabil vekt nå ig samme BMI i ca 10 måneder nå. Samboer har sagt at kroppen min var finere før, selv om han liker meg slank også. Jeg hadde jo større bryster og rumpe før. Jeg pleide å kose meg med baking og spiste julebakst i adventstiden før. Nå har jeg jo en annen livsstil, så det blir jo lettere og sunnere alternativer i desember. Alkohol kuttet jeg ut for 4 år siden. Men ja, jeg var på en måte lykkeligere som litt rund da. 

Hvor høy er du? Med mindre du er veldig lav var du kanskje ikke direkte overvektig før heller?

19,8 BMI er ganske lavt. Ikke undervektig, og ikke "stygt" å se på. Men etter min mening ikke noe det er nødvendig å jobbe hardt for heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor hva?

Hvorfor du ikke kan spise en mellomting mellom de to typer kosthold du beskriver?

Det er jo naturligvis fordi du selv beskriver en ekstremt begrenset diett når du tenker at du spiser sunt. 

Du kan jo spise slik, men tillate deg friheter i kostholdet regelmessig. Da vil du også se at kroppen faktisk kan ha en mellomting, hvis du har et kosthold som er en mellomting. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe nytt, å ligge på grensen til undervektig gjør noe med psyken til mange. 

Anonymkode: 971b8...605

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (4 timer siden):

Hvor høy er du? Med mindre du er veldig lav var du kanskje ikke direkte overvektig før heller?

19,8 BMI er ganske lavt. Ikke undervektig, og ikke "stygt" å se på. Men etter min mening ikke noe det er nødvendig å jobbe hardt for heller.

Jeg er 173 høy. Det var som sagt ikke planlagt at jeg skulle ned i vekt. Jeg ble påvirket av de andre damene jeg kjenner som slanket seg. Ja, det er mulig jeg har misforstått litt, at det er mulig å bli en mellomting i vekt. Men for meg sklir det ofte ut med søtt og usunn mat hvis jeg først tar mer enn jeg gjør nå med den nye livsstilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...